wedstrijdnaam of stamboeknaam?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Welke naam van het paard op wedstrijden?

stamboeknaam
46 (54%)
wedstrijdnaam
26 (30%)
weet nog niet, maar de naam moet wel wat klinken
12 (14%)

Totaal aantal stemmen: 84


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

wedstrijdnaam of stamboeknaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 09:45

Ik heb gekozen voor de stamboeknaam, gewoon omdat ik vind dat de eigenaar ooit gekozen heeft voor de naam van het paard en die naam mag gedragen worden. Het is echter een heel normale meisjesnaam (blijft nog geheim Tong uitsteken ). Zeker niet spectaculair ofzo, doet niet echt hoogdravend aan.
HIer nog enige voorbeelden van paarden die ik gereden heb, niet op wedstrijden, maar waarvan ik de naam niet echt een paardennaam vind: Wendy, Heidy, Wilma, Alfred, Mariska). Toch zal ik ook voor al deze paarden de stamboeknaam aanhouden bij wedstrijden

Of had ik beter toch een wedstrijdnaam kunnen kiezen? Ik vind zelf van niet, maar wat hebben jullie gedaan? stamboeknaam of wedstrijdnaam?


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 09:48

Ik heb altijd gewoon de stamboeknaam aangehouden. Waarom niet?
Robin had trouwens wel een hele gave naam. Haha! Namelijk Robin Hood van Graaf Janshof, hele mond vol!
Camilla heet gewoon Camilla en ook op wedstrijden. Lachen

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 09:50

Bijna al onze paarden zijn onder een wedstrijdnaam gestart behalve Trammelant en Raimaer omdat dat ook hun stamboeknamen zijn. We hebben voor onze paardennamen een idee erachter en dat willen we dus vasthouden. Met Trammelant is dat idee begonnen, en Raimaer hebben we zelf gefokt.

Stamboek wedstrijd
Miranda Misselijk Merlijn
(Royal Fairway Roy) nooit gestart
Trammelant Trammelant
Dinar Didaer
Icina Issedy
Pablo Pablo pot d'ory
Raimaer Raimaer

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:00

Ik zou voor de stamboeknaam gaan. Mijn paard heeft 'm niet voor niets gekregen. Mocht de stamboeknaam een simpele mensennaam zijn dan moet het maar. Het paardje van een kennis van me werd van jongsafaan altijd Barkley genoemd maar toen ze wedstrijden ging starten gebruikte ze zijn stamboeknaam: Ier...... errug verwarrend als je hem alleen maar kent als Barkley Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:02

[naam verwijderd] (spreek uit : Nefff) heeft een sportnaam, ik heb op de startkaart haar roepnaam laten zetten. Beest heet officieeel [naam verwijderd] VAn De Roskam...
Geen startlijst waar dat voluit wordt geschreven...en bovendien vind ik de betekenis van [naam verwijderd] niet altijd even positief, en ik hield ook al niet van Kurt Corbain...
Vandaar, ik heb de naam veranderd, maar ben wel een beetje in de buurt van het origineel gebleven.

Mijn vorige paard heette Midas, geweldige naam, pastte er helemaal bij, die naam heb ik laten staan.
[naam verwijderd] heet [naam verwijderd] voluit, maar als ik haar start wordt het wel [naam verwijderd] op de startkaart... Dat is de naam die op de boxdeur staat.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:20

Mijn Fries heet eigenlijk Fedde R., maar omdat het altijd maar als Fedder uitgesproken werd heb ik er Fedde van gemaakt bij de wedstrijden. Mijn pont heette op haar papier Laetitia. Ze werd door haar vorgige eigenaren Titia genoemd op wedstrijden, maar dat heb ik weer in Laetitia veranderd.

Don't dream your life, live your dreams!

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:26

Lielle schreef:
Miranda Misselijk Merlijn

En bedankt Haha!

Ik heb voorlopig nog geen plannen, maar als ik ooit ga starten blijft het gewoon Sheril, de stamboeknaam die ik ook in het dagelijkse leven gebruik. Helaas spreekt iedereen dat verkeerd uit (het is 'Seriel', maar veel mensen maken er 'Sjeril' van).

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:43

Voor een paardennaam Knipoog *LOL*, ik houd helemaal niet van mensennamen voor een paard.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:09

Ik zelf ook niet, moest er wel om lachen. Bij de Haflingers zie je het echt heel veel, verschrikkelijk!

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:29

wedstrijdnaam! Wij hebben de naam van onze stal voor de namen van de paarden, bovendien heet mijn paard Peter Lips are sealed niet echt een leuke paardennaam kom ik binnen op Peter...ja lekker! Haha!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:33

Lodewijk heb ik lodewijk gehouden en Hinke blijft ook hinke.
Orbaldo start ik straks ook gewoon als orbaldo maar wel krijgen ze binnekort alle 3 SL achterhun naam op wedstrijden maar das meer vanwege de stal

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:57

Magic was dus 3 toen we haar kregen en ze heette eigenlijk Marloes. Nou vonden wij dat niet echt bij haar passen ik hou meer wat aparte namen.

En we konden haar stamboek naam nog net veranderen in Magic Adventure. Dat kan tot hun derde jaar ofzo Verward
Magic vind ik beter klinken. En roepnaam meestal 'Match".

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:22

Max: Mood Indigo
Loekie: Elrosso (vos!!)
Ian: White Angel (hoog penny-gehalte, blegg!)
Loyd: Final Fantasy
Pino (concorde): Little Diamond
Samsam: Black Diamond
Viktor: Chapperone

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:13

Ligt eraan wat voor gevoel het bij me oproept.
Overigens zijn er zat fokkers die niet over een naam dubben en gewoon het eerste het beste wat in ze opkomt opschrijven.
Dus dat zou voor mij geen argument zijn.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:22

Dat zou bij mij geheel afhankelijk zijn van de naam van het paard.

'Prins Ameretto van de Berken' is wel een hele mond vol. Bij de vorige eigenares verscheen hij ook als Prins Ameretto op wedstrijden en dat hebben wij zo gelaten. Niet te lang en toch apart, al is het alleen maar om die 'e' waar een 'a' zou moeten staan. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:44

Duvel heeft geen stamboeknaam, maar we hebben wel de naam aangehouden die hij bij de vorige eigenaar ook al had, die naam past nl wel bij hem, hij is een echte Duvel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:58

Lady heet op papier Waldlicht, en op wedstrijd Ladybird Satt. Op stal dus gewoon Lady, en de eigenaren vonden dat "lady" er in elk geval in moest blijven, dus heb ik dit er van gemaakt.
Amiga heeft geen papier en is gewoon Amiga op wedstrijden (hoewel er nog best eens Amigo op de startlijst staat.....net zoals dat mijn eigen naam crea gespeld/uitgesproken wordt...., maar goed, maak ik me niet druk om!)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:59

Ik heb gekozen voor een wedstrijdnaam.
Bij mij thuis heet mijn paard Jordy en op wedstrijden ook.
Zijn stamboeknaam is Peter,die naam vind ik gewoon echt niet mooi voor hem,en ik gebruik hem ook nooit.
Toen ik een keer op de keuring was werd er omgeroepen peter 4e plaats,en ik zat echt zo van wie is nou weer peter,maar toen kreeg ik door dat mijn paard dat was.
Dan sta je wel een beetje raar te kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:28

Lois heet eigenlijk Lord Roodnoot. Dat vind ik een belachelijke naam Lachen
Lois is de naam van de spijkerbroek die ik aanbad maar nooit kreeg. De Lois spijkerbroeken hadden het vignet van een zwarte stier, erg hot in de '70.
Daarom heet Lord Roodnoot gewoon Lois *LOL*

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:40

Zeker een merrie die vernoemd is naar haar moeder of een hele stam, zou ik onder haar stamboeknaam uitbrengen. Echte fokkers weten dan uit welke stam ze komt. Vooral met bijzondere namen zoals bv. de hiervoor genoemde Rootnootstam.
Mijn merrie heet Ramony is vernoemd naar Farony, haar moeder. Mijn vorige merrie heette Colda, haar moeder Hilda en haar dochters Icolda, Minolda en Hysophilda.
Op stal worden ze natuurlijk anders genoemd. Juliëtte wordt Juultje, Ramony wordt Ramoon of Moon en Colda werd vanzelf Col.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:13

Mijn ene paard staat inschreven in het stamboek, Rachel-N, dat wordt ook haar wedstrijdnaam. Mijn andere van 1,5 is waarschijnlijk papierloos, maar daar gebruik ik gewoon de naam voor die wij haar hebben gegeven: Indian Summer.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:18

Wat grappig, daar hebben wij bij de dravers helemaal niet mee te maken, stamboeknaam = wedstrijdnaam (hoe stom de naam af en toe ook is), maar een heleboel dravers hebben echt flitsende namen, daar wil je niet eens iets aan veranderen. Ik vind Purple Rain (mijn eigen paard) een fantastische naam hebben...

Extremely rare and Beyond Compare

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:11

Mijn paard heeft zowel een andere stalnaam als wedstrijdnaam als stamboek naam.

Puck-Pompidou-Izák

Haha!

duikpaardje

Berichten: 1472
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:52

op dit moment nog geen serieuze plannen om te gaan starten maar als we gaan starten wordt het een kombinatie van zijn roepnaam en zijn stamboeknaam.
tommy heet eigenlijk magnum dus het wordt of thomas magnum of
tommy magnum.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:24

Ik weet niet hoe jamy eigenlijk heet op wedstrijd Verward Of Jamy van de Zonnehoeve of Jezabel van de Zonnehoeve Knipoog ik dacht Jamy maar zal het eens nakijken....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers