Gigantisch geschrokken!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Gigantisch geschrokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 23:36

Ik ben zo geschrokken!!

Op vrijdag kan ik niet naar Tiko, en verzorgt een vriendin Tiko voor mij. HEt is een schat van een meid, ze zorgt goed voor Tiko, wil me altijd helpen als ik een keer niet kan. Ze is tiko gaan verzorgen toen hij kreupel was, heeft uren met hem gewandeld gepoets alles! Mesten, poetsen en wandelen, was alles wat ze in het b egin deed. Ze heeft nooit geklaagd, alles gedaan. Ook al had ze niet gigantisch veel ervraing, ze deed haar best, zei eerlijk als er iets fout was gegaan, heel fijn! Maar afgelopen vrijdag...

Toen ik thuis kwam van mij werk hoorde ik het verhaal van mij zus. Ze was met dit weer *koud, en dus was ie heelf fris*, gaan wandelen, met alleen een halster! Normaal doet ze het gewoon met hoofstel, maar nu

Zelf neem ik niet het risico te gaan wandelen met halster, en ik had het van haar ook niet verwacht, want Tiko weet al te goed dat we hem niet altijd kunne houden met halster.....helaas! Hij is tijden het wandelen meerdere malen gaan steigeren, heeft haar geraakt, en heeft zich losgerukt. Hij is alleen door het drukke verkeer naar huis gerend, alleen over het spekgladde erf gegalopeerd (er was een weggetje waar je voorzictig overheen kon). Hij is door het het van het weiland gerend, en mijn verzorgster kreeg hem niet te pakken. Zijn halster kapot, en hij behoorlijk over de rooie....

Gelukkig is er niks ernsigs gebeurd, maar ik ben zo gigantisch geschrokken! Mede hierom, en omdat Tiek over het geheel wat dominant is, vooral tegenover haar, is ze ermee gestopt, sinds toen. Aan de ene kant neem ik het haar kwalijk, dat zijn paard heeft gerisceerd door met halster te gaan wandelen, terwijl ze weet hoe hij is. Aan de andere kant....misschien b en ik niet duidelijk genoeg geweest, misschien heb ik haar overschat.....Ik weet wel alvast iets wat ik tegen de evt. volgende verzorger duidelijk gazeggen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:00

Jeetje dat is wel schrikken ja. gelukkig is er niets gebeurt.

Ik heb een hele fijne verzorgster. Ik ben er heel blij mee. Tussen haar en karan klikt het gewoon. En ze vindt Karan een fantastisch paardje. (maar dat is ie ook) En ze weet hoe ze met hem moet omgaan. heb er alle vertrouwen in! Anders zou ik het ook niet doen denk ik.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:43

Het is achteraf gezien inderdaad niet slim geweest om met Tiko aan een halster te gaan wandelen, hoewel ik dat zelf wel zou durven, denk ik. Maar heb je ook gevraagd aan haar waarom ze dit gedaan heeft? En waarom is Tiko gaan steigeren? Hoe meer achtergronden je weet, hoe beter je in kunt schatten wat er gebeurd is en waarom.
Een aantal dingen die je jezelf even kunt afvragen: staat z'n hoeveelheid voer in verhouding tot de hoeveelheid werk? Hoevaak en hoelang gaan jullie met Tiko wandelen/rijden? Staat ie ook op de wei of alleen op stal?
Voor details mag je ook PB-en.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 01:25

Pffffff er gebeurd nog wel eens wat bij jullie zeg... er zat zeker een engeltje op zijn schouder. Hoe is het met het meisje afgelopen?

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 01:51

gelukkig is het allemaal goedgekomen zeg, zou je maar gebeuren dat je paardje een been breekt op dat gladde wegdek. pfffffff

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 09:30

Dat is idd schrikken. Ik kan me wel voorstellen dat je nu je twijfels hebt over dat meisje. Met net zoals Ikke ben ik wel benieuwd naar de achtergrond van dit verhaal. Wat is er precies gebeurd?
En dat meisje, heeft zij er niks aan over gehouden?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:55

Wat erg. Ik kan mij voorstellen dat je geschrokken bent.
Off topic: Ik wandel nooit met hoofdstel. Waarom zou je dat doen? Als een paard zich losrukt, lukt dat heus ook wel met een hoofdstel, ze zijn toch wel sterker en als ze echt willen........dan gaan ze! En dan is het juist gevaarlijker met een hoofdstel en bit in.....hij zal maar ergens achter blijven hangen....dan rukt dat bit zijn hele mond open!!! Wees dus blij dat het alleen maar het halster was...het had erger af kunnen lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:52

Oei ... dat klint niet zo mooi. Gelukkig is alleen het halster maar stuk. De gevolgen hadde grote kunnen zijn. Nou heel veel suc6 met Tiko !!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 17:58

Mmm...ff verdere tekst en uitleg.
Dat meisje is er uit eigen beweging mee gestopt, niet omdat het moest.
Tiko weet dat hij met halster sterker is, hiermee heeft hij zich een stuk vaker los gerukt. Ik kan hem toch duidelijk beter houden met hoofdstel, en hij lijkt nog niet te weten dat ie dan ook sterker is Lachen

Verder, het meisje had niks. Tiko heeft nog nooit gesteigerd bij mij, tijdens wandelen dan Knipoog Ik weet ook niet WAT zij precies steigeren vind, *moet ik nog ff vragen* of dat echt recht overeind was, of dat dat een huppeltje was.

Hij krijgt zeker niet te veel voer, en hij komt elke dag buiten. Ik ben vorige week dinsdag ook weer naar les geweest, maar verder is ie door het weer niet echt gereden. Hij is wel elke keer errug fris *type: Het eerste kwartier dat hij buiten was, rent, bokt en spring ie aan een stuk door*. Maar wat ik begreep had hij al buitengestaan.

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat Tiko gewoon vervelend was. Hij had geen zin meer om verder te wandelen...Ow...dan gaat meneer toch naar huis!

Ik ben langzaam aan de ladder aan het beklimmen, en kom steeds ietsje hoger in rang tov Tiko. nog niet ver genoeg, ala, maar ik werk er hard aan. Bij heeft hij iets dergelijks ook nog nooit gedaan. Hij gedraagt zich nog altijd dominant, heel raar, vooral ten opzichte van vrouwen. Bij mannen, en zelfs jongens, is hij veel makkelijker en braver Verward
Ik denk dat hij haar gewoon de baas is.

Als hij aan het halster loopt, is ie wel te houden, maar als hij gaat draven, en je ben er niet op tijd bij, dan ben je m kwijt.

Over dat engeltje van pellie: Het lijkt wel zo Lachen
Tiko is wel is omgevallen met trailerladen, hij rent dagelijks door hekken mee, hij springt over hekken, waar hij in blijft hangen, glijdt uit in een gladde wei, vecht met andere paarden....Maar hij blijft altijd gezond Haha!

Hij is een keer kreupel geweest, maar dat was naar aanleiding van een kou die hij gevat had in zijn spier, bij een wedstrijd.

Lucky us Haha! *ff afkloppen*

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:29

Die van mij moet ook altijd eerst z'n ei kwijt altijd, en nogal wat mensen staan er raar van te kijken dat wat een "koudbloed" is zo hévig kan gaan bokken en rennen ... het is gewoon niet in de lijn der verwachting van die "brave tinkertjes" ... messchien ligt het wel daaraan dat ze met het halstertje alleen toch dacht de bovenhand te houden van je pittige tink!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:30

Ja Gam krult ook vaker zijn rug dan de andere paardjes waar hij buiten mee samen staat.

Je hebt het vast wel eens gelezen Tiko, Gam kan er ook wat van maar gelukkig niet zo mal als Tiek, thank god Schijnheilig

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:38

Ook hier weer een heel dominant paard, wat direct op de plaats gezet moet worden. Niet langzaamaan die ladder opklimmen, maar meteen duidelijk maken wat de bedoeling is. Desnoods met harde hand. Dat doen paarden onderling ook. Zij beslissen in 1 gevecht wie de leider is en dat zou jij ook moeten doen, anders ben je straks te laat en lukt het je niet meer.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 23:32

Want denk je dat ik al JAREN aan het proberen ben! Wie wil dat niet, wie probeert dat niet? Ik probeer duidelijk, streng doch rechtvaardig te zijn. Ik tracht hem te begrijpen, ik tracht hem op de juiste manier te behandelen. MAar wat ik verkeerd doen? Ik weet het absoluut niet!

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:07

Tiko schreef:
Want denk je dat ik al JAREN aan het proberen ben! Wie wil dat niet, wie probeert dat niet? Ik probeer duidelijk, streng doch rechtvaardig te zijn. Ik tracht hem te begrijpen, ik tracht hem op de juiste manier te behandelen. MAar wat ik verkeerd doen? Ik weet het absoluut niet!


Nee? ik wel, je bent er gewoon nog niet. geeft niks, je komt er, ik weet het zeker. Je hebt het in je om het te kunnen, dus dat komt er ook wel uit, heb ik zelf gezien Stug doorgaan waar je mee bezig bent. Pb-tje gestuurd.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:21

jah dit is idd ff schrikken als je het mee maakt.

ik heb dít niet meegemaakt, maar wel een paar keer met in-de-wei zetten.
mensen zeggen weleens tegen mij "pak nou 1 paard tegelijk!!" maar ik met mn eigewijze kop, pak 2 paarden, kunnen het opzich goed vinden met mekaar. (moeder+dochter) ging vaak goed, tot op dat moment dat moeder dr dag niet had. gaan ze achter je rug om een beetje bokken naar mekaar, en een tel later heb je nog maar 1 paard in je handen.
op zon mement zit je toch echt met een dilemma: eerst dat paard in de wei zetten(100 meter verder), of eerst dat andere paard vangen. heb er toen voor gekozen om dat andere paard eerst te vangen, voordat ze de weg oploopt.

een andere keer, had ik 1 zon klein, maar zeer eigenwijs shetje en zon pittige kwpn merrie in mn handen. deze 2 gaan nogal uit hun dak als ze de wei in mogen. onderweg vanuit de stal komen we ook nog langs zon geile friesche hengst. een weg vol opwinding dus.
op een dag, bijna bij de wei, ik denken, ff dat touw iets korter nemen. nou had ik beter niet kunnen doen! bleek dus zon paniekhaak te zijn, en ik pakte dat touw iets te kort voor het mooie, en die haak springt open >>>> weg paard. toen toch eerst even dat ander paard in de wei gezet, en daarna dat poaard gevangen.

weer een ander verhaal.
weer zon super hiper paardje. toen net nieuw op die manege. eerste keer naar buiten ging nog wel goed, 2e keer, toen begon hij het leuk te vinden, 3e keer werdt de drang om naar de wei te gaan zo groot, trok hij een sprintje, kon hem niet meer houden, en ging er vandoor. kwam onderweg een hek tegen die voor de wei stond, van zon 1,50 meter. eerst nog even omdraaien, maar zag toen ons en draaide weer om, en probeerde over dat hek heen te springen. dat lukte dus niet helemaal, hij sprong er tegenaan, en het hek brak af. benen open enzo, hoop gedoe, maar was gelukkig niet zo heel erg. hek lag wel helemaal in stukuh.

uuhmm tja, maar de meeste keren gaat het toch wel goed. ik wil niet zeggen dat ik met alle paarden een goede relatie heb, maar het is wel zo dat ze naar me luisteren.
tja goede relatie tussen paard en mens is belagrijk. en dat hij/ zij naar je luisterd ook. dat hij/zij onderdanig is. maarja, bij de een gaat het heel snel, bij de ander niet. sommige doen dan join-ups enzo, andere proberen het op een andere manier. maar suc6 ermee

groeten jeffrey