Zal ik er gewoon eens opklimmen?????

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Zal ik er gewoon eens opklimmen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 11:07

Ik heb steeds meer zin om te voelen hoe het is om OP Cheyenne te zitten in plaats van ernaast te lopen.......maar ze is natuurlijk nog niet aan inrijden toe (2,8 jaar), maar ik zou dolgraag gewoon ene keertje zonder zadel even op haar zitten, terwijl ze stilstaat en iemand anders haar vasthoudt.....Ik heb wel eens van mensen gehoord dat dat in stilstand wel even kan.....maar aan de andere kant weet je natuurlijk absoluut niet hoe ze zal reageren....Misschien moet ik gewoon nog even geduld hebben, wat denken jullie? Ervaringen?
Verward (Ps: ik heb het dus NIET over inrijden op deze leeftijd)



IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:21

ik denk dat je beter even kunt wachten. Ze is natuurlijk nog helemaal niet gewent aan zoveel gewicht op haar rug. Je zou wel al langzaam aan kunnen beginnen met har aan gewicht op haar rug laten wennen...dan zou je er even op kunnen zitten als ze ong. 3 jaar is.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:41

Ik zou het ook niet doen. Over een tijdje kun je zo vaak rijden als je wilt. Knipoog

En wat heb je eraan als je er maar 1x op gaat zitten? Dat kan je beter andere dingen met haar doen die later van pas komen. (verkeersmak maken enz)

Ik zou er iig niet op gaan zitten. Het zou niet veel kwaad kunnen maar misschien kun je je dan niet meer inhouden als je eenmaal doorhebt hoe lekker ze zit en ga je dr eerder inrijden. Haha! Knipoog

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:47

gewoon eens doen! als je er even een paar seconden op zit kan echt geen kwaad hoor.
en het is geweldig om de eerste keer op je eigen pony te zitten en vooral als die nog niet ingereden is *LOL*
ik heb dat ook een keer bij Passion gedaan (2 seconden ofzo) maar heb verder niet de neiging gehad om al in te rijden of nog vaker erop gaan zitten.
het is wel belangrijk dat je heel zacht maar niet ta langzaam erop gaat en erafgaat, vooral de eerste ervaring voor Cheyenne moet fijn zijn Lachen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:04

Het nadeel van 1 keer is dat er een tweede keer volgt.

Het kan heus niet zoveel kwaad. Maar ze idd niet gewend aan zoveel gewicht. Zoiets moet met beleid. Eerst een zadel, dan een keer gaan hangen.
Ik zou gewoon proberen je nieuwsgierigheid en spanning te onderdrukken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:05

ik zou beginnen met hangen... dat is voor jezelf denk ik ook veiliger...
als ze het hangen toelaat zonder gestress denk ik dat je pas moet gaan beginnen met zitten.... maar doe het niet te vaak.....

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:41

De ervaring leert (ja ja, eigen ervaring) dat het niet bij 1 keer erop zitten blijft. Het smaakt direct naar meer. Daarom zou ik lekker even wachten, hierna kun je nog 20 jaar elke dag op je paard stappen.

Extremely rare and Beyond Compare

Xara

Berichten: 230
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:01

ja ik zou idd eerst met hangen enzo beginnen!!
als ze dat toelaat dan zou je eens op haar kunnen gaan zitten,
maar je kan natuurlijk oook gewoon wachten tot dat ze 3is!!

kijk ff in m'n profiel Haha! !!
*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:07

gewoon doen!! Lekker een paar seconden over haar rug heen hangen, dat kan echt geen kwaad hoor. Hoe moet dan anders, mat al die mensen die hun paard met 2.5 al inijden...
maar pas op... het kan verkeerd gaan Haha!
(zie mijn knol *LOL*)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:07

"er gewoon even op gaan zitten" Wat houdt dat in? En wat heeft het voor konsekwenties als er iets mis gaat? En dan heb ik het niet over jouw gewicht, en dat ze er nog niet aan toe is, want die twee maanden maken dan ook niets meer uit. Ze kan je gewicht aan. Maar het is voor een paard wel een heel rare ervaring als er ineens iemand opzit. Aan weerskanten een been zien, druk voelen op een plek waar ze anders nooit iets ziet?

Een zadel op een rug van een paard is op zich al een rare gewaarwording. Maar een persoon op de rug van een paard naar mogelijkheid nog meer. Als je paard een rare sprong maakt heb je minder houvast en val je. Wil je je paard meteen traumatiseren door een slechte ervaring met de eerste keer opstappen? Alleen omdat jij er "zomaar even" zonder zadel opwilde?

Bereid je paard voor. Leg er in ieder geval een zadel op voordat je er opklimt. Zorg dat degene die ernaast staat weet wat hij doet (de persoon op de grond is belangrijker dan de persoon erop) ga hangen en volg het hele schema...

Maar doe het met beleid....!

Je suis Charlie.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:03

gewoon doen! ik heb ook al eens op die van mij gezeten (bijna 3).

Ik vond het ook wel spannend, wat zou hij gaan doen enzo??
Ik ging eerst hangen en met een krukje er naast staan enzo, zodat hij kon zien dat ik boven hem was.

Toen ben er toch maar opgestapt, maar hij deed echt helemaal niets.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:43

MMM de meeste denken aan het paard, ook niet echts slim.

Kijk eerst naar jezelf en wat zijn de consequenties voor JOU als ze ineens een enorme sprong neemt.
Je kan heel lelijk vallen en wat breken.


Doe nou verstandig, maak haar eerst goed zadelmak en ga er dan eens op hangen(via een strobaal) en dan pas gaan zitten.

Overigens ben ik meer een voorstander van om gelijk te gaan zitten en niet hangen(tenzij via een strobaal) . Met hangen hangt het gewicht aan eenkant, zeker als je het niet goed, hierdoor breng je je pard uit balans en het is al zo moeilijk voor hem.

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:00

Allereerst zou ik wachten tot ze drie is, gewoon omdat dat nou eenmaal de leeftijd is die aangeraden wordt en inderdaad: 1keer smaakt naar meer, dus kan je net zo goed even wachten (vooral omdat ik denk dat je dat jezelf ook hebt voorgenomen toen je haar kocht)
Verder denk ik dat het voor haar best te doen is, al denk ik wel dat het voor Cheyenne makkelijker is als ze mag stappen, dan wanneer ze stil moet staan.
Maar pas alsjeblieft goed op! Het kan heel makkelijk gaan, ik ken zat paarden die de eerste keer niets doen, maar er zijn er ook bij... Bloos Dus wees voorzichtig, bereid het goed voor en zorg dat je er iemand (of twee) bij hebt, die je vertrouwt, die je kunnen helpen en die onder alle omstandigheden rustig blijven.
Ben benieuwd wat je besluit te doen!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:27

Ik ben het helemaal eens met cassidy. Slecht is het echt niet. Maar het zou wel heel erg zijn als haar eerste ervaring een slechte is!
Het zal vaak genoeg goed gaan hoor, dat geloof ik zeker (ik ben ook 'gewoon' een keer op Pinky gaan zitten zonder zadel oid, achteraf heb ik zoiets van, uhm, ja lekker ondoordacht...), maar liever nog heel eventje gedult en dat het dan goed gaat, dan dat het nu fout gaat....

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:37

Niet doen.
Zonder zadel heb je geen bal te vertellen.
Wat als ze dat gewicht nu eng vind en bgint te bokken.
Jij ligt meteen op je snufferd en je pony heeft een erg slechte ervaring.
Laat het nu maar gewoon over aan mensen met ervaring voordat er weer een verklote knol op de aardbol rondloopt.
Want die zijn er door dit soort gevallen helaas al genoeg.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 16:10

vervelend is dat hê dat lange wachten, ik weet het, je kan het niet laten hihi.
Gewoon eens proberen, het kan echt geen kwaad ze gaat er niet dood aan,als je het zelf vertrouwt gewoon doen, deste makkelijker is ze straks wel met het rijden *LOL*

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:07

Persoonlijk zou ik het risico niet lopen. Risico waarop? 1. je eigen nek breken 2. traumatische eerste ervaring voor je paard.

Gewoon nog effe wachten, en dan netjes beginnen, dus eerst rustig zadelmak maken, en dan in alle rust en vertrouwen veilig inrijden....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:28

Ik ga met Runningkawa en Sonja mee.
Wat is het nou waard?
Ik zou dit soort dingen pas doen als ze zadel ed gewendt is. Er lopen idd al genoeg verklootte paarden rond. Knipoog

manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:35

Kweet niet of ik het nou wel of niet zou doen, maar vind het verhaal over dat ze kan bokken en dat het dan een traumatische ervaring word een beetje vreemd. De kans dat ze gaat bokken de eerste keer is er altijd en de kans dat je eraf valt daarmee natuurlijk ook. En of ze dat nou meemaakt op 2,8 of 3-jarige leeftijd maakt dan volgens mij niet veel uit. Wel is het natuurlijk anders als je er nu even zomaar zonder voorbereiding op klimt. Moet je natuurlijk niet doen, maar lijkt me logisch. Denk dat een zadel geen verkeerd plan is, behalve dat je steviger zit, is het waarsch. veel makkelijker opstijgen (minder gedoe, dus minder stress) en het verdeeld jouw gewicht veel beter over haar rug.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:48

Ook zou ik het niet doen, ook om de eeder vermelde redenen..Ik zou haar ook eerst lekker laten wennen aan een zadel (want ze sloeg op hol toen??, ik weet natuurlijk niet of het nu al beter gaat). Ik heb eerlijk gezegd nog niet de neiging gehad om erop (Tica) te gaan zitten, over een aantal maandjes is ze immers 3 en dan komt het allemaal wel. Hou jezelf gewoon nog even in spanning, des te leuker het later wordt!

Galactica Wadim X Gemini

manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:52

Youko schreef:
.Ik zou haar ook eerst lekker laten wennen aan een zadel (want ze sloeg op hol toen??, ik weet natuurlijk niet of het nu al beter gaat).


Ow, blijkbaar is ze dus nog helemaal niet daaraan gewend. Dan zou ik het zeker niet doen nee!!!!! Als ze van alleen een zadel al op hol slaat......dan gebeuren er straks de grootste ongelukken.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:06

Dat weet ik dus niet zeker (misschien heb ik het bij helemaal verkeerd), misschien gaat het al super, maar als ze er nog niet aan gewend is, zou ik het niet doen. Je moet wel heel blijven hè Knipoog.

Galactica Wadim X Gemini

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:08

Ik zou het dus niet doen! Je kunt beter wachten tot hij oud genoeg is om bereden te worden. Het is ook niet goed voor zijn lichaam. Z'n rug is misschien nog niet sterk genoeg......

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:37

Zoals iedereen al zegt, ik zou het niet doen!
Eerst heel haar vertrouwen winnen, zadeltje wennen, hoofdstel wennen, hangen, pas als dat helemaal goed gaat (dan is ze wrs al ouder dan 3 jaar) er (met hulp) op gaan zitten.
Cheyenne is toch een arabiertje? Die zijn volgens mij ook pas later uitgegroeid, dan is het helemaal niet slim..
Als je nu nog een half jaartje wacht, kun je er straks des te langer op zitten, denk daar maar aan Knipoog

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:43

Waarom zou je risico's willen nemen? Ik zou het zeker niet doen... maar ik persoonlijk wil dan ook helemaal niemand op Clippie's rug hebben voor hij 3,5 is... met 3 lekker rustig zadelmak maken...longeren...commando's vast een beetje leren... en dan mag er met 3,5 iemand op van mij...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, BranwenGC, estell__, Laibadji, Larissajulia, MaanNaam, MairiMacBran, Mark0919, mooney, Poldermenner en 53 bezoekers