martingaal, werkt die te hard in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

martingaal, werkt die te hard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 17:50

Hallo paardenmensjes onder elkaar,



Als ik spring rij ik mn paard met martingaal, maar als ik de volgende
dag weer dressuur ga rijden doet ie heel raar. Hij legt zn hoofd bij wijze van bij onze lieve heer op tafel en als ik de teugels op maat maak gaat ie ook maf doen. Ik trek eigenlijk nooit echt aan mn martingaal, maar wat kan ik hier aan doen?? Moet ik m niet meer met martingaal rijden? Ik weet niet wat ik moet doen hellup!!

Nog een heeeeeel gelukkig nieuwjaar allemaal


DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:20

Je trekt nooit aan je martingaal Verward lijkt me ook niet echt logisch dat je daar aan kan trekken, die heb je toch niet in je handen?
Als hij z'n hoofd lucht in doet, oplossen door hem naar voren toe te rijden.
Niet eerder je teugels op maat maken dan dat hij z'n hoofd redelijk laag houdt.
Als hij echt te gek gaat doen met rijden en je hem niet met lange teugels kunt rijden zonder dat het gevaarlijk wordt/hij veel te snel gaat dan moet je natuurlijk wel wat kortere teugels aannemen, maar dan alsnog oplossen door hem naar voren te rijden.
Als je hem zonder martingaal kunt rijden met springen, zou ik hem wel aflaten. Waarom met hulpteugels rijden als het ook zonder kan?
Vraag het ook eens aan je instructrice (als die erbij is) die kan echt zien wat hij doet, wat wij van achter de computer niet kunnen Knipoog.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:30

ze bedoeld dat ze niet aan de teugels trekt denk ik met de martingaal om

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 19:10

Ik bedoel dat ik de martingaal zo min mogelijk in laat werken, dus als ie te sterk wordt niet te snel aan die martingaal gaan klooien snappie?????

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:12

Bedoel je niet een slofteugel?
Een martingaal heeft namelijk alleen de functie dat het paard zijn hoofd niet omhoog gooit.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 19:17

Nee de slof bedoel ik niet. De martingaal helpt ook als ie heel sterk is/wordt en hij zet dan ook vaak zn kop erop, daarom rijd ik ermee.

Gelukkig nieuwjaar !! *LOL*

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:04

een martingaal zorgt ervoor dat het hoofd van het paard niet te ver omhoog kan komen, je kan er niet aan trekken. ik vind het een ellendige hulpteugel (bij dressuur) omdat er ontzettend veel informatie verloren gaat door de ringen (behalve als je hem weer net niet nodig hebt). in jouw geval is de hulpteugel misschien te kort.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:47

Volgens mij rij je niet met een martingaal maar met een ander soort hulpteugel.
Ik ken geen andere hulpteugel behalve de slof die je als ruiter kunt bedienen. Misschien moet je er maar eens een foto van plaatsen. Op Divoza zijn plaatjes te vinden van alle hulpteugels.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:39

hoe lang heeft hij hem al? springen lijkt me niet te doen met een martingaal, of wat die hulpteugel dan ook is, als hij er niet helemaal aan gewend is. misschien trekt die echt bij de landing ofzo...

Enya - Daya :-)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:41

Bedoel je niet een Thiedemann?

Goedgekeurd onderschrift :)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:09

en heb je hem niet gewoon te strak zitten, bijna 3kwart rijd met een te strakke martingaal!! En dan werkt ie dus altijd in, wat je ook doet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:23

Een heleboel mensen rijdt inderdaad met een te strakke martingaal. Als je de riem met de ring aantrekt als je naast het paard staat, hoort de ring ongeveer tot de schoft te komen (eigenlijk het bovenste puntje van het schouderblad van het paard).Alles wat daar niet komt is te kort!

Je suis Charlie.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:45

met de ringen tot de kaak/keel!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:46

Ringen tot kaak/keel of puntje van het schouderblad is hetzelfde....Lips are sealed

Je suis Charlie.

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 18:17

Nee het is echt een martingaal met 2 van die ringen. Het kan wel dat ie te strak zit, maar mijn springinstructeur zei dat ie goed zat, en die weet het wel. Maar ik ben van de martingaal afgestapt. Ik ben van plan er nooooooooooooit meer mee te rijden, weg ermee!!! hahaha, nee echt ik ga m niet meer gebruiken, weet ik zeker dat ik geen schade aanricht. Veel hulpteugels zijn trouwens toch ondingen vind ik Lachen

Thanks voor al jullie adviezen!!!!!!!!!!!!!!!!! Pling Pling Pling Pling Pling Pling

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:14

Dan zul je hem inderdaad wel te strak hebben zitten.
Ik rijd af en toe ook met martingaal en dan vooral als hij erg lang stil heeft gestaan, omdat hij dan nog wel eens de neiging heeft om ineens zijn hoofd om hoog te gooien.
Maar verder maakt het echt geen verschil of ik met of zonder rijd omdat hij normaal niet inwerkt.
Alleen op het moment dat hij zijn hoofd echt omhoog gooit (zo heb ik eens een kopstoot gehad) dan werkt de martingaal in.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:44

[quote="Geriette"] Ik ben van plan er nooooooooooooit meer mee te rijden, weg ermee!!! hahaha, nee echt ik ga m niet meer gebruiken, weet ik zeker dat ik geen schade aanricht. Veel hulpteugels zijn trouwens toch ondingen vind ik Lachen


Groot gelijk, en ja, ook een gelukkig nieuwjaar !

more with less

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:09

Met martingaal SPRINGEN??? Verward
Dit kan toch helemaal niet ............... Lips are sealed

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:14

Martingaal vind ik een van de vriendelijkste hulpteugels die er zijn, Springen kan zeker wel met een martingaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:15

Ik vind de martingaal ook 1 van de vriendelijkste
MITS goed bevestigd.
En zoals veel hulpteugels in 99 van de 100 gevallen overbodig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:24

ilona1987 schreef:
Met martingaal SPRINGEN??? Verward
Dit kan toch helemaal niet ............... Lips are sealed


Waarom kan dat niet? Ik weet niet wat je onder een martingaal verstaat, maar het is bij uitstek de geschikte hulpteugel voor bij het springen? Kijk eens bij de gemiddelde grote springwedstrijd: heel veel ruiters, ik durf zelfs te zeggen dat de meeste grote ruiters een martingaal om hebben?

Jos Lansink:

Afbeelding
Afbeelding

Ludger Beerbaum
Afbeelding

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:25

runningkawa schreef:
Ik vind de martingaal ook 1 van de vriendelijkste
MITS goed bevestigd.
En zoals veel hulpteugels in 99 van de 100 gevallen overbodig.


Maar die ene keer dat je hem echt nodig hebt, ben je blij dat hij er zit...

Je suis Charlie.


boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:33

Ik houd ook niet van hulpteugels, maar voor mijn gevoel heeft een martingaal nog wel de minste werking. Ik heb er wel een en gebruik hem voor het springen. Mijn paard kan dan behoorlijk heftig zijn en kan haar hoofd heel snel omhooggooien, waardoor ze soms met weggedrukte rug springt. Verder is het zo dat ik hem soms gebruik als ik lang niet meer in het bos gereden heb. Ze heeft dan nml. de neiging om als ze iets engs ziet ook ineens haar hoofd om hoog te gooien en zich vliegensvlug om te draaien. Met martingaal heb ik dan een betere controle en lukt me wel om op een normale manier langs iets spannends te rijden. De martingaal werkt pas, als ze echt haar hoofd omhoog gooit en belemmerd verder de teugelvoering niet.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 16:26

mijn ervaring met martingaals is dat je niet of nauwelijks verschil merkt op het moment dat je ermee rijdt, maar zodra je hem eraf haalt, is het een en al ellende...
maar ik ben sowieso geen fan van hulpteugels.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers