Hoe is meestal het verloop van een tumor? *update*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Hoe is meestal het verloop van een tumor? *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 16:57

Morgen ga ik naar utrecht om daar te gaan kijken naar een operatie van het weghalen van een tumor aan de koker. Deze is zo groot als een tennisbal, en ze konden hier niks van zeggen of het kwaadaardig of goedaardig was. Dat moeten ze uitzoeken als het geopereerd is.

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe het algemene verloop van een tumor is b.v. Hoeveel paarden het krijgen en hoeveel het daarvan overleven.. Wat ik namelijk meestal lees is dat paarden het meestal niet overleven (helaas).. Nu hoop ik dat deze operatie wel goed gaat en dat er geen uitzaaingen zijn.

Nou ik hoop dat jullie meer informatie en (misschien, hopelijk niet) ervaringen hebben..

Groetjes Marielle
Laatst bijgewerkt door youngster op 24-01-03 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:07

Poe.... Moeilijk te zeggen hoor. Eigenlijk kan je er weinig zinnigs over zeggen.
De meeste tumoren zijn goedaardig, en dat is dus niet zo erg. Is het toevallig een schimmel? Die zijn zeer gevoelig voor (goedaardige) tumoren.
Als ie kwaardaardig is, en hij kan goed worden weggehaald en dat gebeurt ook nog eens op tijd, voordat er uitzaaiingen zijn, dan is er ook nog niets aan de hand.
Zijn er wel uitzaaiingen of blijft er een stukje zitten na de operatie, dan is het gevaarlijker, en kan het fataal worden. Ik schat dat niet meer dan 5% van de tumoren bij deze groep horen.

Maak je dus niet druk, en wacht op het onderzoek. Ik hoop voor je dat ie goedaardig is!

Succes!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 17:13

Het is gelukkig niet mijn eigen paardje maar hij is van iemand bij ons op stal. Het is een Fjord, dus ik weet niet of die ook bij die groep schimmels zit..(ik was zelf hierover ook al aan het denken)..
Ik was gewoon benieuwd omdat hier eigenlijk toch vrij weinig over bekent is..

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 21:07

Het verloop hangt helemaal af van de soort tumor, goedaardig of kwaadaardig maar dan ook nog het weefsel waaruit de tumor bestaat en de plek waar hij zit. Zolang je niet weet wat voor tumor het is, is er ook niets zinnigs over het verloop te zeggen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 08:45

Mijn oude schimmelruin kreeg op ongeveer 25-jarige leeftijd een (goed)aardige tumor op zijn penis. Deze was niet te verwijderen. De tumor bleef gestaag groeien. Opzich had mijn pony er geen pijn aan maar uiteindelijk kon hij het hele zaakje niet meer in zijn koker krijgen. Hij liep dus constant met een gedeelte eruit. helaas is de tumor ook naar binnen gaan groeien waardoor hij problemen kreeg met plassen. (dat lukte steeds minder). Op 27-jarige leeftijd heb ik hem moeten laten inslapen.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:27

Youngster, mag ik je vragen hoe die Fjord heet en wat z'n afstamming is?
Dit omdat Marstad op dit moment een fjord heeft die over een half uur geopereerd wordt waarbij ze een tumor/gezwel weg gaan halen.
Heel veel sterkte jullie ......

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 15:11

Ja hoor deze fjord heet Mike, en zijn vader is Fedor. De operatie bij hem is trouwens goed verlopen, er waren gelukkig geen complicaties, we hebben de gehele operatie kunnen bijwonen, hij was toen ie wakker werd erg "dronken" maar hij heeft het allemaal gelukkig goed doorstaan, nu is het hopen dat het gezwel niet kwaadaardig is!!

Wens Marstad heel veel sterkte.. bij haar is het waarschijnlijker iets erger dan bij deze fjord..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 12:27

Nou ik plaats even een update, met Mike is verder alles goed, hij is de operatie goed doorgekomen en hij staat weer in zijn eigen stalletje, helaas was de uitslag niet echt zoals we gehoop hadden, het Positieve eraan was, dat het niet echt kwaaraardig was, maar het negatieve ervan is dat het dus weer terugkomt op dezelfde plaats en dat het dus weer operatief verwijderd moet worden..

Opzich is dit denk ik niet het grootste probleem, maar vraag me toch af waardoor het weer terug gaat komen..
Nog even een vraagje aan marstad, hoe is het met jou fjordje nu??