Vreemde voeten > hoefbevangen geweest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Vreemde voeten > hoefbevangen geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 23:25

Langs de weg waar ik altijd langsfiets als ik naar Max ga staat een vosje... Een knalrood vosje, met enkel een klein kolletje, echt een superbeestje. Ze staat met nog een paar paarden/pony's, waarschijnlijk voor de opfok in die wei. Ze is van een paardenmelkerij in de buurt.
Maar goed, ik vind haar dus errug, errug leuk. Ik zou eigenlijk wel es willen weten of die man haar wil verkopen, denk van wel. Maargoed. Ik reed er laatst met de auto langs, toen de grond bevroren was, en ze stond met haar voorbeentje een beetje omhoog. Wij stoppen en kijken wat ze had. Nou had ze echt hele korte hoeven, en een echte diepe 'ribbel' horizontaal over de hoef, dat wijst toch op hoefbevangenheid? Of kan het ook iets anders zijn?
Want stel dat ik haar wil kopen, dan wil ik geen knolliebollie dat hoefbevangen is. (Ik zou zowieso klinisch laten keuren hoor, maar ik was gewoon nieuwsgierig.)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:05

volgens mij wijzen ribbels in de hoef erop dat ze hoefbevangen is geweest... dus dat het paardje er op het moment geen last meer van heeft, aangezien die ribbel al goed zichtbaar is.
waar zat die ribbel ergens? bovenaan? of meer naar onderen, hoe verder naar onderen hoe langer het geleden is geweest, als ik het goed heb

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:20

heoft niet hoor. die van mij heeft ook groei ringen die te wijten zijn aan winter en zomer voer naar gelang ik veel met haar werk. met deze ijszooi zit er vaak een klomp ijs tussen de ijzers waardoor ze ook loopt alsof ze bevangen is. haal ik de ijskklomp weg dan is er niks meer aan de hand. wil je het zeker weten laat er dan een smidt naar kijken.
succes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 09:24

Het kan id hoefbevangenheid zijn geweest maar ook een verandering in voer.

Mocht je er aan denken om het idertje te kopen zou ik hem zeker klin. uitvoerig laten keuren, dus meenemen naar een kliniek waar je lekker de ruimte hebt om hem op het harde te laten draven. Voornamelijk op een volte.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:05

ribbels kunnen op hoefbevangenheid duiden, maar aangezien die pony buiten staat denk ik eerder aan een wat slechtere periode van voer. Dan krijg je ook ribbels.
Bij weidepaarden zie je vaak ribbels als het gras slechter wordt, en in eht voorjaar als het gras weer beter wordt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:27

Toen in Mander liet keuren zij de DA dat hij heel licht hoefbevangen is geweest. Hij kon dat zien aan ondiepe ringen in zijn hoeven.
Mander heeft nergens last van, loopt zuiver.
Meer weet ik eigenlijkniet van hoefbevangenheid. Sorry. Bloos

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:32

Mijn pony is afgelopen zomer hoefbevangen geweest.
De da zei ook dat hij dacht dat het al eerder was voorgekomen omdat hij ribbels in de hoeven zag.
Maar ik heb hem al vanaf dat hij drie maanden is en ik denk dat het me toch wel was opgevallen als dat zo geweest was.
Die van mij is ook een buitenpaardje dus het hoeft blijkbaar niet altijd op hoefbevangenheid te wijzen.
Vorig jaar was het helaas dus wel raak .


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 21:34

Hmz, bij het vosje waren ze echt diep hoor, als je t echt recht van de zijkant zou zien had je echt een flinke deuk gezien. Dr voeten waren ook erg kort.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:43

kan ook alleen maar komen door teveel eiwit (ze hoeven nog niet eens bevangen te zijn geweest)of verkeerde voeding kan ook.
bij ons op stal had een paard daar ook last van, ze hebben zijn eet patroon aangepast en langzamerhand verdwenen deze ribbels.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:39

Het kan ook komen door ziekte.
Volgens de dierenarts waren de ribbels in Pol haar hoeven een mogelijkgevolg van de miskraam die ze een paar jaar geleden had gehad.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:40



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Birgit01, Geertema, IASCrawler, Morehorse, Slmt9, Utixo en 111 bezoekers