Lengte staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Lengte staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 23:24

Vanavond ook maar weer eens wat getoiletteerd, was nogal nodig Haha!
De staart hing op de kogels, erg lang dus. Heb er een behoorlijk stuk afgeknipt, tot een handbreedte onder het spronggewricht ongeveer.
Wat vinden jullie de juiste lengte voor een rijpaard? Heb het zelf namelijk liever iets te kort dan te lang.

En dan het volgende nog, het RECHT afknippen van de staart blijft ook iedere keer een probleem. Iemand daar nog tips voor, het gaat hier om een behoorlijk volle staart met dikke haren.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:39

Ik zie liever een lange staart. Tot op de kogels vind ik het mooist. Zelf knip ik de staart nooit bij. Is niet nodig bij mijn paardje. Ik heb wel gehoord dat je de staart bij de wortel vast moet nemen, een paar keer met je hand tot halverwege de staart gaan, om alle haren mooi glad te hebben; en dan recht afknippen, terwijl je dus de staart stevig vast hebt in 1 hand.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 04:36

Bij rijpaarden let ik altijd op de staart dracht van een paard als ik hem afknip. zodat als hij zijn staart draagt de onderkant recht is.
(Iemand een arm onder de staart laten leggen en dan afknippen)
Voor dressuur vind ik het mooiste als hij een hand boven de kogel hangt.
En bij een springpaard een hand breedte onder het spronggewricht.

Zelf heb ik een arabier, bij haar laat ik de staart gewoon door groeien op dode punten knippen na.
Ik vind persoonlijk ook niet mooi bij een arabier als hij recht af geknipt is,
omdat hij op de grond hangt vlecht ik hem in.
Laatst bijgewerkt door shasta op 16-01-03 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 08:05

Ik heb ook liever een te korte als zo'n duffe lange.
Kort staat fris en hip! Haha!

Ik neem meestal een transportbeschermer / paar opgerolde handdoeken of rol van een shabrack o.i.d. wat ik onder de staart stop,
dan hou ik meestal ruim een handbreedte onder de sprong aan.
Het liefst met de tondeuse of het scheerapparaat.

Bij een te lange staart is de kans groot dat een paard erop gaat staan, bij onze Friezen hou ik hem altijd tot net boven de kogels (is in de Friezelarij al kort) en heel af en toe staan ze er alsnog op.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 08:44

Altijd erg jammer als de staart zo kort afgeknipt wordt. Zeker voor de dressuur moet de staart als hij gedragen wordt minimaal tot halverwege de pijp komen. Voor springpaarden mag het wat korter, maar dat is meer omdat het praktischer is. Mooier vind ik het persoonlijk niet.
Ik baal er altijd van dat Fabs staart niet langer wordt! Als een haar een bepaalde lengte durft te krijgen trapt ze die er onherroepelijk af! Ik knip er bij Fab dus zo weinig mogelijk af, maar mooi vol lijkt de onderkant eigenlijk nooit omdat ze er toch steeds haren uittrapt met het opstaan.


eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:56

Bij mijn paardje hoef ik er nooit wat aan te doen, ze trapt de haren volgens mij ook niet uit. Haar staart is steeds tot vlak boven het kootgewricht, en dat vind ik ook het mooist.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:03

Bij een rijpaard/volbloedje zie ik het liefst een staart die (in rust, dus als er niet gereden wordt) tussen het midden van de pijp en het kogelgewricht hangt. Dat vind ik de mooiste lengte. Erboven vind ik niet mooi staan (helemaal niet als het paard zijn staart ook nog een draagt met rijden). Bij Fayette knip ik hem altijd af net boven of op het kogelgewricht, een lange en volle staart hoort nu eenmaal bij een Tinker vindt ik Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:06

Ik vind een langere staart mooier maar practischer is een kortere staart.
Vroeger leerde ik dat een staart voor dressuur thv de kogel geknipt moet worden als hij niet gedragen is. En voor springen moet een gedragen staart een hand breedte onder het spronggewricht.

Verder om netjes te knippen doe ik het volgende.
Ik borstel de staart helemaal uit.
Dan pak ik de staart in mijn hand
Ik laat mijn hand langs de staart glijden tot de hoogte waar ik wil knippen (alle haren in je hand houden dus).
Dan goed vastknijpen dan kan je het zo 'optillen' en kaarsrecht afknippen, omdat je de haren allemaal bij elkaar hebt.

:evaw:

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:06

[quote="Naz"]
En dan het volgende nog, het RECHT afknippen van de staart blijft ook iedere keer een probleem. [quote]

Ik heb ook altijd problemen met het recht afknippen van de manen Haha!. Het ziet er op het moment ook erg charmant eruit Normaal gesproken trek ik ze altijd maar Mirk heeft daar een ontzettende hekel aan!

Smaken verschillen met de lengte van de staart. Maar je moet er wel omdenken dat de meeste paarden in actie hun staart dragen, dusdat je ze niet te kort afknipt. Ik heb de staart lengte tussen het koot en de spronggewricht.

:){

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:07

Tja, het is net of het bij je paard past, maar een snittig springtypje, mag van mij absoluut een wat korte staart hebben. Geeft een heel sportieve uitstraling, vind ik.

Ik heb [naam verwijderd]'s staart ook kortgewiekt. Te kort eigenlijk, is bij [naam verwijderd] niet zo heel mooi. Maar wel praktisch, ik doe zo weinig met haar, dus ook geen staartwassen en kammen, dan is korter een stuk makkelijker in onderhoud. minder gauw vies en in de knoop. En tegen de tijd dat ze weer aan het werk moet, is die staart er wel weer bij gegroeid.
Conclusie; [naam verwijderd] is dus niet een snittig springtypje, bij haar staat een lange staart juist weer mooier.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:08

Ik vind een wat langere staart bij mijn paardje een stuk mooier, maar hij heeft dan ook niet zn lange staart, hij hangt ongeveer tot aan zijn kogel, maar bij mijn verzorgponys knip ik ze nooit, die van de welshes zijn toch kort en die van de shetten hangen tot de grond, maar zodra ze gaan slepen zal ik wel even bijpunten.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:21

Omar heeft een lange staart tot aan de kogel. Dat vind ik ook het mooist en het meeste bij hem passen aangezien hij als volbloed arabier zijn staart tijdens het rijden en in aktie hoog draagt. Gelukkig is hij heel erg schoon op zijn staart en heb ik er niet echt veel onderhoud aan behalve de houtmot resten die iedere dag in zijn staart zitten Haha!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:29

Tot net boven de kogel vind ik bij 'gewone' rijpaarden het mooist en bij de haflinger laat ik hem altijd tot aan de kogel hangen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:40

Arm eronder en dan een iets langer dan halverwege de pijp.
Zal ongeveer een handbreedte boven de kogel zijn.
Vorig jaar had hij wat van zijn staart kwijtgeraakt aan schuren tegen schroeven, maar van nature heeft hij een volle bos met krullen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:54

Bij Kore knip ik m ook eens in de zoveel tijd netjes recht af, ongeveer halverwege de pijp inderdaad. Kore heeft van nature zo`n verschrikkelijke slag in dr staart, vooral aan de zijkanten. Iedereen vraagt altijd of ik die staart dagelijks invlecht ofzo, zo ziet het er soms uit! Ik vind dat vreselijk! Net zo Barbiestaart! Ik doe hem dus elke zondag uit met antiklit, en borstel, zodat je die afschuwelijke slaagjes er niet zo meer in ziet zitten! Als ik dat niet doe hangen er in de kortste tijd dreadlocks! Verder idd bijna dagelijks al die houtchips eruit voor ik ga rijden, staat anders ook zo slordig he Haha!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:58

Ameretto heeft altijd een vrij lange staart. Hij draagt 'm aardig hoog dus als-ie dan kort is afgeknipt blijft er helemaal zo weinig over. We houden 'm op 'strolengte', dus net boven de stalbedekking. Anders krijgt hij er al snel zo'n knik in onderin. Hij heeft een enorm steile staart zonder ook maar een stukje slag en die is dus recht het mooist.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:01

Sjuimpje schreef:
Kort staat fris en hip! Haha!


Hihi dan is Ilindra met dank aan Ustinov het hipste Boktpaard, hij heeft haar staart vorig jaar namelijk helemaal gekortwiekt }>
D´r staart hangt nu ongeveer 2 handbreedtes boven d´r sprongewricht Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:59

De tip voor het knippen van de onderkant van een dikke staart: knip het uiteinde bol, dan valt hij mooi 'breed' uit.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:09

Het is het mooist (vind ik)
net op de helft van de kogel... *LOL*

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:55

Naz schreef:
De staart hing op de kogels, erg lang dus. Heb er een behoorlijk stuk afgeknipt, tot een handbreedte onder het spronggewricht ongeveer.
dit is volgens de kwpn de regel. en ik vind het een prima lengte.

Amor Vincit Omnia

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:39

Pompidou knip ik ook vrij kort, ook zo'n handbreedte onder het spronggewricht.
Pompidou heeft al niet zo'n heel volle staart, en als die lang is, lijkt ie helemaal zo dun.
Als ik hem kort knip, lijkt ie echt stukken voller.
En het past gewoon echt bij Pompidou.

Chester's staart blijft uiteraard lang. Knipoog

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:09

Ik knip heb swinters zo, dat als hij in zijn stal staat zijn staart een handbreedte boven het stro hangt. *dikke laag stro*
Gewoon practisch... Haha!
Net boven de kogel...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:57

Ik heb zn staart meestal een hand boven de kogel Haha!
Anders vind ik het weer te lang of te kort, dit is voor mij perfect Knipoog

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, Guusje1 en 38 bezoekers