[nh] discussie: hoe naar me toe laten komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

[nh] discussie: hoe naar me toe laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 16:41

ik heb even een vraagje:
als ik mijn paard naar mij toe wil laten komen, en ze komt, dan zet ik haar op 2 meter van mij stil en ga zelf het laatste stukje naar haar toe. dit heb ik aangeleerd omdat ze (toen ik haar net had), als ze op me toe kwam lopen, met haar voorbeen naar me sloeg, of op me af stormde en me zowat omver liep.
Nu doet ze dat niet meer, maar de gewoonte is gebleven....

Nu had ik een discussie op stal: iemand zei dat als jij naar je paard toeloopt dat je dan ondergeschikt bent aan haar en dat als jij haar op je toe laat komen dat jij dan bepaalt dat zij in jouw "prive ruimte" mag komen. daarbij zei ze dat het paard je meer gaat vertrouwen als hij naar je toe mag komen....

Kortom, moet ik het afschaffen om haar stil te zetten en zelf op haar toe te lopen om een betere (vertrouwens)relatie op te bouwen?

alvast bedankt,
tessa

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:57

Als je je paard hebt losgewerkt en je paard is lekker ontspannen neem je je touw in je binnenhand en ga je een beetje op de voorhand van het paard lopen, dan draai je je rug naar het paard toe. Dan kwam ze volgens jouw wel naar je toe. Je moet haar dan niet stilzetten, maar helemaal naar je toe laten komen. Dan keer je je naar haar toe, zonder haar aan te kijken( want met aankijken stuur je haar weg) en beloon je haar uitbundig, want het is heel goed als ze naar je toekomt.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:59

Citaat:
Nu had ik een discussie op stal: iemand zei dat als jij naar je paard toeloopt dat je dan ondergeschikt bent aan haar en dat als jij haar op je toe laat komen dat jij dan bepaalt dat zij in jouw "prive ruimte" mag komen. daarbij zei ze dat het paard je meer gaat vertrouwen als hij naar je toe mag komen....


In principe is bovenstaande wel waar. Maar het feit dat jij hem stil kunt zetten op 2 meter afstand zegt al genoeg over je overwicht op je paard, ik denk dat dat wel goed zit dus.
Wat je paard inderdaad wel moet respecteren is je persoonlijke ruimte. Ik gebruik daar altijd een armlengte voor. Je zou hem dus ook kunnen leren op slechts een armlengte van je vandaan te blijven. Jij kunt dan wel bij hem komen (halster omdoen oid) , hij is buiten jou personal space maar je hoeft niet naar hem toe te lopen.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:42

Er is niets mis mee om hem stil te zetten. Ieder paard heeft zijn 'personal bubble', persoonlijke ruimte, en een ander paard mag hier ook niet zomaar zonder toestemming binnenlopen. Hij respecteerde dat in het begin blijkbaar niet, of was gewend dat hij dat bij mensen zomaar mocht. Jij hebt hem dat duidelijk gemaakt en dat is prima. Je kan hem alsnog naar je toe laten komen, als je maar duidelijk maakt wat wel en niet mag. Hij moet niet aan je gaan schuren/bijten etc. het is niet zo dat een paard per definitie onderdanig aan je is als hij naar je toe mag komen.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 12:29

bedankt voor de reacties! ik denk dat ik het inderdaad verschuif naar een armlengte, tenslotte heeft ze nu niet meer van die rare kuren.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:29

ik heb mijn paard aangeleerd stil te blijven staan als zij een halstertouw of de leidsels los over haar hals heeft liggen. IK kan dan overal naartoe lopen. Wil ik dat ze komt dan draai ik mij naar haar toe en zak iets door mijn knieƫn zodat ik mij iets kleiner maak en strek ik mijn handen uit. Dan komt zij rustig naar mij toegelopen.Moet zij blijven staan als ik mij naar haar toegekeerd heb (op afstand) dan blijf ik rechtop staan en komt zij niet maar blijft staan tot ik weer het teken geef dat zij mag komen.