zelf afgroeten, verliespunt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

zelf afgroeten, verliespunt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 15:49

Als je zelf in de proef afgroet (wegens verzet oid), wat is dan de consequentie. Is niks te vinden in proevenboekje en regelement zit ergens in een verhuisdoos....nog steeds...

Groetjes Suzanne


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:19

Ik begreep zelfs 2 verliespunten

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:48


rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:42

klopt, als je zelf de proef beeindigd krijg je 2 verliespunten, dus ook als je paard kreupel is en de jury belt niet (laat je doorrijden) Lips are sealed moet je gewoon doorrijden tenzij je de verliespunten voor lief wilt nemen.
In de B kun je geen verliespunten rijden!
als de voorlezer begint met lezen en jij rijd bij a de bak binnen zit je al in de proef, ben je officieel al begonnen!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:02

Sommige verenigingen halen de coupon er tussen uit als je daarom vraagt. Dus als je stopt en je gaat naar het secertariaat zijn ze meestal wel bereidt je coupon niet op te sturen. Het zijn namlijk meestal ook wedstrijdruiters die weten dat het tegen kan zitten.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:14

Klopt 2 verliespunten als je zlef afgroet. Dus 'gewoon' blijven lachen, in ieder geval doen alsof en doorrijden, dan kost het je hoogstens 1 verliespunt, maar zelfs die heb je niet snel te pakken hoor.
Ik had in Wormerveer ook een internationale jury, die me 3 punten boven de verliespunt heeft gehouden, terwijl het echt wel een verliespunt waard was, ik heb namelijk de helft van de bak niet eens gezien. En Astridh maar dapper doorlezen Haha! .
Als mijn paard kreupel zou lopen, en de jury zou niet uitbellen, dan zou ik gewoon naar de jury toerijden en even overleggen, wil de jury me dan nog niet uitbellen, kom dan maar op met die 2 verliespunten, met een kreupel paard rij ik niet verder. Maar zoals ik hier al vaker heb gezegd, ik heb dat nog nooit meegemaakt, dat een jury een kreupel paard niet wil uitbellen. Bovendien komt het maar weinig voor denk ik dat een paard precies tijdens een proef kreupel wordt, en als je tijdens het losrijden al voelt dat er iets niet in de haak is, start je toch niet? Het kan natuurlijk wel dat een paard zich verstapt tijdens de proef, maar nogmaals, ik heb nog nooit gehoord dat een jury dan wilde dat diegene door zou rijden.
Wedstrijdsecretariaten die zelf besluiten coupons niet op te sturen hoeven dat bij mij maar 1 keer te doen, en ik kom er nooit meer jureren!! Ik zit daar niet voor niets, en als ik al een keer een verliespunt geef (1x in 8 jaar en niet wegens verzet of iets waar het paard bang van was, maar voor zo'n manier van rijden dat de tranen van medelijden met het paard in je ogen sprongen) dan hoort die ook opgestuurd te worden!!!
Zo kan je als secretariaat ook makkelijk de punten op het protocol veranderen, als alleen de eindpunten erop staan. Maar het lijkt me dat dit soort dingen nou niet echt de taak van een wedstrijdsecretariaat is.

Navragen is beter dan afvragen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:21

Ik had vandaag wedstrijd en in het Z2 reed er een meisje op een dier wat op slag kreupel liep, echt stok kreupel...
Meisje hobbelde nog wat seconden, stapte toen even een voltetje maar geen bel hoor, ze heeft even gezwaaid en is afgestapt.
Ben benieuwd hoe de jury hier verder mee is omgegaan.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 10:04

Het gaat er meer om dat een jong paard op zich braaf is, maar heeft uitgevonden dat verzet tussen de hekjes wel wat voordelen op kan leveren, aangezien zijn amazone op zo'n moment heel weinig kan doen.
Het handigste is dus wsch HC meedoen. Het gaat om de hogere klasse en, tussen twee haakjes, ook niet om mijzelf.
Maar lijkt me als je hem buiten de ring op zijn nr zet, het niks helpt en in de ring je een probleem met de jury krijgt. Ook buiten de ring wsch. Ik kan er niet over uitwijden, want het gaat om een kennis van mij, maar het paard heeft echt streken binnen de hekjes, opeens.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:13

Suuz, je hebt Fitz in Almelo ook tekeer zien gaan. Nadat ik het er met Prakkie over gehad had, adviseerde zij mij toch om hem in de ring aan te pakken. En wat bleek? Je verknalt 1 onderdeel maar daarna kun je toch nog aardig scoren. Ik had die proef 172 pnt, dus het viel best mee.
Had ik verliespunten gehad, dan had ik die voor lief genomen. Fitz moest toen echt op zijn nummer gezet worden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:19

suzanne schreef:
Het gaat er meer om dat een jong paard op zich braaf is, maar heeft uitgevonden dat verzet tussen de hekjes wel wat voordelen op kan leveren, aangezien zijn amazone op zo'n moment heel weinig kan doen.
Het handigste is dus wsch HC meedoen. Het gaat om de hogere klasse en, tussen twee haakjes, ook niet om mijzelf.
Maar lijkt me als je hem buiten de ring op zijn nr zet, het niks helpt en in de ring je een probleem met de jury krijgt. Ook buiten de ring wsch. Ik kan er niet over uitwijden, want het gaat om een kennis van mij, maar het paard heeft echt streken binnen de hekjes, opeens.


Gewoon Hors Concours starten en van tevoren even overleggen met de jury dat ze het paard wil aanpakken in de ring. Het telt dan toch niet mee en ze loopt niet het risico om gediskwalificeerd te worden.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:25

suzanne schreef:
Het gaat er meer om dat een jong paard op zich braaf is, maar heeft uitgevonden dat verzet tussen de hekjes wel wat voordelen op kan leveren, aangezien zijn amazone op zo'n moment heel weinig kan doen.
Het handigste is dus wsch HC meedoen. Het gaat om de hogere klasse en, tussen twee haakjes, ook niet om mijzelf.
Maar lijkt me als je hem buiten de ring op zijn nr zet, het niks helpt en in de ring je een probleem met de jury krijgt. Ook buiten de ring wsch. Ik kan er niet over uitwijden, want het gaat om een kennis van mij, maar het paard heeft echt streken binnen de hekjes, opeens.


Als het paard overduidelijk verzet toont in de proef (echt lekker stangen) dan kun je IMO je paard in de proef even hard aanpakken en idd een of twee onderdelen verpesten dan het buiten de ring te doen. Er is mij altijd vertelt: pak je paard corrigerend aan, rijd de proef uit (anders gaat ie dus denken: he als ik vervelend ga doen hoef ik de proef niet verder uit te rijden), blijf vriendelijk tegen de jury en zet daarna je paard in de trailer. De proef is door het vervelende gedrag van je paard toch al grotendeels verknald, dus maakt het weinig uit dat je doordat aanpakken een of twee onderdelen helemaal verprutst. Verliespunten rijden schijnt ook erg moeilijk te zijn Haha! Daarbij heb ik al van een aantal juryleden gehoord dat ze liever hebben dat je voor hun ogen je paard in de proef aanpakt dan achteraf in een hoekje op het inrijterrein.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:35

En zo heb ik het ook een keer gedaan in de ring, echt een ongelooflijke rotklap verkocht toen ze weer niet naar mijn been luisterde. Ik krijg een 5 of zo voor het betreffende onderdeel, en de opmerking: terecht! Het enige waar je op moet letten is dat meer dan 60 seconden verzet (even uit mijn hoofd, kijk voor de zekerheid in het reglement) ook diskwalificatie is. Ik zou idd een keer HC starten en even overleggen met de jury.


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:47

Ik zou me allereerst eens afvragen waarom het paard het 'nodig' vindt om verzet te plegen als het kan. Je geeft al aan dat het een jong paard is, braaf en hogere klasse om te starten. Als het een braaf paard is, waarom dan dat verzet?
Er van uit gaande dat het paard het werk wel goed aankan en tijdens de training eerlijk gereden wordt, dan zou je in dit geval idd het beste HC kunnen starten, dan kan het paard aangepakt worden, evt zelfs zweep erbij houden.
Aanpakken na de proef is meestal alleen frustraties afreageren en werkt niet. En als het terecht is, zal een jury je er echt niet op veroordelen dat je het paard aanpakt hoor, mits het binnen het redelijke blijft natuurlijk.

Navragen is beter dan afvragen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:08

Ozep heeft wel eens een keer gruwelijk hoog gesteigerd omdat hij niet achterwaarts wilde,
ik heb hem toen een ongelooflijke harde klap om zijn oren gegeven en hem vervolgens de baan door getrapt en alsof mijn neus bloedde heb ik dat onderdeel opnieuw gereden,
ik kreeg voor het onderdeel een 4 en vervolgens -2 omdat ik het opnieuw had gedaan.

Eronder stond:
Ook al mag het niet, stiekem toch goed opgelost!

Ik had overigens nog wel een wp. dus het hoeft echt niet catastrofaal af te lopen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 09:22

Deze zomer heb ik Liempde gestart. Daar was de bak buiten echt zoooo bar slecht, dat ik halverwege de proef ermee gestopt ben. Ik kwam binnen over de AC-lijn, probéérde halt te houden, Imker gleed echt een goede 2 meter door. Het was een hollebolleknolleveld met bulten en gaten, ik heb het geprobeerd tot aan het wijken, maar Imker was net kreupel geweest, en ik ga mijn paard niet verknallen voor een stom dressuurproefje.
Toen ben ik dus naar de jury toegereden, en heb gezegd dat ik het onverantwoord vond om door te rijden. Ik heb hiervoor geen 2 verliespunten gekregen, de jury heeft mij gewoon opgeschreven als “niet gestart”.
Hij vond trouwens ook dat ik groot gelijk had en het terrein echt onbegaanbaar was.

Toos paardloos

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:26

imker schreef:
Hij vond trouwens ook dat ik groot gelijk had en het terrein echt onbegaanbaar was.

Vraagje: heeft een jurylid in zo'n geval dan niet het recht (en misschien ook wel de plicht) om de bak af te keuren? Om blessures van vooral paard maar ook mens (mocht je paard uitglijden en jij komt eronder) te voorkomen?

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:36

flettie"]
[quote="imker schreef:
Hij vond trouwens ook dat ik groot gelijk had en het terrein echt onbegaanbaar was.

Vraagje: heeft een jurylid in zo'n geval dan niet het recht (en misschien ook wel de plicht) om de bak af te keuren? Om blessures van vooral paard maar ook mens (mocht je paard uitglijden en jij komt eronder) te voorkomen?
[/quote]

Dat durf ik niet te zeggen, daar heb ik geen verstand van, maar gelukkig vond hij mijn beslissing terecht en heb ik geen verliespunten gekregen. Ik ben naderhand nog naar hem teruggegaan en van de 21 deelnemers, waren en 7 voortijdig gestopt en hij heeft er nog eens 5 eruit gestuurd (voor eigen bestwil).

Toos paardloos

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:43

Reglement zegt het volgende:

Artikel 105 - Wedstrijdring
1. Het terrein waarop dan wel de accommodatie waarin een wedstrijd wordt gehouden, moet met inachtneming van de aard van de discipline dressuur:
a. aan de gestelde afmetingen voldoen (105-2/113-1);
b. een vlakke bodem (zand of gras) hebben die geschikt wordt geacht voor het houden van een wedstrijd, e.e.a. ter beoordeling van de afgevaardigde / vertegenwoordiger dan wel - bij diens ontstentenis - ter beoordeling van de jury.

De bondsvertegenwoordiger had dit dus kunnen afkeuren.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:50

Dat is helaas toen niet gebeurd.

Toos paardloos

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 12:17

Hij wordt zeker eerlijk getraind en natuurlijk thuis ook weleens wat verzet, maar in de ring gaat hij nu steeds omhoog. Het begint bij het achterwaarts en hij is nogal snel beledigd....trap je hem een keer naar voren dan heb je de poppen pas echt aan het dansen.
Kun je een zweep mee de ring in nemen als je het van tevoren overlegd en HC start?
Hihi...ik zie je anders al zitten...met je vlakke hand op zijn kont Party!!

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:47

Mag ik een domme vraag stellen? Wat is HC?

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:16

HC is Hors Concours. Dat betekent je buiten mededinging start. Je kunt dus geen prijs winnen en een eventueel winst- dan wel verliespunt telt niet.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers