dankzij Gammon in de lappenmand, kwetsuur in beeld

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

dankzij Gammon in de lappenmand, kwetsuur in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 15:19

Wij hadden wat opstijgprobleempjes doordat ik de teugels steeds langer liet. Gam begon dan weg te lopen, en zelfs te bokken. Ik heb al een paar keer zandgehapt en mijn voet is al eens blijven hangen in de beugel... niet leuk dus.
Ik had het zelf niet in de gaten van die teugels maar Gaby onze stalhoudster wees me erop. Toen is het een hele tijd goed gegaan tot hij eergister doorkreeg dat je ook weg kan lopen met strakke teugels. Ik lag weer in het zand dus. Vandaag begon hij ook weer weg te lopen/rennen en ik had m'n ene been al over zijn rug maar zat nog niet. Ik moest me dus beethouden aan het zadel. Hij rende langs de bakrand en ik vloog zo tegen de muur omhoog!! Mijn linkerknie voelt nu alsof hij helemaal aan poeier is. Om 3 uur mag ik naar de dokter en denk dat hij minstens zwaar gekneusd is. Huilen Doet vreselijke pijn...

Ik heb dus geen poging meer gewaagd om er op te klimmen, dat kon gewoon niet meer. Vriendje gebeld en die heeft me opgehaald.

Meer mensen dit soort wie-is-de-baas-problemen?
Laatst bijgewerkt door Pellie op 13-01-03 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 15:22

Zoals ik je al op msn zei sterkte! Hoop op "goed nieuws" bij de dokter.. De rest wat ik zei weet je allemaal wel Knipoog
Klootzak ist ook Lips are sealed

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:03

geen klootzak! gewoon heel slim! en zoals ze zelf al schreef heeft ze de teugels iedere keer langer gelaten en het dus zelf een beetje in de hand gewerkt .... het is nu dus een kwestie van laten merken dat het over is met de pret! wel vervelend van je knie! ik hoop dat het meevalt voor je!

All people smile in the same language....

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:09

daarom ist nog wel een klootzak Lips are sealed Als je dat slim noemt, ik noem het geen respect hebben...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:17

typisch tinker gewoon doordouwen Haha!
hopelijk is het niet zo ernstig. volgende keer maar gewoon vragen of iemand erbij wil gaan staan met opstappen

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:31

hmm, klinkt bekend, val er dan wel niet vanaf. Maar Evert gaat gewoon achteruitlopen op het moment dat je op wilt stijgen, of vooruit.. is een beetje afhankelijk van de plek waar je staat... iemand laten vasthouden is een goed idee... Maar je kan ook via de andere kant opstijgen, Evert blijft dan keurig staan (sukkel Haha! ) , gammon misschien ook wel!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:33

Voor Anna-Jelly: Ik vind dat een paard 'klootzak' noemen ook niet getuigt van respect voor dat paard, dus hoe kun je ooit een paard respect bijbrengen als je zelf niet eens respect voor een paard kan opbrengen?


Pellie: Ik hoop dat het meevalt met je knie. Laat je in geval van kneuzing niet verleiden tot stilzitten en inzwachtelen (ook niet door de dokter!), maar blijf vooral bewegen en smeer veel met arnicagelei of -olie. Dat vermindert de zwelling en zorgt voor een betere doorbloeding.

Gammon heeft volgens mij niet geleerd respect te hebben voor mensen en heeft bovendien geen manieren. Het eerste waar je aan moet gaan werken is zijn opvoeding. Hij heeft ontdekt dat hij zijn eigen zin kan doen en dat hij daarmee dus ook de baas is van jullie tweeën. Tijd dus om het roer om te gooien: nee is nee, ja is ja. Zo simpel is het. En dat geldt voor alles: van stilstaan met poetsen tot voeten geven, van voorwaarts gaan aan de hand / longe / onder het zadel tot stilstaan met opstijgen. Werk vanuit het belonen en niet vanuit het straffen, dat werkt veel beter.
Je moet consequent zijn op een zachte, vriendelijke manier, mijn ervaring is dat dat bij Tinkers (en eigenlijk bij ieder paard) beter werkt dan een dwingende, hardere manier.

Ik denk dat het verstandig is om de komende tijd niet alleen met hem aan de slag te gaan als je gaat rijden. Vraag iemand hem aan de longe te nemen, dan kan hij alleen op een volte blijven en niet zo gemakkelijk wegkomen. Zorg dat er iemand is die hem vasthoudt met opstijgen. Zorg dat je je rechterteugel er goed bij hebt en maak daar een ophouding op als hij weg wil lopen. Gebruik ook je stem om hem halt te laten houden. Blijft hij staan terwijl je je voet in de beugel hebt: belonen, liefst met iets lekkers, dat leidt ook wat af. Zo ga je steeds verder, en steeds als hij blijft staan belonen. Uiteindelijk gaat hij het begrijpen en zal het ook zonder hulp lukken.

Zorg ook dat je tijdens het opstijgen niet per ongeluk met je voet in zijn buik komt, dat kan hij ook weleens als heel eng en bedreigend ervaren!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:39

nou bij zulk soort acties is het toch heel normaal dat je je paard uitscheld...
Waar haal jij trouwens weg dat mijn paard geen respect voor me heeft??
Jij zal vast nooit je paard uitschelden als ie jou pijn hebt gedaan? zou verschrikkelijk zijn Lips are sealed

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:44

Citaat:
nou bij zulk soort acties is het toch heel normaal dat je je paard uitscheld...
Waar haal jij trouwens weg dat mijn paard geen respect voor me heeft??
Jij zal vast nooit je paard uitschelden als ie jou pijn hebt gedaan? zou verschrikkelijk zijn


Ik heb het niet over jouw paard ik heb het er in zijn algemeen over dat als jij een paard klootzak noemt, ik dat niet vind getuigen van respect voor het wezen paard. En nee, ik scheld mijn paard niet uit, nooit gedaan ook.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:55

Nee, abby scheldt haar paard nooit uit... Haar paard doet namelijk NOOIT iets verkeerd... Weet precies tot hoe ver ie kan gaan. En als het dan een keer mis gaat:
Foei paardje, dat mag niet... Volgende keer niet meer doen he... Anders is de vrouw niet trots op je...

WOW... Ik wou dat alle paarden zo waren... Bloos

Jij hebt mazzel Abby


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:07

Leuk he, een Tinker Haha!

Jordy staat bij het opstijgen heel braaf stil, hij verzet geen stap, tot ik er op zit Schijnheilig Stappen gaat ook nog goed, maar daarna wil meneer alleen nog in de vijfde versnelling door de bak... Gelukkig begint het al beter te gaan nu.

Misschien kan iemand hem vasthouden terwijl je opstapt, of hem in de hoek van de bak parkeren?

En wat betreft je paard uitschelden, als ik Jordy in zijn stal wil zetten en hij heeft haast om bij de bixjes te komen die al in zijn bak liggen en hij mij plet, is het ook een eikel (of wat er maar in me opkomt) hoor Lips are sealed Maar dat ik dan geen respect voor hem heb Verward

Run free Jordy.... 1997 - 2021

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:09

vanda's schreef:
Nee, abby scheldt haar paard nooit uit... Haar paard doet namelijk NOOIT iets verkeerd... Weet precies tot hoe ver ie kan gaan. En als het dan een keer mis gaat:
Foei paardje, dat mag niet... Volgende keer niet meer doen he... Anders is de vrouw niet trots op je...

WOW... Ik wou dat alle paarden zo waren... Bloos

Jij hebt mazzel Abby


En waar slaat dit op???

Volgens mij lees jij maar half en vormt dan ff gauw een mening, zodat je zelf goed uit de verf komt Frusty Neem mij niet kwalijk als dit niet waar is, maar vind t errug banketstaaf...

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:10

Citaat:
Nee, abby scheldt haar paard nooit uit... Haar paard doet namelijk NOOIT iets verkeerd... Weet precies tot hoe ver ie kan gaan. En als het dan een keer mis gaat:
Foei paardje, dat mag niet... Volgende keer niet meer doen he... Anders is de vrouw niet trots op je...

WOW... Ik wou dat alle paarden zo waren...

Jij hebt mazzel Abby


Helaas Vanda's, ik heb geen mazzel met mijn paard. Maar ik heb wel een paard dat respect voor me heeft en dat ik goed heb opgevoed. En inderdaad is een simpel 'nee' voldoende om haar te laten stoppen met ongewenst gedrag. Bovendien, wat lost schelden op? Het probleem van Pellie verdwijnt er in ieder geval niet mee en voor het paard maak je het er net zo min duidelijker op als jouw 'Foei paardje, dat mag niet..-gedrag' waar je mij onterecht van beticht.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:17

hihi. nou nou dames, niet zo te keer in mijn topic! Haha!

Tuurlijk scheld ik Gam uit op zulke momenten. Niet meteen, dan ben ik vol medelij met mezelf en lijd ik pijn. Maar later... tuurlijk, een klootzakje floept er best vaak uit maar niet met woede ofzo meer meewarig hoofdschuddend. En wellicht heb ik het dan ook tegen mezelf toch?
En Anna-Jelly mag hem best uitschelden, vind ik niet erg.

Dat het aan mezelf te wijten valt weet ik. Dat komt ook door een stuk angst van het 'weten' wat hij doet als ik hem op zijn kop geef, ik krijg het 2x zo hard terug.
En bij hem is het zo, dat alles wat ik verkeerd doe, laat hij me meteen weten door er gebruik van te maken. Tijdens lessen kan hij me een beginner laten voelen (nou ja, dat ben ik deels ook) maar wat eerst goed ging gaat dan fout. Hij zoekt iedere keer nieuwe gaten. Ik wordt natuurlijk een geweldig goede ruiter op die manier, ghe ghe, omdat ik van hem werkopdrachten meekrijg -> hier geef je me ruimte dus neem ik die. Ik moet er maar weer voor zorgen dat hij die ruimte niet meer krijgt.

En ja, hij is een tinker die absoluut niet werkwillig is!!!

Ik zal voorlopig niet meer opstijgen zonder iemand aanwezig, ik stijg deze week helemaal niet meer op... Verdrietig Mijn knie is gekneusd en hoe het met de banden staat is nog moeilijk te zeggen. Als de pijn blijft moet ik terug naar de dokter. Eerst koelen om de zwelling af te laten zakken...

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:22

Oh ja en in de hoek of wat dan ook helpt geen zier, heb ik al geprobeerd. Vasthouden is de enige mogelijkheid. Maar ja, je kunt moeilijk je hele leven je paard laten vasthouden?

Hij heeft zaterdag gemerkt dat hij me er ook afkreeg met strakke (nee niet al te) teugels dus vandaag nam hij het touw weer in handen. Zo is hij, is erg kien op dit soort truukjes.

Gaby zal hem morgen voor me rijden en oefenen met opstijgen enzo. Ze wil eens kijken hoe dat gaat, en dan maar samen oefenen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:22

Precies... net zoals ik wel eens tegen iemand die me iets flikt klootzak zeg... Kan dat ook wel eens tegen een paard gebeuren. En dan is het niet meteen zo dat ik diegene niet respecteer, maar alleen duidelijk dat dat gedrag niet gewenst is, en met het woord wat me op dat moment te binnen schiet...

Je moet me toch eens uitleggen wat voor het paard het verschil is tussen een felle NEE of Klootzak...
Denk niet dat hij het verschil hoort.
En vind dus ook dat dat niets met respect voor je paard te maken heeft...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:23

Nouja.. Michèle jij hebt dus ook namens deze aardige Abby geen respect voor Gammon... Lips are sealed
Maar wat voor verschil zie jij dan tussen "nee" en "klootzak"?
Kan me ook heel goed voorstellen dat als jij ruzie met iemand hebt dat jij altijd nee zegt en hem/haar nooit uitscheld?

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:28

Lastig geval... Ik zal mn eigen mening wel een keer aan Michele geven, mocht ze er ook maar iets aan hebben dan...

Maar wilde een ding nog even kwijt: Mens en paard zijn niet te vergelijken (in zulke gevallen dan), net als dat hond en paard niet te vergelijken zijn!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:29

Wel een keer Leon... misschien hoeft het dan niet meer.. Verward

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:31

Ja maar denk ook niet dat ik je kan helpen Lachen ben ook maar 19 met weinig paardenervaring!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:40

de eerste tijd zou ik hem wel laten vasthouden met opstijgen, later kan je dit afboudwen met iemand die ernaast staat en uiteindelijk tot helemaal niemand erbij. als je hem gewoon consequent stil laat staan dan leert hij het vanzelf.
Verder vind ik het van weinig respect getuige voor het paard om het klootzak te noemen. tuurlijk op het moment zelf floept er wel eens wat uit, maar het is niet zijn schuld, hij beseft niet dat hij met deze acties je pijn kan doen. Het nadeel van internet is alleen dat je de intonatie van mensen niet kan horen, je ziet alleen maar woordjes staan en hoe mensen het bedoelen kan heel anders zijn dan dat jij t opvat.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 17:44

Ach of iemand zijn paard nou uitgescheld zal mij een worst zijn, het is geen mishandeling.

Oké Leon Lachen

Marjolein, hij staat in principe ook wel stil tot ik mijn been bijna over zijn rug heb, goed uitgekiend van hem hè? Boos!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:44

Ik heb Pellie een PB gestuurd met mijn verhaal, mening, etc. Wat Marjolein zegt ben ik t trouwens wel mee eens!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:47

Ooit bij stilgestaan dat ik pellie irl elke dag zie en zij mij misschien wél kent en zij misschien zelf wel een oordeel kan vestigen over het feit dat ik haar paard uitscheld Lips are sealed

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 18:01

Ja hoor, je mag schelden. Lachen Ik weet ook dat je hem best leuk en lief vind maar zijn kuren afkeurd.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmenteC, BlueStocking, Cardy, gerlindie, ikkedus, Ilayla, jokari, laura22, Pellelilly, Sintara, Sky_As, tijger en 103 bezoekers