Quarters horen overbouwd te zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Quarters horen overbouwd te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 20:01

Bij ons op stal staat een quarter met veulen. Laatst liepen ze in de bak, en stond ik met de "eigenaresse" (meisje van 14) te praten.
Goh, zeg ik, dat veulen is erg overbouwt nu he??
Jah, zegt ze, dar hoort, dat heeft de moeder ook.

De moeder is inderdaad ook erg overbouwd, maar ik kan me niet voorstellen dat dit nu hoort???

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:08

natuurlijk hoort dat niet. alleen zijn veel quarter horses het wel

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:24

Het hoort zéker niét. Het is voor een Quarter al net zo ongezond (op den duur) als voor elk 'normaal' paard. Het is alleen helaas wéér zo'n stigma waar niet tegenop te boksen is Verdrietig

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:48

het hoort niet zo neeey!!!!!!!
zeker niet
maar er zijn veel mensen die het mooi vinden en die willen dat dan ook zien bij een paard dat ze veel ''spieren'' in de achterhand hebben..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 00:46

Ja, en door dat soort mensen (die 14 jarige meid), zien sommige mensen Quarters, Paints en Appies als op de voorhand lopende, overbouwde, op de kop lopende knollen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:21

Van wat ik begrepen heb hoort natuurlijk geen enkel paard (extreem) overbouwd te zijn, maar bij een Quarter schijnt dat het er al snel uit ziet alsof ze overbouwd zijn doordat ze die extra spierbundels op het kruis hebben. Dus in werkelijkheid is het skelet niet overbouwd. Verder is de Quarter meer horizontaal gebouwd, dus niet met zo'n front als een dressuurpaard, waardoor het ook al sneller lijkt alsof ze overbouwd zijn en/of op de voorhand lopen. QH kenners, klopt mijn theorie? Haha!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:04

stef schreef:
Bij ons op stal staat een quarter met veulen. Laatst liepen ze in de bak, en stond ik met de "eigenaresse" (meisje van 14) te praten.
Goh, zeg ik, dat veulen is erg overbouwt nu he??
Jah, zegt ze, dar hoort, dat heeft de moeder ook.

De moeder is inderdaad ook erg overbouwd, maar ik kan me niet voorstellen dat dit nu hoort???


Het hoort niet nee, maar een veulen groeit vaak in etappes is mijn ervaring. Mijn veulen (oh sorry inmiddels officieel een jaarling) is ook overbouwd geweest, dan weer recht en nu weer iets overbouwd. Zolang hij nog niet uitgegroeid is, durf ik niet te zeggen dat hij overbouwd is/blijft.
Zijn moeder is trouwens niet overbouwd en ook zijn vader niet. Hoop ook echt dat hij het niet blijft. Maar ja, dat heb je bij die opgroeiende dieren niet voor het zeggen.

Een Quarter. Paint, Appaloosa hoort net als ieder ander paard een rechte rug te hebben.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:26

Ik ben het wel eens met Pril. Door de extra spierbundels bovenop het kruis lijkt de achterhand al gauw wat hoger. Dat istie dan ook, maar het paard is niet overbouwd. Dat is het pas als de achterhand zelf hoger ligt dan de voorhand, het skelet dus Lachen
Goede uitleg Pril! Lachen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:18

XoNo schreef:
Ik ben het wel eens met Pril. Door de extra spierbundels bovenop het kruis lijkt de achterhand al gauw wat hoger. Dat istie dan ook, maar het paard is niet overbouwd. Dat is het pas als de achterhand zelf hoger ligt dan de voorhand, het skelet dus Lachen
Goede uitleg Pril! Lachen


Dank u Tong uitsteken

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:49

Klopt helemaal Pril... Ik had net zo iets willen schrijven, maar jij had het al gedaan. De extra spieren zorgen voor het overbouwde beeld (bij een volwassen paard dan, jonge paarden kunnen natuurlijk wel eens overbouwd zijn, maar dat is bij elk ras zo.)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:33

Bud is ook meerdere malen overbouwd geweest, maar dat kwam gewoon door de groei. Het ene moment dat je keek was hij achter hoger, en knipperde je met je ogen dan stond hij weer gelijk aan de voorkant Haha!
Nu lijkt hij wat overbouwd door de spieren op zijn kruis.

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:02

appaloosa's horen toch hoger te zijn van achter??
(achterhand licht hoger) heb ik ergens gelezen, dit hebben veel quarters ook, mijn mening ik vind dat mooi zo'n gespierd paard als ik dan andere rassen zie vind ik dat ze een puntige of rechthoekig kont hebben.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 01:05

naiomi: lees de post van Pril eens door Knipoog

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:23

ja weer niet goed gelezen Frusty
je zegt hetzelfde als ik sorry voor mijn lompheid
Groetjes NAIOMI