Negenjarige merrie eerste veulen? Risico's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Negenjarige merrie eerste veulen? Risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:44

Mijn merrie wordt dit jaar negen jaar. Ze heeft nog nooit een veulen gehad.
Ik wil haar komend voorjaar laten dekken, maar heb al van een aantal mensen gehoord dat ze eigenlijk al te oud is voor een eerste veulen.
De merrie van mijn stalgenoot heeft al een 'mislukt' veulen gehad die niet ouder dan vijf dagen is geworden. Dat paard was tien jaar.

Is het echt een veel groter risico om met een negenjarige merrie te gaan fokken?

Omdat het haar eerste veulen zal zijn, zit ik te denken aan een jonge hengst die minder kost dan de hengsten die zichzelf reeds dubbel en dwars bewezen hebben.
Wie heeft suggesties voor een hengst (springgericht)?

Mijn merrie heeft een koppig karakter. Ze is in de omgang braaf door opvoeding, maar bij vreemden kan ze flink dominant zijn.
Ook tegen andere paarden is ze erg dominant.
Ze heeft een iets korte hals. Sterk punt is haar front, verbetering zou haar achterhand kunnen hebben (was als vierjarige erg slap).

Haar papier:
Afbeelding

Muzefee zelf:
Afbeelding


sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:51

als ik je nou vertel dat mijn vriendin haar merrie voor het tweede x laat dekken en haar merrie is 20 jaar(tja ze heeft dan eerder een veulen gehad maar toch),
laat haar anders eerst eens onderzoeken door een da.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:59

Issedy is gedekt in 1997, toen ze 7 was. Eigenlijk allemaal prima verlopen op een gespleten verhemelte van Raimaer na. Nog steeds onduidelijk hoe dat kan ontstaan, maar we hebben er een geweldig paard aan. Raimaer's papa is Zuidhorn, speciaal gekozen voor zijn werkwillige karakter maar die is inmiddels overleden. Haar lover is Corland (veulen komt in maart!) en die is gekozen op springkwaliteiten en ook karakter.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:24

Negen jaar is helemaal niet OUD om een eerste veulen te fokken! Bij mensen heb je ook een behoorlijke tijdspanne, het kan in de tienerjaren tot laat in de dertig, zelfs veertig. Paarden zijn precies zo, ze kunnen zo lang ze gezond zijn zich voortplanten, en afwijkingen zijn eerder een toeval dan wat anders hoor!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:42

Ik had ook ooit gehoord dat het minder verstandig was om een al wat rijpere merrie (zeg niet oud, want dat is 9 zeker niet!!) voor de eerste keer te laten dekken.

Dat heb ik toen aan toemalige baas gevraagd, en hij is fokker. Die zei dat je nog makkelijk kan fokken hoor!!

Alleen wat ik wel denk dat als je een merrie van rond de 20 hebt dat je moet denken of ze het nog wel aankan. Maar verder is het mij dus verteld dat het nog kan..

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:42

Wat leuk zeg dat je Muuz wil laten dekken!
Ik ken paarden die een stuk ouder dan haar waren toen ze hun eerste veulen kregen en dat ging ook allemaal goed.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:26

Isolda was ook 9 toen ik haar liet insimineren. Ik heb mijn DA er naar gevraagd, omdat ik ook dat verhaal had gehoord.
Ik kon het rustig doen, geen probleem. Het zou kunnen dat het percentage van "foutgaan" iets groter wordt, maar hij vertelde me dat je ook niet weet wat er gaat gebeuren als je een vijfjarige laat dekken.

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 21:33

Dat klinkt in elk geval goed. Ik maakte me al een beetje zorgen omdat ik steeds gewacht had omdat ik haar nog in de sport wilde uitbrengen.
Maar een paar maanden pauze is helemaal niet zo slecht...
Ik denk dat ik me maar eens goed ga oriënteren op hengsten... moeilijk...

prompter

Berichten: 11033
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:42

Ik heb mijn merrie met 11 jaar voor het eerst laten dekken (euh... insemineren), en ze heeft het veulen probleemloos in een half uurtje op de wereld gezet. Het kereltje was helemaal gaaf en is nu een bijna 5-jarige zeer gezonde hengst.

Mijn merrie heeft ook een erg moeilijk karakter, ze wil niks met andere paarden te maken hebben, maar voor haar veulen was ze een vreselijk lieve (en bezorgde!) moeder. Het hoeft dus helemaal geen nadeel te zijn dat je merrie al wat ouder is. Veel succes!

Extremely rare and Beyond Compare

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:43

Geen probleem hoor...er zijn geen grotere risico's aan verbonden dan met een 5 jarige...

Je suis Charlie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:27

Mooie merrie is dat. Hoe groot is ze. Uit mijn lijn is ook ooit een dageraad gefokt, was vreemd genoeg niet eens heel groot. Dageraad was zelf een hele lieve iets te flegmatieke hengst. Ik zou dus zeker bij hengsten met wat meer bloed zoeken. En het zijn niet de jonge hengsten die goedkoop zijn hoor. Juist de oudere die niet meer in de mode zijn zijn meestal beter te betalen. Succes ga maar eens lekker uitzoeken op de hengstenkeuring in Den Bosch kan je meteen folders verzamelen en dan lekker thuis uitzoeken

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

VIVALDI

Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:59

Heb ook merrie gehad die op 8 jaar voor de eerste maal werd geïnsemineerd. Helemaal geen probleem, ook voor de dierenarts niet. Zolang de merrie "zuiver" is in de baarmoeder en er een normale productie van eicellen is, moet dit lukken.
De merrie heeft toen een gezond veulen ter wereld gebracht en heeft intussen reeds 3 gezonde veulens gehad dus.....
Heb trouwens vorig jaar nog een veulen gehad uit een merrie van 21 jaar - helemaal geen probleem - behalve dan eventueel om ze drachtig te krijgen.

Ik weet niet met welke bedoeling je een veulen wil fokken, maar ik vind het inderdaad wel verstandig dat je voor de eerste maal een goedkopere hengst neemt.....je weet nooit hoe de merrie en/of de hengst zal doorfokken.

Omtrent hengstkeuze binnen het KWPN en vooral dan springgericht zal ik mij niet aan een uitspraak wagen...ik weet er te weinig van af.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:14

Als alles volgens plan verloopt wordt Saphy dit jaar ook voor het eerst gedekt en die wordt 13!! Negen jaar is zeker niet te oud om voor het eerst mee te fokken. Het grootste probleem dat zich voor kan doen met oudere merries (waar een negenjarige IMO niet onder valt) is dat ze moeilijk pakken.

Daarentegen heeft een kennis van mij een 5 jarige en ze probeert haar al twee jaar drachtig te krijgen, merrie is compleet ondersteboven gekeerd helemaal goed maar toch niet drachtig te krijgen Frusty . Andere mensen hebben bij ons een 20-jarige fokmerrie gekocht die 1 jaar leeg stond, in 1x drachtig. Leeftijd zegt niet alles Haha! .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 23:38

sarabande schreef:
Mooie merrie is dat. Hoe groot is ze. Uit mijn lijn is ook ooit een dageraad gefokt, was vreemd genoeg niet eens heel groot. Dageraad was zelf een hele lieve iets te flegmatieke hengst. Ik zou dus zeker bij hengsten met wat meer bloed zoeken.


Muzefee is nu ongeveer 1,70 m. hoog. Bij haar voorouders komen wel een aantal volbloedjes voor, maar een wat hoger in het bloed staande hengst is inderdaad niet zo'n verkeerde keuze.
De fokkers van Muzefee hebben ook juist vanwege zijn karakter voor Dageraad gekozen omdat Muuz haar moeder vrij lastig was onder het zadel en in de omgang.

Ik zal ook zeker naar een aantal hengstenshows gaan. Gewoon eens kijken wat er is aan hengstenmateriaal.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:59

Ja in de moederlijn heb je volbloed, maar daarbij wel oud bloed, dus ik denk dat je je op dat gebied wel wat kan veroorloven. Overigens over de karakters van de hengsten van nu is ook veel meer bekend dan vroeger. Eigenlijk heb je het heel gemakkelijk, mooi bloed, goede maat fijn karakter, niet zoveel te verbeteren dus kan je je meer permiteren.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:56

Het belangrijkste is dat de merrie gezond is!
Mijn fjordje krijgt dit jaar haar 5de veulen en wordt dit jaar 20, ze was 12 toen ze voor de eerste keer drachtig werd.
Als alles goed gaat dit jaar wil ik haar nog een keer laten dekken (en dan door een 'echte' fjord!)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:47

Niet meer risico's dan het dekken van elk ander paard MITS ze gezond is natuurlijk.

Net of je op 9 jaar bejaard bent als paard, het paard van een vriendin van me kreeg haar eerste veulen rond der 20ste. is allemaal goed gegaan.

Maak je dus niet onnodig meer zorgen, risico's zijn er altijd maar er zijn er heus niet meer omdat ze 9 is.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:09

De moeder van Tirion was 9 jaar toen ze voor het eerst werd gedekt. Tot die tijd was ze gewoon rijpony. Ze werd met de 9 jaar gedekt door haar halbroer en daaruit kwam dus onze Tirion. Tirion was zo mooi, dat we haar hebben gekocht als 4-jarige. Ze is inmiddels ster en heeft 4 mooie veulentjes ter wereld gebracht. ook met moeder gaat het geloof ik nog steeds goed. Hier gaat het wel om een Welsh pony. De (dubbele) grootmoeder van Tirion is nu 31 jaar en schijnbaar nog in goede gezondheid.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 17:52

Nou, ik heb besloten haar in elk geval te laten insemineren dit jaar. Bedankt voor jullie ervaringen!

Ik ben voornamelijk aan het kijken naar volbloeden en heb een leuke op het oog: French Buffet.
Maar ik sta nog steeds open voor suggesties! Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 17:55

Heb je Roven xx al de revue laten passeren? Cool


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers