Rode bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 00:32

Kennissen hebben een schat van een pony, die op tijd ontwormd is en er goed uitzag.Dus geen bleke kleur, goed in zijn vacht en geen dikke buik of mager.hij is zelfs nog niet zo lang geleden geheel gekeurd !
Nu heeft hij vreselijke koliek gekregen, en de veearts heeft na een paar keer geweest te zijn bloedwormen ontdekt!!Hij zit er vol mee!
Het is nu de vraag of de pony het haalt...... Huilen Boos!
Mijn vraag: Hoe kan dit nu?
Helpt een wormmiddel niet tegen bloedwormen?
Want niemand bijna laat toch zijn paarden in het bloed spuiten (standaard) tegen wormen??

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:59

De wormen waar jij over spreekt zijn kleine strongyliden of Cyathostominae. Ze kunnen erg veel schade aanrichten en zelfs een paard doden. Als je normaal ontwormt, om de 2 maanden met Ivermectine (Eqvalan, Furexel) of om de 3 maanden met Equest, kan je zulke grote doorbraken vermijden. In de winter kunnen grote aantallen van deze wormen vrijkomen uit de darmwand en erge symptomen veroorzaken. In het bloed spuiten heeft geen andere werking dan met pasta ontwormen (het is gewoon Ivermectine dat wordt ingespoten). Beter nog is ontwormen met Equest of Panacur, 5 dagen (resistentie...) omdat deze de wormen in de wand ook zouden doden, wat andere middelen niet doen.
Misschien is je paard ontwormd met een middel waartegen resistentie bestaat of is er te weinig produkt gebruikt. Heel vaak wordt er nog ondergedoseerd, zeker bij pony's.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 09-01-03 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:02

Of steeds met het zelfde wormmiddel ontwormt. Beter is ook regelmatig af te wisselen van wormmiddel.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:00

ik ken dit een paard bij mijn vorige stal had dit ook. het is lang tobben geweest, maar nu is ze weer helemaal gezond. zij heeft een speciale kuur van de va gekregen die het diertje elke dag moest hebben. en is ze weer helemaal toppie.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 23:54

Zannekin schreef:
De wormen waar jij over spreekt zijn kleine strongyliden of Cyathostominae. Ze kunnen erg veel schade aanrichten en zelfs een paard doden. Als je normaal ontwormt, om de 2 maanden met Ivermectine (Eqvalan, Furexel) of om de 3 maanden met Equest, kan je zulke grote doorbraken vermijden. In de winter kunnen grote aantallen van deze wormen vrijkomen uit de darmwand en erge symptomen veroorzaken. In het bloed spuiten heeft geen andere werking dan met pasta ontwormen (het is gewoon Ivermectine dat wordt ingespoten). Beter nog is ontwormen met Equest of Panacur, 5 dagen (resistentie...) omdat deze de wormen in de wand ook zouden doden, wat andere middelen niet doen.
Misschien is je paard ontwormd met een middel waartegen resistentie bestaat of is er te weinig produkt gebruikt. Heel vaak wordt er nog ondergedoseerd, zeker bij pony's.

Bedankt voor je hulp.Wat bedoel je met 5 dagen?5 dagen ontwormen?
De paarden worden daar om de 2 maanden ontwormd, iedere keer met een ander middel.Maar uit voorzorg bij alle paarden in het algemeen:gewoon ontwormen met een pasta moet ook afdoende zijn voor bloedwormen?BIJv. Furexel of Equvalan.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 01:09

Ja, zeker en vast. Best alles een keertje met Equest doen, aangezien dat ook de wormpjes in de wand (zou) doden. Die Panacur is inderdaad 5 dagen elke dag maar tegen die groep van ontwormongsmiddelen is ook al zoveel resistentie dus zou ik dat in laatste instantie doen. Om de 2 maanden alles ontwormen met Furexel is inderdaad OK, niet teveel middelen gebruiken waartegen resistentie bestaat....
Succes.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:24

Mijn pony heb ik vlak voor de dood weggehaald,ze zat onder de bloedworm toen ik haar net kreeg.
De DA zei dat ik niet een dag later had moeten komen....
Ik moest toen heel veel wormenkuren geven,elke twee week ofzo,een speciale van de DA.
Ze is er toen weer bovenop gekomen.
Ze was heel mager,de wormen vraten al haar eten dat ze binnenkreeg op en zo was er niks meer voor haar over.
(uitleg van de DA)

Maar het is goed dat jullie de DA erbij hebben gehaald,dan komt het vast wel goed.

Maar wat je wel moet doen is variatie houden in de wormenkuren,als je altijd dezelfde neemt kunnen ze er resistent tegen worden,dat betekent dat ze er niet meer op reageren zeg maar.

Dus veel afwisseling in de wormenkuren houden.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:53

Die van mij geef ik een enkele keer uit preventie ,als ik het vermoeden heb dat het eventueel wormen zouden kunnen zijn, een dubbele kuur met 2 weken er tussen. Het vermoeden door ineens iets af te vallen of iets dergelijks, maar niet meer dan hooguit 1 keer per jaar een dubbele dosis, wegens recistencie. Ik geef ook altijd een hele spuit en nooit naar gewicht.
Je geeft niet zo snel teveel eerder te weinig.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 00:43

Bedankt allemaal!!
Weet je wat nu het stomme is?Niemand heeft het gezien aan die pony!Hij werd niet mager, was niet dof maar wel braver voor zijn leeftijd als een andere pony!Hij was pas gekeurd, en daarna nog eens bekeken door die mensen hun eigen veearts.
Nu komt de veearts 3 keer per dag bij die mensen.Die mensen hebben de pony zelfs pas een paar weken, maar ze waren er SUPERBLIJ mee.
Nu zegt de veearts dat het nog wel enkele weken kan duren voor ze weten of de pony er bovenop is.De pony kan er schade aan overhouden.En die mensen zijn dan duizenden guldens kwijt, aan veeartskosten!!
Kunnen ze die kosten verhalen bij de vorige eigenaar??????

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:53

Nee dan hadden ze de pony moeten laten keuren vóor de koop en niet erna.
Ik heb hetzelfde probleem gehad,vlak na aankoop van mn pony allemaal dierenartskosten kwijt.
Nou ja das dan pech hebben,maar het is dan je eigen schuld dat je hem niet hebt latennakijken voor de koop.
Maar iig suc6 ermee.
Mijn eigen pony heeft er niets aan over gehouden en is er weer heel goed bovenop gekomen,maar daar is wel een tijd overheen gegaan.Vooral omdat die van mij er ook nog eens heel mager bij was,dus heeft het heel lang geduurd om er weer een buikje aan te krijgen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 12:29

hij was gekeurd voordat ze hem kochten. dat staat in haar verhaal.
ik denk dat er wel een kans is, maar ik zou er niet vanuit gaan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 12:31

Oh sorry,dat was ik vergeten.
Denkk dat je meer geld kwijt bent aan het op die mensen verhalen dan dat je terugkrijgt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 12:33

tja dat hangt er dus vanaf. ik zou het eerst met een jurist of i.d. bespreken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 12:34

Ja maar wat kost dat wel niet,die mensen zijn duur.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 23:57

SANEX schreef:
Nee dan hadden ze de pony moeten laten keuren vóor de koop en niet erna.
Ik heb hetzelfde probleem gehad,vlak na aankoop van mn pony allemaal dierenartskosten kwijt.
Nou ja das dan pech hebben,maar het is dan je eigen schuld dat je hem niet hebt latennakijken voor de koop.
Maar iig suc6 ermee.
Mijn eigen pony heeft er niets aan over gehouden en is er weer heel goed bovenop gekomen,maar daar is wel een tijd overheen gegaan.Vooral omdat die van mij er ook nog eens heel mager bij was,dus heeft het heel lang geduurd om er weer een buikje aan te krijgen.

De pony WAS gekeurd voor de aankoop!Hoe zit het dan?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 00:03

Nog iets:
De veearts die hem gekeurd had voor verkoop is ook verwittigd.Die zegt dat de fout ligt bij de veearts van die mensen.Dat deze de pony in 1 kuur goed had moeten ontwormen (in het bloed).Hij zegt verder dat het verhaal van de veearts van die mensen niet klopt, omdat deze zegt een handvol bloedwormen rectaal uit de pony te hebben gehaald.
De veearts van de aankoopkeuring zegt dat deze bloedwormen niet via dat kanaal naar buiten komen?? Verward


Ook hoor ik vaak dat mensen 1 keer per half jaar ontwormen.
GEZIEN DIT VERHAAL DUS NIET VERSTANDIG!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:13

Die wormen zie je wel terug in de mest en in het bloed ontwormen is dus helemaal niet effectiever dan door de mond, wAt je gebruikt is belangrijk. Die info kan je makkelijk terugvinden in artikels etc... mocht je niet overtuigd zijn..... Knipoog


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:15

Ik gebruik elke twee maanden een wormenkuur,vaste prik bij mij.
Ik wil niet nog eens meemaken wat ik met mn pony heb meegemaakt.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 00:32

Ok Zannekin, ik ben nu overtuigd!
Ik denk dat jij weet waar je over praat.Veterinair???? Kwijl Kwijl
Maar er wordt toch wel te weinig gewezen op het regelmatig gebruik van goede wormkuren, of niet?
En nog wat: de veearts van de mensen zegt dat de kans groot is dat de pony er wat aan overhoudt.Is dit zo?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 09:21

Natasha schreef:
En nog wat: de veearts van de mensen zegt dat de kans groot is dat de pony er wat aan overhoudt.Is dit zo?


Ik weet het niet,maar mijn pony was in een heel ver stadium met dr bloedwormen.
De DA zei dat ik niet een dag later had hoeven komen want dan had ik haar wel eens dood uit de wei kunnen plukken.
Hij heeft het er nooit over gehad dat ze er wat aan over zou kunnen houden.....
En ze heeft er ook niks aan overgehouden,het eerste jaar was ze wel erg mager en had ze weinig weerstand,maar ze is er weer bovenopgekomen.

Maar als jullie DA dat zegt,moet je even vragen wát ze er dan aan over kan houden?

Verder over dat verhalen op die andere mensen.....ik weet niet of dat gaat lukken.
Dan krijg je zo'n getouwtrek heen en weer.Die dierenarts zei dat het goed was en die van jullie niet.
Dan moet je met bewijzen komen en dan zal die andere DA er vast teginin gaan dat hij geen wormen vond etc.

Ik wil je niet tegenhouden ofzo maar ik denk dat jullie weinig kans hebben daarmee. Scheve mond

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 00:04

Hoi!
De dierenarts zei zoiets als dat de maagwand en bloedvaten aangetast zouden kunnen zijn.

Intussen heeft de pony geen koliek meer.Hij is wel erg traag,eet weinig en is slap.Geen koorts.
Ik denk dat ie ook ziek is van de wormen die dood gaan in hem, deze laten een soort gif achter he?
Nogmaals bedankt voor jullie hulp. Lachen

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:39

De kleine strongyliden ontwikkelen van larve tot (bijna) volwassen worm in de darmwand. Als ze bijna volwassen zijn treden ze naar buiten, vervellen een laatste keer en zijn dan volwassen. Dan houden ze zich vast aan het oppervlak van de darm.
In de mest kan je dan ook alleen de wormen zien die al wel uit de darmwand getreden zijn maar zich nog niet eraan vasthouden (dus de bijna volwassen-larven).

De pony wordt ziek door een aantal dingen: het massaal naar buiten treden van de wormen, de vele volwassen wormen die het oppervlak van de darm oook aantasten en de reactie op de vele dode wormen in het lichaam na behandelen.

Het grootste probleem bij ontwormen van paarden en pony's is het niet nauwkeurig volgen van het tijdschema (de tijd tussen 2 kuren te lang laten worden) en het geven van te weinig middel.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:18

Bij Gracia zijn deze zomervakantie ook bloedwormen vastgesteld...

De DA is toen langs gekomen om een middel te geven zodat de bloedwormen doodgingen... geen gewone ontworming...
Hij ging met een darm aan haar slokdarm in en heeft haar toen met lauw water gespoeld en nog iets ingespoten (als ik het me goed herinner)
Daarna kreeg ze nog iets door het eten om terug aan te sterken, omdat ze enkele tekorten had door die bloedwormen...
En tot nu heeft ze er geen last meer van gehad, heb erna gewoon om de drie maanden ontwormd...

De Da wist me toen te vertellen dat je bloedwormen niet dood krijgt met gewone ontworming...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:41

Verkeerde dierenarts, jammer....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 00:19

Natalie schreef:
Bij Gracia zijn deze zomervakantie ook bloedwormen vastgesteld...

De DA is toen langs gekomen om een middel te geven zodat de bloedwormen doodgingen... geen gewone ontworming...
Hij ging met een darm aan haar slokdarm in en heeft haar toen met lauw water gespoeld en nog iets ingespoten (als ik het me goed herinner)
Daarna kreeg ze nog iets door het eten om terug aan te sterken, omdat ze enkele tekorten had door die bloedwormen...
En tot nu heeft ze er geen last meer van gehad, heb erna gewoon om de drie maanden ontwormd...

De Da wist me toen te vertellen dat je bloedwormen niet dood krijgt met gewone ontworming...
Dit heb ik dus ook meerdere keren gehoord.


Jantien bedankt voor je hulp.
De veearts had het er over dat de pony er verder nog wat aan kan overhouden.
weet jij wat hij bedoeld?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse en 74 bezoekers

cron