Margot heeft een miskraam gehad!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Margot heeft een miskraam gehad!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 10:18

Ik kwam maandagavond bij de pony's en zag dat Margot d'r hooi had laten staan en een beetje suf uit d'r ogen keek.
Toen ik bij haar in de stal kwam zag ik ook dat d'r staart heel vies en nat was.
Eerst dacht ik dat, vanwege het laten staan van d'r hooi, ze misschien lichte koliek had, en wilde even met haar buiten gaan lopen, maar ze wou niet eens d'r stal uit.
Ik had gehoord van me moeder dat er in Hoofddorp het Rino virus was uitgebroken en dacht daar zelfs ook nog aan.

Gistermiddag ben ik gelijk van werk doorgegaan naar de pony's en heb gewacht tot de eigenaar ze zou gaan voeren.
Ik vroeg aan hem of hij wist wat er met Margot aan de hand was en hij vertelde dat ze zondagmiddag een miskraam had gehad.
Het veulentje was 7 maanden oud en dat komt bijna niet voor dat er dan iets mis gaat.
Maarja, als er iets niet klopt met het veulen wordt het afgestoten.
Hij vroeg gelijk of ik wist of er misschien wat gebeurd was met d'r, of ze misschien was uitgegleden ofzo. Maar dat dat het niet perse hoefde te zijn.
Ik ga d'r strak weer even naartoe en weer even met d'r lopen, want ze heeft onwijs dikke achterbenen Verdrietig

Zijn er meer mensen met zo'n ervaring, ik hoor er graag over.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:35

Wat jammer!! Heel veel sterkte met dit verlies.

catoo76

Berichten: 228
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:57

op mijn voriges stal is ook een merrie geweest die met 5 maanden haar veulen afgooide... t blijft een raadsel, dit paard werd niet gereden of iets en was ook niet uitgegleden... maar met het voeren lag er ineens een dood veulen naast. het jaar daar voor had ze wel haar dracht uitgedragen maar dit veulen werd zonder ogen geboren.... moeder natuur doet rare dingen met onze dieren. sterkte!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:23

kan goed zijn dat een virus de baarmoeder geinfecteerd heeft. Rhino kan bijvoorbeeld dergelijke elllende veroorzaken.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:29

sorry hoor, maar krijg je dat niet direct te horen dan?
net zo'n geval als met sym dat ze in de sloot lag en dat mij datr niet vermeld werd. voor mij dus een reden om zo snel mogelijk bij mijn huidige stalhouder (centen pikker) weg te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:40

Je weet toch hopelijk wel heel zeker dat ze niet de abortusvariant van Rhino heeft he.... (ivm besmettingsgevaar)
Wat naar zeg, arm dier, en ook rot voor jou......

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:42

Het is dr verzorgpony,maarja een melding was wel fijn geweest. Ik vind het echt heel zielig voor margot. Ik zou dr maar lekker vertroetelen als ik jou was. Mijn verzorgpony heeft ook een soort van miskraam gehad, maar waarschijnlijk heeft ze proberen het veulen nog te redden omdat ze voelde dat ze zelf doorging (vertelde de dierenarts0, maar toch ontzettend zielig om zn toekomstig beestje dood te zien liggen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:44

Is er geen dierenarts bij die merrie geweest ?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:55

he wat naar, ik hoop voor je dat t geen rhino is want dat is erg besmettelijk.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:58

Oh jeetje, ik hoop dat ze er snel weer bovenop komt!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 23:29

Ik verzorg d'r indedaad en de eigenaar kom ik eigelijk weinig te spreken.
Hij heeft niks gezegt over een veearts, maar wat dat betreft is hij ook echt een lapswans, want de pony's staan d'r vaak vervelend bij.
Ik kan dan ook niet wachten tot ze van mij is.
Ik heb de nodig spullen zelf al gekocht voor d'r, omdat ik haar beschouw als mijn eigen pony.
Ik zal de eigenaar morgenmiddag even vertellen over dat Rhino Virus, want Margot d'r dochter staat naast haar en is nu 8 maanden drachtig!!
Hopelijk is het 't niet, en de kans is erg klein, want d'r staan bijna geen paarden bij ons in de buurt en deze pony's komen nooit van het erf af.
Behalve ik dan met Go, maar ik kom nooit een ruiter tegen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:33

Dikke benen? Is de eigenaar zeker dat de nageboorte er kompleet is afgekomen? Als de nageboorte niet goed is afgekomen staat ze straks nog met vergiftiging en hoefbevangen op stal....

Ik hoop voor je verzorgpony dat de dierenarts is langsgeweest...

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:35

Een van onze merrie's kreeg vorig jaar met 8 maanden een dood veulen.De oorzaak was dat de navelstreng zo in elkaar gedraaid zat dat het veulen te weinig voeding kreeg.De merrie was al een hele tijd veel minder dik dan een van onze andere merrie's,die 3 dagen verder was dan zij,dus ik had al een vermoeden dat er iets niet helemaal goed zat.Een week ervoor had ik voor de zekerheid nog gevoeld en toen zat er nog leven in.Ik zou als eigenaar,als er geen andere duidelijke oorzaak is,toch graag willen weten wat er aan de hand geweest is.Volgens mij heb je ook nog enkele verplichting aan de omgeving(andere paardeneigenaren) om te laten onderzoeken of de oorzaak een virus(Rhino) geweest is!

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:50

Een merrie bij ons op stal heeft dit jaar een miskraam gehad. De eigenar heeft het veulentje in de stal gevonden. Het was gewoon al en kleine baby. Ze hebben het op sterk water laten zetten.
Heel veel sterkte met het verlies.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:04

Ik moet dit echt niet horen... zit hier in halve paniek!! Rhino in Hoofddorp!!!
Dat is niet zo ver?! Ik had vandaag mijn DA aan de lijn, die komt morgen dus enten, maar niet tegen Rhino, dat doet hij al jaren niet meer zei hij...
Maar nu begin ik 'm te knijpen hoor, Nuala is 5 maanden drachtig!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:04

trouwens heel erg gecondoleerd, sorry vergat het even, was niet netjes van me..

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 02:39

Tsjee, wat rot zeg. Echt zielig dat het zo laat nog 'n miskraam is geworden Huilen

marstad schreef:
op mijn voriges stal is ook een merrie geweest die met 5 maanden haar veulen afgooide... t blijft een raadsel, dit paard werd niet gereden of iets en was ook niet uitgegleden... maar met het voeren lag er ineens een dood veulen naast. het jaar daar voor had ze wel haar dracht uitgedragen maar dit veulen werd zonder ogen geboren.... moeder natuur doet rare dingen met onze dieren. sterkte!


Wat is er gebeurd met dit veulen? Wel erg zielig Huilen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 07:38

Kais"]
Tsjee, wat rot zeg. Echt zielig dat het zo laat nog 'n miskraam is geworden Huilen

[quote="marstad schreef:
op mijn voriges stal is ook een merrie geweest die met 5 maanden haar veulen afgooide... t blijft een raadsel, dit paard werd niet gereden of iets en was ook niet uitgegleden... maar met het voeren lag er ineens een dood veulen naast. het jaar daar voor had ze wel haar dracht uitgedragen maar dit veulen werd zonder ogen geboren.... moeder natuur doet rare dingen met onze dieren. sterkte!


Wat is er gebeurd met dit veulen? Wel erg zielig Huilen
[/quote]

denk niet dat dit veulen nog leeft?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:23

He bah, wat vervelend zeg. Ik weet hoe het is.
Mijn merrie heeft 2 maanden geleden een miskraam gehad, was toen 5 maanden drachtig. Het veulentje was om te zien al helemaal af.
De dierenarts vertelde dat hij niet kon zien wat er mis gegaan was.
Als jouw verzorgpony dikke benen heeft, zou ik dit wel even aan de eigenaar melden en vragen of hij er een dierenarts naar wil laten kijken.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:36

Wij hadden het vorige jaar ook.
Een hengstveulen van 9.5 maand oud dat dood werd geboren.
Helemaal zwart met ene kolletje en een wit achtervoetje.
Ik heb hem gelukkig niet gezien.
Ik hoop voor je dat het met de merrie mee valt sterkte....

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 15:37

De nageboorte heeft hij zelf nog uit de stal gehaald vertelde hij, dus dat is gelukkig wel gebeurt.
Ik heb net even met d'r gewandeld en ze had er veel zin in (elke keer licht draven), en na het lopen waren de benen een heel stuk geslonken.
Dus volgens mij is er verder niks aan de hand.

marstad schreef:
op mijn voriges stal is ook een merrie geweest die met 5 maanden haar veulen afgooide... t blijft een raadsel, dit paard werd niet gereden of iets en was ook niet uitgegleden... maar met het voeren lag er ineens een dood veulen naast. het jaar daar voor had ze wel haar dracht uitgedragen maar dit veulen werd zonder ogen geboren.... moeder natuur doet rare dingen met onze dieren. sterkte!


Bah bah, dat zou ik toch niet willen zien.
Ik heb dit veulentje ook niet gezien, en dat hoeft van mij ook echt niet.
Ik zie ze liever gewoon levend en wel.