[NH] Emiel Voest-methode

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

[NH] Emiel Voest-methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 09:16

Ik denk erover om via de methode van Emiel Voest te gaan werken met Banjer..... momenteel werken we via een methode die op Parelli lijkt...

Mijn vragen:
* Wat zijn jullie ervaringen met Emiel?
* Is de omschakeling niet te groot/verwarrend voor Banjer?
* Zijn er overeenkomsten tussen Voest en Parelli?
* Wat zijn de verschillen tussen Voest en Parelli?
* Zijn de boeken en video's aanraders?
* Zijn er hier in de buurt officiële instructeurs?

Alvast bedankt!!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 09:24

1) geen ervaringen
2) nee, als je er eenmaal mee begint wel konsekwent doorgaan
3) allebei NH
4) geen graverend verschil. omdat ze allebei NH zijn. Voest begint (geloof ik) met een paard in de round pen/afgebakend stukje bak, maar het paard is los. Parelli begint met een paard aan een halster en een touw. Beide beginnen van de grond. Ik zou persoonlijk voor Parelli gaan. Maar zowel Voest als Parelli zijn vreselijk commercieel ingesteld, en beide zijn even gebrand op de centen...
5) Parelli boek kan ik je niet aanraden is erg verwarrend, video Parelli van 7 Games wel. Beste inzicht krijg je tijdens een clinic. Volgende clinic Parelli is in de Kalverhoek, Wijdewormer (Noord Holland) , vrijdag 11 Februari, 19.00h entree 5 Euro aan de deur.
6) Parelli heeft 1 officiele Nederlandse instructeur, Eddy Modde. Hij woont geloof ik in Zeeland.

Je suis Charlie.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 09:33

1. Ik kwam eerst bij de Voest-methode terecht bij mijn NH-zoektocht, maar het ging me niet ver genoeg. Meer dan een beetje loswerken volgens de TTeam-mehode en wat zonder hoofdstel rijden zat er uiteindelijk niet in, en ik wilde juist meer!

2. Niet allerlei methodes door elkaar gaan gebruiken, veel te verwarrend voor een paard. VB: bij Parelli heb je de squeeze game, waardoor je je paard makkelijk een trailer in kan laten lopen. Bij Voest wordt de lichaamstaal voor squeeze game juist gebruikt om je paard af te remmen, te laten stoppen. Veel te verwarrend! (en ik heb heel graag dat mijn paard voor me uit de trailer in loopt )

3. Allebei NH, allebei veel werken met lichaamstaal.

4. Bij Emiel houdt het op een gegeven moment op, bij Parelli kun je veel en veel verder komen (in level 2 komen de galopchangementen bijvoorbeeld al om de hoek kijken).

5. De pakketten van Parelli (ik heb L1 en L2) zijn echt top, je kunt er mee werken zonder les te hoeven hebben. Boeken van Voest zijn best leuk, maar niet echt handig om zelf mee aan de slag te gaan. Geen ervaring met video's van Voest.

6. Van Voest verschillende instructeurs in Nederland (hoewel hij zijn steunpunten allemaal afgestoten heeft en zelf ook geen "beginners" meer op leidt), van Parelli maar 1 (maar met pakket niet echt een instructeur nodig).

Extremely rare and Beyond Compare

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:48

Ik sluit me helemaal bij Promptertje aan. Ik begon met de methode van Voest. Prima om mee te beginnen, maar na een poosje stopt het. Het gaat idd maar tot een bepaald niveau en dan is er niets meer. Met Parelli gaat het bij wijze van spreken eindeloos door en alles is duidelijker beschreven. Het freestyle fase 1 boek is leuk, maar wat mij betreft van een laag niveau. En inderdaad gebruik het niet door elkaar want er zitten wat veschillen in de systemen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:50

Hoi Vera! Waarom wil je eigenlijk stoppen met de Parelli-methode? Bevalt het niet?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 23:58

ik heb het boek van Voest gelezen... en het lijkt me leuk om dat ook te gaan doen, of in plaats van.... het lijkt me iets afwisselender.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:58

Ik vind het allebei commerciele onzin, probeer gewoon logisch na te denken en ga op een normale manier om met je paard, daar kom je verder mee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:03

SmithsGirl schreef:
ik heb het boek van Voest gelezen... en het lijkt me leuk om dat ook te gaan doen, of in plaats van.... het lijkt me iets afwisselender.....


Dan doe je de methode Parelli toch niet goed hoor...Parelli is afwisselender dan Voest.
Je komt er verder mee...
En je brengt je paard alleen maar in verwarring als je beide door elkaar heen gebruikt.

Maar ga vooral je gang. Ga je over een bepaalde tijd dan overstappen op de methode Hempfling? Lips are sealed

Je suis Charlie.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:07

Pipo schreef:
Ik vind het allebei commerciele onzin, probeer gewoon logisch na te denken en ga op een normale manier om met je paard, daar kom je verder mee.


Erg inspirerende opmerking..... met die "commerciele onzin" kan ik tegenwoordig wel mijn paard in de trailer laden in mijn eentje, heb ik de zijgangen een stuk beter onder de knie gekregen, kan ik met mijn dravermerrie nu contragalop rijden en zijn we nu aan de galopchangementen bezig... kan ik nu wendingen om de achterhand maken.... En geloof me, ik heb vroeger M2 dressuur gereden, niet zo heel erg hoog maar genoeg om de vergelijking te kunnen maken.

Wat jammer dat sommige mensen toch niet even verder kijken dan hun neus lang is, en proberen te begrijpen dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Maar ja, ik heb mijn onderschrift ook niet voor niks gekozen Knipoog

Extremely rare and Beyond Compare

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 00:08

laat mij nou gewoon om informatie vragen... ik vraag geen commentaar over het wel of niet overstappen naar andere methodes....

Is het soms onmogelijk om hier gewoon informatie en/ervaringen te vragen????

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:12

Ik gebruik de methode van Emiel Voest en het bevalt me prima. Met Parelli heb ik geen ervaring. Ik heb beiden boeken en videobanden van Emiel en ik kan ze allebei aanraden, erg duidelijk en je kan gelijk aan de slag. Als je boek 1 wilt hebben, dan zou ik zeker de videoband erbij nemen, dat is gewoon nog veel duidelijker, en doe je het zeker niet fout

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:14

Ik heb ook het boek van Emiel Voest en het trekt mij ook wel. Maar ik heb er dus nog geen persoonlijke ervaring mee. Misschien kun je eens een keer bij hem kijken (een clinic) en dan kijken of het wat voor jou en banjer is?

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:20

Emiel geeft hele leuke demo's, en hij komt heel enthousiast over. Hij heeft veel goeds gedaan voor de promotie van NH in Nederland. Alleen, je loopt snel tegen het "einde" van zijn methode aan, en je kunt het lastig combineren met andere takken van paardensport. Daarom heb ik bewust voor Parelli gekozen, omdat ik mijn dressuurmatige rijden er ook mee verbeter. Maar ga eens kijken, je kunt ook een week of een paar dagen op cursus bij hem.

Extremely rare and Beyond Compare

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:23

Bij Pat Parelli op cursus lijkt me een beetje kostbaar want die zit in Amerika...Haha!

Je suis Charlie.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 00:36

Franca schreef:
Ik heb ook het boek van Emiel Voest en het trekt mij ook wel. Maar ik heb er dus nog geen persoonlijke ervaring mee. Misschien kun je eens een keer bij hem kijken (een clinic) en dan kijken of het wat voor jou en banjer is?

Ik heb dus op stal al een briefje opgehangen of er belangstelling is voor een dag-clinic bij ons op stal... om kennis te maken met zijn methode...
maar helaas lijkt er geen belangstelling voor te zijn... en om nou in mijn eentje 600 euro + reiskosten te gaan betalen.... (terwijl meneer Voest niet eens zelf komt, maar een van zijn gediplomeerde instructeurs....)

Als ik dalijk in Groningen woon, dan is het voor mij een stuk makkelijker om eens op cursus te gaan... mede doordat Banjer niet echt trailermak is... wat een andere optie voor mij is, is dat ik zonder Banjer eens een cursus daar ga volgen, om op die manier kennis te maken met de methodes....

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:34

Citaat:
1. Ik kwam eerst bij de Voest-methode terecht bij mijn NH-zoektocht, maar het ging me niet ver genoeg. Meer dan een beetje loswerken volgens de TTeam-mehode en wat zonder hoofdstel rijden zat er uiteindelijk niet in, en ik wilde juist meer!


Niet mee eens. Bij de vervolgcursussen van Voest komt ook het dressuurmatige rijden aan bod. Maar je begint, net zoals bij alle andere methodes (dus ook bij PNH) bij de basis, grondwerk dus. Hij combineert het freestyle rijden met dressuur en ook zijn grondwerk is de basis voor het rijden (denk aan zijgangen ad hand versus onder het zadel) net zoals Parelli dus.

Citaat:
2. Niet allerlei methodes door elkaar gaan gebruiken, veel te verwarrend voor een paard. VB: bij Parelli heb je de squeeze game, waardoor je je paard makkelijk een trailer in kan laten lopen. Bij Voest wordt de lichaamstaal voor squeeze game juist gebruikt om je paard af te remmen, te laten stoppen. Veel te verwarrend! (en ik heb heel graag dat mijn paard voor me uit de trailer in loopt )


Niet mee eens. Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid meerdere methodes door elkaar heen. Ik haal uit alle methodes die dingen die bij mij en mijn paard passen. Belangrijkste is inderdaad geen tegenstrijdige dingen uit verschillende methodes halen maar dat is een kwestie van zelf goed nadenken over wat je precies wilt (en kunt). Verder wil ik nog even kwijt dat zowel Voest als Parelli ook zelf het wiel niet hebben uitgevonden maar allebei allerlei dingen uit methodes van anderen gebruiken, door elkaar gehusseld hebben en er een eigen draai aan gegeven hebben.
Mijn paard loopt bv ook voor me uit de trailer in, maar niet op de PNH manier geleerd.

Citaat:
3. Allebei NH, allebei veel werken met lichaamstaal.


Mee eens !

Citaat:
4. Bij Emiel houdt het op een gegeven moment op, bij Parelli kun je veel en veel verder komen (in level 2 komen de galopchangementen bijvoorbeeld al om de hoek kijken).


Bij Emiel dus ook. En je kunt voor dat soort dingen ook gerust NH met gewone dressuurles combineren, geen probleem.

Citaat:
5. De pakketten van Parelli (ik heb L1 en L2) zijn echt top, je kunt er mee werken zonder les te hoeven hebben. Boeken van Voest zijn best leuk, maar niet echt handig om zelf mee aan de slag te gaan. Geen ervaring met video's van Voest.


Ook weer niet mee eens. De pakketten van Parelli zijn inderdaad erg goed en zitten goed in elkaar. Maar, de boeken én videos van Voest zijn ook erg goed en zeer zeker handig genoeg om zelf mee aan de gang te gaan. Erg duidelijke fotos en begeleidende teksten. Daarbij ook nog eens Nederlandstalig want voor veel mensen toch ook een pré zal zijn.

Citaat:
6. Van Voest verschillende instructeurs in Nederland (hoewel hij zijn steunpunten allemaal afgestoten heeft en zelf ook geen "beginners" meer op leidt), van Parelli maar 1 (maar met pakket niet echt een instructeur nodig).


Niet mee eens. Tja, als alles “volgens het boekje” gaat, dan niet nee. Maar helaas is dat echt niet altijd bij iedereen het geval en zul je dus begeleiding en ondersteuning nodig hebben. Voest en zijn trainers zijn wat dat betreft makkelijker in te schakelen dan Eddy, laat staan Pat himself.
PNH is de laatste tijd een slecht georganiseerde geldklopperij geworden helaas (in Nederland tenminste).
En inderdaad, Voest is inmiddels ook ontzettend commercieel bezig. Maar puur naar de inhoud van mijn portemonnee kijkend ga ik dan toch voor Voest. Die is nu eenmaal toch goedkoper, nederlandstalig, zit centraal in het land en hij en zijn mensen komen overal, en er zijn het hele jaar door cursussen of clinics waar je naartoe kunt gaan. Iemand die nog op ontdekkingsreis is en wil gaan uitzoeken of NH iets voor hem of haar is zou ik in eerste instantie toch voest adviseren, mede om bovenstaande redenen. Met het PNH pakket sta je er toch helemaal alleen voor en niet iedereen kan daar zomaar mee uit de voeten.


Citaat:
Emiel geeft hele leuke demo's, en hij komt heel enthousiast over. Hij heeft veel goeds gedaan voor de promotie van NH in Nederland. Alleen, je loopt snel tegen het "einde" van zijn methode aan, en je kunt het lastig combineren met andere takken van paardensport.


Absoluut niet mee eens. Ook de methode van Voest is (net als die van parelli overigens) prima te combineren met alle takken van paardensport. En eigenlijk zijn álle nh-methodes dat !
Valt me tegen dat een NH’er dit roept terwijl NH júist te combineren is met alle vormen van paardensport en te beoefenen is met alle soorten paarden !! Er zijn al zoveel vooroordelen, kom op zeg ! Ik neem aan dat ook jij vaak de opmerking krijgt dat nh alleen voor westernruiters is. Nou, niet dus, nh is er voor iedereen.

Tot slot nog een laatste algemene opmerking (niet persoonlijk bedoeld). Wat mij inmiddels heel erg opvalt (zowel hier als op andere forums) is dat de Voest-aanhangers veel ruimdenkender en creatiever zijn dan (een toch wel groot deel van) de PNH-aanhang. En ik bedoel dat in dié zin dat PNH’ers hun methode en hun Pat lijken te verafgoden en verder niets anders goed genoeg is. Het heeft soms bijna iets sekte achtigs Terwijl de Voest liefhebbers over het algemeen open staan voor allerlei andere ideeën en methodes en gewoon die dingen kiezen die bij hun en hun paard passen.
Zowel PNH als Voest hebben het wiel niet zelf uitgevonden en uiteindelijk komen heel veel van hun ideeen en technieken op hetzelfde neer, hier en daar een andere uitvoering maar de achterliggende gedachtes en filosofieën zijn hetzelfde. Ik denk dan ook dat geen van beide methodes als goed of slecht afgedaan kunnen worden. Ze zijn beiden goed en ieder moet gewoon eruit halen wat hem of haar aanstaat (en wat je kunt betalen, ook héél belangrijk).
Nogmaals, ik val hier niemand persoonlijk aan, het is gewoon een constatering van mijn kant.
Het moge duidelijk zijn dat ik beide methodes ken en beoefen (en nog meer trouwens, ik clicker ook tot volle tevredenheid) en dat ik uit alles dus dié dingen haal die mij bevallen.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:48

Tinkie schreef:
Valt me tegen dat een NH’er dit roept terwijl NH júist te combineren is met alle vormen van paardensport en te beoefenen is met alle soorten paarden !! Er zijn al zoveel vooroordelen, kom op zeg ! Ik neem aan dat ook jij vaak de opmerking krijgt dat nh alleen voor westernruiters is. Nou, niet dus, nh is er voor iedereen.


Haha, wie zegt dat ik een NH'er ben? Nee hoor, ik zit in de drafsport en omdat ik met mijn oudste paard geen drafsport en geen dressuur meer kan doen, heb ik naar wat anders gezocht en ben ik bij Parelli uitgekomen. Leuk voor erbij, past gewoon het beste bij mij en mijn paard, en ik vond het het beste te combineren.

Ik heb Pat nog nooit live gezien, ben ook niet van plan om daar 600 km of zo voor te gaan rijden, maar ik vind het een leuke methode. Ik gaf gewoon mijn mening, voor wat die waard is. Drafsport is mijn nr 1, NH is goede 2e, maar ik maak er niet zo'n halszaak van als iemand die alleen met NH bezig is. We zijn het gewoon oneens wat Voest betreft, wat mij betreft geen enkel probleem! Iedereen moet gewoon doen wat hij het leukste vindt, daar heb je je paard tenslotte voor. En het zal mij een zorg vinden als "men" NH met western associeert, ik vind western ook heel leuk...

Extremely rare and Beyond Compare


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:57

Een clinic met Pat Parelli zul je in Nederland niet zo snel tegenkomen. Pat Parelli himself is drie jaar geleden geweest. Het was hartstikke leuk om te kijken. Maar Birger Gieseke is ook heel leuk, heeft een beetje dezelfde manier van presenteren overgenomen van Pat.
Hij komt in Februari op de Kalverhoek, vanuit Den Haag is dat geen 600km rijden. Kosten voor entree van de demonstratieavond vallen ook mee...wat let je nou om te gaan kijken?

Je suis Charlie.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:02

Ik heb Birger al 3 keer aan het werk gezien Schijnheilig. Maar Pat was vorig jaar in Parijs en in Munchen, dat was me toch iets te ver. Misschien is-ie dit jaar wel op de Equitana, dan zie ik hem vanzelf wel. Maar ik ben gewoon niet fanatiek genoeg bezig om van die verre endes te rijden, ik ben dan liever met mijn paardjes bezig.

Extremely rare and Beyond Compare

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:43

Citaat:
We zijn het gewoon oneens wat Voest betreft, wat mij betreft geen enkel probleem! Iedereen moet gewoon doen wat hij het leukste vindt, daar heb je je paard tenslotte voor.


Wat het laatste betreft zijn we het in ieder geval helemaal eens !
Dat je het niet met me eens bent wat voest betreft, prima natuurlijk, ieder zijn mening en gelukkig maar.
Maar wat mij stoort is dat voest door veel parelliers afgedaan word als een slechte methode en dat pnh eigenlijk het enige is wat wel goed bevonden word. Ik heb onlangs nog wat anti-voest propaganda gelezen van pnh aanhang waar de honden geen brood van lusten en dat kan dus niet door de beugel wat mij betreft. Net zoals bij pnh zijn er bij voest dingen die ik nooit zou overnemen, daar heb ik zo mijn eigen persoonlijke redenen voor. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik één van de twee niet vind deugen. En dat is wat ik helaas bij veel pnh'ers wel tegen kom. Jammer want beide methodes zijn ontzettend leuk en leerzaam en zorgen er voor dat veel paarden een stuk beter leven krijgen dan ze hadden. En dáár gaat het uiteindelijk toch allemaal om wat mij betreft.
Maar, uiteindelijk heb ik nog geen reactie op mijn opmerking gekregen. Waarom vind jij dat (in dit geval) de voestmethode niet aansluit bij andere disciplines ? Ben ik erg benieuwd naar eigenlijk.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 16:21

Tinkie schreef:
Maar, uiteindelijk heb ik nog geen reactie op mijn opmerking gekregen. Waarom vind jij dat (in dit geval) de voestmethode niet aansluit bij andere disciplines ? Ben ik erg benieuwd naar eigenlijk.


Volhouder Knipoog . Je antwoord: het is begin 2001. Ik wil wat "anders" met mijn paarden, maar wat? Iets waardoor het meer wordt dan alleen maar poetsen en rijden. OK, eerst het boek van Hempfling gekocht. Begreep ik geen jota van... mooie plaatjes, maar ik kon er niks mee.

Goed, toen een demo van Emiel bezocht. Dat was leuk! Emiel rijdt o.a. ongezadeld op een Haflinger en doet daar leuke dingen mee, niet spectaculair om te zien maar wel heel vriendelijk. Zoiets zocht ik. Boek gekocht, gelezen, viel toch een beetje tegen. Dun boek! Dat grondwerk had ik bij het TTeam al grotendeels gezien, en (kijk zelf nog eens in het boek) er stond ook niet veel over een "andere manier van rijden" in. Beetje stelling vragen, cirkeltje draaien, that's it. Loswerken komt ook niet heel erg ver, en (dat miste ik helemaal) er staat niet veel theoretische achtergrond in.

Dan komt de Euitana in maart, en daar zie ik een demo van Birger Gieseke. Nou, dat was pas apart! Ik zie hele gewone mensen met hele gewone paarden allerlei zijgangen uitvoeren, ik zie een Quarter piafferen, ik zie 4 paarden los in een bak lopen en allerlei leuke dingen doen (alsof ze er zelf ook plezier in hebben), kortom ik was verkocht... Boek van Pat Parelli gekocht, in 1 adem uitgelezen... eindelijk uitleg over hoe een paard denkt, hoe ik het beste met een paard om kan gaan.

Daarna ben ik bij mensen in de buurt op bezoek gegaan die aan Voest of aan PNH deden, gewoon om te kijken hoe zij dagelijks aan het werk waren. De PNH mensen konden gewoon meer met hun paarden, deden ook aan western- of dressuurwedstrijden, terwijl de Voestmensen die ik kon vinden niet meer deden dan lekker recreatief buiten rijden. En toen (zomer 1991) heb ik de keus voor PNH gemaakt. Ik vond dat het beste, met de meeste mogelijkheden in combinatie met andere takken van paardensport, ook gewoon voor in de dagelijkse omgang. Ik heb een best wel heftige draverhengst, met wie ik door PNH heel fijn en relaxt om kan gaan.

Vandaar mijn keuze en mijn redenen. Misschien is de methode Voest in de tussentijd een heel eind verder gekomen - ik heb hem niet meer gevolgd. Ik kom ook alleen maar PNH-ers tegen, ook hier op Bokt, en maar heel weinig "Voestianen" (jij bent eigenlijk de eerste Haha! ), dus ik weet niet hoe het nu met de Voestmethode staat, maar dat waren destijds mijn beweegredenen en ik ben daarna (jammer genoeg) niets tegen gekomen waardoor ik mijn mening heb moeten herzien.

Zo een beetje duidelijk Knipoog ?

Extremely rare and Beyond Compare

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:28

Hoe komen jullie er bij dat Emiel Voest ergens 'stopt'? Ik weet erg weinig van zijn methoden (wat dat betreft echt een beginner) maar hij werkt nu vrij veel samen met Tineke Bartels. Dat biedt toch perspectief voor de mogelijkheden?

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:00

Kendra, ik heb hierboven uitgebreid aangegeven waarom ik dat denk, en misschien gaat het nu wel verder maar ik ben nu tevreden met de Parelli-methode waarvan ik zeker weet dat hij verder gaat, ik heb ook geen enkele behoefte om over te stappen naar Emiel's methode.

Extremely rare and Beyond Compare

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:28

er staat trouwens ook nog een stukje over emiel in de hoefslag geloof ik.
is een kort verslag van een clinic op deurne.

groeten jeffrey

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:44

Kendra schreef:
Hoe komen jullie er bij dat Emiel Voest ergens 'stopt'? Ik weet erg weinig van zijn methoden (wat dat betreft echt een beginner) maar hij werkt nu vrij veel samen met Tineke Bartels. Dat biedt toch perspectief voor de mogelijkheden?


Het voordeel van PNH is dat er een duidelijk gestructureerd stappenplan is, en er op demonstraties ook iedere keer getoond wordt wat het einddoel kan zijn met PNH. En die duidelijke structuur zie ik niet bij Voest. Het mag er wel zijn, maar de marketing ervan is niet goed....

Dus als ik mocht kiezen, koos ik toch voor de duidelijke marketing. PNH dus.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot, Grainey en 1 bezoeker