tot hoe zwaar kan een quarter berijder zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
flashy
Berichten: 59
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: hilversum

tot hoe zwaar kan een quarter berijder zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-03 12:58

Ik heb een quarter merrie van 7 jaar. Zij heeft schofthoogte 1:52 m
Ik vraag me af of er ook mannen op haar kunnen rijden en tot welke gewicht. Zijn daar standaard regels voor?

Sugarmiss: tikfout uit titel gehaald


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 13:01

Ligt aan de bouw van het paard, en aan de manier van rijden van de ruiter. Een beginnend ruiter met minder gewicht kan het paard meer dwarszitten dan een gevorderd ruiter met meer gewicht. Er heeft eens een lijst in de bit gestaan dat een quarter een ruiter met max. 75 kg kan hebben. Maar dit is weer te algemeen gesteld...

En ik ga er vanuit dat je in dit geval een berijder bedoelt en niet een bereider? Zou toch de titel even aanpassen voordat mensen rare dingen gaan denken...alsof je dat paard op de BBQ gaat gooien of zo Knipoog

Je suis Charlie.

skybandit
Berichten: 36
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:06

Ik dacht altijd dat een quarter beresterk was, dus om nou te zeggen dat ie een berijder van maximaal 75 kg kan dragen? Ik heb op wedstrijden wel eens mensen gezien die vast en zeker veel zwaarder zijn dan dat. En de paarden die ze bereden (quarters) hadden er zo te zien geen enkele moeite mee. Dit geldt overigens ook voor bepaalde ponyrassen die je ook weleens op wedstrijden ziet. New Forest, Haflingers, Arabieren e.d. die kunnen ook best meer dan 75 kg dragen + zadel.
Je moet het natuurlijk ook niet overdrijven, maar zolang het paard met plezier en superveel energie onder het zadel loopt, is er niks aan de hand. ik moet trouwens zeggen dat ik het heel goed vind dat mensen zich afvragen hoeveel hun paard/pony aankan qua gewicht en er niet domweg opstappen.

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:07

IN de VS zitten beren van kerels op die kleine quarter beestjes. Onze paardenmaten vanaf 1.60 vinden ze daan maar wat groot...

De quarter is erop gefokt sterk te zijn en kerels te dragen op grote snelheid. Overigens, de kruizingen -quarters (nprs x quarter enzo) zijn wat dat aangaat minder gewend...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 14:47

ik zal eerlijk bekennen dat ik nie de lichtste ben. ik zal zo rond de 100 kilo zitten.
en eigenlijk is dat ook 1 van de redenen dat ik baily heb gekocht. hij draagt me met plezier en daar komt bij dat het een zwaar tuigtype tinker is. ik zal best wel op een quarter willen rijden maar dan moet ik er zelf van overtuigd zijn dat ie mij met plezier (en gemak) draagt.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:01

Dees schreef:
De quarter is erop gefokt sterk te zijn en kerels te dragen op grote snelheid. ...


Ik vraag me af of dat zo is Verward E.e.a. houd toch ook verband met het feit dat die aanwezige spieren wel getraind moeten zijn voordat er sprake kan zijn van het dragen van overgewicht.
Ik denk persoonlijk dat een korte rug hiervoor geschikter is dan een lange rug.
Sugar heeft één keer een gewicht van 100 kg gedragen en aan haar reactie te zien (hoofd en rug) vond ze dat niet prettig.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:21

De Quater is er gefokt op sprintsnelheid. Niet op fysieke kracht.
En Cassidy schrijft een ruiter met 75 kg SkyBandit, niet een ruiter van 75 kg. Hoe zwaar die ruiter dan kan zijn is onbekend misschien?
Maar je ziet volgens mij vrij snel wanneer het gewicht van de rijder voor een paard te zwaar is. Dat heeft met zijn hele fysiek te maken en niet alleen met schofthoogte.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:35

Wat een Quarter kan dragen ligt aan een aantal factoren: hoe oud en bespierd is het paard in kwestie, en met bespiering bedoel ik de hele massa van het paard. Naarmate het paard zelf in balans loopt, neemt ook de "draagkracht" toe. Ook hoe goed een ruiter kan paardrijden (het paard in z'n beweging hindert) en welke discipline je wilt rijden zijn belangrijke factoren. Voor Reining wordt het paard zo-wie-zo veel meer belast dan voor Trail. Kortom, er is geen kant en klaar antwoord.
Lijkt mij wel dat je onder de 100 kilo moet blijven (is ook beter voor de gezondheid van de ruiter)

