Deze keer was het raak! blacky heeft me getrapt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Deze keer was het raak! blacky heeft me getrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 15:41

Hij was al schrikachtig toen ik daar aan kwam enzo. Toen ging ik hem ff longeren.
Hij kwam recht op mij af.....echt sloeg met zijn voorbeen tegen mijn been aan. Ik durf hem nu niet meer te longeren eigelijk....al moet dat wel gebeuren.
Ik ben bang dat ie de volgende keer weer op me af komt en me dan nog harder raakt. Ik heb hem wel op zijn donder gegeven...maar of het echt hielp? Ik weet niet wat er met Blacky aan de hand is...het is iig heel erg vreemd. Wat moet ik doen? Verdrietig

Kiss sun

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:34

Heb je een longeerzweep vast als je gaat longeren?

Ik ben er helemaal geen voorstander van, maar de volgende keer als hij zo dreigend om te slaan op je afkomt zou ik toch maar eens rechtuit op hem uithalen, dit kan je je kop kosten als hij je een keer heel verkeerd raakt.

Hou tijdens het longeren steeds de zweep richting z'n lichaam, zo moet hij afstand houden, doet hij dit niet, tik geven. Wil hij zijwaarts op je afkomen, tik op z'n zij. Wil hij met z'n voorkant op je afkomen, tik tegen z'n boeg, mept hij, flinke tik op z'n hoofd.

Nogmaals ik ben echt fel tegen slaan, maar dit is gevaarlijk. Denk aan jezelf. Paarden slaan elkaar nog veel harder, dus wanneer jij een flinke tik uitdeeld maakt dat echt niet drastisch uit, dat kan hij/zij best hebben.

Succes!!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 16:41

Heel erg bedankt!! Hier kan ik wel wat mee.
Hij maakt een soort boogje om de longeerzweep heen en komt dan hard op me af zodat ik niet meer optijd iets kan doen.
Het deed nu niet veel pijn maar dat geeft niet. Pijn of geen pijn..het mag gewoon niet gebeuren.
De vorige keer probeerde hij het ook (heeft toen ook op bokt gestaan) maar heeft me net niet geraakt.
Hij heeft dit verder nog NOOIT gedaan. Iig niet tegen mij, normaal komt ie daarna bij mij staan om het zeg maar goed te maken. Deze keer bleef ie eigelijk boos

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:48

Kun je niet een poosje longeren met een volwassene met ervaring erbij?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:09

Zolang jij de longeerzweep alert in je hand houdt, dus klaar om een tik te kunnen verkopen, dan red hij 't niet om er omheen te komen in een boogje.

Hoe hou jij je longeerlijn en zweep vast? In welke handen? En op welk punt van je paard sta jij? (voor, midden, achter)

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:28

Ik sta meestal een beetje achter hem.
Het ligt er maar net aan welke kant hij op moet...meestal is dat linksom en heb ik longeertouw in me linkerhand en de longeerzweep in mijn rechterhand.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:39

jeetje, goed oppassen hoor dis idd erg gevaarlijk. Bij het longeren is je de houding van je lichaam tov je paard erg belangrijk, het draaien van je hoofd maakt al verschil uit. Als je ervoor zorgt dat je je lichaam altijd breed en groot richting het hoofd houdt zal hij je (waarschijnlijk) niet naderen, zodra je je flank toont en dus voor hem kijkt is ie eerder geneigd om naar je toe te komen... (dit en nog meer staat ook in het boek van Monty Robert, over naderen en terugtrekken en join up..misschien goed om eens te lezen) en ja, zorg iemand je het goed uitlegd (misschien je instructeur) en dat je niet alleen bent de volgende keer....

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:41

hulp vragen van een ervaren longeerder en aanpakken!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:41

Nope, niet een beetje achter hem staan. Jij staat in het midden, dus zijn zij is voor je, z'n hoofd is links van je (in 't geval van linksom, wat je niet alleen maar moet doen, want rechtsom is ook belangrijk) en z'n kont rechts van je.

Hou het zeg maar in een driehoek, jij bent het middenpunt, je armen in een +/- 90 graden hoek, je linkerarm wijst richting z'n voorkant, je rechterarm richting z'n achterkant (of andersom wanneer je rechtsom gaat).

Op deze manier heb jij zijn/haar bewegingen tussen jouw armen zeg maar, je kan sneller reageren, houd je lijn in contact met z'n mond en houd je zweep alert, maar soepl in je hand, als jij de zweep strak vast hebt dan kan je nooit snel een tik of een drijvende hulp geven wanneer dat nodig is.

