Wat kan je terug vragen via de belasting?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Wat kan je terug vragen via de belasting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 16:23

Hallo,

Ik vroeg me zo af wat je allemaal terug kunt vragen via de belasting.

VB: Ik rij iedere dag 50 kilometer in totaal voor mijn werk.
Ik krijg GEEN reiskosten vergoeding van mijn baas.

Kan ik een vergoeding krijgen via de belasting voor mijn reiskosten??
Hoe gaat dat en moet ik de bonnetjes bewaren van het tanken??

Wat kan je nog meer terug vorderen via de belasting??

Hoe meer hoe beter natuurlijk!!

Groetjes: Corina


MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:28

Ja als je meer dan 10 kilometer van je werk woont en geen of een gedeeltelijke kostenvergoeding krijgt van je werk, heb je een aftrek post voor de belasting.

Hier zijn zogenaamde forfairtaire bedragen voor vastgesteld per kilometer. Als je een gewoon belastingformulier invult of het met het computerprogramma doet wordt de vraag vanzelf gesteld en kan je ook de hoogte van de aftrekpost bepalen. www.belastingdienst.nl geeft hier ook een hoop info over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:30

Bijvoorbeeld rente van je studieschuld, beroepskosten (= voor iedereen), extra kosten door ziekte (beperkt) etc.
Gewoon heel goed je bijlagen lezen, dan zie je vanzelf wat voor jou allemaal van toepassing is.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:01

Alleen tussen de 10 en 30 km wordt bij de belastingdiens gezien als woon- werkverkeer. Onder de 10 km is privé en boven de 30 km ook. Je kunt inderdaad het beste even op de site van de belastingdiens kijken.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:10

Ik kijk net op de site van de belasting maar daar staat dat je geen aftrek kan krijgen als je via een auto naar je werk reist??

Je kan wel vergoeding krijgen als je op de fiets gaat!!

Wat een onzin.

Wie kan mij hier meer duidelijk heid over geven, ik kom er zelf niet uit via de belasting pagina.

Kan ik dan helemaal geen vergoeding krijgen omdat ik met de auto reis??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:11

Dat zou je werkgever moeten regelend dacht ik? Maar dat weet ik niet zeker.

:evaw:

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:13

Ik heb een lease auto en daar gelden weer andere regels voor dus ik kan je niet echt helpen. Volgens mij kun je ook gewoon naar de belastingdienst bellen hoor en je vraag stellen! Probeer het gewoon even....

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:23

www.belastingdienst.nl schreef:
Als u met uw eigen auto naar uw werk reist, heeft u geen recht op aftrek. Als u meer dan tien kilometer van uw werkt woont, dan mag uw werkgever u een bedrag onbelast vergoeden. De maximale hoogte van het bedrag hangt af van uw reisafstand.


Ik had het dus fout net, dit is dus veranderd, voor het belastingplan 2001 in werking trad had je nog wel recht op aftrek van deze reiskosten. Nu niet meer dus.

Je hebt het trouwens over een vergoeding, de belastingdienst geeft nooit vergoedingen. Je betaald per jaar over je inkomen een bepaald bedrag belasting. Als je dan kosten maakt die je af mag trekken, dan verlaag je daarmee je inkomen en hoef je dus ook minder belasting te betalen. Aan het eind van het jaar wordt dat dan berekend aan de hand van de aangifte die je doet. Als dan blijkft dat je werkgever een beetje te veel heeft betaald aan de belastingdienst, dan krijg je wat terug. Andersom ook als er te weinig is betaald, moet er bijbetaald worden.... dit gebeurd nooit zo vaak... (wel vaak bij een lease autos trouwens)

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:27

Ik kan dus geen aftrek krijgen omdat ik met eigen auto reis!!

En mijn baas doet er niet aan,alleen de mensen met een hogere functie krijgen reiskosten vergoeding.

Is toch te gek voor woorden,moet ik maar aan mijn baas vragen of hij mij een FIETSVERKLARING wil geven.

Dan krijg ik tenminste nog iets terug.

Nu ben ik 45 euro kwijt per week alleen voor mijn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:13

Oh ja, van de week heb ik geloof ik weer het biljet ontvangen, ik kreeg een blauwe envelop Haha!.
De hypotheekkosten mag je ook aftrekken en dat levert doorgaans wel wat op. Met beroepskosten kom je meestal niet boven het forfait uit, als dat inderdaad niet zo is, NIET opvoeren. Alleen wanneer je voor het uitoefenen van je beroep boven het forfait uitkomst, dan wel opvoeren. De bedragen ken ik niet uit mijn hoofd, wel van voor 2001.
Het is trouwens nooit onverstandig om je jaaropgave even door te rekenen op het biljet, er is vaak wel een verschilletje.


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:35

Als je met de trein naar het werk reist kan je dat ook aftrekken maar dat moet je wel een bewijs kunnen overhandigen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:01

Ik de tabel forfaitaire kostenaftrek woon-werkverkeer 2002 staat als je meer dan 20 km (enkele reisafstand)reist dat je maximaal 1560 euro per jaar af mag trekken mits je 4 dagen of meer werkt.
Ik zou zeggen vraag een T-biljet aan en vul hem gewoon in, alle aftrekposten staan in de toelichting dan weet je wat je terug krijgt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie