waken tijdens de dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

waken tijdens de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 12:36

Mijn merrie krijgt dit jaar voor het eerst een veulen.
Nou zit ik met een probleempje. Ik ben zelf namelijk scholier en kan dus de laatste weken niet de hele tijd thuis zijn. Ook werken mijn ouders allebei. We hebben wel video-bewaking, maar ik kan als ik op school ben niet kijken!!

Hoe doen jullie dit?? En omdat het de eerste keer is wil ik wel graag dat er iemand bij is!!



Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:49

wij hebben op stal altijd zo een Birthalarm.
Dat doe je vaak s'nacht om de merrie's buik heen, en als ze in de bavallings houding gaat liggen, gaat het alarm af.
Maja, je kan niet zo'n alarmpje mee naar school nemen, want het heeft maar binnen 30 meter bereik ofzo. Verward
Dan blijf je toch gewoon een paar dagen thuis.
Zeg je gewoon dat je ziek was ofzo.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 14:03

ja dat wil ook wel doen. Je kunt dat toch wel redelijk bepalen toch. Hoe veel tijd van tevoren begint het uier vol te lopen dan?? en wanneer komt er echt melk uit de tepels??? maar het vervelende is dat ik 1 week erna een toetsweek heb. Ik hoop dus niet dat het veulen 1 week te laat komt

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:09

ja goeie smoes om thuis te blijven toch hihihihi
zijn er geen mensen op het erf. tja als het overdag rustig is kan het zijn dat ze het dan doet, maar meestal doen ze het toch s nachts.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:13

ehm ik geloof dat er melk uit de uier loopt een dag van te voren.
Bij een merrie bij ons op stal was dat een paar uur van te voren ofzo.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:27

Ik ben nog nooit bij de geboorte geweest. 1 keer wist ik dat de merrie moest veulenen, maar de dag erna had ik examen (ja, je VWO wil je ook halen), dus toen zijn we even ene kwartier weggeweest om mij naar huis te brengen. En juist toen is het veulen geboren.

Verder ben ik al eens om 7 uur wezen kijken 's morgens en dan ligt het veulen er opeens, of staat al Haha!

Je kunt het nooit helemaal bepalen. Sommige paardne doen het in het land, net als jij evne eten gaat koken, of naar de WC gaat. Dat moment wachten ze vaak af. Als ze eenmaal liggen, dan kunnen ze het niet meer tegenhouden.

De meeste veulens zijn zo tussen 5 uur en 7 uur gevonden.

Meestal begint een paard direct 's morgens al te kegelen. De uier gaat glimmen en even later hangt er een doorzichtig vocht aan de tepels. Dit noemt men kegelen. Ik heb ook paardne gekend die opeens niet meer uit de stal wilden.

En verder heb ik paardne gezien die nooit iets hebben laten merken. Ik heb het zelfs zo bont meegemaakt dat er gewoon opgereden is en 2 uur later loopt er een veulen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:46

Mijn pony 'r uier is pas gevuld na de geboorte, dus da's geen indicatie al is het vaal wel zo dat de uier gaat vollopen kort voor de geboorte inzet. Je kan trouwens zo'n birthalarm ook je GSM laten verwittigen, dan kan je dit wel op school doen ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 16:58

Waar kun je die ergens lenen dan??? dat birthalarm?? Dan zou ik misschien de buurman kunnen vragen, watn ik moet eerst nog een 45 min naar huis fietsen!!!!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:08

Wij hadden ook voor de eerste keer voor onze merrie een Birth Alarm gehuurd. Ze werd altijd heel boos als je aan kwam lopen met dat ding en je moest oppassen dat je geen trap kreeg (mij lijkt het persoonlijk ook niet zo comfortabel ). Op een avond kwam er een kennis langs om haar even een beetje te borstelen (ze was tegen die tijd namelijk niet zo lief meer Tong uitsteken ). We gingen even in onze kantine zitten om wat te drinken en wat denk je: hangt er op eens een blaas uit achter. Dus wij meteen er naar toe, ging ze staand veulenen. Ja hoor! Nou, dan heb je veel aan zo'n Birth Alarm .

En vorig jaar begon een andere merrie van ons te kegelen op het moment dat ze uitgerekend was. Dus wij dachten dat het wel binnen 24 uur zou komen, dus extra veel controleren ook 's nachts. Als je dan midden in de nacht aan kwam, stond ze zo van: Nananana, ik ben jullie lekker voor de gek aan het houden. Wij blij . Kwam het veulen dus pas een week later, terwijl alle symptomen al volop aanwezig waren.

Voor de rest weet ik trouwens geen oplossing voor jouw probleem. Geen een methode is echt waterdicht, misschien is een webcam een oplossing, die je vervolgens aan een site koppelt, zodat je je merrie op school kan bekijken. Anders buren inschakelen? Over het algemeen weten die paarden het toch wel zo uit te meten, dat ze veulenen als je er niet bij bent. Ga je om het uur kijken, beginnen ze zodra je de stal uitloopt Schijnheilig . Overigens zijn wij ze al die tijd nog wel te slim afgeweest Nerd .

Zo'n Birth Alarm is trouwens best wel prijzig. Wij betaalden toendertijd (al een paar jaar geleden) 150 gulden per week.

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:46

Ik heb alvast een Birthalarm met Telefoonkiezer gereserveerd bij Divoza. Kost een lieve duit, dat wel, reken op 50 euro per week gemid.
Maar ja....ik hoor overal dat dat nog het meest rustige is. De hele nacht met 1 oog open slapen om op de camera te letten lijkt me ook niets, en eind maart met een slaapzak in de schuur lijtk me ook geen feestje...
En als ik op mijn werk zit (tja, moet toch brokjes verdienen) gaat de telefoon dus over...

Maar ik hoop dat die miep gewoon op zaterdagmorgen gaat bevallen, dat komt mij het allerbeste uit..

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:48

Dees schreef:
Ik heb alvast een Birthalarm met Telefoonkiezer gereserveerd bij Divoza. Kost een lieve duit, dat wel, reken op 50 euro per week gemid.


Nou, dan heeft de inflatie hier nog niet toegeslagen. Hoe noem je dat: deflatie ? Vrij uniek tegenwoordig!

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:07

Misschien is het de marktwerking. Vraag en aanbod en prijselasticiteit...
Tegenwoordig zijn er veel meer aanbieders van BirthAlarm, ook in de verhuur...

Ik heb nog zitten dubben of ik er niet gewoon 1 zal kopen. In feb zijn ze in de aanbieding bij Divoza. Dan betaal je een dikke 885 euro, incl telefoonkiezer. Als ik 1 huur voor een week of 4 ben ik ook 250 euro kwijt. Wellicht kan je zo'n BrithAlarm tweede hands ook goed kwijt, elke opbrengts boven 635 euro zou dan winst zijn, toch?
Maar voor dat ene veulentje dat ik op de wereld laat zetten, is me dat waarschijnlijk wat teveel gedoe...

Een eventueel volgend veulentje zien we dan wel weer....want ik vind het 'veulentje maken' wel leuk, maar toch ook wel een gehannes hoor. De merrie is nu voor een dik half jaar uit de roulatie kwa sport, het was al een geklooi met scannen enzo, straks kom ik dagen lang nachtrust te kort, hoe ga ik het in vredesnaam combineren met mijn werk, wat blijft er over van mijn merrie...
maar misschien als ik dat mooie gezonde veulentje in de stal zie huppelen, ben ik weer vol enthousiast Lovers ik hoop het maar!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:58

Ik denk niet dat je echt kan zien wanneer het geboren is, aan de uier zou je het kunnen zien, maar ik heb ook genoeg verhalen gehoord dat dat dus absoluut niet waar is...
Ik denk dat de beste manier is je paardje gewoon erg goed kennen!
Mijn merrie heb vorig jaar een veulen gehad, hij is 2 1/2 week ( wel super gezond) te vroeg!! geboren! en ikw as er ge2woon bij *LOL* ( hij is om half 12 s nachts geboren) ik merkte gewoon s avonds aand er dat ze anders was en de uier was wel erg gezwollen!
ze wilde die avond veel gedroogde brandnetels eten Scheve mond
maar als je je paardje goed kent en ze vertrouwt je dan merk je het aan der! Tenminste zo ging het bij mij Knipoog
groetjes leonie

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:01

Ik denk niet dat je echt kan zien wanneer het geboren is, aan de uier zou je het kunnen zien, maar ik heb ook genoeg verhalen gehoord dat dat dus absoluut niet waar is...
Ik denk dat de beste manier is je paardje gewoon erg goed kennen!
Mijn merrie heb vorig jaar een veulen gehad, hij is 2 1/2 week ( wel super gezond) te vroeg!! geboren! en ikw as er ge2woon bij *LOL* ( hij is om half 12 s nachts geboren) ik merkte gewoon s avonds aand er dat ze anders was en de uier was wel erg gezwollen!
ze wilde die avond veel gedroogde brandnetels eten Scheve mond
maar als je je paardje goed kent en ze vertrouwt je dan merk je het aan der! Tenminste zo ging het bij mij Knipoog

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:15

Ik wist het bij exel ook.
Een paar tekens die kunnen, maar niet hoeven te zien te zijn.
Kegelen
Opgezwolle uiers
Losse banden
Indalen van de buik (dus meer naar achteren)
Vocht tussen de achter benen
Minder eetlust
Onrustig
Schrapen
veel plassen en mesten
Sommige merries kunnen ineens super druk worden de laatste dagen. Echt wild bokken rennen enzo.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers