2 jarige pony's/paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 15:10

Een 2 jarige pony, groeit die nog erg veel? Of horen ze er da zo'n beetje uit te zien zoals ze uiteindelijk worden?
Of verschilt dat nogal?

Ik wil graag een jonge fjord kopen.

Ik heb nu een 2 jarige ruin gezien, die was aardig stevig. Hij was op 1,5 jaar gecastreerd.

En ik heb een 2 jarige hengst gezien, die vond ik zo iel en klein!
Zou hij nog uitgroeien tot een stevige fjord? Als ik hem laat casteren wat gebeurt er dan?

Zijn er misschien foto's van 2 jarige pony;s of paarden?


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 15:13

Ik had dit beter bij Vraag maar Raak kunnen zetten.

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 15:14

ehm.. wie zei dat ook alweer? als je een hengst castreert gebruikt hij die energie of wat was dat voor zijn groei.
een paard groeit ongeveer tot zn 6e (of 8e?) nog verder.
en fjorden zijn over het algemeen vrij fors dus die 2 jarige zou ook nog wel uitgroeien tenzij er wat mis is.

maar ik weet niet echt veel over fjorden Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 15:40

Een 2 jarige groiet nog wel fors hoor. Pablo was op die leeftijd echt een miezerig iel ding. Ze worden pas later breder. Eerst schieten ze de lengte in en later zwaren ze nog uit. Die van mij is met 1,5 gecastreerd en is eker tot zijn 6e doorgegroeid.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 15:53

Mijn arabiertje is tot zijn 16e heel iel geweest ( op een iets wat hengstennek na). Toen is hij op 16 jarige leeftijd gecastreerd. Hij was nog heel iel.Hij is iets grover geworden in zijn bouw. Ik heb hem toen goed gevoerd en getraint en nu is ie vet en gespiert, het ligt dus ook een beetje aan jou rijden..

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Ineke2

Berichten: 33088
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 16:22

Paarden zijn zo'n beetje op hun 8ste volwassen, de meeste groeien tot 5/6 jaar ongeveer, bovendien met rijden en longeren kweek je spieren (als je het tenminste goed doet) en daardoor worden zo ook weer wat breder/voller van.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 17:22

dat verschilt nogal per ras.de meeste kleinere pony rassen groeien in de hoogte na hun tweede niet meer als en paar cm,maar krijgen juist daarna wat massa.maar grotere pony rassen kunnen op hun tweede nog heel iel overkomen en alsnog erg groot worden.noem eens een specifiek ras van welke je dat wilt weten.

soms is het beter om te zwijgen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 17:53

Van fjorden, sorry had ik er ff bij moeten zetten (stom van me)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 19:51

fjorden,tja ik denk dat ie na hun tweede nog wel een beetje doorgroeien maar meer dan 10 cm denk ik toch niet.

soms is het beter om te zwijgen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-01 16:16

Afbeelding

Kijk, dit is ook een 2 jarige fjordenhengst.

idd wat iel, maar dat komt dus allemaal goed!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 16:23

Shaienne,

het hangt ervan af hoe de pony groeit. Onze Sumrin Tessa was 1.19m als jaarling en is uiteindelijk maar 1.21 geworden.. Iedereen dacht dat ze een sektie B ging worden.

De stokmaat ligt voor 99% vast bij de drie jaar. Sommigen groeien nog wel een centimetertje of zo met hun 4e of 5e jaar, maar normaal gesproken echt niet veel.

Over het volwassen worden: dat is een heel ander eieren eten. Bij Welsh ponies wordt een pony pas rond de 7 als volwaardige keuringspony beschouwd en zijn ze dus op hun top. Je ziet dat vaak in bespiering, vet en ook in hoe het beenwerk en hoofd opdrogen.

Joost

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 16:33

Shaienne die foto die je daar neer hebt gezet is volgens mij Tjo van Viv en dat is een merrie Verward Verward
Die is geloof ik nu 1.40 wat ik begrepen heb, en nu 3 jaar geweest!!!


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-01 18:06

Ja dat is Tjo en ze zei dat het een hengst was -geloof ik??? ik weet het nu ook niet meer zeker.

Op deze foto was ze/hij bijna 2

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 21:45

om maar even een voorbeeld te geven.
Lodewijk was 2.5 jaar en 1.58 net geen pony meer. een half jaar later was ie 1.60.
Nu met 5 is hij 1.63 en op dit moment is z'n kont weer wat hoger dus groeit ie nog steeds.

Als je 'm zou ruinen kan ie best ineens een groeispurt krijgen omdat ie dan zijn energie in het groeien kan steken inplaats van'in het hengst zijn

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

buddy
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 23:29

je moet rekenen dat een hengst omdat ie nog hengst is veel meer energie verbruikt aan spelen en rennen en andere dingen dan aan het groeien, over het algemeen worden ruinen iets groter dan hengsten omdat ze iets rustiger worden en een fjord kan rustig tot een jaar of 5 nog iets groeien ( na zijn 3e jaar zal dat niet meer heel veel zijn) hou je echter van een paardje met een hele dikke gespierde nek dan kun je een pony het beste zo lang mogelijk hengst laten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers