foutje in de Bit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-01 23:00

Mijn instructeur belde of ik de nieuwe bit al had ingezien.
Er stond bij de vragen een meisje die het volgende probleem had met haar pony dat ie maar niet rechts aan wou springen.
een of andere instructeur raade haar aan of vanuit het wijken voor de linkerkuit rechts aan te springen of stelling naar rechts te nemen.

Aangezien ik hetzelfde probleem had met Lot moest ik hier ook erg om lachen.
namelijk wanneer je je paard stelling en buiging vraag naar rechts moet je als ruiter het paard laten buigen om het binnenbeen waardoor je je binnezitbeenknobbel belast.
echter de druk komt dan op het binnenvoorbeen te staan.
GP ruiters laten dat paard mooi op het binnenachterbeen draaien maar wanneer je het binnenvoorbeen belast is het voor een paard makkelijker om verkeerd aan te springen.
Lot hebben we dus de rechtergalop geleerd door naar buiten te zitten en contrastelling (linkerstelling op rechterhand) te nemen 3 weken en mijn probleem was voorbij.
Nou zit ik te denken wel naar bit schrijven dat het advies niet klopt?
vind het wel vreemd het is immers een 'vak'blad
groetjes
Kim

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-01 23:05

als bij ons de ponies verkeerd aanspringen (als ze t vaker doen) leren wij t ook met contrastelling of op een kleine volte. Is misschien helemaal niet dressuurmatig ofzo( naja je kent thea zelf wle een beetje). maar zo krijgt het binnen voorbeen meer ruimte om voor te grijpen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-01 23:08

TADA das juist wel dres.matig want het binnevoorbeen geen je extra ruimte je maakt het dus makkelijker Lot heb ik dus ook volte 10mtr rechtstellen meteen contrastelling en weggaloperen als ze dus over de ergste stijfheid heen zijn in die galop dan kun je beginnen op de juiste manier van aanspringen.
ene over het algemeen ben ik erg voor de manier van thea alleen daar waar zij stopt van achter naar voren rijden maar niet rondvragen vraag ik wel rond groetjes
Kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-01 23:08

Inderdaad, als een paard moeite heeft met rechts aangalopperen, dan neem je linkerstelling aan en verleg je het ruitergewicht een klein beetje naar buiten, zodat de rechter schouder de ruimte krijgt om naar voren weggezet te worden. You're right. Grtz, Sonja.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-01 16:15

Het ligt er aan. Joop deed het in de linkergalop nooit goed, die moest ik eerst naar buiten stellen, waardoor hij vrolijk nog makkelijker rechts aansprong. Met veel stelling lukte het wel, maar ook goed van achteren er onder rijden. Met Vol doe ik gewoon een mini-volte (nog geen 5 mtr doorsnee) en dan aanspringen rechts (rot race carière (kom niet uit dat woord, zo goed?)) Maar goed, die doet het dan dus wel, met contra stelling ook niet overigens. Opsluiten zodat het gewicht op de achterhand komt... En dan hebben ze ook de ruimte voor. Ligt er dus aan hoe ze het interpreteren, zal het eens lezen... Als er niet duidelijk staat dat je dus óf moet opsluiten met achterhand eronder brengen (teugels los op het moment dattie aan moet springen, of een fractie ervoor) of contrastelling, dan is het inderdaad fout. Dat contrastelling lukt dus wel met paarden die dat accepteren. Die van mij dus niet... Maar goed, voor alles is een oplossing, denk overigens niet dat je via zo'n blad adviezen kunt vragen. Tja, dat is ook weer mijn mening. Als het niet werkt, moet je dan weer gaan schrijven? ben je weken bezig... Zie het al voor me....

Laudine