dylexie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

dylexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 21:43

hallo ben je dylexie,s voeg het aan je profiel toe .heb ik ook gedaan kreeg steeds commetaar over schrijf fouten en lees tekens nu zeg ik als ik commetaar krijg kijk in mijn profiel dan weet je hoe het komt dat ik zo veel schrijf fouten maak niemand is perfect toch.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:46

Ik heb ook dyslexie maar dan in een lichte vorm. Ik weet het eigenlijk niet zeker maar ik draai soms letters om of ik moet er heel er lang over nadenken hoeje dat schreef. Maar volgens mij valt het wel mee bij mij. Lachen

Maar ik vind ik een goed idee om het in je profiel neertezetten!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:22

Ik heb gemaskeerde dyslexie. Dat is nog minder aanvaard dan gewone dyslexie. :'(


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:27

Wat houd dat in dan?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:30

Dat je vrij "normaal" kan schrijven, maar dat het je veel meer moeite kost dan normaal.
Ik zou mezelf door ervaring genoeg "regeltjes" aangeleerd hebben, waardoor ik bepaalde "standaard"fouten kan verbeteren. Dus waar ik echt weet dat ik op moet letten.

Gaat beetje samen met mijn dyslateralisatie, mijn hemisferen werken dus niet echt samen. De rechter hangt er voornamelijk maar aan te bengelen; ik heb dus motorische, cognitieve en emotionele problemen en die "dyslexie" is daar ook nog eentje van ...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:37

Bij mij zijn het heel vaak zulke domme dingen. Boos!

Weet ik gewoon echt niet meer of het nou: eu of ue was ij of ei, ch of g. Gewoon van die groep 3 dingetje's, echt kei dom. maja weet niet of dat dyslexie is..... Scheve mond

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:48

avantilover schreef:
Bij mij zijn het heel vaak zulke domme dingen. Boos!

Weet ik gewoon echt niet meer of het nou: eu of ue was ij of ei, ch of g. Gewoon van die groep 3 dingetje's, echt kei dom. maja weet niet of dat dyslexie is..... Scheve mond

Nooit getest?

Niet l*llig bedoelt ozo, maar steeds meer mensen roepen al snel dat ze dyslectisch zijn (of wat anders) maar nooit getest of bewezen.
Bij ons op school bv, roept de halve klas dat ze dyslectisch zijn, en daarom zo'n moeite met de talen hebben, terwijl ze gewoon niet leren Frusty
Zo maken ze het "ongeloofwaardig" Frusty
Laatst ook iemand toen ik melde dat ik dyslexie had :"ja, dat kan iedereen wel zeggen...blablabla..."
Boos! Frusty *kan ik me zo kwaad over maken*

(Avantilover, begrijp me niet verkeerd, ik val je niet aan Knipoog Maar meer als: laat je eens testen. Vaak kunnen ze dan ook zien waar het probleem zit.)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:53

[edit:BartVB]Mega quote verwijderd[/edit]
Nee nog nooit getest, eigenlijk zou ik dat weleens willen, maar ik heb geen idee waar?
Maar soms is het op een dag heel erg en de andere keer weer een stuk minder. Maar lezen kan ik goed, en ik taal was ik ook niet slecht.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:22

Kan dat bij jullie niet gewoon op school?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:24

Niet op het mbo meer.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:27

Dan kan je gewoon een psycholoog raadplegen ofzo, normaal moet die die testen wel kunnen afnemen.
En anders dat riagg ding?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:28

Een psyc Bloos riagg? Bloos uhm laat maar Haha! hehe.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:34

Tsja ... :p

Been there done that :p

Is wel leuk, dicteetjes, woordenlijstjes enzo. En vooral: dan weet je wat er scheelt!
Is voor sommige mensen gewoon belangrijk, want je kan je er echt wel dom en dwaas door gaan voelen, zolang je niet weet wat er psies aan de hand is.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:40

ik maak ook een heleboel fouten, maar ik ben niet dylexie Haha!

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 08:26

Ik heb dyslexie maar dan met cijfers. Het heet anders maar ben de naam vergeten.
In de 2e ben ik er op getest op school. Bij economie en wiskunde haalde ik altijd ontzettend slechte punten terwijl ik altijd heel goed leerde. Dat had ook een beetje met mijn faalangst te maken, maar ze hebben me getest op dyslexie met cijfers en daar kwam uit dat ik daar een lichte vorm van had.
Nu heb ik gelukkig geen wiskunde of economie meer dus heb er niet zoveel last meer van. Maar als ik soms snel wat uit moet rekenen word ik meteen zenuwachtig en draai ik de cijfers door elkaar.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 08:55

Dyscalculatie dus Lachen

Dan hebben we ook nog dysorthografie en dysweetnimeer wat ... zijn er een stuk of 6 in het totaal die frequent voorkomen volgens mijne cursus Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 09:43

Ik denk dat ik ook een lichte vorm van Dyslexie heb. Maar heb me nog niet laten testen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-03 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 09:59

Ik ben wel getest en heb het in een ernstige vorm erg vervelend, moet altyd denken hoe ik de dingen schrijf.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:26

Ik heb zo'n snelleesboek en daar staat een heel stuk in over dyxlexie.
Dat stuk heb ik al eens voor iemand gekopieerd en naar hem toegezonden.

Veel mensen roepen al snel dat het dyslexie is terwijl er heel veel aan te doen is.
Iemand die echt dyslexie heeft die leest dingen ook anders, het is dus niet alleen een vorm van: hoe schrijf ik dat op?
Want daar heeft iedereen weleens last van. Soms denk ik zo hard na over een woord dat ik dingen ook niet meer weet te schrijven.
Maar dyslexie... nee... dat heb ik niet!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:37

Ik ben getest maar er is uitgekomen dat ik het niet had....Terwijl ik veel moeite heb met lezen en schrijven Lachen Achja...het is gewoon mijn gebrek...(net als rekenen Haha! )

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 15:22

http://www.dyslexie.nl/

Rechtstreeks van de site
Citaat:
Hoe word je dyslectisch?
Je wordt met dyslexie geboren. Vaak, in minimaal 50 % van de gevallen, is het erfelijk en dus genetisch bepaald. De enige uitzondering hierop is dat je dyslectisch kan worden ten gevolge van hersenbeschadiging door een ongeluk of een herseninfarct. Hoewel dyslexie wel te behandelen is, kan het niet overgaan. Je kunt ermee 'leren te leren'.

Dyslectici ordenen de informatie die de hersenen via de normale functies binnenkomt op een andere manier dan mensen die geen dyslexie hebben. Normaalgesproken wordt bij het leren lezen gebruik gemaakt van de rechter hersenhelft. Als de systematiek van het lezen een automatisme wordt, vindt er vanzelf een verschuiving plaats waardoor de linker hersenhelft gebruikt wordt bij het lezen. Bij dyslectici is de verwerking van de letter-klankkoppeling in de hersenen verstoord. Hoe dat precies in zijn werk gaat is vooralsnog onbekend.

Momenteel wordt veel onderzoek gedaan. Wat al wel bekend is, is dat eind jaren twintig dr. Samuel Torrey Orton dyslexie definieerde als een 'gekruiste lateralisatie van de hersenen'. Dat wil zeggen dat de linkerkant van de hersenen soms datgene doet wat de rechterkant normaal gesproken hoort te doen en omgekeerd. Daardoor is het voorstelbaar dat leerprocessen anders verlopen.



Verschillende vormen
Wat is dyslexie nu eigenlijk echt? Dyslectici kunnen hier geen duidelijk antwoord op geven. Overtuigd als zij zijn van het feit dat iedere dyslecticus een eigen vorm heeft: zwaar, licht, woordblind, geen woord kunnen opschrijven, etcetera.

Je kunt dus dyslectisch zijn in verschillende gradaties. Iedereen kent op een bepaalde manier wel het gevoel van 'taalstress'. Tekst die voor je ogen danst, tijdsdruk bij het lezen en begrijpen van een document op je werk.

Iedereen is natuurlijk uniek, maar toch kunnen we de groep dyslectici in een paar groepen verdelen:

Lichte dyslectici of zware dyslectici.
Vroeg ontdekt (op de basis- of middelbare school) versus in een volwassen stadium pas ontdekt. Als dyslexie op vroege leeftijd wordt ontdekt, is dat een voordeel en een nadeel. De confrontatie met een 'stoornis' is voor jonge kinderen vaak een schok. Voordeel is dat iemand beter weet waarom hij of zij met sommige dingen meer moeite heeft. Bovendien leert de 'vroege dyslecticus' beter omgaan met de kwaal.



Beelddenken
Iedereen die dyslectisch is, denkt in beelden. Maar niet iedereen die in beelden denkt, is dyslectisch. Een beelddenker 'denkt' ongeveer 32 beelden per seconde. Wat verbeelden zij zich wel!

Bij alles wat een dyslecticus denkt worden steeds beelden gemaakt. Beelden moeten dus constant worden getransformeerd naar taal. Dat kost tijd, juist omdat het verbinden van beeld aan taal niet op de normale manier geautomatiseerd is.

De Amerikaanse auteur R.D. Davis beweert dat dyslectische mensen bijvoorbeeld bij het woord 'olifant' direct het beest van meerdere kanten bekijken. Van voren, van opzij, van achteren. Zij zien als het ware een compleet beeld, waar niet-dyslectici de olifant van één kant zien.

Een resultaat van dyslexie is dan ook het oproepen van vele beelden en de neiging om alles compleet te willen maken. Begin en eind willen weten van alles om hen heen, is een eigenschap van dyslexie die verband houdt met het beelddenken. Daardoor is het moeilijk als iemand tijdens een vergadering een dyslecticus plotseling iets vraagt. De dyslecticus zou eigenlijk terug moeten zoeken in de 'opslag' van zijn beelden, om een goed antwoord te kunnen geven. Maar omdat dit veel teveel tijd kost, doet hij dit automatisch al niet meer en gaat nieuwe beelden maken. Daarmee gaat veel van de chronologische volgorde van een gebeurtenis, verhaal of proces verloren.

Als een dyslecticus dus moet antwoorden of reageren, gaat hij vaak of veel te uitgebreid antwoorden, of helemaal naar de kern van de zaak. De neiging om alles compleet te willen maken, is geboren uit noodzaak. Het is moeilijk voor een dyslecticus om voor een andere persoon een logische ingang van het verhaal te vinden. Dit leidt vaak tot misverstanden, miscommunicatie en irritatie.


Ik ben gewoon getest door de pedagoge op school
2 dagen lang testen... maar dan ook een IQ test er bij
Een dyslectische beelddenker...

Een keer een woord niet weten te spellen is geen dyslexie Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 15:41

avantilover schreef:
Een psyc Bloos riagg? Bloos uhm laat maar Haha! hehe.

Ik vind dit overigens een ontzettend kinderachtige opmerking!
Alsof iedereen die naar een psych gaat of naar het riagg gestoord is.

Geloof me... heeeeel veel mensen lopen bij een psycholoog, pedagoog, psychiater of bij het Riagg.
Meer dan jij denkt waarschijnlijk.
Is dus niets om je voor te schamen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:57

sterre_ster is ook dyslectisch neem me niet kwalijk als ik dyslectisch fout schrijf.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:13

Ik ben vast niet dislecties maar ik haal wel eens als ik praat een letter uit een woord en verwissel hem met eentje uit een ander woord bv als je zoeits zegt als" 'Hij praat tegen het publiek' wordt het Hij plaat tegen het pubriek Scheve mond heel stom maar ja komt denk ik omdat ik te snel praat

Maar het lijkt me trouwens wel erge vervelend om dyslectie te hebben (sorry als het er verkeerd staat Bloos)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:29

Je hebt trouwens ook verschillende vormen en gradaties van dyslectie en soortgelijken.

Maar vaak roepen mensen het inderdaad wel dat ze het hebben, maar eigenlijk hebben ze gewoon een spellingsprobleem...

En wat de beelddenkers betreft, niet iederre persoon die dyslectisch is, denkt in beelden. Het kan probleem kan ook gelocaliseerd zijn in het korte termijn geheugen, dan krijg je als het ware interferentie van klanken en letters waardoor ze problemen geven en je eigenlijk niet meer weet wat voor wat staat. Dat wil ons prof psychologie ons toch wijsmaken Lachen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca, Mo_86, nimbletje, Plonspony, Roosch, x_spekkie_x, YandexBot en 42 bezoekers