[AR] Trainingsprogramma 'hoe beginnen met mennen'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

[AR] Trainingsprogramma 'hoe beginnen met mennen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 15:07

In principe heb ik het tuig, kar, paard en instructie voor handen, maarrrrr hoe begin je en waarmee. Hoeveel tijd moet je ervoor uittrekken etc.
Mensen met ervaring?



Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 15:22

Je staat toch op de Vossenburg? Kan Jos je niet helpen, ook met de planning enzo?

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 16:30

Tuurlijk gaat Jos mij helpen, maar ik wil ook graag meningen van anderen horen!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:37

Ik denk dat het heel verschillend is. Een Fjord hier op stal is ingespannen en ervoor gezet, dat ging goed, maar er zijn ook paarden die echt vanaf het begin rustig moeten worden opgebouwd. Ik neem aan dat het over Star hebt, die kent natuurlijk al stemhulpen enzo, dat is ook weer anders dan bij een groen paard. Ik kan je dus verder hier niet mee helpen, sorry.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:56

Uiteraard is de tijd voor ieder paard verschillend. Bij Pinky is het zo gegaan:

Thuis, zonder instructie: Verkeersmak maken. Aan het tuig wennen. Aan de lange lijnen lopen (ook buiten) en luisteren naar alle stemcommando's.
Dit heeft bij mij 3 jaar gekost. Maarja, dit leer je imo ook als je op het paardje gaat rijden. Dus de meeste paarden rond de 4 zullen dit toch al wel kennen...

Daarna met instructie:
1ste week: een sleep erachter, steeds zwaarder (zodat hij niet ineens in een plas modder denkt, goh, dit is me te zwaar).
2e week: kar erachter en stappen en draven over het erf.
3e week: De weg op en galloperen over zandpaden.

en toen mocht hij weer naar huis en was hij 'beleerd' Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:15

Techniek van het beleren durft nogal variëren, zo is het ook vaak zo dat het paardje eerst in een tweespan meegenomen is voor het alleen "moet". Een goeie beginnersoefening is met de dubbele longe/lijnen ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Kellyloverke

Berichten: 181
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: foudgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:54

Wij hebben Kelly eerst aan het tuig laten wennen. Daarna laten lopen aan de longe en echt wat meer werken zegmaar. Daar deed ze echt heel vervelend bij en een andere pony hadden we zegmaar overdonderd door haar zomaar voor de kar te zetten. Dat ging bij die pony heel goed en wij hebben dat ook maar bij Kelly geprobeerd want het wou voor geen meter. Dat ging ook super en nou loopt ze als een groten! Haha, ze is maar een kleine mini-shetlander! Veel succes, zet je even een foto op bokt als je met je pony ment? Altijd leuk om te kijken!

LeT LovE RUle... hih SiEtS!!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:11

Wij zitten met Fie ook nog in de 'beginfase' om het zo maar te noemen!
We zijn ongeveer 2 maanden geleden begonnen met aan de lange lijnen lopen met gewoon hoofdstelletje zonder oogkleppen een haar dubbelgebroken trensje erin.(ook over straat)
Ongeveer een maand geleden zijn we in de bak gaan slepen met een band erachter (af en toe als we er tijd voor hadden). Eerst weer met haar gewone hoofdstel en daarna met een tuighoofdstel met oogkleppen en een stangetje.
Nu slepen we 1x in de week met 3 banden erachter, is de stalhouder ook erg blij mee, want we zorgen altijd weer voor een mooi glad bakje!
Dit allemaal in stap en af en toe een stukje in draf om te kijken hoe ze dat vindt.
Ondertussen heeft ze inmiddels nu ook 3x in tweespan voor de wagen gelopen bij onze meninstructeur met een vertrouwd paard van hem. De laatste keer deed ze dat zo keurig dat ze daarna ook gelijk even in enkelspan mocht, spannend hoor!
Dat deed ze ook heel braaf na wat onwennigheid en wat geslinger!
En toen heb ik voor 't eerst op de kar de leidsels van mijn eigen paardje in m'n handen gehad!
Dat is echt een fantastisch gevoel!!

Nou moet ik er wel even bij zeggen dat Fie al bijna 8 jaar is en al vanaf haar derde onder het zadel loopt en aan de teugel- en stemhulpen gewend is. Bij een jong paard zal het allemaal wat meer tijd kosten denk ik.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:17

Eerst een paar X het tuig d'r op leggen en een hoofdstelletje in. Daarna d'r een X de kar d'r achter en d'r naast blijven lopen. Als ze het dan een beetje snappen lekker achter een andere pony(die onder het zadel loopt) aan laten lopen en het bos in waar geen schade aangericht kan worden.
Moet ik er wel bij zeggen dat het hier om shetlanders gaat en die wat dit betreft gouden karakters hebben. Enkel als ze het moeilijk vinden doen we het echt rustiger aan en langs de 'gewone' weg.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers