Paard "depressief" in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Paard "depressief" in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 22:22

Ik las laatst een stuk in de hoefslag of Ids. Dat paarden "depressief" kunnen zijn in de winter. Het paard zit dan minder goed in zijn vel. Slechte vacht, wordt dunner, is niet zo als het in de zomer is. Dat komt dan meestal door weinig licht.

Nou heb ik zelf een paard. En in de zomer ziet ze er echt top uit. Maar in de winter valt ze zo terug. Ze zit vaak slecht haar vacht, die ook heel dun/fijn is ( vind de gene die haar scheert ook heel leuk Knipoog )
Ook valt ze heel erg terug in gewicht . In de zomer heeft ze genoeg aan 3 kg op een dag, en dan krijgt ze meer training, maar dan wel gras. En in de winter wordt ze nog dun als ze zo'n 6a7 kg biks krijgt en echt het beste voer en onbeperkt hooi en 1 uur per dag weidegang.
En ze is gewoon niet happy.

En toen ik het bericht in de hoefslag las, dacht ik echt van dit is net mijn paard.

Ze hadden het toen over het gebruik van essentiele olien, manderijn en sinaasappel, dat verschilde van paard.

Maar heeft iemand ook zo'n paard die ook "depressief" is of die bekent is met het gebruik van de essentiele olien, mandarijn en sinaasappel. Of andere dingen die zouden kunnen helpen.

Nou is ze dit jaar ook drachtig en het veulen komt al in maart en ik hoop niet dat het veulen er ook onder lijdt.

Alvast bedankt


Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 00:48

Ik denk dat dat bij de meeste paarden komt doordat ze swinters veel op stal staan. Een tekort aan licht bv. Mensen hebben daar ook last van maar paarden, wat toch echte buitendieren zijn, des te meer.
Daarbij vervelen ze zich suf op stal en áls ze al op de wei komen is daar ook niet veel te doen omdat er weinig gras staat of het is bevroren. En nu met een bevroren bak en wei kunnen ze ook nog eens amper hun energie kwijt. Verder hebben paarden bij extreme kou zoals nu meer voedsel nodig om zichzelf warm te houden. Ze verbruiken veel energie om hun lichaamstemperatuur op peil te houden en dat moet dus aangevuld worden. Uiteraard wel door het geven van hooi, geen extra kilo's brok.
Wat de oorzaak bij jou paard is weet ik niet, ik ken haar niet en ken haar leefomstandigheden niet. Anders misschien eens een keer bloed laten prikken om te kijken of ze geen tekorten heeft, een drachtigheid vreet natuurlijk ook nog eens extra energie. En heb je haar goed ontwormt ?

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 11:03

ik ontworm haar goed, ik ent haar goed. Ze krijgt alles, van vitamine preparaten. En andere kruiden mixen. Ze heeft echt alles wel zo'n beetje gehad. Ook meerdere dekens, dat ze niet al haar energie in de warmte hoefte te steken, maar niks helpt.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 11:03

Nou is het dit jaar minder erg als vorig jaar. Maar ze is ook drachtig dus valt het niet zo op. Maar..

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:56

Misschien helpt licht-therapie. Die van mij kan ook wel eens een beetje depri doen. Ik heb een timer op het buitenlicht en zorg ervoor dat die nu 's avonds tot een uur of 8 aan blijft en 's morgens om een uur of 6 - 7 aangaat.
Probeer zo veel mogelijk licht te creëeren. Misschien helpt dat wel.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 23:19

Bedankt voor de tip. Mijn paard staat inderdaad ook vrij donker en IK wil er ook zeker wat aan doen!! Maar mijn vader werkt altijd zo slecht mee!! Maar hij is morgen vrij dus misschien kan ik hem aanzetten om een licht met schakelaar te maken en ECHT licht ik krijg dan altijd van die stomme spaarlampen die geen licht geven, heb ik nog niks aan!!! Bedankt voor de tip, maar heeft niemand ervaring met essentiele olien?????

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:45

Lex heeft volgens mij ook altijd een 'winter-dipje'. Niet in lichamelijke zin, hij is gewoon gezond. Maar in de winter (vorig jaar ook) is hij vaak chagrijnig, nergens zin in, andere paarden de hele tijd aanvallen etc. Hij staat trouwens de hele dag buiten, dus.. Is dit nou ook zo'n vorm van 'depressief in de winter' of is dit weer iets heel anders..?

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:02

mijn bijrijdpony was ook behoorlijk depri toen de dagen korter begonnen te worden. ze werd op dat moment ook dressuurmatig behoorlijk zwaar getraind (wat best zwaar is met een wintervacht), ze staat in een binnenbox met alleen kunstmatig licht en haar vriendinnetje waarmee ze iedere dag een paar uurtjes mee in de wei mocht spelen (wintervacht had ze daar dus wel voor nodig) was verhuisd naar een andere stal, dus ze voelde zich ook behoorlijk eenzaam.
bij haar hebben we het opgelost door haar flink te verwennen (na het rijden extra ruwvoer en slobber met lijnzaadolie), lekker uitgebreid poetsen, veel licht en lucht, veel buitenrijden met andere paarden en naar plekken waar ze anders niet zo vaak komt, dat scheelde een hoop.
maar hoe je haar dikker kunt krijgen weet ik niet, behalve meer voeren van alles en een lekker dekentje. ik las op een ander forum iets over foenegriek, daar zou je paard dikker van worden maar ik heb dat spul zelf nog nooit gebruikt.

dat met die mandarijn zou ik lekker uitproberen, baat het niet dan schaadt het niet!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:10

Jannahuis het lijkt me logischer om het in 'lichttherapie' en veel buiten laten lopen en lekker aan het werk zetten te zoeken dan in allerlei andere therapieen die in feite alleen maar lapmiddelen zijn en niet de oorzaak weg kunnen nemen: Gebrek aan licht, lucht, warmte, beweging in de winter!

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 20:33

Het is gelukt. Ik heb mijn papa overgehaald en die heeft vandaag een heeel mooit licht in mijn stal geplaatst!!! Eindelijk!! Buiten komt ze ook wel +- 1 uur per dag. En beweging en buitenlucht tijdens het rijden krijgt ze ook. Ik heb namelijk geen binnenbak ook wissel ik veel af en rijdt ik veel buitenritjes. Ik weet niet waar het aan licht. Maar ik denk zelf niet dat licht de oplossing is, want vorig jaar had ze wel licht vanaf het begin en was ze er nog slechter aan toe!! Dus ik zoek eigenlijk iets anders. Maar niemand heeft ervaring met zoiets!!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:38

maar probeer es een iets ander voer. Mijn paard viel iedere winter van een mooi vol rond paardje terug naar een graten pakhuis. Waarschijnlijk issie door gebrek aan mineralen zand gaan eten. iets wat ie dus alleen swinters doet. nou dat ie ander voer krijgt is dit opgelost!!!
Misschien moet je het zoeke in afleiding!! een vriendje of speeldingen, somers heeft ie de heledag gras naar binnen te laden...
Haal es wat brok weg en zet daar muesli en zemelen enof lucerne voor in de plaats.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:07

Voor lichttherapie heb je speciale lampen nodig. Een gewone lamp heeft niet de juist sterkte oid die nodig is. De lichtbakken die depressieve mensen gebruiken zijn dan ook best duur in aanschaf, meestal worden die dus gehuurd ipv gekocht. Echt, een gewoon TL-letje doet helemaal niets !

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 14:59

nee dat zou kunnen, maar wat voor lampen zijn dat dan???
Unity. Ze krijgt genoeg verschilldende soorten voer hoor!! En het is ook wel beter geworden nu ik van pavo naar dodson ben veranderd.
Ze krijgt namelijk:
fiper P
leisure mix
pavo 1000
geplette mais
geplette gerst
en merriebrok van Havens
en genoeg hooi
en krijgt een vitaminen en mineralen supplement
en bijna elke maand een vitaminen spuit

Dus ik denk dat dit afwisselend genoeg is?? Ik denk dat de meeste paarden dit niet tot hun beschikking hebben.
Maar ja........

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:14

en als je nou eens gedurende een langere periode iedere dag een scheutje (3 maatdopjes) lijnzaadolie bijvoert? uiteraard goed voor de "slechte" vacht, maar ook voor de spijsvertering en de spieren. kwaad kan het in ieder geval niet en een liter van dat spul kost 9 euro.

en ik weet niet hoe het bij jouw paard zit maar sommige paarden verdragen kuilgras beter dan hooi (en vice versa)... dat zou je evt om kunnen wisselen als je denkt dat het daaraan zou kunnen liggen.

maar zorgen dat ze zich niet verveelt (op stal EN tijdens het rijden) en dat ze voldoende beweging, licht (ZONLICHT IS GRATIS!!) en buitenlucht krijgt is denk ik toch echt het belangrijkste.

ps: vergeleken met 23 uur in een slecht verlichte, saaie en waarschijnlijk ook niet al te geweldig geventileerde binnenstal stilstaan is 1 uurtje buiten spelen op een dag niet bijster veel, hoor. maar ja, soms heb je die mogelijkheid nou eenmaal niet?

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 20:22

Nou ik zit namelijk met een probleem. Ze is geschoren, dus als ze buiten staat is dat bijna helemaal ingepakt, dus het zonnetje kan alleen op haar hoofd komen. Ze mag niet teveel buiten, op zich wel goed voor haar ook i.v.m artrose. Maar ze heeft een aantal keren koliek gekregen nadat ze in de wei had gestaan. Ze is drachtig en kan absoluut geen nat of bevroren gras hebben, want dan heeft ze weer koliek, dus vandaar een 1 uurtje en een bak heb ik niet tot mijn beschikking.
Lijnzaadolie krijgt ze al iedere dag.
En kuilgras verteerd ze ook niet beter heeft ze namelijk ook bijna 3 jaar gehad, maar daar kreeg ze op het laatst eiwit alergie voor. Allemaal eiwit bulten kreeg ze daarvan. Dus ook dat verdraagt ze niet.
Allemaal hartstikke bedankt voor alle tips en ga alstublieft door.
Ik weet het namelijk niet meer............ Volgens mij heb ik bijna alles al geprobeerd

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:26

yah, klinkt idd vrij hopeloos dan allemaal... ben je al met dr naar de veearts geweest? (zeker als ze drachtig is en sowieso van zichzelf nogal zwakjes en vatbaar voor allerlei dingen zou ik geen risico nemen :|)

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 20:41

De dierenarts is wel een aantal keren geweest, toen ze koliek had, maar zegt er verder weinig op. De koliek lag als het goed is niet aan het veulen. Jawel i.v.m. het veulen omdat de maag nou minder ruimte had, maar niet dat het veulen niet gezond was. En verder zeggen ze er weinig op. Ook niet echt als je het vraagt. Of je zou al echt onderzoek moeten laten doen, maar dat heb ik nooit gedaan. En dat vinden mijn ouders overbodig. Maar in de zomer is ze dus echt kerngezond he!!! Dan glanst ze er over. En het is nu ook wel beter als vorig jaar hoor, dat zeker, maar gewoon niet wat het hoort te zijn en inderdaad vind ik het wel jammer dat ze het veulen niet later kreeg,zodat ze de laatst maanden echt kerngezond was.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:58

Ik denk dat beter licht (gewoon kunstlicht is al voldoende) al veel helpt. Is er misschien een extra raam in je stal te plaatsen (simpel dakraampje?) waardoor er ook meer licht (en lucht?) komt? Of een halve deur creeren?

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 10:42

Ze heeft 2 raampjes tot haar beschikking om door te kijken!! En een halve deur zal mijn vader niet blij mee zijn!!! Ze heeft nou een 100W spaarlamp boven haar hoofd hangen dus het is er al veel lichter op geworden!! Kan ik ook weer zien wat ik uitmest;)!!!!!!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:14

Oh, dat helpt al heel veel.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:27

Hmm ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, ook een drachtige merrie, ze zit goed in het haar (glimt mooi) ze is niet mager ook niet dik.
Maar ze mist iets, ieder paardenmens (de eigenaar ziet het niet) ziet dat er iets met haar is.
Ze kijkt dof, ze eet haar kuilgras niet allemaal op, vorig jaar zat ze ook in zo'n dip.
Ik wil ook graag dat ze ander voer krijgt (equiral the originals) maar de eigenaar vindt dat onzin.
Plus de merrie heeft er een hekel aan dat ze een dek op heeft.


jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 07:47

Ik heb Thyra gister gebeld en dij zei dat ik nu het beste stud diet kon gaan voeren. Samen met Fiber P. en dat ik de rest allemaal achter wegen moest laten. En ze zou terug moeten op 2,5 tot 3 kilo voer per dag. Ik vraag me echt af hoe mijn paardje dit gaat overleven hoor...... Hij krijgt op het moment bijna 6 kg en hij is echt niet dik!!!! Maar ik zal in ieder geval dat andere gaan proberen en dan langzamerhand afbouwen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:27

Nou ik ben benieuwd of het werkt, hou ons maar goed op de hoogte!

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 12:10

zal ik doen!! Ik moet eerst het voer nog krijgen! En dan kijken of het wat word. Heb net een ander adres gekregen van silverlinde, maar jammer genoeg woont zij in Breda en ik echt aan de andere kant van het land. maar zij heeft 1 keer in het kwartaal bezoek in het noorden dus misschien kan ik dan wat regelen??
Hoe denken jullie over homeopathie dan??

Pienie

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:24

Citaat:
Ze is geschoren, dus als ze buiten staat is dat bijna helemaal ingepakt, dus het zonnetje kan alleen op haar hoofd komen.


Hoi, dat je paardje helemaal is ingepakt terwijl ze buiten staat maakt niets uit voor de hoeveelheid licht die ze ´nodig´ heeft. Hetzelfde als bij mensen (of ze nu wel of geen lichttherapie krijgen), gaat het met name om de hoeveelheid licht die er op het netvlies van de ogen valt. Dat schijnt het belangrijkst te zijn. Hoe meer lichturen, hoe beter bepaalde stoffen in haar hersenen aangemaakt zullen worden die ervoor zorgen dat ze zich happy voelt.

Staat ze trouwens alleen of zijn er nog andere vriendjes waar ze mee naar buiten kan?

~°Wisest is she who knows she does not know°~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, Bowo, carika, Char_elle, ChelseaAyLee, Danseresje, dazai, Kabayo, Loe_Loe en 59 bezoekers