[VD] Eigenwijze tinker zegt: doe het zelf!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

[VD] Eigenwijze tinker zegt: doe het zelf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 22:42

Ik ben met Blizz ook begonnen met Vd, voornamelijk omdat ik al wat aan het 'prutsen' was met buigen. Ik heb het boek van Penquitt gekregen en gelezen en dat hielp me met dingen op een rijtje te zetten. Het volgen en achterwaart deed hij al vanuit NH en buigen begon ie ook door te krijgen.

Toen heb ik voet ook aangeleerd door zijn been met een zweepje aan te tikken en VOET te zeggen. Maar die emmer van een tinker van mij heeft nu zoiets van.. jaaaaah die ken ik al, geef dat snoepje nu maar. En ik maar aantikken en VOET roepen ne hij maar naar mijn hand kijken. Ik geef natuurlijk niet toe, maar vind het wel vervelend. Ik weet dat hij weet hoe het moet, want als ik zijn hoeven krab hoef ik maar te wijzen naar zijn been en tilt hij hem op ( ook niet altijd natuurlijk, het blijft een tinker).


Heb ik misschien teveel tegelijk gedaan of vind hij de oefening voet gewoon niet leuk? ( ik vind hem ook niet bijster boeiend, maar als ik hem spaanse pas en gekruisde benen) wil leren is het noodzakelijk.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Tinkertje

Berichten: 7
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:16

Ik ben ook bezig met VD bij mijn Tinker en weet wat je bedoelt, ze kunnen behoorlijk eigenwijs zijn. Maar ze zijn zeker wel slim genoeg om het te leren dus ik blijf geduldig doorgaan dan wordt het vast wel wat

Groetjes Marjolein en een hoefje van Beauty!

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-03 20:29

Gelukkig zijn tinkereigenaren vaak even eigenwijs als hun paardjes!!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:49

Haha!

herken het helemaal Schijnheilig

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:51

Ailin is dan vaak nog een vrij inteligente tinker, maar als het op brokjes aankomt nee echt neit die kunnen alleen maar rechtsstreeks uit je zak naar de mond en niet anders. probeer wle eens zo aan de zijkant te houden zodat ze m pakt, dat wil nog wel, maar omhoog doet ze der hoofd helemaal niet en als ik het brokje naar tussen de benen hou is het alleen maar zo van links rechts kijken en kijken of het in mn andere hand zit, maar het brokje weet ze niet te vinden Haha!
tinkers Verward

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 02:40

Brokjes zijn voor een paard niet meer en niet minder dan voer.
Voer kan gebruikt worden als beloning en is dus per definitie minder geschikt om als onderdeel van een spelletje te dienen (brokje zoeken ??)
Voer gebruiken om een gewenste reaktie uit te lokken is dus onnatuurlijk lijkt mij en een paard zal dit moeilijk begrijpen tenzij het op een manier gebeurt waardoor de beloning weer in beeld komt.
De kombinatie "lokvoer"(tevens)"beloning" lijkt me minder geschikt.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:20

Maar als hij de oefenig al kent, waarom stop je dat brokje dan niet gewoon in de zak? Doe alsof je hoeven gaat krabben en verander je houding steeds een beetje. Uiteindelijk moet hij het dan ook doen als je erbij staat.

Clickertraining werkt ook heel goed. Dan zijn ze ook minder geobsedeerd door de beloning en kan je beter aangeven wat je precies beloont.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 13:27

Ik heb vreselijke moeite met die clickertraining... Dat is voor honden! Beetje ongenuanceerd geef ik toe...en eigenwijs...maar daar heebn we het al over gehad Pling

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 13:47

Haha! das precies wat bij mij opkwam toen ik het voor t eerst hoorde: clickers? een paard is geen hond!

Eigenwisj als tinkereigenaren zijn, zo ook ikke, t duurde dus lang voordat ik t nut inzag! Alleen nu nog ene poos wachten eer ik er aan begin Haha!


Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:04

Ik ben 2 maanden geleden begonnen met NHS lessen eens in de maand. Nu heb ik voor kerst ook dat boek gekregen van nathalie P Haha! toen ik het aan mijn NHS leeraar voorstelde en zei dat ze op basis van snoepjes werken in het begin zei hij das allemaal mooi maar daar moet jij nog even mee wachten Verward . Je Tinker ziet je nog te veel aan voor snoepjes automaat Vingers aflikken . Dan gaat ze alleen bedelen voor het snoepje en niet doen wat je wilt. Wij moeten dus eerst nog uitmaken wie van ons 2 echt de baas is door dominantiespelletjes.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:49

idd. ik heb het ooit eens geprobeert bij baily met een snoepje maar daar ben ik van af gestapt. een aai over de hals vind ik namelijk net zo goed een beloning. of lekker kriebelen op de schoft of dergelijken.
want zeg nu zelf ik zie een wilde hengst een ander paard nog geen pluk gras geven omdat ie zich netjes gedraagt hihi alleen het idee al...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:37

jilleroo schreef:
ik zie een wilde hengst een ander paard nog geen pluk gras geven omdat ie zich netjes gedraagt hihi alleen het idee al...


hihi ik denk dat je de leidende merrie bedoelt Haha! ipv de wilde hengst...

Ik doe het idd ook niet met snoepjes, maar echt lukken doet t ook niet Boos!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:45

jilleroo schreef:
ik zie een wilde hengst een ander paard nog geen pluk gras geven omdat ie zich netjes gedraagt hihi alleen het idee al...

ik kan me juist wel levendig voorstellen dat jij je paard met je tanden op de schoft gaat krabben. zo doen ze dat toch ook in de natuur?

maar hoe beloont een ander paard een van zn soortgenoten dan?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 22:31

Ik heb het hele verhaal weer even op de kast geparkeerd. Maar ik heb wel geleerd en dat telt ook mee! Blizz heeft leren steigeren op commando. ( vraag Pellie maar want hij deed overdreven zijn best voor haar vandaag Haha! ) En snoepjes krijg ie voorlopig niet. Belonen moet inderdaad ergens anders vandaan komen. Zoals het wegnemen van druk dat is een beloning op zich en zo werkt het in de kuddes ook. Loop een paard niet goed gaat de dominante merrie/hengst hem opjagen tot ie wel loopt waar hij hoort te lopen. De beloning is dan geen pluk gras maar het niet meer uitoefenen van druk op het paard... Geniaal niet? ( Zelf opgekomen... NOT!)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 16:52

ik krab mijn paard niet op de schoft.
in het wild belonen ze niet. daar straffen ze fouten af en daar blijft het bij... als je je goed gedraagt krijg je niet op je donder dat is het..
met dat krabben op de schoft bedoel ik alleen dat als je zonodig je paard wil belonen je dat ook met een aai of kriebel kunt doen. dan krijg je minder te maken met geschooi

en leon een kudde kan uit een alfa merrie bestaan maar ook uit een hengst als leider en soms zelfd beide...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:57

Sorry Marije maar voor de eerste keer ben ik het helemaal niet met je eens . In een kudde gaat het net WEL om belonen. De dominante merrie jaagt het paard dat iets heeft mispeuterd weg van de kudde dit is in het wild heel gevaarlijk en het paard wil terug. Dan laat de merrie hem weer toe in de kudde en gaan ze wel degelijk aan elkaars schoft krabben als BELONING. In een kudde draait alles om straffen en belonen in NHS ook. Het zou maar erg zijn als paarden in het wild alleen op hun donder kregen das echt niet zo.
En volgens mij is er in een wilde kudde altijd een alfa merrie die de baas is. De Hengst is er enkel ter bescherming van de merries en om te dekken maar de alfa merrie beslist waar en wanneer geten word en wanneer er gelopen word en stilgestaan of waarheen de kudde gaat daar heeft de hengst niks mee te maken. Ik hoop dat je nu niet boos op me bent ofzo maar hier denk ik toch echt helemaal anders over. Is eigenlijk de eerste keer da ik het helemaal nie met je eens bent Haha!

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:20

Ik denk dat Marije en Kalinka (jilleroo en Quinzy dus) hetzelfde bedoelen Lachen Alleen Marije wilde duidelijk maken dat dat belonen niet met snoepjes gaat.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:40

Juist snoepjes geven heeft geen zin. Je kan het de eerst paar keer doen omdat ze dan sneller iets snappen maar daarna meteen afbouwen.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:41

Juist snoepjes geven heeft geen zin. Je kan het de eerst paar keer doen omdat ze dan sneller iets snappen maar daarna meteen afbouwen.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:12

nu ik zie dat krabben in jouw voorbeeld Q meer als een vrienschapsteken. zo van zo erg is het niet kom er maar weer bij en niet van goed zo dat je weer terug gekomen bent...
maar goed ... ik ben bezig met het aard van het paard te lezen.. das het eerste boek met wetenschappelijke feiten over het paard.. misschien dat ik het nog tegenkom....
maakt ook niet uit.. ik bedoelde dus dat belonen met snoepjes gewoon niet werkt. niet bij een tinker en ook niet bij een ander paard.. belonen kan ook op een andere manier


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers