Westernles van 'engelse' instructie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Westernles van 'engelse' instructie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 12:40

Oke, tricky onderwerp Lips are sealed
Wie van de westernruiters heeft er eigenlijk les van een 'engelse' instructeur/trice en waarom? Ik heb er zelf ook een tijdje les van gehad toen we niet van het erf afkonden en zo heel slecht was dat nou ook weer niet. Ook zij kunnen wel zien of je paard ontspannen, soepel, aan de hulpen etc loopt. Overleg onderling is denk ik wel heel belangrijk. Het voordeel is vaak ook dat het dichterbij is, betaalbaarder etc. Nadeel is misschien wel de snelheid/activiteit van de gangen en specifieke dingen zoals trailoefeningen etc. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik vaak wel de engelse instructie rijtechnisch beter onderlegd. Ik denk niet dat het een complete vervanging kan zijn voor westerninstructie maar dat je toch wel een hoop eraan kan hebben. Ik wil hier zeker geen ruzie oid mee uitlokken maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik kom namelijk ook weleens engelse ruiters tegen die weer lessen hebben van een westerninstructeur e.d.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:43

Je kunt het best combineren denk ik, zolang je niet denkt dat het allemaal zo verschillend is. Zelf rij ik Engels, maar ik meen toch wel een aantal dingen te kunnen zien aan een elk paard, ongeacht hoe ze getrained zijn. In de tijd dat ik op een westernstal stond heb ik wel begrepen hoe dingen in elkaar zitten en kon ik dus ook wel zien hoe en waar dingen fout of goed gingen en ik heb zelfs wel eens als 'oog op de grond' gefungeerd om net dat te kunnen vertellen over wat er onder de ruiter gebeurde. In die bak hingen geen spiegels en dan ben je toch op anderen aangewezen. Omgekeerd precies hetzelfde, een westernruiter kan mij heus wel iets vertellen als ik heb uitgelegd wat ik wil weten.
Wat de manier van lopen betreft, wil ik altijd graag zien dat een paard over de rug, van achter uit naar voren recht in aanleuning loopt, dat geldt voor ieder paard en ik denk dat ik dat wel kan beoordelen in elke houding en elke trainingsmethode. Dan heb je het over basis natuurlijk en daar zitten de overeenkomsten. In theorie weet ik wel redelijk veel over de 'bijzondere verrichtingen', maar ik weet niet of ik die aan iemand kan leren, niet in dressuur en niet in western, maar dan bedoel ik dus slides, piaffe, passage en spins. In theorie misschien, maar niet in de praktijk. Net als met springen, ik kan je wel leren om over een hindernis te komen op een goede manier, maar een technisch gebouwd parcours is ietsjes boven mijn macht.

yvonneriemer
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:58

leuk man

heeeey mail gauw !!!!!!!!!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:44

cornelie schreef:
Oke, tricky onderwerp Lips are sealed
Maar als ik heel eerlijk ben vind ik vaak wel de engelse instructie rijtechnisch beter onderlegd.

Dat is inderdaad een tricky onderwerp Haha! .
In mijn geval klopt het echter als een bus.
Ik heb regelmatig les van een Z Orun instructrice. Ze rijdt zelf ook Z en geeft zeer duidelijk les. Ze past zich aan bij mijn rijstijl en staat er ook voor open. Bij een opdracht krijg ik ook vaak te horen "en jullie doen het dus ..... (beschrijving)". Het verschil benoemen en verklaren vind ik ook een goed hulpmiddel. Op mijn "Ja maar...." krijg ik ook normaal antwoord en als ik voordoe hoe ik het graag wil, gaan we daar ook mee verder.
Ik weet dat velen het niet mij eens zijn, maar ik ben van mening dat de basis toch veelal overeenkomt. Op hogere niveaus komen de verschillen pas meer aan bod maar iemand die een open mind heeft, kan ook daar behulpzaam bij zijn.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:45

ik heb wel eens les gehad van een engelse instructrice. maar dan meer ook voor te kijken of ik goed zat en of het paard er ontspannen bij loopt. voor specifieke oefeningen zoals een roll back en dergelijken kon zij mij niet helpen .. maar de basis is geen probleem vind ik. je moet gewoon goed overleggen met je instructrice. zo hebben wij bijv samen een paar boeken doorgekeken over western zodat het idee hoe of wat er wel in zat.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 18:31

Hmm, zo te lezen zijn er dus wel meer die zo'n beetje hetzelfde denken als ik Lachen Andersom kom ik dus ook weleens engelse ruiters tegen die af en toe les hebben van een western instructeur/trice. En ik denk dat je ook wel een eerlijke instructie nodig hebt, die ook zegt als ze iets wel of niet kunnen. Maar dit geldt eigenlijk ook voor westerninstructie, ook zij verwijzen je weleens door als ze in een bepaald onderdeel niet helemaal bekwaam zijn. Bedankt voor jullie antwoorden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:15

Tsja, ik denk niet dat het altijd aan de instructie zelf ligt. Mijn instructrice is ook rijtechnisch erg goed onderlegd. Ik snap wel wat jullie bedoelen, maar ik denk dat de instructie niet op die manier te verdelen is; western & dressuur. Ik ben ook van mening dat de basis in principe hetzelfde is. Zelfs een hoop oefeningen zijn hetzelfde, ze worden alleen anders genoemd Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:05

Ik ben zo'n engelse ruiter die les ging krijgen van een westernruiter. Met groot succes mag ik wel zeggen. Zij heeft meer oog voor het karakter mijn (als moeilijk en lui benoemde) paard. Ze heeft me geleerd te vragen i.p.v. te eisen. En toen de basis eenmaal goed was (recht, voorwaarts, aan de hulpen, door de rug en met zekere verzameling) , is ze ook begonnen me westernfiguren te leren. In het begin vooral omdat ik het leuk vond en B'elanna de westernoptoming als heel plezierig ervaarde. Lanna had problemen om haar schouder netjes aan de kant te willen zetten. Dat is opgelost door haar de roll back te leren (eerst mocht ik alleen met halster rijden, later met westernstang). Inmiddels lukt het ook op een hand en merk je dit soort dingen ook in de dressuur weer terug. Laterale oefeningen gaan veel makkelijker dan vroeger. B'elanna leert veel speelser, de lol blijft er in,voor haar en voor mij....

Misschien komt er een moment dat ik terug moet naar een echte engelse instructrice, of misschien stap ik wel volledig over naar western (kan ook nog). Maar voorlopig ben ik dik tevreden met mijn westerninstructrice. Dit in tegenstelling tot de zeker 4(als zeer goed bekend staande engelse instructrices) die de moeilijkheden die ik had met B'elanna te lijf gingen met zweep, scherper bit, scherpere sporen en pak dat paard eens aan-kretologie.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 23:41

Alhoewel Paulus met Flash bij Volker Schmitt traint voor de reining, doe ik dus 1 x per 1 of 2 weken een les gegeven door een dressuurruiter (ZZ-Lichte Tour niveau). Niet om dressuur les te krijgen want dat is het ook niet helemaal maar het is een combinatie. Zij (we staan bij haar op stal) kijkt veel naar de westernruiters (9 stuks op stal) en samen proberen we een goede combinatie te vinden voor de les, wat tot nu toe heel goed lukt.

Ten eerste is de les bedoeld om mijn houding correct te houden want door de operatie aan mijn linkerschouder/arm is mijn houding zo krom als een hoepel geworden en ik heb dus iemand nodig die mij daar steevast op corrigeert. (Dit is voor mij heel moeilijk want voor mijn "gevoel" ben ik gewoon "recht" maar dat is dus niet zo.)
Ten tweede is het gewoon bedoeld om Flash de basisoefeningen correct te laten uitvoeren zoals inbuigen (schouder en heup plaatsen), correct op de cirkels en op de rechte lijnen lopen, goed voor het been weggaan/zijn, enz.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:00

Ik heb ook les gehad van een engelse instructrice. Eerst engels, later western. Zij heeft haar papieren op Deurne gehaald. Engels les was al super, maar het western ook. Ze rijdt zelf ook western. duss. Sommige dingen kan ze gewoon heel goed uitleggen. Ook engelse dingen kan je op de western manier oplossen, net als dat je western dingen op n engelse manier kunt oplossen!

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:04

Ik krijg ook les van een "engelse" instructeur, voor de bsis. Voor de specifieke Westerntraining kan ik terugvalen op meerdere jaren Westernlessen die ik heb gehad en een aantal goede boeken. De basis vind ik heel belangrijk en kan ik bij een "engelse"instructeur vaak beter leren dan bij een Westerninstructeur. Bij het Westernrijden wordt ook vaak te weinig aandacht besteed aan een goede gymnastisering van het paard, het ontwikklen van draagkracht e.d. Wat dat betreft staat het Westernrijden naar mijn mening echt nog in z'n kinderschoenen en zijn ze in de dressuur daar veel verder gevorderd in en weten ze beter waar ze het over hebben. Ik ben er dus ook voor om het stukje basisdressuurtraining veel meer te integreren in het westrenrijden.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers