NHI cursus rugaandoeningen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

NHI cursus rugaandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 19:44

Vandaag ben ik naar een cursus van het NHI geweest over rugaandoeningen. Aangezien mijn merrie rugproblemen heeft gehad, vond ik het wel erg nuttig om daar wat meer over te weten te komen.

s'Ochtends was het de buurt aan Rob van Wessum. Hij is naast dierenarts ook jurylid en rijd zelf ook. Hij kwam met een interessant en kritisch verhaal. Eerst volgde een duidelijke uitleg over het skelet van het paard, de wervel kolom en de spieren. Alles in behoorlijk rap tempo. Vervolgens legde hij uit wat de invloed van de ruiter op de paardenrug is. Wat het gevolg is van verkeerde belasting enzovoort. De boodschap was dat vaak het probleem niet in de rug van het paard ligt, maar OP de rug van het paard. Hij kon dit alles erg boeiend vertellen.

De middag was voor Erik Laarakker, ook dierenarts, maar hij houdt zich meer met alternatieve therapien bezig, zoals bijvoorbeeld accupunctuur. Zijn verhaal was minder gestructureerd. Hij had het met name over de verschillende invloeden die oorzaak van rug en andere problemen kunnen zijn, zoals emotionele invloeden, voer, leefomstandigheden e.d. En dat een bepaald probleem in de rug kan duiden op een probleem ergens anders in het lichaam. Daarbij gebruikt hij o.a. de karakter indelingen: hout-, water-, aarde-, water- en vuur paard.
Ik vond het alleen jammer dat hij het verhaal op een wat negatieve manier bracht.

Al met al wel een hele leerzame dag.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:08

leuk,
had mij ook wel interresant geleken,
jammer dat ik niet ben geweest

prompter

Berichten: 11094
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:18

Erik legt de "schuld" voor problemen bij paarden vaak heel direct bij de ruiters. Ik denk dat hij inderdaad heel vaak gelijk heeft, maar de boodschap komt, op deze manier, niet echt goed over. Veel mensen willen de schuld niet bij zichzelf zoeken en gaan dan maar weer op zoek naar een andere oorzaak. Jammer, want door een ander zadel / iets andere manier van rijden (weg met die slofteugels!) zou er al veel opgelost kunnen worden. Erik kan m.i. beter met dieren dan met mensen om gaan....

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 14:08

Het idee dat Erik Laarakkers beter met dieren dan met mensen om kan gaan, had ik ook Promtertje.

Rob van Wessum begon ook met de opmerking: de meeste problemen van de paarden zitten niet in de rug maar op de rug. M.a.w. de schuld ligt vaak bij de ruiter. Maar door zijn manier van vertellen, kwam het heel anders over, dan het verhaal van Erik Laarakkers. Tijdens het verhaal van Rob van Wessum, reageerde een aantal mensen op een manier van: moet ik eigenlijk nog wel op de rug van een paard gaan zitten? Dat was natuurlijk helemaal niet de bedoeling van zijn verhaal. Aan het einde benadrukte hij, dat het allerbelangrijkste van paardrijden is, dat zowel paard als ruiter er plezier in hebben. En ik denk dat hij zijn kritische verhaal zo een positieve draai weet te geven. Hoewel het verhaal van Erik ook boeiend was, zou het leuk zijn als hij er ook een wat positievere draai aan zou geven.

Maar ik vond het wel boeiend om het verhaal vanuit verschillende invalshoeken te horen.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 23:10

Van onze stal waren ook een paar mensen geweest, die waren ook erg positief. Weet je of er nog meer van dat soort dagen zijn?