Bokken bij aanspringen galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Bokken bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 20:11

Hoe is dit te voorkomen? En als ze het wel doet, hoe dan op te lossen??

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:15

Als ze bokt, tik geven, even doorrijden, terugnemen en opnieuw aanspringen.
Als ze dan gewoon aanspringt, belonen (met woorden) en doorrijden, als ze weer bokt, weer terugnemen en opnieuw aanspringen, tot het goed gaat, tot vervelens toe oefenen.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:24

Inderdaad en misschien even laten nakijken waarom ze eventueel bokt. Spierpijn, stijfheid, ... die dingen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 20:35

Dat bokken is gewoon joligheid. Zo van: Joepie, ik mag weer!! Maar wel heel vervelend voor degene die rijdt.
Ik rijd zonder zweep overigens.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:49

ik zou zijn rug even na laten kijken..

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:10

Dan gewoon terugnemen en opnieuw aan laten springen, misschien i.p.v. zweep met je stem (iets van boos 'nee' zeg)
Als ze het leuk vind om te galopperen, is het dus een beloning ook dat ze verder mag galopperen als ze niet bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:46

Bij een paard dat bokt uit joligheid (we sluiten verzet/ [in combinatie met] lichamelijke ellende hier even uit, want dat vereist een andere aanpak) bouwt meestal teveel spanning op in de overgang. Dat komt er dan uit als 1 of meer hele grote bokkesprongen.

Zaak is dus om die spanning er niet in te laten komen. Begin van alles is er voor zorgen dat je paard heel erg goed voor het been blijft, vooral ook tijdens de overgang. Je wilt hem naar voor laten springen, en niet omhoog! Voor je gevoel moet je ahw de overgang ''in rollen''. Werk in draf eerst al aan het goed voor het been zijn van je paard. Houd je paard niet teveel bij je, maar sta hem toe ietsjes lager en langer te worden in de bovenlijn. Niet teveel, hij mag niet uit elkaar vallen en op de voorhand vallen, maar hij moet zijn lijf eerst op een goede manier leren gebruiken en dit helpt hem daarbij. Vervolgens probeer je eerst de overgang eens te rijden vanuit het lichtrijden. Overval hem niet teveel met je hulp, maar leg je buitenbeen zachtjes aan, wacht het goede moment af en geef dan rustig je hulp. Op het moment van aanspringen open je je hand (in contact) zodat hij echt ahw onder je door kan rollen. De eerste galopsprongen mogen in het begin best groot gesprongen worden, op voorwaarde dat ze goed voorwaarts zijn.

Mijn eerste paard was bijna geheel volbloed, en hij heeft het eerste jaar dat ik hem reed zo gigantisch gebokt.... Hij was gewoon heel erg gevoelig. Ik longeerde hem heel veel dus hij was heel erg goed aan de stemhulpen. Ik heb in het begin alleen galopovergangen op stem gemaakt, totdat hij zich wat beter kon beheersen en toen ben ik er heel voorzichtig beenhulpen bij gaan geven.

Dit soort ''verzet'' komt bijna nooit voor uit ''niet-willen'' maar meestal is je (jonge) paard gewoon nog niet in staat om fysiek te verwerken wat jij van hem wilt.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:04

hai, mijn paard doet dit ook, en het heeft niks met rug ,benen, en dat soort dingen.
Het is idd gewoon jodeligheid!
vervelend overigens, ik geef er altijd een por in der maag, en weer opnieuw aanspringen doet ze het goed beloon je der...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:34

Helemaal met ZEP eens, heel goed uitgelegd trouwens !

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:03

Die van mij bokt ook bij het aanspringen, Maar bij mij is het verzet naar mijn been. Als ik te lang mijn been aanleg bij het aanspringen dan krijg ik ook deze reactie. (jong paard) Nu doe ik heb zowel met stem als met beenhulp en dan is het over.. Hij snapt dan wat ik van hem vraag met mijn benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:49

MirandaB schreef:
Die van mij bokt ook bij het aanspringen, Maar bij mij is het verzet naar mijn been.


Dat moet je niet omzeilen, maar hem nu onmiddellijk afleren. Je komt dat in andere situaties straks weer heel hard tegen namelijk. Het eerste dat je een jong paard leert is om onvoorwaardelijk voorwaarts te gaan op je beenhulp. Als je daar nu heel consequent in bent, scheelt je dat straks een hoop problemen.

Macho_Tinker
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:27

Jah idd, gewoon lekker je paard door laten lopen als je hem goed voorwaarts houdt zal hij geen kans hebben om te bokken, dus je moet gelijk in het begin daarmee beginnen! Haha! Een paard waarop ik rijdt heeft het nl. ook gedaan, en toen hebk hem goed voorwaarts gereden. Hij had de eerste keer wel ff een explosie-moment(dus keihard galloperen,nie bokken), maar daarna heefttie het niet meer gedaan, en hij explodeert nu ook niet meer

Groetjes Britt Cool

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 01:45

Probeer es wat kleiner hulpen te geven. Wil ook nog wel eens helpen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:47

Die van mij doet het ook,
Hij krijgt dan een tik,als hij het weer doet,krijgt hij weer een tik.
Dan neem ik hem terug en zet hem in de volgende hoek weer in galop,als hij het weer doet,krijgt hij weer een tik.
Maar van te voren rijd ik veel overgangen van stap naar draf en veel halve ophoudingen.
Ook heel veel figuren met scherpe bochten rijden is belangrijk,dan moet je paard nadenken over waar hij zn voeten neerzet en niet over het bokken.

En rustig op de hoek afrijden,niet heel gefokt en kort.
Rustig aanspringen.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:16

Ik rijd er tegenwoordig gewoon doorheen, als ik ga tikken ben ik toch steeds te laat. En ik merk ook dat dit bij de pony waar ik op rijd de beste oplossing is. Ik heb een keer een kwartier in gelap achter elkaar lopen tikken maar dat helpt voor geen meter want ze gaat er gewoon mee door. Natuurlijk, misschien kan het wel helpen bij andere pony's maar probeer gewoon eens je pony in galop te laten vallen. Als ie erg gevoelig is voor de hulpen kan het ook zijn dat je hem laat schrikken als je in galop wil. Dus niet opeens gaan drijven maar rustig voorbereiden of in galop laten vallen. En als je dan in de galop een goed voorwaarts tempo houdt heeft je pony niet veel kans om te bokken. Ga niet schreeuwen of slaan als je aanspringt en hij bokt toch. Rijd gewoon goed voorwaarts en neem rustig terug, probeer weer opnieuw, enz. Maar houd de rust erin! Als je gaat stressen wordt het een nog groter probleem. Bij sommige pony's werkt negeren gewoon het beste en ik merk echt dat de pony waar ik op rijd erop vooruit gaat.
En Idd, zoals SANEX al een beetje zegt, je kunt ook aangalloperen op een volte, dat is moeilijker bokken voor je pony dan op een rechte lijn.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:21

o, sorry, zoals Zep zegt kan je het dus het beste oplossen, mijn antwoord is dus eigenlijk een beetje zinloos. Ik merk alleen dat veel mensen tikken uit gaan delen en bij de zoveel pony's waar ik op heb gereden die bij het aanspringen in gallop gingen bokken heb ik het bij geen enkele op kunnen lossen door te tikken. Je maakt ze er alleen maar gekker mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:34

Zep heeft het allemaal heel mooi uitgelegd !
Problemen los je in bijna alle gevallen op, door VOORWAARTS te gaan, gaat ze echt de hoeken afsnijden, dan moet dat maar, tot de een keer struikeld, is het der eigen schuld.
Bokken is niet altijd van joligheid, ik heb dat ook geruime tijd gedacht, maar wat bleek ?! Zijn rug zat vast, en dan doen sommige dingen natuurlijk pijn, en daar komt het bokken van.
Mijn vee arts lachde me bijna uit toen ik zei dat het uit blijheid was, want daar neigen mensen al snel naar. Het paard kan zeker wel pijn hebben, maar niet iedereen is een vee arts en zal dit zien. Trek daar alsjeblieft niet te snel conclusies over, want dan kun je je paard behoorlijk veel ellende bezorgen. Ga eens na vragen/kijken wat je paard eventueel zou kunnen hebben, dan alleen "joligheid" zoals jij dat beschrijft.

Gaat ze bokken ?? Geef der dan een flinke schop zodat ze vooruit gaat en dan moet ze gewoon doorgaan. Op de rem zetten is harstikke slecht voor de rug en spieren. Wat als jij met een flinke vaart (rennen) ineens keihard stoppen moet, dat voel je ook wel he ?!

Neem eens les... daar bereik je een hoop mee, in je eentje zul je sneller kwaad doen dan goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:40

ShannaY schreef:
Problemen los je in bijna alle gevallen op, door VOORWAARTS te gaan, gaat ze echt de hoeken afsnijden, dan moet dat maar, tot de een keer struikeld, is het der eigen schuld.


Ik had het over voorwaarts, niet over ongecontroleerd hard, daar bereik je niets mee namelijk. Het gaat niet om de snelheid van de sprong, maar om de ruimte en dat is heel iets anders.

Citaat:
Gaat ze bokken ?? Geef der dan een flinke schop zodat ze vooruit gaat en dan moet ze gewoon doorgaan.


Imo bereik je hier dus helemaal niets mee. Leg eens uit wat je precies doet en wat voor effect dat fysiek gezien op je paard heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:47

Zep schreef:
Ik had het over voorwaarts, niet over ongecontroleerd hard, daar bereik je niets mee namelijk. Het gaat niet om de snelheid van de sprong, maar om de ruimte en dat is heel iets anders.


Als een paard bokt met aanspringen, zal ze daarna ook niet "ontspannen" gaan verder gallopperen, dat loopt meestal op een race uit, ik zie het vaak genoeg gebeuren, met verzet, zal het paard nooit ontspannen verder lopen, maar heel gehaast galloperen en alle hoeken afsnijden.
Ik heb het niet erover dat je het paard keihard vooruit moet drijven, want dan ben je fout bezig.

Citaat:
Imo bereik je hier dus helemaal niets mee. Leg eens uit wat je precies doet en wat voor effect dat fysiek gezien op je paard heeft.


Als jij een schop geeft, weet ze dat ze fout zit, en hou je haar onder die schop dus bij je, doe je helemaal niks denkt ze dat ze het zomaar ongestraft mag doen. Als je het paard een schop geeft op het moment van de bok/landing, verbeter je dat direct door haar met je zit terug te nemen op normaal tempo. Blijkbaar is deze persoon met dit paard nog niet echt met de zit, en zal haar dat dus ook niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:57

ShannaY schreef:
Als een paard bokt met aanspringen, zal ze daarna ook niet "ontspannen" gaan verder gallopperen, dat loopt meestal op een race uit, ik zie het vaak genoeg gebeuren, met verzet, zal het paard nooit ontspannen verder lopen, maar heel gehaast galloperen en alle hoeken afsnijden.
Ik heb het niet erover dat je het paard keihard vooruit moet drijven, want dan ben je fout bezig.



Ik denk dat je mijn verhaal hierboven nog eens door moet lezen (ik heb er een hekel aan om mijzelf te quoten) Het gaat er namelijk meer om om het bokken te voorkomen door de kwaliteit van je galop te verbeteren. Als het lichamelijk makkelijker wordt om gesloten te blijven in het aangalopperen blijft die bok ook achterwege. Waarbij ik nog even op wil merken dat je échte overmoed, met name bij jonge paarden, beter kunt voorkomen door ze vantevoren even rustig te longeren.

Als jij iemand aanraadt om "goed voorwaarts te rijden, ook al snijdt hij alle hoeken af" dan vat ik dat op als flink naar voor schoppen (wat ook uit de rest van je antwoord spreekt)


Citaat:
Als jij een schop geeft, weet ze dat ze fout zit, en hou je haar onder die schop dus bij je, doe je helemaal niks denkt ze dat ze het zomaar ongestraft mag doen. Als je het paard een schop geeft op het moment van de bok/landing, verbeter je dat direct door haar met je zit terug te nemen op normaal tempo. Blijkbaar is deze persoon met dit paard nog niet echt met de zit, en zal haar dat dus ook niet lukken.


Hoe je een paard onder die schop bij je kunt houden is me niet helemaal duidelijk. Ik leer mijn paarden in ieder geval het onderscheid tussen hand = 'remmende' hulpen en been = 'gasgevende' hulpen en ik denk dat duidelijk onderscheid daarin de goede verstandhouding tussen mij en mijn paarden wel zo ten goede komt (en daarmee het verzet ook een beetje binnen de perken)

Kijk, een paard dat écht tegen is mag je best een keer flink op zijn plek zetten en zoeen krijgt van mij ook echt alle hoeken van de bak te zien. Maar zulke paarden gedragen zich anders, die komen terug op je been bijvoorbeeld, en dan heb je dus eigenlijk een heel ander probleem om op te lossen.

Échte joligheid laat je er ook beter even aan de longe uitkomen. Bij de meeste gevallen er tussen in komt het er op neer dat je ofwel te groot met je hulpen inkomt, ofwel dat je paard fysiek niet in staat is om zo gesloten aan te springen als jij van hem verwacht. Dan kun je de bok gaan afstraffen, wat je nooit lukt want daar ben je toch altijd te laat mee, of je kunt je afvragen wat het werkelijke probleem is en proberen dat op te lossen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:21

ook duidelijk aangeven wanner je wilt aangaloperen.
Niet ineens boem bats galop, dat had ik dus bij mijn paard, vanuit het niets ineens aangaloperen, het paard er alvast op voorbereiden, dus van te voren aan wat been en dan als je wilt aangaloperen een beetje been...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:21

Zep schreef:
Het gaat er namelijk meer om om het bokken te voorkomen door de kwaliteit van je galop te verbeteren.


Ben ik het absoluut mee eens, maar volgens mij is de ateur van het stukje nog niet echt daar waar wij zitten nietwaar ?
We kunnen haar wel aanraden het allemaal anders te doen, maar ik denk dat ze dan meer kwaad doet dan goed, ik ben zelf ook zo geweest.

Citaat:
Als het lichamelijk makkelijker wordt om gesloten te blijven in het aangalopperen blijft die bok ook achterwege. Waarbij ik nog even op wil merken dat je échte overmoed, met name bij jonge paarden, beter kunt voorkomen door ze vantevoren even rustig te longeren.


Zulke adviezen kan ik ook allemaal wel gaan geven, maar ik denk niet dat zij zelf hier iets aan heeft, ik vind dat ze gewoon les moet nemen.


Citaat:
Hoe je een paard onder die schop bij je kunt houden is me niet helemaal duidelijk. Ik leer mijn paarden in ieder geval het onderscheid tussen hand = 'remmende' hulpen en been = 'gasgevende' hulpen en ik denk dat duidelijk onderscheid daarin de goede verstandhouding tussen mij en mijn paarden wel zo ten goede komt (en daarmee het verzet ook een beetje binnen de perken)


Je rijd je paard toch ook terug met je zit, niet met je hand ='remmende' hulpen. Gaat je paard echt racen, moet je hem soms gewoon wel even aan zijn bit trekken eer hij normaal wilt doen.


Citaat:
Kijk, een paard dat écht tegen is mag je best een keer flink op zijn plek zetten en zoeen krijgt van mij ook echt alle hoeken van de bak te zien. Maar zulke paarden gedragen zich anders, die komen terug op je been bijvoorbeeld, en dan heb je dus eigenlijk een heel ander probleem om op te lossen.


Ik heb zelf een ongelooflijk dwars paard, en heb alles wat mogelijk is al met hem meegemaakt, ook al is hij al 10. Bij mijn paard los je het niet even simpel op door hem op zijn plaats te zetten, hij is ontzettend dominant en zal niet snel een gevecht opgeven. Zelfs nu ben ik nog bezig om hem normaal te laten lopen. Kijk niet te snel naar de rijproblemen, ga ook eens nadenken over lichamelijke problemen wat bij mij dus ook een rol speelde, wie weet bij dit paard ook wel.


Citaat:
wat je nooit lukt want daar ben je toch altijd te laat mee, of je kunt je afvragen wat het werkelijke probleem is en proberen dat op te lossen.


Wat ik dus ook al in 1 van mijn eerste antwoorden beschreef...

Verder kunnen we wel verder discusieren over het rijden van een paard, maar ik denk dat wij iets verder zitten dan de auteur van het stukje, ik vind dat ze dit beter kan oplossen met les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:36

Tuurlijk kan geschreven internet actieve les niet vervangen, maar je kunt wel wat nuttige tips geven. Anders kunnen we dit forum meteen wel opheffen.

Ik schat de auteur van dit topic wat hoger in dan jij dat doet (en wordt een beetje ongemakkelijk van de uitspraak "waar wij zitten", maar dit terzijde)

Beetje creatief blijven denken, je inleven in je paard en openstaan voor de ideeën van andere mensen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-03 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:44

Zep schreef:
Tuurlijk kan geschreven internet actieve les niet vervangen, maar je kunt wel wat nuttige tips geven. Anders kunnen we dit forum meteen wel opheffen.

Alles kan, maar ik wil het niet op me geweten hebben dat iemand meer kwaad doet dan goed.

Citaat:
Ik schat de auteur van dit topic wat hoger in dan jij dat doet (en wordt een beetje ongemakkelijk van de uitspraak "waar wij zitten", maar dit terzijde)


Als mensen zulke vragen hebben, is het toch beter dat ze les krijgen of in ieder geval advies op het oog ?! Ik kan het fout hebben hoor...

Citaat:
Beetje creatief blijven denken, je inleven in je paard en openstaan voor de ideeën van andere mensen. Moet je opletten hoe makkelijk jou paard straks is! (want kom bij mij aub niet aanzetten met verhalen over moeilijke paarden!)


Dit schiet me wel even in het verkeerde keelgat hoor...
Ten eerste weet je niet eens wat het probleem bij mijn paard is, en dan verwacht je dat hij ineens op advies van anderen [lees:internet] makkelijk word ?! Een paard heeft een karakter, die overschrijf je niet 123... En dan de opmerking "(want kom bij mij aub niet aanzetten met verhalen over moeilijke paarden!)""doet me echt niks... want iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen met paarden, en je hebt echt niet alle moeilijke paarden op de wereld gehad, want elk paard is op zijn eigen manier moeilijk.
Ten tweede, ik zal jou -mits je dat niet aandurft- een verhaaltje over PB vertellen over hoe mijn paard zich gedraagt, kijken of jij de diagnose eruit kunt halen, die nu duidelijk is. Ben echt super benieuwd, alleen maar als om ik eens creatief moet zijn, en advies van anderen moet aannemen, wat betreft MIJN paard. Het is iets gecompliceerder bij mij dan alleen "de rijstijl" verbeteren hoor...

Ben benieuwd !
Niemand is uitgeleerd en dus ook JIJ niet, oordeel nou alstublieft niet te snel over andermans zaken...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 22:47

ShannaY, als ik jouw hoor typen moet jij nog een ding leren, en dat is dat alles wat een paard doet een oorzaak heeft, en als jij je paard al langer rijdt dan moet je op een gegeven moment zorgen dat die oorzaak weg is.\

Ik geloof niet meer in moeilijke paarden, wel in moeilijke eigenaren en ook in paarden met een medisch probleem.