Iemand tips om over mijn angst heen kan komen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Iemand tips om over mijn angst heen kan komen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 14:40

Bij opstijgen loopt Monika achteruit en dan ben ik steeds bang dat ze gaat steigeren, ik heb les maar ik rijd weinig de laatste tijd omdat t vriest, 2 a 3 keer per week.
Ze heeft een tijdje geleden buiten gesteigerd en toen is ze achterover geklapt en lag helaas mn vriendin eronder, verder heeft ze nog 2 keer gesteigerd, in de 4 maanden dat ik haar heb, voor de rest is ze braaf, maar ik krijg steeds dat beeld voor ogen, en ik ben banmg dat ze steigert met gevolg dat zij nog moeilijker doet met opstijgen, heb vanalles al geprobeerd, vasthouden, lukt helmaal niet. Maar iemand tips om over mijn angst heen te komen want zo is het niet meer leuk!!!
Bij mn andere paard heb ik het niet!!!
Alvast bedankt, Monique.


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 14:55

Wat gebeurd er als je de teugels gewoon loslaat?
Wel vast houden, maar niet op maat nemen? Doet ze het dan ook?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:02

wat wel hielp bij een paard bij mij op stal is zet je paard in de hoek van de bak;)

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!


Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:04

Hai,

Dit had het paard van mij nicht ook, bij haar paard 'Houston' was het ook zo erg dat hij achter over klapte als hij ging steigeren. En me tante is er ook een keer onder gekomen tijdens het rijden.
Een ding dat je wel moet weten is dat Monika jouw angst voelt bij het opsteigen. En daar kan ze misbruik van maken om onder het werk uit te komen. Hier volgen een paar tips.
1. Zorg ervoor dat er altijd iemand bij je is met opsteigen
2. Ga eerst longeren voordat je gaat rijden, dan kan je zien hoe ze is
3. Vraag of iemand anders jouw wilt helpen bij het opsteigen d.m.v. Monika stelling te laten geven, dan kan ze moeilijker omhoog.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heb je trouwens al gekeken of er niks 'vastzit' in haar rug?

Veel succes en groetjes Zilly

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:04


Je suis Charlie.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:08

belletje ging als ik alleen was ook altijd lopen, maar dan wel voorwaarts, en als ik er half op was ook rennen soms. Ik ben toen gewoon in het gangpad op gaan stijgen zodat ze nergens heen kon of ook in een hoek. Nu kan ik er ook gewoon op waar ik wil, zonder dat ze gaat lopen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:21

Zoals Tigger al zei: teugels los laten of losjes laten hangen bij het opstijgen, niet met de voeten in de buik prikken, iemand het paard aandacht geven (niet vasthouden!)

Wat ook helpt tegen het weglopen/achteruit lopen:
In de beugel gaan staan, blijven hangen tot ie/ze stilstaat en afstijgen, zo elke keer weer en dan als ze stilstaat bij opstijgen, flink belonen.

Ik had met Snowdon ook paar kleine tegenstribbelingen met opstijgen, maar die waren zo opgelost na enkele keren oefenen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:20

op de stal waar ik werk staat een 3 jarige die dat ook doet, die is gewoon bang met opstijgen,m dat was op een gegeven moment wel over, amar ze bleef gewoon niet stilstaan, paktr je als ruiter de teugels vast dan ging ze omhoog

dus we hebben er een longeerlijn aangedaan, iemand die hield die heel losjes vast, en ze stond in een soort van vierkant van hindernissen, maar dan aan 1 kant open, snap je het nog?dus ze kon geen kant op

zodra degen zn been over haar heen deed sprong ze naar voren/opzij.omhoog, dat moest er dus uit.

dan kan je 2 dingen doen

1) degen die haar vast heeft geeft haar een snoepje oid, dat ze afleiding heeft en voor dat ze het zelf door heeft zit de ruiter op de rug, de ruiter zelf houd de teugels heel losjes vast, stapt gewoon rustig op, dus niet in de buik prikken, of hard in t zadel terecht komen enzo.zodra de ruiter zit mag ze rustig wegstappen.(dit deden wij op t werk dus niet wij kozen voor nummer 2)

2) als je geen snoepjes wil geven met opstappen ivm dat het paard gaat schooien of verwend wordt, dan kan je het paard aan de longeerlijn laten casthouden, ze staat dan, net als bij 1 tussen de hindernissen in(hoek van de bak kan ook) zodra de ruiter opstapt, wil het paard naar voren schieten of omhoog gaan, dus moet je haar niet tegenhouden(paard is meerdere keren omgevallen bij het steigeren) dus gaat degen met de longeerlijn vast, heel zachtjes lopen, het paard loopt dus heel erg rustig weg, en ruiter kan probleemloos opstappen.
dan daarna blijven oefenen met halthouden en rustig wegstappen enzo
dan na het rijden een paar keer op en af stappen, na een tijdje(3 weken bij mij op t werk)kan de ruiter helemaal alleen probleemloos opstappen.

in dit geval ging het om een 3 jarige die net zadelmak was en echt bang was voor het opstappen en ook om was gevallen bij het steigeren.

maar of je nu voor 1 of voor 2 kiest, zelf niet bang gaan doen, dat merkt het paard, en ook veel na het rijden op en af stappen, dan gaat het vanzelf steeds beter!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 16:33

Bedankt!!!
Cassidy: het zijn 2 verschillende vragen!!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 16:35

Ze is trouwens pas geleden helemaal nagekeken door de dierenarts en het rare is dat ze dit pas sinds kort doet, ze voelt denk ik idd. mijn angst?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, GoogleAdsense, Trendiction, wendyh en 83 bezoekers