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 18:09

Henriette schreef:
Wat een Quarter kan dragen ligt aan een aantal factoren: hoe oud en bespierd is het paard in kwestie, en met bespiering bedoel ik de hele massa van het paard. Naarmate het paard zelf in balans loopt, neemt ook de "draagkracht" toe. Ook hoe goed een ruiter kan paardrijden (het paard in z'n beweging hindert) en welke discipline je wilt rijden zijn belangrijke factoren. Voor Reining wordt het paard zo-wie-zo veel meer belast dan voor Trail. Kortom, er is geen kant en klaar antwoord.
Lijkt mij wel dat je onder de 100 kilo moet blijven (is ook beter voor de gezondheid van de ruiter)


hoezee je hebt helemaal gelijk. ben trouwens net op de weegschaal gaan staan (beetje off topic maar jah)
en ik mag wel trots vertellen dat er al weer 3 kilo af is *LOL*

straks wordt ik nog te licht voor mijn paardje

maar het ligt dus vooral aan de bouw en bespiering van het paard en of hij er moeite mee heeft...
dat is dus ook een reden waarom ik vaak alleen op grote sterke paarden stap. zelfs als iemand zegt dat zijn paard het wel aankan .. want je paard moet zich er goed bij voelen maar jij ook.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:46

Banish is volgens mij een redelijk gemiddelde quarter. Niet extreem gespierd, maar wel een lekker kontje om het zo maar te zeggen. Het is een pleasure gefokt dier, dus niet zo'n hele korte rug en geen aflopende kont.
Ik zet Rob er wel eens op en die weegt ruim 80 kg (dat schommelt nog wel eens) Banish loopt dan heel normaal in de rondte, lijkt het zelfs nog leuk te vinden ook aan zijn koppie te zien en doet heel braaf en op zijn gemak een drafje en een galopje. (Soms een beetje té braaf, dan wou ik dat hij bij mij zo lief was) Dit om even aan te geven wat mijn paard nog met gemak en plezier kan dragen.
Oh, ja: Rob is een beginnende ruiter dus hij zit er niet langer dan 5 á 10 minuten op en hij zet hem niet aan het werk. Dat kan misschien ook nog schelen...

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:03

Bij een hoop trailvakanties, waar dus quarters worden gebruikt, geldt een maximum gewicht van 90 kilo. Het lijkt me dat wanneer een quarter dit de hele dag buiten kan dragen, dit ook wel geldt voor gewone training. Ik weeg zelf overigens 75 kilo en mijn quartertje van 1.48m is uitstekend in staat mij in volle vaart te lanceren, ook klasse I endurance doen we met gemak....

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:56

Ik denk idd dat je naar je paard moet kijken. Mijn quartertje is erg klein en dat blijft ze waarschijnlijk ook wel, ik wil er ook (nog) geen zware mensen op hebben.
Als ze nou wat ouder is, meer conditie en spieren enzo heeft dan is het wat anders. Mischien dat mijn vader er dan wel eens op mag ofzo. Krijg je alleen weer dat het er voor geen meter uitziet (zie je het voor je; een man van 1,85 op een quarter van 1,45 Haha! )

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:07

Hm denk dat het voor ieder paard anders is. ligt aan teveel factoren om te zeggen 80+ is te zwaar.. Bespiering van het paard, bouw van het paard, kwaliteit van de ruiter etc etc.
Ken ook niet echt zeggen dat die van mij er moeite mee zou hebben. En ik weeg op dit moment 105. (of iets meer Lachen ) En als het streefgewicht inderdaad 80 kilo zou zijn ken ik net zo goed een andere hobby zoeken want dat weeg ik sinds mijn 13e al niet meer Lachen

Western Training 11J
"Good judgement comes from bad experience, and a lot of that comes from bad judgement."

Smartme9
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:51

Ik denk eerder dat de rijstijl van iemand belangrijker is als het gewicht. Iemand die 70 kg weegt en zijn paard niet kan verzamelen bezorgt het paard hoogstwaarschijnlijk ook rugklachten. En in Amerika letten ze nou inderdaad niet echt op gewicht; kijk maar naar Dell Hendricks en Tim McQuay en bijv. naar Steffen Breug/Duitsland... dat zijn nou ook niet direct de lichtste! En dan heb ik het natuurlijk niet over iele, fragiele paardjes van 1.35m....


Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:43

Ik heb ook regelmatig gezien dat de verhoudingen niet kloppen.
Dus qua gewicht en/of lengte moet het ook kloppen met het paard. Dit vind ik voor alle paardendiciplines gelden, in de dresuur zie je het ook vaak, kleine ruiter op zo'n groot paard.
Ik ben ook beslist niet mager (oei) maar mijn paard is voor een Quarter aan de grote kant. Op een foto te zien vond ik het zelf wel kunnen.

Het hangt ook van het werk af wat het paard moet doen. Ik heb in een vakantieblad voor paarden wel zien staan dat de ruiters niet boven de 80 kg mogen zijn bij bepaald trektochten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers