Bokkers met 3 jarig paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Bokkers met 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 22:00

Het valt me de laatste paar weken op dat er veel bokkers zijn met een paard/pony die van het voorjaar 3 gaat worden.
Allemaal topics over de eerste keer zitten, en zadels kopen enz enz.

De bokkers met bijna 3 jarigen, hebben jullie je beestjes al vanaf veulen of hebben jullie ze pas op later leeftijd gekocht? Waarom heb je toen een veulen gekocht, waarom niet meteen een "volwassen" paard?
De tijd die jullie hebben moeten wachten, voordat het eindelijk begon (begint), het inrijden enzo. vonden jullie het lang duren of viel dat mee?

Ben Reuze Benieuwd Haha!

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:11

ben t er helemaal mee eens!geef zo;n beestje lekker de tijd om zich te kunnen ontwikkelen, heb je later alleen maar meer plezier van!

ik heb afgelopen zomer een merrie ingereden, die was toen 3 jaar en 3 maanden oud, daar zat ik om de dag een kwartertje op(wat stap&draf en veel op&af stappen oefenen), en die loopt nu hardstikke lekker!

gewoon geduld hebben tot ze zeker 3 jaar zijn!anders had je een ouder paard moeten kopen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:14

Daarom heb ik bewust een oudere gekocht Lachen Omdat ik niet meer zeker wist om ik die 3 jaar wel kon wachten... Nu heb ik een 3,5 jarige, ach scheelt neit veel Knipoog

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:19

Lijkt me zeker moeilijk om te moeten wachten!! Wandelen enzo is natuurlijk ook leuk, maarja....Knipoog

Romeo Lovers

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 22:19

Aan de reacties te zien is m'n vraag verkeerd over gekomen.

Met m'n vraag waarom je geen "volwassen" paard gekocht heb was ik meer benieuwd naar de keuze waarom, naar je motivatie.
Het was niet bedoeld als aanval, in tegendeel, ik heb zelf destijds ook een veulen gekocht.

Niettemin hebben Anna-Jelly en Renske helemaal gelijk.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:32

Hoi,

Ik heb ook een merrie die in mei 3wordt.Ik heb haar al vanaf haar geboorte en heb haar moeder verkocht.Ik heb haar bewust gehouden omdat ik eigenlijk een beetje"rust"wou hebben.Na ander half jaar begon ik het rijden te missen en heb toen een haf gekocht.Daar klikte het niet mee en heb een ander gekocht die achteraf nog maar maximaal 5 jaar hebt te gaan zonder pijn.Die staat nu bij een vriendin van mij.
Ik heb nu zo iets van ik hou het bij amber en meer hoef van mij niet.Ik heb 2,5 jaar gewacht dus dan kan het jaartje er ook nog bij.
Op zicht duurt de tijd die je moet wachten lang maar dat heb ik er wel voor over.Ik weet wel wat ik heb dalijk.
Ik kan nu ookw el zeggen van in mei wordt ze 3 dus dan ga ik er op maar nee dat doe ik niet.Ik laat haar nog even genieten en ze gaat tot aan de herfst lekker het land op en dan zien we wel verder.Ze groeit nou nog als kool en dan vind ik gewoon dat ze lekker mag zijn wie ze is zonder dat ze belast wordt.Zie ik dat ze nog groeit eind van het jaar dan ga ik er nog niet op.Al moet ik wachten tot dat ze 4 is.Ik heb nu ook al die tijd gewacht.
Sorry voor het lange verhaal maar volgens mij zijn het wel duidelijke antwoorden zo.

Groetjes van Ilona

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:07

Ik heb mijn 3 nu 3,4 en 5 jarigen allen zelf gefokt. Dit omdat ik een goede merrie had die al wat ouder was en ik graag een kind van haar wilde. Er kwamen 3 hele goede uit dus mazzel. Ik dacht dat het wachten erg lang zou duren, maar achteraf is het meegevallen. Het zijn echt 3 kadootjes geworden en het wachten waard. Jammer dat er nu 2 verkocht moeten worden en ik weet nog steeds niet wie want ze zijn allemaal zooooo leuk.

Stralend de dag door.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:12

carina schreef:
Het valt me de laatste paar weken op dat er veel bokkers zijn met een paard/pony die van het voorjaar 3 gaat worden.
Allemaal topics over de eerste keer zitten, en zadels kopen enz enz.

De bokkers met bijna 3 jarigen, hebben jullie je beestjes al vanaf veulen of hebben jullie ze pas op later leeftijd gekocht? Waarom heb je toen een veulen gekocht, waarom niet meteen een "volwassen" paard?
De tijd die jullie hebben moeten wachten, voordat het eindelijk begon (begint), het inrijden enzo. vonden jullie het lang duren of viel dat mee?

Ben Reuze Benieuwd Haha!


Ik heb Galactica sinds eind 2001 begin 2002, ze is geboren in 2000, dus ik heb haar toen ze 1,5 jaar oud was. Ze stond toen nog in Zweden (waar ze ook geboren en opgegroeid is) en daar mocht ze blijven totdat ze 2,5 werd. Ik had toen nog een andere arabier te rijden (Avalon) en toen was het wel heel mooi dat ik niet 2 paarden hoefde te doen. Mijn motivatie om een jong paard te kopen was niet helemaal gepland, er moest wel een jone paard komen, maar niet eentje dat eigenlijk helemaal niks kent (niet ingereden bedoel ik). Maar dat maakte op zich niets uit, want ik had nog een paardje staan. Avalon is eigenlijk al iets meer dan 3 maanden weg en ik heb Tica hier iets meer dan 2 maanden staan. Ik vind het dus behoorlijk meevallen dat ik nu momenteel niks te rijden heb, het kriebelt niet echt. Ik vond het best heel lekker. Maar ik verheug me heel erg erop om haar te gaan rijden. Over 2 maandjes wordt ze 3 en dan kunnen we serieus beginnen. Ze gaat dan lekker naar iemand toe om beleerd te worden Tong uitsteken Party!!

Galactica Wadim X Gemini

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:17

Ik heb dan wel niet een driejarige Haha! Udinde wordt in mei pas 2, dus aan allerlei dingen ben ik niet begonnen.
Maar over het wachten, dat gaat zo razendsnel. Ze is alweer twee! Het wachten duurt mij niets te lang, voordat ik het weet is ze drie.
Maar misschien is het makkelijker als je er een ouder paard naast hebt, waar je mee kunt rijden.

Natas

Berichten: 158
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:22

Ik heb Indian gekocht toen hij 1,5 was, in mei wordt hij 3. Ik ga ook in mei beginnen met rijden. Achteraf gezien ging het wachten best snel. Je kan al zoveel doen met zo'n beestje, lekker wandelen en knuffelen bijv.

Ik wilde eigenlijk een ouder paardje want ik kon op mijn vorige pony ook al 2 jaar niet meer rijden, dus ik wilde een rijpaard. Maar ja, hij was erg leuk en verder precies wat ik zocht.

Ik les nu 1 à 2 keer per week op lespaarden en daar leer je ook weer veel van, het rijden mis ik dus niet heel erg.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:27

ik heb een Fries hengst veulentje gekocht (als 2e paard, dan is wachten ook makkelijker Haha! ) bij een voor mij bekende fokker, ik weet dat er dus niets naars met het paard gebeurd is. De fouten die eventueel gemaakt worden heb ik dus zelf gedaan! ik kan het paard zelf opvoeden, naar mijn hand zetten en een vertrouwensband met hem krijgen zodat ik er heel eenvoudig op kan gaan zitten als hij 3 jaar oud is, zo doen wij het meestal en zo is het ook met mijn Fries gegaan, hij is inmiddels 3 1/2 jaar goed zadelmak en heeft nog geen stap verkeerd gezet! wederzijds vertrouwen en respect als je een ouder paard koopt loop je meer de kans de ellende van een ander te kopen (hoeft niet hoor!) daarom kiezen wij het liefst voor een veulen en anders in ieder geval voor een paard dat nog niet zadelmak is!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:18

Ik heb mijn hengst die dit jaar 3 wordt gekocht als 1,5 jarige. Zo groen uit het weiland, zelfs het omdoen van een halster was hem niet geleerd!! Heerlijk vind ik dat, lekker een natuurlijk (nog niet verpest) paard.
Ook heb ik paarden gekocht die ouder waren en al beleerd en ik fok zelf, dus heb ze ook wel eens van veulen af aan.
Mijn voorkeur gaat uit naar een jong dier, omdat deze nog niet bedorven zijn. ... En het wachten tot ze oud genoeg zijn... niet zoveel moeite mee, vooral niet als je bedenkt dat je er later zoveel meer plezier van hebt...
Toch raad ik de meeste mensen aan een ouder, ervarener dier te kopen, totdat ze zelf de ervaring hebben om zo'n jong dier onderricht te geven..

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:28

Die van mij is inmiddels geen drie meer maar ik heb hem wel als veulen gekregen. Eigenlijk vond ik het niet zo lang duren tot hij drie was
En waarom geen volwassen paard?
Nou ten eerste heb ik hem gekregen van een kennis.

Hij heeft hem dus voor mij gekocht en ja de prijs natuurlijk.
Ik kreeg een jong hengstje wat voor een paar honder gulden verkocht werd, een volwassen paard had veel meer gekost.

Niet dat ik dat toen niet liever had gehad maar ja een gegeven paard moet je niet in de bek kijken Haha!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:36

we hebben nu een 5, 6 en 26 jarige waarvan we er twee (26 en 6 jarige) als 2,5 jarig paard hebben gekocht. Die hebben tot de winter op de wei gelopen en zijn toen in januari ingereden. De 5 jarige is zelf gefokt, is als 3jarige ingereden en heeft toen nog tot de herfst op de wei gelopen. En als het goed is komt er dit jaar van haar weer een veulen, en die mag ook op de wei lopen tot hij/zij drie is.
Het is wel gemakkelijker om ze te laten staan als je een ander paard hebt om te rijden Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:39

Heb een keer een jaarling gekocht maar die is helaas niet veel ouder dan 2 geworden, hij werd ernstig ziek en moest naar de slacht. Daardoor ben ik wel geneigd om een volwassen paard te kopen, omdat je voor die tijd alleen maar risico loopt tijdens het wachten op volwassenheid. Ik heb daarna een 2,5 jarige merrie gekocht en daar ben ik heel langzaam en zachtjes mee begonnen.

De hond is de betere mens

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:44

Ik heb afgelopen zomer een 3-jarige gekocht. Ik heb hem gekocht omdat ik snel op zoek was naar een betaalbare pony om in te rijden zodat die daarna verkocht kon worden. Hij is nu ingereden en in principe blijft hij tot het voorjaar van 2004. Daarna wordt hij verkocht en koop ik een andere oudere pony terug voor mijn vriend. Ik ga voor mezelf weer op zoek naar een 3 jarige. Gewoon een beetje handelen. Kijken of ik dat leuk vind. Het kopen, inrijden en verkopen. Voor het altijd kunnen rijden heb ik dan de oudere pony.

Fiesta, freiberger, what else?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:02

Ik heb nu toevallig een 3 jarige die ik vorig jaar januari gekocht heb, maar niet omdat ik opzoek was naar een (jong) paard.
Ik kwam deze toevallig tegen en ik was er gelijk weg van. Maar normaal gesproken koop ik liever een groene 3 jarige.
Loop je geen risico in opfok o.i.d. en je bent vaak nog goedkoper uit.
Opfok is duur, na 3 jaar kan je van het geld wat je kwijt was voor opfok vaak al een knappe 3 jarige kopen en dan reken je nog niet eens het geld wat je al voor het veulen kwijt was.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:04

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 3 maanden was en heb haar zelf afgespeend
Toen ze 5 maanden was toen werd ze gebracht samen Lovers met der moeder
Ze word in mei 4 jaar en ga in de zomer beginnen met inrijden Schijnheilig

Heb hiervoor een paard gehad vanaf haar derde jaar
Heb haar bijna 10 jaar gehad maar is heel erg ziek geworden en heb haar moeten laten inslapen Huilen
Eerst zei ik neem nooit meer een paard maar een bijrijd paard is toch anders
En toen leek het me onwijs leuk om een veulen te hebben zodat ik alles van haar weet
En ben er nog heel gelukkig mee en zou het zo weer doen van veulen af aan
Maar hoop toch dat ik haar nog heel lang heb ze is echt onwijs lief en mooi natuurlijk Haha!

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:09

Mijn merrie heb ik als veulen gekocht, ik had mijn pony destijds ook nog maar die werd al wat ouder. Mijn merrie is de opvolger van mijn pony geworden, en toen mijn merrie 11 was heb ik haar laten dekken om weer een opvolger te hebben.

Nu is mijn merrie bijna 17, mijn hengst wordt dit jaar 5 en ik ga hem dit voorjaar inrijden. Het is inderdaad heel makkelijk wachten als je nog een ouder paard erbij hebt.

Extremely rare and Beyond Compare

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:29

Ik kan niet zeggen waarom ik jong paard heb gekocht, heb ik nml niet, maar wel of het moelijk was om te wachten.
Ik kreeg nml 2 welshes te verzorgen van 1 jaar, en geen moeite gehad om te wachten, maar misschien ook wel omdat ik andere paardjes had om te rijden. Inmiddels zijn ze 3,5 en heb ik er denk ik niet vaker dan 10x op gereden, ze kennen nu het principe van iemand op je rug, de 3 gangen en sturen, van de zomer gaan we verder.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:34

Ik heb een 3 jarig paard. Maar een echt 3 jarig, hij wordt van het voorjaar namelijk 4 Haha!
Ik heb hem inderdaad vanaf veulie af aan.
NOOIT spijt van gehad (ben er juist onwijs blij mee geweest).
Waarom een veulen? Omdat ik simpelweg voor die pony viel en voor geen ander. Hij kan er ook niets aan doen dat hijk toen pas net uit mamma's buik kwam en niet al 5 was en ingereden Tong uitsteken

Soms ging het snel, soms ging het langzaam... Nu vind ik de laatste 3 jaar gevlogen. dat hij al weer 3,5 is! Maar ik heb ook wel een tijdje gehad dat ik d8, was het maar een half jaar verder, dan konden we beginnen...Maar al met al is het voorbij gevlogen..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:40

Lodewijk heb ik als 2.5 jarige gekocht.
Hinke was 2maanden oud en is nu bijna 2 de tijd gaat zo hard!
In april word de hengst die ik heb geklocht 4 tja dat liep nou eenmaal zo over 2 weken haal ik 'm op en dan ga ik na het wennen beginnen met inrijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:09

We hebben alle paarden, behalve vinessa vaqnaf veulen af........vinessa was 2 toen we haar over kochten. Brechje is hier geboren en truus en marion waren beide 5 maanden toen ze hier kwamen. Ik vind het juist leuker een jong paardje te hebben, zo kun je in de tijd tot het inrijden, het karakter etc. leren kennen en een abnd opbouwen met het dier. Brechje is hier geboren en helaas is haar moeder overleden, zo moest ze aan de fles en ben ik de enigste die wat met haar kan doen, dat is wel een probleem. Maar aan de andere is ze me te veel waard, om haar door anderen te laten verzorgen, doe het liever zelf Haha! Ze is nu 2,5 en moet dus beleert worden en tto nu toe gaat het uitstekend. Ze loopt al braaf met een zadel op en het tuig is ook geen probleem. Doe wel rustig aan tot het eindelijk iemand op gaat, wil het niet te veel overhaasten.

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:25

Levi word in mei 3 jaar. Hij heeft al is een zadeltje opgehad en een hoofdstel in, maar verder niets. Ik wandel veel met hem, dat is ook erg handig, want nu is hij al goed verkeersmak.
Begin mei gaat hij een jaar de begrazing op, daar komt hij als 4 jarige uit en dan laat ik hem inrijden.

Ik heb hem gekocht als 1,5 jarige, waarom zo jong? Ik wil eerst een band opbouwen met een beestje, voordat ik erop klim. Nu zijn we een goed jaar verder en ken ik hem vrij goed. Weet waar ie bang voor is, of hij aan het klieren is of niet etc...

Of het wachten lang duurt...soms wel, maar voordat ik Levi kocht heb ik ruim 3 jaar voor een welsh gezorgt (van 11 maanden tot 4 jaar) dus ik wist al zo'n beetje wat mij te wachten stond, al is eigen altijd wel anders...
Als ik echt wil rijden, mag ik op Samier of ik pak een manegepony.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:43

Ik verzorg een fjordenmerrie van bijna 3. Ik ken haar al vanaf dr geboorte en we zijn goed vrienden. Tot nu toe heb ik alleen de basis een beetje geleerd, vooral hoevenkrabben was een moeilijk punt bij haar. Ook ben ik sinds ooktober vorig jaar bezig met VD, wat best wel goed gaat. Verder heb ik nog niets "rijtechnisch" met haar onderworpen. Alles op zn tijd...

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Freekfuchs, MariekeS_, onpaard, turtlelito en 67 bezoekers