Vertrouwen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 23:41

Ik ben benieuwd hoe jullie over vertrouwen tussen pony/ paard en ruiter denken.
Denk je bijveoorbeeld dat als er geen of weinig vertrouwen in elkaar is je niet ver komt (hier bedoel ik niet dat je dan niet hoog kan rijden qua klasses maar meer met uithoudingsvermogen ten opzichte van elkaar, of je het met elkaar uithoud op den duur)
Of ben je van mening dat het niet veel uitmaakt, of je nu veel of weinig vertrouwen hebt in elkaar, gewoon niet zeuren maar doen?
Als je nog iets anders in gedachten hebt, zet het gerust neer, ik ben overal wel benieuwd naar hoe jullie erover denken....

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:48

Maakt heel veel uit, Elise heeft heel vertrouwen in mij, die gaat voor mij door het vuur weet ik zeker Lachen (bij bunny is dit toch wat minder)
Je voelt dat het groied en dat ze steeds meer hun best voor je gaan doen, en naar maten ze je beter kennen en ook vertrouwen.
Ik denk dat je ook vooral bij springen vertouwen in elkaar moeten hebben, ik denk dan meer als bij dresseur.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:54

een paard moet vertrouwen in zijn ruiter hebben en omgekeerd. Als het paard geen vertrouwen in je heeft zal hij minder snel geneigd zijn om te reageren op jou actie. Echter om vertrouwen van het paard te krijgen moet je lange tijd met het paard bezig zijn, poetsen,rijden,knuffelen etc. Dit gaat niet van de ene op de andere dag.
Als het paard je eenmaal vertrouwd en ziet als leider dan zal hij/zij alles blindelings voor je doen. Mijn paard volgt mij overal, geeft aan als ik iets fout doe maar gaat voor mij door het vuur. Zij eist echter wel de volle aandacht als ik bij haar ben. Als ik bij haar sta en ik geef haar geen aandacht dan tikt zij met haar voorvoet tegen mijn been zo van He je bent toch met mij bezig ga daar dan mee door.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:02

Ik denk wel dat een paard vertrouwen in je moet hebben en jij in hem wil je wat verder komen. Ik heb net een nieuw paard en ik merk wel dat ze mij nog niet helemaal vertrouwt, de omgeving is ook nog wat eng. Toch begint het al te komen. Donderdag had ik mijn eerste les en ze stapte zo de trailer op. Het ligt volgens mij ook aan het karakter van het paard. Een brave manegepony tolereert vaak vele mensen op zijn rug, terwijl een beginner nog niet veel ervaring en vertrouwen heeft.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:19

Het maakt niet zomaar wat uit, het is allesbepalend! Alles wat een paard doet of laat ten opzichte van de ruiter is regelrecht terug te voeren op die vertrouwensrelatie. Sommige trailers noemen dit dominantie, maar eigenlijk is het vertrouwen, jij net iets hoger in rang als je paard, maar ook niet meer dan dat. Die positie moet je verdienen bij een paard en dat is vertrouwen.

De meeste problemen die ik tegenkom, ook hier op Bokt, zijn op het gebrek ervan terug te voeren. Mensen die doen alsof ze ranghogere zijn, maar eigenlijk banger zijn dan het paard. Sommige paarden bevechten hun rang niet of nauwelijks, dat is het geluk van deze mensen.

Omgekeerd heb ik het eens meegemaakt dat ik veel te dominant bij een paard kwam en dus helemaal niks met dit paard kon. Ik hoefde dit paard alleen maar een beetje beweging te geven, maar zelfs dat kreeg ik niet voor elkaar.
Ik ben maar gegaan en heb het paard tien minuten laten staan. Vervolgens ben ik als een lopende zoutzak naar binnen geslofd en heb totaal ongeinteresseert het paard laten lopen. Paard deed alles voor me en kwam uiteindelijk zelfs een lekkertje halen toen ze dat mocht. Braaf paard.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 05:19

Als hij geen vertrouwen hebt in jouw paard, zal het paard zeker geen vertrouwen hebben in jou. Paard en ruiten werken als een team!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 09:31

Bij Mileen en mij is het zo dat twijfel vanaf mijn kant direct afgestraft wordt door Mileen. Als ik bijvoorbeeld op de binnenhoefslag m'n changementen moet rijden, en ik twijfel of het wel goed gaat, dan kan ik er donder op zeggen dat ze uithaalt of zelfs ertussenuit naait. Als ik relaxed ben en het vertrouwen heb dat ze het echt wel doet, gaat het prima. Is voor mij een heel actueel onderwerp, omdat we begonnen zijn met series springen, en ik twijfel zelf soms te erg, waardoor Mileen het niet doet. Op de dagen dat ik heel de wereld aankan, gaat het prima en lukt het zonder een centje pijn.

Omgekeerd heeft Mileen ook wel eens twijfels aan mij, bijvoorbeeld als we buiten gaan rijden. Ik kan nog steeds niet onder het zadel het erf af rijden.
Als we met de veewagen weggaan, is ze echter op totaal vreemd terrein, en hangt ze enorm aan mij. Toch een vertrouwd iemand dus, waar je bescherming van krijgt. Onder dat stoere gedrag zit namelijk een heel onzeker paardje...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 09:45

Camilla en ik vertrouwen elkaar voor de 100%. Behalve tijdens het rijden dan kan ze nog wel eens gek doen maarja ze is niet voor niets een kleutertje/beginnende puber. Tong uitsteken
Ik krijg haar overal langs/overheen. Zelfs over heel eng plastick. Baasje zegt dat, dan zal dat wel niet eng zijn. Maar toch vind ze het wel een beetje eng.
We hebben ook een hele hechte band en ik heb gewoon echt het gevoel dat we bij elkaar passen. Lovers

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:49

Ik vind vertrouwen tussen ruiter en paard echt het belangrijkste wat er is...
Ik rij nu een pony die echt gewoon geen zelfvertrouwen heeft en heel erg snel gestresst raakt!!!!! VERTROUWEN IS VOOR MIJ EN DE PONY DUS ZEEEEEER BELANGRIJK!!!! Lachen

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:09

ahja zeker wel, als mijn paard mij niet vertrouwd en daar heb ik in het begin heel veel moeite mee gehad om dat te winnen bij hem (was op zijn vorige stal al het vertrouwen in andere mensen kwijt geraakt door dat ze hem afschermde van de buiten wereld) hij vertrouwde me totaal niet en heb heel veel geduld moeten hebben, het gaat tussen ons puur om vertrouwen.

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:14

Vertrouwen is alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 21:31

Idem Belker. Met Tess heb ik een super goede band, ik ken haar al vanaf haar geboorte en we zijn als het ware met elkaar ''opgegroeid''. Zij kent mij door en door en ik ken haar door en door. We hebben als het ware gewoon een moeder dochter band. Ze vertrouwt echt blind op me. Met Angel is die band wat minder, ik probeer hem steeds meer op te bouwen. Bij Angel duurt het gewoon lang voordat ze iemand echt vertrouwt. Dat komt ook omdat ze vroeger erg mishandeld. Ik probeer gewoon van elke dag een goede dag te maken en iedere dag gewoon wat meer vertrouwen winnen van Angel en met Tess de band nog sterker te maken dan hij nu al is.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:39

Ik denk dat mijn paardje een klein beetje weg heeft van die van sonja, ik twijfel of geef hem iets te veel ruimte geef ben ik weer een behoorlijke periode bezig het terug te krijgen. Hij naait er trouwens niet uit of is gemeen ( ik zet zelfs mijn vader erop). Maar hij heeft trucjes, en als je tegen zn truucjes ingaat wordt hij gemeen (bokken, stijgeren, en vooral achterwaarts de sloot in lopen in zijn favoriet, enz).
Maar als er echt iets engs is heb ik een hondje.
Ik moet hem gewoon streng en heel consequent behandelen anders krijg ik een maand niks gedaan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:43

Toch hangt het ook van het paard in kwestie af. Raimaer is van nature heel brutaal en nuchter, en barst van het zelfvertrouwen. Die loopt dus al veel eenvoudiger langs rare dingen, en heeft bijvoorbeeld heel eenvoudig haar eerste springparcoursjes gelopen. Eigenlijk vind ik dat het echte vertrouwen tussen haar en mij pas de laatste maanden ontstaat, teriwjl ik haar al ruim een jaar rijd. Pablo is een angsthaas eerste klas en moet het veel meer van vertrouwen in zijn ruiter hebben; die loopt dus wel als een hondje met me mee en verstopt zich achter me als er iets engs is.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:54

Bij het paardrijden draait mi alles om wederzijds vertrouwen en respect. Zonder res[ect voor je paard, zul je hem waarschijnlijk niet helemaal eerlijk behandelen en is het maar de vraag of hij voor jou wil werken. Zonder respect van je paard voor jou, dendert hij zo door je heen en zal hij ook niet naar je luisteren.
En zonder vertrouwen kun je ook niet rijden. Als jij bang bent, heeft het paard geen respect voor je (meestal) en als het paard jou niet vertrouwd, dan zal hij ook niet voor je willen werken.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:12

Vertrouwen is de basis!

Als jij geen vertrouwen in je paard hebt en je paard niet in jou, kan je het gerust vergeten! Tuurlijk kan je nog wel omgaan met je paard maar meer op een gedwongen manier dan op een ontspannen manier!