Succes!!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:46

Dat is misschien een goede tip!!!
Naja zeg...wat me vriend zegt: het blijven dieren dus ik vind dat je niet terug mag slaan.
Nou vind ik wel

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:50

Als jij bewust door hem geslagen word, dan mag je bewust een tik terug verkopen. Gebeurt het per ongeluk dan vind ik van niet, maar zoals je pony dat doet zoals jij zegt, dan zou ik hem absoluut een tik verkopen.

Als hij stoeit met een andere pony zijn de tikken die vallen een stuk hardhandiger, hij gaat echt niet aan een tik kapot.

In elkaar slaan is iets anders, maar een tik mag zeker wel, mits die terecht is.

Succes met je pony! Knipoog

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:53

Bedankt!!
Dat vind ik dus ook...ik laat me niet zomaar slaan..dier of geen dier!

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:00

Mayo schreef:
Als jij bewust door hem geslagen word, dan mag je bewust een tik terug verkopen. Gebeurt het per ongeluk dan vind ik van niet, maar zoals je pony dat doet zoals jij zegt, dan zou ik hem absoluut een tik verkopen.


Wat versta je onder perongeluk als ik vragen mag? Als hij in de stal uithaalt naar het paard naast hem in de stal en jij staat er tussen? Sorry maar ook dat laat ik zeker weten niet toe. Zodra jij in de buurt bent, heeft je paard rekenig met je te houden! Dat is namelijk respect! Een merrie zal nooit zonder te kijken wegtrappen als ze een veulen om zich heeft lopen, dan let ze ook op. Een ander paard kan ook opletten waar jij loopt!

En over je longeerprobleem, een paar goede oplossingen zijn al genoemd.
En over je vriend: die weet niet zo goed wat ie zegt, als een hond hem bijt, dan doe je ook maar niks? Omdat het een dier is?
Wij zijn ook dieren!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:02

Precies, hij heeft maar op te letten.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:06

Leonoor"]
[quote="Mayo schreef:
Als jij bewust door hem geslagen word, dan mag je bewust een tik terug verkopen. Gebeurt het per ongeluk dan vind ik van niet, maar zoals je pony dat doet zoals jij zegt, dan zou ik hem absoluut een tik verkopen.


Wat versta je onder perongeluk als ik vragen mag? Als hij in de stal uithaalt naar het paard naast hem in de stal en jij staat er tussen? Sorry maar ook dat laat ik zeker weten niet toe. Zodra jij in de buurt bent, heeft je paard rekenig met je te houden! Dat is namelijk respect! Een merrie zal nooit zonder te kijken wegtrappen als ze een veulen om zich heeft lopen, dan let ze ook op. Een ander paard kan ook opletten waar jij loopt!
[/quote]

Tuurlijk moet een paard uitkijken waar jij loopt, maar ik bedoel meer in de zin van een jolige bok bij het inrennen van de wei of losgooibak zeg maar. Dan heb ik altijd zoiets dat je dat kan verwachten dat er zoiets gebeurt en moet je zelf uitkijken, je paard doet het dan waarschijnlijk niet bewust om jou te raken. Tuurlijk hoort het dan alsnog niet dat hij/zij je raakt, maar ik zou hem er niet een flinke klap om teruggeven zeg maar.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:08

daarom wordt er niet de bak ingerend, maar draai ik ze eerst om met hun neus naar het hek. En ook dan weten ze heel goed dat jij daar staat, Trammelant had er een handje van om te bokken in je richting (op veilige afstand) maar wel zijn benen in te houden. En als hij dat per ongeluk toch deed werd daar onmiddellijk een boze opmerking over gemaakt.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:12

Oh jawel, in principe doe ik het ook zo, heel soms stap ik ruim opzij. En een opmerking kan hij zeker verwachten, maar ik heb mensen door hun eigen fout wel eens er achter aan zien gaan en 't paard helemaal in elkaar trappen, terwijl het hun eigen stomme schuld is. Gelukkig is het bij mij nog niet gebeurd en dat hoop ik zo te houden Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:12

Mayo schreef:
Tuurlijk moet een paard uitkijken waar jij loopt, maar ik bedoel meer in de zin van een jolige bok bij het inrennen van de wei of losgooibak zeg maar. Dan heb ik altijd zoiets dat je dat kan verwachten dat er zoiets gebeurt en moet je zelf uitkijken, je paard doet het dan waarschijnlijk niet bewust om jou te raken. Tuurlijk hoort het dan alsnog niet dat hij/zij je raakt, maar ik zou hem er niet een flinke klap om teruggeven zeg maar.


