Hoe lang over het traject van B tot en met Z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Hoe lang over het traject van B tot en met Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 11:18

Wat is de normale duur om van B naar Z te komen? Met een normaal paard dat graag voor je werkt....

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:40

Helemaal verschillend.
Ga je elke week weg?
rij je 1 of 2 proeven per wedstrijd?
Ga je over naar de volgende klasse als het mag, of als het moet?

Maar met een werkwillig paard en met goede begeleiding kun je erg vaak een wp per proef binnenhalen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:58

Bedoel je springen of dressuur??
Als je dressuur rijdt, en je behaald elke proef een winstpunt en je rijdt 2 proeven per keer, dan kun je de klasse uit met 5 wp. dus doe je er in totaal zo'n 13 wedstijden over.
Maar dan moet het ook wel erg goed gaan en moet je na elk concours met min. 2 wp thuiskomen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:57

Ik denk dat je de redenatie om moet draaien. Je gaat niet sneller als je meer proeven rijdt namelijk. Als je je paard goed genoeg voor elkaar hebt, komen de winstpunten namelijk vanzelf. Als je met hangen en wurgen 60% bij elkaar sprokkelt, strand je ongetwijfeld ergens halverwege, omdat je paard aan de basis gewoon niet goed genoeg voor elkaar is.

Levi's deed een jaar over de B, en ging in een jaar van L naar Z1. Had ik hem goed bevestigd Z2 willen kunnen rijden dan had ik nog zeker 2 of 3 jaar extra nodig gehad.

Professionele ruiters met meer dan gemiddeld getalenteerde paarden doen er ong. 2 jaar over. Die paarden zijn technisch in staat een Z2 proef te lopen als ze ong. 5 1/2 zijn. De gewone hobbyruiter met het minder getalendeerde paard doet er zeker een keer zo lang over. Ga maar uit van 5 jaar.

Ik denk dat de snelheid helemaal niet interessant is, de kwaliteit wel. Slechte Z2 ruiters die met heel veel mazzel 60% scoren op de kleine wedstrijdjes rond de kerktoren hebben we genoeg. Lijkt me een zeer frustrerende bezigheid. Ik zou beginnen met plezier hebben in je paard en je lessen, en dan zie je wel waar je uitkomt.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:03

oh dat is echt verschillend
ik heb tobias 3,5 jaar geleden gekregen! hij had nog nooit gesprongen, maar had ook nog geen goed vertrouwen in de mens, ik reed ook niet zoveel wedstrijden, was echt iets 1x in de maand
maar nu 3,5 jaar later mag ik toch Z springen! ik doe ht nog niet,omdat ie er nog niet klaar voor is! tis ook niet een super springpony(naja misschien nu wel)
maar met tobias heb ik super lang in de L gezeten, ben pas overgegaan dat ik alle punten had! ben blij toe, want de M gaat nu super(5 wedstrijden: 10 wp)
maar dat is gewoon verschillend, als ik meer wedstrijden had gereden en tobias meer vertrouwen had gehad was het veel sneller gegaan! maar ik ben blij toe dat het zo is gegaan!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:14

MIjn zusje heeft in een jaaar van het B-springen naar het Z gereden. We hebben gewoon alles uitgereden en niet veel wedstrijden gestart, maar ze waren bijna altijd foutloos en dan ook nog vaak 2 x starten op één concours dus dan gaat het wel snel *LOL*

Dressuur kan heel erg verschillen Haha! Ik rijd nu al bijna een jaar B, maar heb hem nu redelijk voor elkaar dus ik denk dat het L weer sneller gaat Party!! Maar de snelheid maakt me helemaal niet uit, als ik maar lol heb met mijn paard! En dat heb ik zeker! Lovers

Reken voor elke klasse een jaar en dan kom je denk ik wel aardig in de richting Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:25

Helemaal verschillend per paard, ruiter en combinatie. Met max ben ik vorig jaar februari in de L gestart en had oktober 2 winstpunten in de M2 (en betrekkelijk weinig wedstrijden gereden). Op dat moment was hij nog niet echt bevestigd in die klasse en ik heb dan ook besloten even geen wedstrijden meer te rijden. Als ik iedere week had gestart dan had ik die andere 3 punten ook best wel bij elkaar gesprokkeld maar wat heb je er aan als je weet dat je paard er eigenlijk niet klaar voor is. Ik ben ervan overtuigd dat het wel wat langer dan een jaar duurt voordat je een paard bevestigd hebt in de Z oefeningen. En zoals Zep al aangeeft zeggen winstpunten lang niet alles.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:07

Met Perry deed ik in het jaar dat ie 4 werd zijn eerste B proeven en hij liep afgelopen jaar met 5,5 zijn eerste Z proefje. Maar het is wel een heel werkwillig paardje dat alles makkelijk oppakt. Hij heeft nergens echt moeite mee, zoals bv. changementen die had ie vanaf dag 1 al door. Met mijn eerste paard begon ik ook met 4 jaar en die liep pas Z op zijn 7e. Dit was een stug paard en ik was natuurlijk ook nog onervaren. En mijn nieuwe westrijdtroef is bijna 5 en kan nog niet eens een behoorlijke B proef lopen haha! Ik ben nu al een jaar bezig om hem met 4 benen aan de grond te houden, maar ik denk dat als ik deze eenmaal voor elkaar heb, we razendsnel gaan. Hij is heel getalenteerd, maar o zo'n boefje }>

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 18:08

Ik wil als het kan om de week starten, dan kan het paardje ook nog ademen tussendoor Lachen

Het paard waarmee ik wil beginnen heeft al Z gelopen, maar is maar een half jaar onder het zadel geweest. Lijkt me niet erg gezond om zo snel in t Z te eindigen, dus vandaar mijn vraag. Ik had er zelf iets van 5 á 6 jaar voor gedacht, dus zat er denk ik niet erg naast.

Ben reuze benieuwd hoe het zal gaan. Ik moet alleen nog zo vreselijk lang wachten Boos!

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:13

Ik ken een meisje die ruim 2 jaar geleden is begonnen met wedstrijden, en die zit nu in het Z2 met 60 winstpunten... Echt niet normaal, ze wordt eigenlijk altijd eerste en bijna altijd 2 winstpunten. Wel jammer dat er voor de pony's niet meer is dan Z2. En dat meisje is nog niet aan een paard toe.. Ze rijdt trouwens wel bijna elk weekend een wedstrijd.

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:28

Ik ben met mijn paard die nog geen wedstrijdervaring had en een kijkerig type is in september 1999 in de B gegonnen.
Ik had hem voor 2 dagen ingeschreven, het was dichtbij en als de ene dag "mislukt" is het de volgende dag "bekend" terrein.
Niks mislukken..... 6 winstpunten in een weekend. Haha! Haha! Haha!
Heb de B en het L volgemaakt.
M1 + 10 en toen naar de M2 in september 2002 waarin we nu 2 winstpunten hebben (was de het laatste wedstijd voorlopig ivm operatie paard)

Ik ga niet vaker dan 2 x per maand op wedstrijd.
Laatst bijgewerkt door Kabouterdans op 12-01-03 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:33

Magic is met 3 jaar en 3 maanden zadelmak gemaakt. Toen ze bijna 4 was hebben ik voor het eerst B gestart.
Toen ze 5 was had ze genoeg winstpunten om Z te starten. Toen hebben we nog wel besloten om het rustig aan te doen. We vonden dat ze er nog niet aan toe was.

Maar ja toen kwamen alle blessures en ze was dus 8 voordat ze ook echt Z startte. Ach ja.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:28

Ozep heb ik in maart 2 jaar en ik kreeg hem zadelmak, hij mag nu Z1 lopen.
Helaas ben ik er even uit geweest want ik had als doelstelling om binnen 2 jaar zeker Z2 winstpuntwaardig te kunnen rijden.
Maar misschien had ik dan ook iets beter mijn best moeten doen, kom er nu achter dat je het toch niet echt red met 1 half uur les in de week en verder niet trainen

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 21:57

Oeps jeetje, de meesten gaan veel sneller! Ik heb net gebeld met de andere verzorgster van de 2 paardjes. We gaan dinsdag eens kijken hoe en wat ook voor de kosten. Misschien gaan we toch met 2 paarden en dan 4 keer starten. We willen het gewoon gaan proberen. Ze rijden nu ongeveer tussen de 1,5 en 2,5 uur. Dit komt omdat wij geen bak aan huis hebben en er 20 min naar toe moeten rijden over de weg. Tja, en dan nog trainen in de bak en weer naar huis stappen. We hopen dat ze genoeg conditite hebben om 4 proefjes te lopen. Maar dat hoor ik dinsdag allemaal Lachen

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:36

Ik rijd bijna een jaar wedstrijd en ben pas l2. Maar pas heeft iemand het paard van mn vriendin in 6 maanden tijd van nix naar het z2 gereden, is dan ook wel in het m begonnen want die amazone mag geen b of l meer starten, maar ze had dr echt helemaal voor elkaar in een hele snelle tijd. Ze ging dan ook elke week bijna op wedstrijd en kwam ook elke x met de 1e prijs naar huis.


masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 22:44

Hihi, da's nou ook mijn droom, maar ik denk dat ik snel met mijn neus op de feiten gedrukt zal worden. Hihi

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:00

Voor een goede ontwikkeling van het paard moet je zeker 2,5 tot 3 jaar uittrekken voor de opleiding van groen tot Z2. Het is onmoglijk dit sneller te doen omdat een paard het werk ook fysiek aan meot kunnen. In die 3 jaar werk je aan de opbouw van spiermassa en dat heeft tijd nodig. Bijzonder getalenteerde paarden hebben opngeveer 5 tot 6 jaar nodig voor de opleiding van groen tot Grand Prix. In de eerste 3 jaar wordt er enkel gewerkt aan de basis en wat zijgangen daarna komt het zware werk pas aan bod. Zou je eerder beginnen met het zware werk dan rij je je paard kapot omdat ze daar fysiek nog niet aan toe zijn.
Goede getalenteerde paarden zijn genoeg te koop, maar ze heel houden, dat is de kunst.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:23

hmm ik wil je niet teleurstellen, maar je kan er ook hgeel erg lang over doen!zoals ik!

ben 3,5 jaar geleden in de B begonnen, na 3 wedstrijden(1 proefje per keer)mocht ik naar de L, maar ben blijven rijden tot ik over moest, nu ben ik inmiddels 3x M2 gestart en volgende week ga ik voor de 4e keer M2 starten dus het duurt nog wel ff voordat ik naar de Z kan, heb nu nog geen wp

maar ik rijd in de zomer een stuk of 8-10 wedstrijden en in de winter 5 of 6 ofzo, soms nog wel minder zelfs!ga soms maar 1x per maand of 1x per 6 weken op concours, en mn paard haat binnenbakken dus moet mn wp's in de zomer halenn

maar met mn pony mocht ik binnen een jaar M1 starten, en had toen nog maar 10 wedstrijden gereden ofzo, dat ging hardstikke goed!

dus gewoon thuis lekker blijven trainen, en gewoon kijken hoe het gaat, lekker voor jezelf rijden en je niet druk maken over hoe snel je in een hogere klasse moet zitten!
beter langer met plezier in de B rijden, af en toe prijs en wp's enzo, dan dat je heel snel in een hogere klasse zit en dan steeds onderaan eindigt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 09:47

Ik ben in januari 2000 B gaan starten en in april 2002 voor het eerst Z2 met de nodige blessures tussendoor.
Ik heb het pas eens uitgerekend en heb er 20 wedstrijden over gedaan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:23

Ik heb een half jaar wedstrijden gereden met een groen paard, totaal neit vaak gestart. Ik was L1+1, hoe het verder zou gaan weet ik natuurlijk niet, maar de eerste wp in de B was pas de 4e wedstrijd, in de L1 was het meteen raak. Ik heb het paard slechts 1 keer L1 gestart.

Nu moet ik opnieuw beginnen, paard kan thuis best veel. Als ik het officieel zou moeten omschrijven verwacht ik dat ik nu in de M2 voor problemen kom te staan (anderen zeggen dat ze zo loopt). Maar goed, ik moet de B eerst door en aangezien het paard kijkerig is, en dan ook nog eens gemeen wil bokken (je blijft er dan niet opzitten, niemand), dan kan het lang duren voordat je het Z gehaald hebt. Witte hekjes voorzie ik veel problemen mee namelijk, en elke persoon die kreunt of steunt betekent dat het paard niet meer bij de les is. Dan zegt dat niets over het africthingsniveau thuis, maar wel over de ervaring die het paard mist. En juist dat telt uiteindelijk.
En die ervaring kun je alleen maar opdoen door te starten. En hoe lang de weg naar het Z is maakt mij dan niet uit. Theoretisch heb ik 2-3 jaar, dan is het paard over de top heen qua leeftijd. Maar ja, je hoort vaker dat paarden pas op hun 16/17 e Z worden. Ik heb nu het nadeel dat ik met een ouder paard helemaal van onderen af aan moet beginnen, de basisafrichting is niet aanwezig.

Een goed geredne ervaren Z-paard opnieuw naar het z rijden is makkelijker. Niet voor niets krijg je ook alleen de ruiterster als je zelf het paard vanaf M naar het Z gereden hebt en zo aan de hoeveelheid wp gekomen bent.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:40

Ik rijd met Duvel sinds april wedstrijden, ben in de B begonnen en heb hooguit 1 wedstrijd per maand gestart. Nu ben ik L2 met 4 winstpunten, maar ik vind ons nog niet echt klaar voor de M1, dus ik rijd denk ik nog wel een paar maanden door, voor ik straks de overstap maak.
Tot nog toe ben ik nog geen wedstrijd zonder winstpunt thuis gekomen, wel af en toe maar 1 proef winst.
De laatste twee wedstrijden kon ik maar 1 proef starten, anders had ik misschien al genoeg punten gehad om over te gaan, want meestal loopt hij de tweede proef beter.
Maar ik vind zelf de oefeningen in de M nog moeilijk, ik ben ze al aan het oefenen, maar vind ze nog niet goed genoeg gaan voor een wedstrijd.
Ik denk dat ik midden in de zomer over ga, als ik dan idd mijn punten heb.
En aangezien ik van veel mensen hoor, dat de overstap van M1 naar M2 veel groter is, denk ik dat ik straks in de M ook wel een poosje blijf rijden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 20:26

Ik snap er niets meer van het ene paard is in no time Z het andere doet er eeuwen over. Hoe kan dat nu? Oké ik ben nog net niet zo dom dat ik niet weet dat het aan het paard kan liggen, maar ik vind de verschillen wel erg groot!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:31

Het scheelt ook wel iets in welke regio je rijdt, hoevaak je rijdt, hoe je traint en wat voor talent je zelf hebt naast dat van je paard. Dan scheelt het ook nog of je 1 of 2 proeven op een wedstrijd rijdt en of je paard een beetje uitstraling heeft *LOL*
Genoeg factoren, ik kan er nog wel een stel bedenken hoor Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 20:45

Ik ben echt benieuwd! Ik wil al heel erg lang mega graag starten nu moet ik nog wachten tot de zomer *snik* Maar paardrijdend Nederland maak dan je borst maar nat! Hahahaha! Ik mag hopen dat ik de hele proef kan uitrijden de 1e keer. Volgens mij ga ik dan dood van de zenuwen!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:55

Ik ben met mijn pony (heb inmiddels een 4 jarige paard die ik binnenkort ga starten) gestart toen hij vier was, en was binnen een jaartje M1 met winst. Heb elke proef winstpunten gereden, dus dat gaat snel. Toen heb ik een jaar bijna niet gestart, het ging wel heel snel allemaal. Toen hij zes was waren we Z1, en een half jaar later Z2:) Dus dat is redelijk snel, al moet ik wel zeggen dat hij de potentie ervoor had!

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 31 bezoekers