tinkerstamboeken & inrijleeftijd tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

tinkerstamboeken & inrijleeftijd tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 21:53

Tsjatsja...twee tinkerstamboeken... Hoe zit dit precies en kun je je tinker maar bij eentje inschrijven? Verward (staat in de Bit namelijk!)
Dan nog iets: ik weet niet meer wat ik moet geloven over de leeftijd waarop je een tinker in kunt rijden. Je kunt met drie jaar toch wel rustig aan beginnen?

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:16

als je een hengst hebt dan kan je hem maar bij 1 stamboek inschrijven,
als je meer informatie wil kan je kijken op de site van het nederlands stamboek voor tinkers, daar staat de mijne ook ingeschreven en daar kan ik eigenlijk alleen maar positieve dingen over zeggen: www.tinkerstamboek.nl je kan je tinker net zoals elk ander paard met zijn drie jaar in gaan rijden, ik persoonlijk zou hem pas met vier jaar gaan inrijden, en eerst nog wat nhs en dergelijke doen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:03

bij het ics staan ook gewoon hengsten ingeschreven , voor zover ik weet
heb er meerdere voorbij zien komen op de keuring
groot nadeel van het ics is dat het echt een cob type moet zijn(vrij zwaar dus

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 08:50

SuperQuinta schreef:
als je een hengst hebt dan kan je hem maar bij 1 stamboek inschrijven,

juist andersom een dekhengst mag bij beide stamboeken dekken, terwijl merries, ruinen en niet dekhengsten maar bij een stamboek ingeschreven mogen staan.
[FA] Met een (Tinker) ruin naar de keuring? in dit topic staat ook al een stuk over beide stamboeken.
De leeftijd waarop een tinker ingereden wordt is wisselend, sommige mensen zitten er al met 2,5 op omdat ze ze denken dat het een mooi stevig paard is die dat wel kan hebben (of er is weer eens een fout ind e leeftijd gemaakt). Zelf vind ik het het mooist om met een ruim 3 jarige tinker te beginnen. Lekker rustig aan en maar 2 of 3 keer per week lekker stap, draf (galop ligt een beetje aan de tinker zelf, sommige hebben er erg veel moeite mee en andere maken er geen probleem van).