Hele jaar buiten zonder (schuil)stal, mening?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Hele jaar buiten zonder (schuil)stal, mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 15:27

Ik heb altijd gevonden dat een paard die dag en nacht buiten staat in de winter toch wel een droge plek nodig heeft, zodat het niet in de regen hoeft te staan en in de wind.

helaas staat Passion dus het hele jaar buiten zonder naar binnen te kunnen.
eerst zou er een container komen, maar we zijn nu al máánden opzoek, er is moeilijk aan te komen voor een redelijke prijs.
nu het toch al januari is, blijft hij dan waarschijnlijk ook buitenstaan.

maar hij is er super goed aan, in de regen is hij vaak juist extra vrolijk, z'n vacht is dik genoeg voor deze kou en hij zit goed in zijn vel.
de wei is met nat weer vooraan blubberig, maar achteraan is gewoon gras.

ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.

(m'n oma die zeurt elke dag dat ik van stro een soort stal moet maken en hem een dek op moet doen )


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:14

Ik vind eigenlijk ook dat een paard een schuilstal nodig heeft. Niet dat hij anders ernstig ziek zou worden maar het is toch fijner voor hem als ie ff uit de wind/regen (of in de schaduw als het bloed heet is in de zomer) kan gaan staan denk ik.

Dat vind ik eigenlijk wel een klein nadeel aan onze pensionssstal, in de weilanden is geen beschutting.

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:26

kan je niet een gewone zee container nemen??? of wil je dat er echt een stal in zit??
want bij mij in de buurt is een weiland waar 2 shetten staan en daar hebben ze een kleine zee container instaan waarvan 1 deur dicht zit en de andere open!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:03

Ik vind ook dat hij toch 1 plekje zou moeten hebben waar hij kan onderstaan. Al is het van golfplaten ofzo gemaakt. Ik wil je niet bang maken ofzo maar in belgie worden je paarden in beslag genomen als ze geen schuilstal hebben. Als is het een kleintje maar hij moet er zijn. Ik weet niet hoe dit in Nederland zit.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:04

Containers zijn te kust en te keur te koop, voor weinig. Dat kan eigenlijk geen probleem zijn.
Er bestaat ergens een wetje dat bepaalt dat dieren een schuilmogelijkheid moeten hebben, hoe je dat moet combineren met een bouwverbod op bepaalde percelen is mij een raadsel, maar vooruit. Een schuilmogelijkheid is eigenlijk wel nodig. Een dek zou ik mee uitkijken, zeker als het paard een dikke vacht heeft en niet staat te bibberen in de wei. Let erop dat ie voldoende voer krijgt om zichzelf warm te stoken, de ribben mogen eigenlijk net niet voelbaar zijn, dat kun je als vuistregel aanhouden. Verder gewoon goed kijken hoe je paardje zich gedraagd op de wei.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:38

ik vind dat paarden altijd ergens beschut moetne kunnen gaan staan!

in de winter tegen de regen en de wind en de kou, in de zomer tegen de hitte van de zon en tegen eventuele vliegen enzo

je kan een paardje dan beter geen deken opdoen, als die deken dan toch van binnen nat wordt, wordt je paardje zeker ziek!

maar zet gewoon een simpele stal neer, desnoods alleen een paar houten schotten!en dan golfplaten erop als dak!

ik wete niet of je met je pony rijdt of longeert ofzo, maar dan zet je hem dus bezweet of warm terug in de wei, in de kou, lijkt me ook niet echt prettig voor het beestje

probeer gewoon iets simpel neer te zetten, dan kan hij zelf kiezen of hij wel of niet binnen wil staan!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:42

vergis ik me nu heel erg of staan passion en expensive bij elkaar?jullie, of 1 van jullie, had toch een oude container geregeld?dacht nml dat er laatst bij itp foto's van 1 van jullie stonden en toen vroeg iemand waar de andere pony was, ja die stond ff in de stal, dus dan hebben jullie er toch een stalletje staan?

maar ik kan me ook helemaal vergissen hoor!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:22

ja idd ik vind ook dat hij wel iets van een schuilstalletje moet hebben.
kan je vader niet gewoon een paar planken in elkaar slaan en dan gewoon golfplaten er op in de wei?
das nog warmer ook dan een container!!
Dan kan hij in en uit lopen wanneer hij wil!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 18:26

de container is voor Expensive.

hier in Nederland mag een paard iig gewoon buiten staan, zolang het paard genoeg te eten en drinken heeft en het niet koud heeft.
was gister toevallig nog op tv.

ik snap heel goed dat jullie zeggen dat een schuilplek nodig is hoor.
als iemand tegen mij zou zeggen dat z'n paard nergens kan schuilen, zou ik 't denk ik toch wel zielig vinden. maar ik zie dat Passion gewoon heel goed in zijn vel zit!
hij krijgt zowiezo genoeg hooi en heeft een droog plekje om te liggen.

het verschilt ook heel erg per paard, Expensive bv. staat liever in zijn stal.
maar die staat er ook niet echt vrolijk bij meestal in de wei.
(niet dat passion overdreven vrolijk doet, maar je ziet gewoon dat hij het goed naar z'n zin heeft).

en ik rijd niet op m'n pony, dus hij staat nooit bezweet op de wei.
een stal neerzetten gaat niet zomaar, je moet er vergunning voor aanvragen en ten tweede is het niet ons land.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:31

ja maar voor een klein hokje hoef je geen vergunnig te vragen hoor.
gewoon 4 palen en wat planken er tegen aan, paar golfplaten klaar!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:23

beschutting kan een paard ook halen bij een paar bomen. Van mij hoeft er dus niet perse een stal te staan.
Zeker als de wei niet een grote prut boel is

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:04

Je kan ook gewoon een soort schutting plaasten als je van boven af kijkt is het een kruis.

Als je paard een droge plek heeft om te liggen en te eten en de wei is alleen bij het hek blubsie vind ik het wel kunnen hoor.
Ik vind het zelf belangrijker dat er zomers een schaduw plek aanwezig is.
Paarden kunnen beter tegen kou dan tegen hitte.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:28

Ik zie inderdaad ook liever dat een paardje een stal heeft als hij wil.. Hij zal er best wel tegen kunnen hoor, maar je weet nu niet of hij af en toe een schuilstal nodig heeft.
Van welshjes zeggen ze ook dat ze bikkelhard zijn en zo buiten kunnen blijven maar zodra Pinky regen ruikt vielt hij de stal in Haha!
Enik ben blij dat hij die keuze zelf kan maken....

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:37

Kunnen jij en Yentl niet samen doen met die container? Die was toch 9 meter lang ofzo? Daar passen best 2 pony's in hoor! Met gemak volgens mij. Haha!


Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:38

Nathalie schreef:
Kunnen jij en Yentl niet samen doen met die container? Die was toch 9 meter lang ofzo? Daar passen best 2 pony's in hoor! Met gemak volgens mij. Haha!
ja ze hoeven maar 3bij 3 te zijn de stallen dus heb je nog 3 meter over!

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:06

Tja, het kan best hoor. Mijn paardje (ook 2 jarige) staat ook 24/7 op wei, wel met een schuilstal. en daar lopen ze eigenlijk alleen maar in om te scheiten. en met de kou staan ze er af en toe in. Maar toch vaker ervoor Haha!
Dus het kan eigenlijk best!

En juist de regen doet ze vrij weinig. Voel de huid dan maar eens. Die blijft droog hoor! En zolang hij er goed en gelukkig uitziet, is er toch niks aan de hand???

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:14

Hoe ziet jouw weide eruit dan? Bomen, of misschien wel gebouwen ofzo?
Udinde staat 24/7 buiten zonder schuilstal.
Normaalgesproken staat ze in de duintjes, dus heeft ze daar beschutting van.
Nu staat ze tijdelijk in een andere weide, maar staat prima. Ze hebben zo'n dikke vacht en als ze ergens droog kunnen liggen (geen blubber oid) dan kan dat best!
Wat je ook kunt doen, dat zie ik hier best veel, is een soortemet schuttinkje maken. Twee schuttinkjes haaks opelkaar, dan staat ze wat uit de wind.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:49

jantina schreef:
Hoe ziet jouw weide eruit dan? Bomen, of misschien wel gebouwen ofzo?
Udinde staat 24/7 buiten zonder schuilstal.
Normaalgesproken staat ze in de duintjes, dus heeft ze daar beschutting van.
Nu staat ze tijdelijk in een andere weide, maar staat prima. Ze hebben zo'n dikke vacht en als ze ergens droog kunnen liggen (geen blubber oid) dan kan dat best!
Wat je ook kunt doen, dat zie ik hier best veel, is een soortemet schuttinkje maken. Twee schuttinkjes haaks opelkaar, dan staat ze wat uit de wind.


ja en dan eventueel nog een 3e schutting erbijnen een golfplaat erop! Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:52

Ik vind dat je paard in ieder geval uit de wind moet kunnen staan. Zoals Jantina al zegt kan dat ook met een schutting of met een groepje bomen oid.
Maar ik vind het zelf geen prettig idee als mijn paard niet zelf kan kiezen of hij buiten blijft of binnen gaat staan.

* To Belg, or not to Belg *

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:09

Ik denk ook dat het afhankelijk van je paardje is, als hij verder een normale indruk maakt en niet staat te rillen van de kou....dan maakt het, denk ik, niet zoveel uit....... Hoewel ik het altijd een nare gedachte vind, als ik langs een wei in de buurt naar huis rijd, ik een pony zie, die zonder enige bescherming altijd buiten staat, met weer en wind en ook met die ijzige oostenwind....misschien ligt het aan mij, maar als ik dat zie staan , heb ik altijd een gevoel van ach.......zielig

Maar je weet natuurlijk niet (of heb je dat ooit eens geprobeerd?) of, als jij wel een schuilstal zou hebben, hij er toch liever in zou gaan staan met erge kou en regen..... Verward Dat blijft natuurlijk de vraag????(dat weet je dus niet) Verward Jouw paardje heeft daar geen keuze in.....

Mijn pony gaat wel schuilen (New Forest) als het hard regent, daar houdt hij helemaal niet van ..Mijn shetlandertjes gaan toch ook wel in hun schuilhokje, vooral bij harde regen en erge kou (met zo'n snijdende oostenwind).... Scheve mond

Wij hebben overigens op de wei een schuilhok gemaakt van 3 oude garagedeuren, dat voldoet prima!!!! *LOL*

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:35

Mijn verzorgpony heeft geen schuilplaats.
Ik vind het best zielig....oke wat ik nu ga zeggen is niet helemaal waar en zal dr ook commentaar op krijgen.
'mensen staan toch ook niet buiten als het zo koud en nat is'
De eigenaar zegt dat het niet mag...maar waarom niet? Staat op een plek waar geen bomen zijn, gebouwen of wat anders. Gewoon helemaal open. Het is helemaal zijn eigen wei....ik wil helemaal niet l*llig doen over hem maar dit vind ik gewoon niet kunnen.
Er zijn mensen die niks kunnen vinden.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:58

loulou heeft ook geen schuilstal, maar ze kan altijd wel ergens uit de wind staan. ze staat aan de rand van het bos, bomen genoeg dus.
een tijdje terug kon ze wel de stal in als ze wilden, maar ze heeft er toen misschien 1x ingestaan. en dat was in die weken dat het veel heeft geregend. ik vind het dus niet echt zielig dat ze geen stal heeft.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:32

Ik denk dat het wel nodig is. Jij kunt zijn gedachten niet lezen wat hij denkt als het stortregent. Misschien staat hij wel veel liever droog.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:06

Quinzy schreef:
Ik vind ook dat hij toch 1 plekje zou moeten hebben waar hij kan onderstaan. Al is het van golfplaten ofzo gemaakt. Ik wil je niet bang maken ofzo maar in belgie worden je paarden in beslag genomen als ze geen schuilstal hebben. Als is het een kleintje maar hij moet er zijn. Ik weet niet hoe dit in Nederland zit.


Dat verschilt nogal volgens streek, hier staan er nogal wat paarden in de regio, zonder schuilstal, en zij worden niet in beslag genomen. Wel gebeurt dit als de dieren geen drinken krijgen of indien ze in de modder staan tot aan de knie'tjes en de eigenaar na herhaalde aanmaningen niet ingrijpt. We hebben hier zelfs een grote ranch waar ze natuurlijk stallingen hebben, binnenpistes, maar op de weiden is er niets van schuilhok ... dus bij onverwacht slecht weer staan ze ook gewoon buiten.

Daarmee heb ik niet gezegd dat ik dit goed vind, mijn beestjes hebben wel een stal, die ik af en toe afsluit zowel voor buiten te gaan of voor binnen te gaan (zoals vandaag niet binnen, BUITEN SPELEN!!!!), maar zal hen wel nooit laten verkleumen van de kou hoor! Ze waren maar wat blij dat ze terug binnen mochten vanvond (prutsveulies, na och arme een uurtje of 5-6!)!

Je kan anders heel eenvoudig een schuilplekje maken met van die colstropschermen en gewone houten palen, waar je ze aan de top van de palen verbind om golfplaat op te monteren ... winddicht is het niet (tenzij je multiplex doet tussen houten palen of betonplex), maar toch is het beter dan blootgesteld aan alle elementen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Otti1977, Vagabondo en 30 bezoekers