Dan snap ik wat je bedoelt, maar zoals hierboven al geschreven werd, ik probeer deze situatie altijd zo veel mogelijk te voorkomen
Heb inderdaad 1 maal recht in een achterhoef gekeken, en die was net mis, dus sindsdien ben ik extra voorzichtig!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:32

De volgende keer als hij op je afkomt mep je hem direct met de longeerzweep!!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:42

jeetje, dat blacky zo gemeen doet ineens zeg!echt balen!
heeft hij de laatste tijd minder bewging gehad ivm de bevorren grond ofzo?of heeft ie ergens last van dat ie daarom zo vervelend is?

je moet iig de volgende keer als hij dreigt al meteen een flinke tik met de zweep geven, hij moet weten dat hij hoe dan ook nooit naar jou mag slaan!

als het longeren nou moeilijk blijft gaan kom ik wel een keertje helpen als ik tijd heb!(wordt dan denk ik pas over 1,5 week want heb t heel druk met werken, werk ca 45 uur per week en dan 's avonds is het donker, en heb ik zelf les)

maar goed oppassen en niet laten merken dat je een beetje bang van hem bent want dan wordt het een spelletje voor hem, want als je bang bent hebben ze dat meteen door en worden ze extra vervelend!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:06

Wat hierboven al gezegd is.
Hou de longeerzweep recht voor je tussen jou en je paard.
Komt hij op je af geef je een tik mee.
Loopt hij dan gewoon door geef je hem er een lel mee.
Komt hij dan nog gemeen op je af sla je hem wel zo hard op zijn donder als je kunt.
En blijven slaan tot ie weer op de cirkel gaat.
Is ie helemaal betoeterd!

En hoe is hij met in en uit de stal halen, poetsen enz.
Hier geld hetzelfde.
wat jij zegt dat gebeurt.
Niet 1x denken van ach hij bedoelde het niet zo.
Lik op stuk.
In het begin lijkt dan of je steeds aan het vechten bent met je paard.
Maar dat word zo minder omdat het paard dan weet hoe de regels in elkaar steken.

Maar heb je verder geen hulp op stal?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:17

Consequent zijn in alles, dat ben je niet geweest anders was het nooit zo ver gekomen...

Maar goed voor je paard dat ik niet in buurt was Lips are sealed

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 19:20

Renske20:
De grond is wel een klein beetje hard en heeft pas hoefbevangenheid gehad.
Maar das eigelijk al weer weg.

Als het morgen of overmorgen niet lukt is het wel fijn als je een keer kunt helpen.

Het is best moeilijk om niet bang tezijn. Het is gewoon heel anders als ik zijn wei in kom...net alsof ik bij een vreemde in de wei kom Scheve mond

runningkawa:
Met poetsen is Blacky heel rustig...ofja je mag niet bij zijn voorbeen komen want dan word ie boos Verward
Hij staat nooit in een stal...gewoon altijd in een wei (is niet me eigen pony).
Verder gaat er eigelijk nooit iemand mee naar hem toe....

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:08

Dit is duidelijk een paard dat de baas over je wil spelen. Vast en zeker een ruin (of nog hengst?). Hij probeert je te domineren. Dit moet je meteen radicaal afstraffen. Je moet zorgen dat jij de baas blijft en niet hij, want dan is het einde zoek.
En wat je vriend zegt over een paard niet slaan, hoe denkt hij dat paarden onderling het leiderschap uitvechten. Echt niet met woorden hoor. Je moet hem echt een goede mep verkopen, want in de kudde is de sterkste de leider.


Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:09

ik heb het met rocky die komt dan op je aandraven om te knuffelen.
ik geef dan een zachte tik achter zijn benen en hij doet het niet weer.
natuurlijk is het lief dat hij naar me toe komt maar werken is werken.
maar hij is nog jong.
die tips van mayo zijn goed volg die maar eens.
wees hem voor.
als je denkt hij gaat weer voorkom dat hij iets kan doen.
sta je mannetje.
en laat hem af en toe ook even stoppen naar je toe lopen en beloon hem als hij het goed doet.
groetjes marije Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, Vlindy en 157 bezoekers