Bestaan dr paarden/ponys waarop je kunt slapen met

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zonnetje81
Berichten: 18649
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Bestaan dr paarden/ponys waarop je kunt slapen met

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 18:42

buitenritten??? Dus echt dat je bij wijze van met lange teugel rond kunt rijden zonder dat ze een spier vertrekken. Ik vraag me dat wel eens af.
En ook paarden die dan dus behoorlijk in de sport worden ingezet.


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:48

Dat kan je op mijn pony, maar niet altijd.
En wat heeft het er mee te maken of ze "behoorlijk in de sport wordt ingezet"?

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Ineke2

Berichten: 33074
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:50

Jawel...Samier is zo'n geval, hij word nu niet meer in de sport gereden omdat hij met pensioen is en er nu alleen nog maar rustige ritjes/wandelingen met hem gemaakt worden. Maar een paar jaar geleden liep hij nog M dressuur en kon je er met buitenritten ook 'slapend' opzitten...maar het blijft een paard!

Waarom wil je dat eigenlijk weten, eigenlijk best wel een rare vraag vind ik, aangezien het beesten blijven met een eigen wil, het hangt ook nog van allerlei omstandigheden af + hoezo wil je persee 'slapend' een een buitenrit maken?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Zonnetje81
Berichten: 18649
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 18:53

Ja nou het slapen moet je dus ook wel tussen aanhalingstkens zien hoor. Maar ik heb een pony thuis staan waar je dus echt niet relaxed mee buiten gaat rijden. Je moet hem 100% "strak"houden en schrikt van elk blaadje of ziet spoken, is bang van water en ga nog maar ff door. Je bent meer bezig met erop blijven zitten en hem dus bij je te houden OF vooruit te krijgen.

Ik snak wel eens naar een paard waar je op stapt en op je gemak ECHT relaxed mee buiten kunt rijden. Niet dat ie niet een keer mag kijken ofzo maar niet dat je steeds voor verrassingen komt te staan of denkt, hoe kom ik thuis????


Zonnetje81
Berichten: 18649
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 18:54

leentje schreef:
Dat kan je op mijn pony, maar niet altijd.
En wat heeft het er mee te maken of ze "behoorlijk in de sport wordt ingezet"?


Um veel paarden die hoog in de dressuur afgericht zijn worden zeikerig en doen vaak goed hun best om onder hun werk uit te komen, staan hoog in het voer enz.
Dnek wel dat het scheelt of je paard altijd recreatief gereden wordt of niet.

boemel

Berichten: 8308
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:00

Mijn paard is ook heel makkelijk in het bos. Lekker aan een los teugeltje. Je kunt ook makkelijk een stuk galoperen zonder dat ze te hard gaat. Allemaal heel relaxed. Je hebt bijna geen been en hand nodig. Met andere paarden erbij is er ook niets aan de hand. Toch durf ik er niet zomaar iemand anders op te zetten, want ze was bij mij in het begin wel heel lastig (omdraaien, steigeren, weigeren door te lopen) en dan ben ik bang dat ze iemand anders helemaal gaat uittesten.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:01

Mijn pony wordt nu inderdaad alleen recreatief gereden. Maar het is wel een heethoofdje (zoals bijvoorbeeld gisteren, aantal weekjes niet gereden, lekker fris weer), en dan heb ik soms ook wel mijn handen vol. Vandaar dat ik er ook meteen bijschreef "maar niet altijd".
Het is trouwens nooit zo dat als ze aan een lang teugeltje loopt, ze nergens van zal schrikken, wat vrij logisch is, er kan altijd iets gebeuren. (Ik weet wel dat als ze schrikt, ze meestal alleen maar een sprongetje maakt of stokstijf blijft staan.)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:04

Hm, meestal kan het wel. Maar je kunt toch beter wel een beetje opletten Haha! , vooral als het waait. Was laatst ook.. Zit ik met mijn benen voor het zadel en zonder teugel te stappen, maakt het ijs een klein geluidje, springt ze een paar meter opzij *LOL* Zat er nog nét op ..

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:54

jaaaaaa Destiny is er zo eentje!
heeft altijd veel gesprongen op wedstrijd, ik ben met haar gaan dressuren, mochten M1 starten helaas werd ze blijvend kreupel, maar al stond ze een week stil kon je nog met lange teugel naar buiten!

kon echt lezen&schrijven met haar! ze deed nooit een stap verkeerd!echt geweldig!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Cowgirl

Berichten: 23730
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:57

Ik heb er ook zo een. felix.

Okay opletten moet altijd, maar ik ken hem zolangzamerhand al zo goed dat ik rustig met iemand een babbeltje kan maken. Ik voel precies wanneer er iets niet in de haak is.

Maar hij blijft een paard, afgelopen zomer gebeurde dus iets wat ik niet voelde aankomen en dat resulteerde in een harde kennismaking met het asfalt.

Dennis

Berichten: 31461
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:19

Den is d'r zo een. Loopt niet in de sport maar is wel dekhengst. Totdat er een merrie langs komt. Gelukkig anders viel ik iid echt in slaap.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:32

Er worden hier ook paarden genoemd die volgens mij niet hoog in de sport lopen.

Ik heb er eigenlijk nog nooit een gereden, op een gegeven moment worden ze wel braver maar eentje waar ik bij wijze van spreken mijn moeder mee het bos instuur heb ik nog nooit gehad.

Dennis

Berichten: 31461
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:37

Wij hebben Dien waar we iedereen mee het bos in durven sturen. Een gewoon gezond iemand die wel een klein beetje wat van het rijden weet(een paar manege lesjes). Dat is pas echt een engel. Kan er zelfs langs de weg kinderen van ong 7 op zetten die niet eens met hun beentjes onder het zadel uit kunnen komen(Dien is zelf 1.66).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:33

Haha, wat heet hoog in de sport Verward
Nou, de mijne loopt zeker niet hoog in de sport (net ons eerste b wedstrijdje gehad Haha! ) maar daar kun je over het algemeen heerlijk op slapen hoor!
Ik ken ook een pony, loopt z2, en daar kun je ook lekker op slapen hoor Dromen
Maarja, ik vind dat een redelijk "hoog nivo" maar daar zijn de meningen ook over verdeeld. Ken persoonlijk geen grand prix paarden, dus ik weet niet hoe die op buitenritten zijn *LOL* !

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:58

Mijn ijslander is het braafste paard wat ik ooit ben tegen gekomen. ik rijd midden in Den Haag met haar, over de snelweg en langs wegen waar 3 meter van haar geheit wordt met heipalen en gereden met graafmachines en ze geeft er niks om. Ik rijd er met lang teugeltje voorbij, ze kijkt er niet eens naar. Ik bedoel, aan de meeste brave paarden merk je wel dat ze af en toe iets "zien" (dus hoofd omhoog, even wat oplettender) maar die reageren er vervolgens niet op, maar Jara heeft het niet eens door lijkt het. Ook rijdt er wel eens een kindje van 7 op die nog nooit eerder had paard gereden. Die rijdt er op het grasveld helemaal zelf mee, stap, draf, galop, tölt. Niks aan de hand. En Jara is ook nog een sportpaard, ze heeft op een ijslander WK meegelopen. En ze is zeker niet sloom hoor mocht je dat denken! Als je met een groep rijd is ze niet te houden.

Ervaren Bijrijder/Grondwerker gezocht voor Arabische Diva: https://horsify.com/nl/26048-arabische- ... rondwerker

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 07:55

Rinkaj word gewoon recreatief gereden en als ik buitenrijd blijven de teugels meestal lang!
Tussendoor mag ze ook wel even werken,natuurlijk,maar met lange teugel is ze net zo makkelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 08:13

orionneke schreef:
Um veel paarden die hoog in de dressuur afgericht zijn worden zeikerig en doen vaak goed hun best om onder hun werk uit te komen, staan hoog in het voer enz.
Dnek wel dat het scheelt of je paard altijd recreatief gereden wordt of niet.

Euhmmm, daar heb ik wel iets aan toe te voegen...
Paarden die wat hoger in de sport hebben redden het niet alleen op vermogen maar hebben ook een portie karakter nodig.
Dat karakter kan zich af en toe ook tegen je keren maar het maakt niets uit of ze nou altijd recreatief gereden zijn of niet.
Voer wordt gegeven naar behoefte, als een paard minstens enkele malen per week een zware training staat te wachten red hij dat natuurlijk niet op 2 kilo onderhoudsbrok.

Mijn huidige paard wat ik op wedstrijden uitbreng loopt niet op hoog niveau (Z1) en af en toe neem ik hem wel mee naar het bos maar echt lekker aan de lange teugel hoef je niet van hem te verwachten. Dan gaat hij rottigheid uithalen.
Mijn vorige 'wedstrijdpaard' liep M2 met punten en hoewel die af en toe erg heet kon worden, was die overal te rijden en je kon met hem ook lekker relaxed het bos in.

Ik vraag me trouwens af wat jij onder 'hoog' verstaat, voor de 1 is L dressuur al iets waar tegenop gekeken wordt, persoonlijk vind ik dat de zwaardere klasses op nationaal niveau afspelen (ZZ-licht t/m GP).

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 08:42

Ik ga met Sjuimpje mee.
Die van mij start ik volgende maand voor het eerst in de Z1 en ja daar kan ik op slapen Haha! Ik ga ook met regelmaat zonder zadel het bos in en soms rijd ik voor de lol wel helemaal zonder zadel met alleen een halstertje of (alleen in de bak) zonder iets

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:04

Yorghos is een recreatiepaard, maar absoluut verkeersmak. Maar ja, het blijft een dier dus dat slapen zie ik wel tussen grote aanhalingstekens...

* To Belg, or not to Belg *

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:22

Bij mij staan de twee 'uitersten' op stal. Lowara die 99,9 keer van de 100 buitenritjes nergens maar dan ook nergens van schrikt of opkijkt en Cezanne die je alleen maar met strakke teugel buiten kan rijden omdat ze van alles schrikt en een zandpad in haar ogen de perfecte plek is om er een groot paard in rengalop uit te rijden (zelfs als dat grote paard niet mee is Lips are sealed). Lowara kan een leuke B-proef rijden maar is echt een recreatiepaardje, Cezanne heeft zowel in de dressuur als bij springen L gelopen bij de C-pony's. Geen echte sportpaardjes dus maar ik ken genoeg recreatiepaardjes die goed zijn aangereden maar toch strontevervelend zijn tijdens een buitenrit. En wat is hoog? Zoals Sjuimpje zegt voor haar is nationaal (ZZ-licht t/m Grand Prix) hoog, ik vind de Z1 al een hele prestatie als iemand daar in komt.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:25

Pablo is niet makkelijk buiten, Raimaer wel. Trammelant in principe ook, zolang er geen varkens zijn en hij vertrouwen in zijn ruiter heeft. Ze lopen L2, L1, en vroeger Z, zijn ook allemaal springpaarden.

Poosje81
Berichten: 21179
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:23

Heb regelmatig nog lam van de alchohol gereden op mijn vorige verzorgtinkers. dus ook half slapend, rechtstreeks vanuit de kroeg in het zadel. Ik leef nog steeds en ik denk dat ze er zelfs blij mee waren (eindelijk rust), tenzij ik ging zingen, deed ik namelijk ook wel eens!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:15

Even een opmerking. Blijkbaar heeft nog niemand van jullie echt op een paard geslapen! Pling Ik ben 1keer in slaap gevallen op Bo, en toen ook hij in slaap viel en dus relaxed op rust ging staan, zag ik de grond bij het wakker worden, ineens HEEL snel dichtbij komen! Bloos Slapen op een paard is nog niet zo makkelijk... Haha!

Poosje81
Berichten: 21179
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:32

Ja, maar toen stond ie stil, ik zat praktisch te maffen als ze liepen

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:38

Daar zeg je het al: Practisch, daar ging het me nou net om. Verder was mijn reactie echt niet heel serieus bedoeld. Los van dat alles vind ik dronken/o.i.v. alcohol op een paard stappen toch niet kunnen!! (Ik moet eerlijk toegeven dat ik het ook 1keer gedaan heb en daar heb ik verschrikkelijk veel spijt van..) Paarden zijn levende wezens en daar dien je respect voor te hebben, in mijn ogen heb je dat niet als je er dronken op gaat zitten!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: furioso, Groetje, Trendiction en 89 bezoekers