besluit genomen, hij wordt gecastreerd....UPDATE!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

besluit genomen, hij wordt gecastreerd....UPDATE!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 13:25

ik heb het besluit genomen, volgende week wordt mijn 3 1/2 jarige Friese hengst gecastreerd Huilen het gaat niet meer, helaas. De keuze was, de rest eenzame opsluiting, verkopen als hengst of houden als ruin. Ik heb besloten dat ik het heel belangrijk vind dat hij lekker kan spelen buiten en dat ik hem graag wil gaan starten zonder al te veel zorgen etc, dus helaas voor hem.
Afgelopen weekend viel hij de leider aan in de paddock (1.87m!!! Lips are sealed ) samen zijn ze onderuit gegaan en de grote is nu bang voor hem...schiet niet op dus, met zijn andere maatje de schimmel gaat het gelukkig nog wel goed, op wat schrammen en bulten na.
We hebben gekozen voor een castratie via een kijkoperatie, hij wordt plaatselijk verdoofd (ivm met een verhoogd risico bij Friezen bij algehele narcose heb ik mij laten vertellen) en dan knippen ze de zaadstrengen door, de rest blijft hangen en moet vanzelf verschrompelen Haha! bij pony's geeft dit op wedstrijden nog wel eens problemen omdat er nog een zakje hangt waardoor het lijkt alsof ze nog hengst zijn!
Ik vind het best spannend, maar denk wel de beste beslissing te hebben genomen
Laatst bijgewerkt door rhijnauwen op 25-01-03 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:02

het is natuurlijk een moeilijke beslissing maar dit is voor alle partijen waarschijnlijk de beste beslissing! misschien is het wel jammer maar het is nu wel beter voor iedereen!!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:08

jammer hoor, maar heb hem zaterdag in actie gezien, en denk inderdaad dat het beter is!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:08

Bij ons op stal staan een Lusitano die op zijn vijfde is geholpen. Ook hij heeft zo'n leeg zakje hangen en dat had veel consternatie veroorzaakt op stal. Zelfs de veearts moest erbij komen om te bevestigen dat hij was gecastreerd.
Hou rekening mee dat het nogal wat maanden kan duren voordat de hengstenstreken zijn verdwenen. Duurt wel even voordat alle hormonen zijn verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:47

Zeer verstandige beslissing
Mogen vele andere ook zou wijs worden als jou Haha!
Als je er toch geen goed gekeurde hengst van kan maken is dit voor het paard het fijnste.
Lekker spelen met de rest.
En voor de ruiter geeft het ook veel meer rust met omgang en rijden.
Maar het kan zoals gezegd nog wel ff duren voordat je het merkt.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:50

Een heel verstandige beslissing. Jammer maar zo kan ie wel lekker buiten blijven lopen tussen de rest.

En als hij Mac bang maakt moet ie wel heel erg lastig zijn t.o.v. andere paarden. Succes. (en tot zaterdag)

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:15

Nou succes! Ik weet hoe moeilijk het is, want ik zit nu ook te tobben of ik mijn fries wel of niet ga castreren, maar als ze als dekhengst geen kans maken, is het vaak het beste.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:19

Ik wist niet dat een castratie ook op die manier kon! Heeft het dan geen andere bijwerkingen (kans van terug aangroeien van de zaadleidingen?)? Ik zit zelf ook met een hengst voorwie ik wil afwachten ... weten of het haalbaar is hem hengst te houden en of ie voor dekhengst in aanmerking zou komen ... maar inderdaad, moest die van mij zo "mannelijk" gaan doen zou het bij mij ook zo zijn ... zakje BYE BYE!!!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:19

A gossie nog een lotgenoot! 2 december is mijn hengst ook gecastreerd, daar heb ik toen nog een stukje op Bokt over geschreven. Erg he, een beslissing maken, al die voors en tegens en het idee dat je het nooit meer terug kunt draaien als ie eenmaal gecastreerd is. Ik heb er zelfs flink om gejankt de eerste dagen en kreeg er bijna een beetje spijt van. Maar nu inmiddels ben ik zo blij dat ik de beslissing heb genomen! Het is uiteraard nog niet zo lang geleden gebeurt maar hij is nu al een stuk makkelijker tegenover andere paarden en gewoon in het algemeen. En hij is nog steeds even mooi, of eigenlijk mooier want hij staat zich niet meer zo extreem op te naaien om de merries waardoor ie invalt bij de heupen en er ielig uitziet. Het echte hengstengedrag is er natuurlijk nog niet uit bij hem en zal wel nooit helemaal weg gaan (hij is al bijna 5) maar ik denk dat het leven er een stuk makkelijker uit gaat zien voor hem en mij nu ie ruin is. Van het voorjaar mag ie lekker het grote land op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:17

Heel verstandig! Veel plezier met je 'je-weet-wel' hengst die nu lekker op de wei kan tussen de merries Lachen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:25

Moeilijke keus, jammer voor hem, maar eigen veiligheid en dat van anderen staat voorop...had je hem als doel om mee te gaan fokken? Misschien kun je nog iets laten invriezen? Overigens heeft een vriendin van mij een stal vol friezen, maar alles wat geruind wordt gaat er radicaal af...(auw) zij had hier nog niet eerder van gehoord...

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 22:06

allemaal bedankt voor de steun, kan ik goed gebruiken! Lips are sealed
deze methode schijnt mog niet veel te worden toegepast en lijkt mij heel veilig, het enige nadeel is inderdaad het zakje waardoor mensen kunnen denken dat het nog een hengst is, gelukkig krijg ik als het bloedonderzoek oke is een verklaring waarin staat dat hij ruin is , kan ik het altijd bewijzen Haha!
ik heb hem als veulentje gekocht en hij heeft 2 jaar in een hengstenwei gelopen en 's winters gewoon met de ruinen thuis in de wei. dat ging tot voor kort prima en met mijn andere paard gaat het (op wat bulten en schrammen na) nog steeds goed, dus hij kan na de castratie ook gelijk weer lekker buiten spelen. Alleen het paard waar hij momenteel mee overhoop ligt moeet er nog maar even niet meer bij tot de hormoontjes zijn uitgewerkt!
Verder is hij al heel mooi ontwikkeld en is zo braaf dat mijn dochtertje van 9 jaar er af en toe aan de longeerlijn op rijd. dus ik wil hem wel graag houden! ik wil hem ook gaan starten en samen met alle andere barokke paarden eigenaren bewijzen dat het superwedstrijdpaarden zijn! helaas voor hem niet meer als hengst...een verlies voor het FPS Schijnheilig

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 08:32

Eleonoor schreef:
Bij ons op stal staan een Lusitano die op zijn vijfde is geholpen. Ook hij heeft zo'n leeg zakje hangen en dat had veel consternatie veroorzaakt op stal. Zelfs de veearts moest erbij komen om te bevestigen dat hij was gecastreerd.
Hou rekening mee dat het nogal wat maanden kan duren voordat de hengstenstreken zijn verdwenen. Duurt wel even voordat alle hormonen zijn verdwenen.


Dat verschilt per paard hoor. Een pony bij ons op stal is op zijn 9e geholpen via dezelfde manier en die was binnen een week al veel rustiger en binnen een maand was er niks meer van te merken dattie ooit hengst was geweest (ja je zag zijn zakkie nog hangen).
Ik vindt het een mooie manier van castreren.
Viv

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 09:11

Hai.

Je hebt vast de juiste beslissing gemaakt, en het is nooit leuk voor het paard om opgesloten te zijn ,Vriendjes in het land zien spelen .
Maar nu krijgt ie een veel mooier leven wees daar maar zeker van *LOL*

Priscilla

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:27

Goeie beslissing !!!!

KnuffelBabe
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:42

Goed zo!! Jij houd van je paard! Het is het beste voor jou, je omgeving en het paard zelf!! Mooi paard is het hoor!! Kuzzz Martine!!!:wave:

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:14

Tja, de keuze was moeilijk!

Maar als je ze van de zomer weer met z'n 3-tjes lekker ziet lopen (hopelijk...) dan weet je dat je de goede keuze hebt gemaakt!

Dat is hopelijk een beter gezicht dan dat die 2 elkaar inelkaar timmeren

En dan vanaf 01-01-2004... *LOL*

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 17:06

Caro schreef:
En dan vanaf 01-01-2004... *LOL*

en jij dan?..vanaf 8-2-03?..... iedereen opgepast! Caro gaat starten op haar Big Mack!!! op naar de Z! Party!!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:57

ik heb mijn tinker twee weken geleden laten castreren. Voor mij was de keus ook verkopen als hengst of houden als ruin. Eigenlijk leek het me wel een leuke voor de fok dus het is jammer dat dat niet meer kan, maar we wilden hem zo graag houden en nu kan ie lekker met zijn (merrie) maatje samen spelen in de wei, dus da's beter voor beide partijen Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:24

Wij hebben een aantal ruinen op de stal staan die allemaal via zo'n kijkoperatie zijn geholpen. Allemaal heel elegant gegaan...geen kans op infecties, geen open wonden...

En: Good stallions make great geldings....

Mag ik je feliciteren met de beslissing om hem te laten ruinen? Dit meen ik hoor, niet cynisch bedoelt...

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 01:51

Goh weet het nog als de dag van gister dat woes zijn edele delen kwijt is geraakt Haha! alleen wat er bij hem nog in is gebleven is dat hij nog net zo'n macho is als voor de castratie en dat 15 maandan na het gebeuren.. (misschien ligt het ook aan het feit dat hij zeer dominant als hengst was.. Verward ...)
Hoop dat hij deze zomer wel met de kudde mee kan het land op en niet weer eenzame opsluiting in de paddock krijgt...

Maar in iedergeval veel suc6 en als ik had geweten dat het op deze manier ook mogelijk was had ik het zo gedaan want het lijkt me een mooie manier om zo als ruin door het leven te gaan Haha! !!!

En mag ik je een tip geven?????
Maak er foto's van (mocht je een sterke maag hebben), heb ik ook, kan je terug kijken hoe het gedaan is enzo want op het moment zelf ben je zo bezig met je mannetje dat je de tijd niet hebt om echt te kijken...

Groetjes en laat het ons weten hoe het is gegaan !!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 09:26

Ik krijg nu al pijn in mijn buik als ik eraan denk dat mijn hengst er waarschijnlijk volgend jaar ook aan moet geloven,
ik wil hem zo lang mogelijk hengst houden, hij is al dik 1.70 en ben beng dat hij als jonge ruin nog een groeispurt zou krijgen.
Verder is alles wat hij nu van zijn hengst zijn meekrijgt toch een kadootje, hoef ik het er niet aan te trainen!

Eerst maar eens hopen dat alles gaat indalen, hij is nu ruim 2,5 en meestal zie je maar 1 bal en wanneer je bij zijn achterbenen in de buurt komt trekt hij die ook nog op *LOL*

Onze Fries was zijn hengstenmanieren overigens heel snel kwijt, terwijl hij nog gedekt heeft.
Ik hoop dat die van jou er ook zo goed uitkomt, hoewel de operatie waar jij voor kiest natuurlijk wel veel minder belastend is als de traditionele manier.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 22:23

Woestein schreef:
En mag ik je een tip geven?????
Maak er foto's van (mocht je een sterke maag hebben), heb ik ook, kan je terug kijken hoe het gedaan is enzo want op het moment zelf ben je zo bezig met je mannetje dat je de tijd niet hebt om echt te kijken...

Groetjes en laat het ons weten hoe het is gegaan !!!!


ik heb al enkele malen in mijn leven een castratie van dichtbij bekeken en ben er deze keer niet zelf bij en kan /en wil/ er ook geen foto´s van hebben. Bovendien is er niet zoveel aan te zien waar je een sterke maag voor moet hebben er wordt nl. alleen iets doorgeknipt en niets uitgehaald Lips are sealed weinig bloed dus..gelukkig! ik maak liever een foto van hem als ruin..mooie stoere ruin zonder rare geintjes door zijn hormonen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 22:26

Woestein schreef:
En mag ik je een tip geven?????
Maak er foto's van (mocht je een sterke maag hebben), heb ik ook, kan je terug kijken hoe het gedaan is enzo want op het moment zelf ben je zo bezig met je mannetje dat je de tijd niet hebt om echt te kijken...

Groetjes en laat het ons weten hoe het is gegaan !!!!



Volgens mij wordt dit in een dierenkliniek gedaan, staand onder narcose. Naar mijn weten is er weinig te zien (ik weet niet eens of je mag kijken)
In de Bit van een paar maanden geleden staat deze methode beschreven, er staat volgens mij ook een foto bij... Ik zal even kijken welke uitgave het was...

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 22:23

het is gebeurd! *LOL* afgelopen zondagochtend heeft hij voor het laatst gegeten en maandagochtend hebben we hem naar de kliniek gebracht waar hij dinsdagochtend geopereerd zou worden, 's middags werden we gebeld, de operatie was mislukt Huilen huh, wat nu dan....woensdagmiddag zouden ze het weer proberen, nog een dag zonder eten Lips are sealed
de operatie: de flanken worden kaal geschoren, dan prikken ze een gaatje door de huid en door het huidvlies heen, daardoor wordt het vacuum opgeheven, waardoor de darmen ahw naar beneden zakken en dan kunnen ze de zaadleiders doorknippen/branden oid, helaas liet het huidvlies los van de huid en ging mee naar binnen (er kwam geen gat in) als ze dan doorprikken komt er een gat in het volgende vlies om de darmen heen en dan is het dag dag paard! daarom zijn ze gelukkig gestopt op dinsdag. Woensdag is alles goed gegaan en toen ik vrijdag weer belde hoe het ging en of ik hem misschien mocht ophalen (we wonen vlak bij de kliniek) zeiden ze ja Party!! !! trailer aangekoppeld en snel naar de kliniek en mee naar huis. Brullend kwam hij de klep af super stoer een echte hengst (hij moest een weten ) s avonds lekker gewandeld met hem en vandaag weer lekker gelongeerd en afgespoten (want het was toch iets dik geworden) wat mij betreft is het echt een aanrader op deze manier castreren! maar wie verteld het nu aan mijn paard? want die weet het nog niet! Haha!