Fitz = pechpaard met veel geluk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Fitz = pechpaard met veel geluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 20:23

Tja, wat doe je met je paard als je door de sneeuw geen kant uit kunt?
Dan gaat ie in de molen en nog eens in de molen en misschien nog maar eens in de molen , je moet wat in deze tijden.
Dus de molen wordt intensief gebruikt door iedereen bij ons op stal.
Tig keer per dag aangeharkt, dus je denkt dat het helemaal goed zit.

Gisterochtend liep Fitz ook in de molen en ik zat samen met de staleigenaresse met uitzicht op de paarden lekker warm binnen koffie te drinken toen Fitz ineens op 3 benen door de molen ging.
Schrik, foute boel!
Gauw er naar toe en wat bleek: er stak een spijker in zijn hoef, bovenaan bij de straal.
Met een tangetje er toch maar uitgehaald en meteen begon het behoorlijk te bloeden.
Het was een spijker van een cm of 10 die voor de helft zijn hoef was ingegaan. DA gebeld en deze zou direkt na zijn operatie komen. Intussen moest ik er watten instoppen en met een plakbandage die op zijn plek gehouden.

Toen de DA kwam sneed hij eerst delen van straal en hoef weg om goed te kunnen analyseren waar de spijker naar binnen was gegaan. Ik vroeg ook meteen aan hem wat nu beter is: de spijker laten zitten tot hij er was of eruit halen. Zijn voorkeur ging toch uit naar eruit halen zodat hij niet nog meer schade aan kan richten.
Volgens hem heeft Fitz enorm geluk gehad, was de spijker iets lager naar binnen gegaan dan was het niet goed afgelopen omdat dan aan de binnenkant de nodige schade was aangericht.

Nu kan ik volstaan met Animalintex in zijn hoef doen en plakbandages eromheen. Voor de rest kreeg hij nog een tetanus en antibiotica injectie en zelf moet ik hem ook nog 6 injecties geven en vooral goed in de gaten houden of hij dat been niet ontlast.

Hij mag niet de molen in dus ik ben nu zelf hevig voor stapmolen aan het spelen op het schone stuk erf Schijnheilig , ach, dat is ook weer goed voor mij.

Gelukkig lijkt het allemaal met een sisser af te lopen maar ik moest gisteren toch wel even denken aan Imi van Suzanne.

Het is ook werkelijk niet te geloven dat van de 15 paarden die daar staan uitgerekend Fitz midden in die spijker gaat staan.
En hoe hij er komt Verward , geen idee....

Ik weet wel dat ik zodra Fitz de molen weer in mag bij daglicht nog eens goed ga zoeken naar evt. andere spijkers.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 10-01-03 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilies
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:27

arm paard

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:32

pfiew... is niet leuk zeg, maar idd een groot geluk bij een 'klein' ongeluk.

Sterkte ermee!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:40

Het wordt zo echt Pechvogel Fitz.

Hoe lang moet je nu bezig met de plakbandages en zelf voor stapmolen spelen?

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:41

Ja , na alle ellende die ik vorig jaar had moest Danno op het laatste moment ook in een spijker trappen.

Bij hem ging het om een dakplaat spijker.
Ik had dus wel de spijker laten zitten en gelijk de DA gebeld. Ik had dat wel eens gelezen zodat de DA gelijk kon zien welke richting de spijker op ging.

Danno heeft een week in het verband gestaan waarvan 3 dagen echt serieus 24 uur op stal, hij wou immers gewoon niet lopen en was ziek van de pijn.
Toen hij opknapte heb ik hem buiten gezet en later zonder verband.
Kennelijk iets te vroeg want 2 weken later had hij een zweer. Ik heb hem toen apart gezet op een droog stuk beton en elke dag in de biotex. Dat heeft goed geholpen en alles is nu weer okay.


Tip: koop een hoefschoen dan kan hij straks weer naar buiten en loop je niet het risico om alsnog zweren te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:41

Daar schrik je wel van (en uitgerekend Fitz weer...)
gelukkig is het goed afgelopen!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:50

dat is schrikken zeg.
Gelukkig liep het redelijk goed af

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:25

weet je wat misschien wel handig is,weet niet of je iemand kent met een metaaldetector,heel handig ook voor het land enzo.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:25

jeetje arm paard, gelukkig maar dat je er zo snel bij was!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 09:53

Tss, ze moeten ook altijd Fitz hebben he? Arm paard. geef hem maar een dikke knuf en ik hoop dat het snel geen pijn meer doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:47

Wat zul je geschrokken zijn! En fitz natuurlijk ook. Ik hoop dat hij geen pijn meer heeft en snel weer in de running kan.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:55

Jeetje, dat is idd schrikken. Gelukkig maar dat het goed is afgelopen.
Ik hoop dat hij gauw weer helemaal op de been is.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 11:12

Heb je je metaaldetector al uit het stof gehaald?? Haha!

Schiet weer lekker op zo he, met die arme Fitz, dat precies hij er nou weer in moet trappen...

Sterkte!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:13

Arme fitz.. hij heeft er waarschijnlijk nog wel even last van. Vorig jaar was 1 van mijn paarden in een kram gaan staan, maar omdat ze op dat moment kreupel was aan een voorbeen, liep ze al wat moeilijk en had niemand iets in de gaten!! Na 2!! dagen had ik pas door dat er een kram in haar hoef zat (achterhoef), kon hem er zelf niet uithalen en de dierenarts durfde het niet, die zei dat de hoefsmid mar moest komen, die had meer ervaring met hoeven. Hoefsmid gebeld, die kwam er gelijk aan (bleek later ook nog eens wat (3) biertjes op te hebben, maar voor een noodgeval moet je wat...). Kram eruit en bloeden....!! Een paar dagen gespoeld met betadine in een schoen.. goed in de gaten gehouden en met 2 weken liep ze weer redelijk normaal....
Maar ze had dan ook last van een voorbeen, dus moest in die tijd een voor en achterbeen ontlasten..

Iig sterkte met fitz en ik hoop dat hij er minder lang last van heeft!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:23

Tjee dat dat jullie nou weer moet overkomen.
Gelukkig is het niet ernstig, nou maar hopen dat hij snel weer is opgeknapt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:49

fijn dat het uiteindelijk toch nog goed afliep!
succes ermee!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:25

Wat een pech, een spijker is zo smal, moet hij uitgerekend daar in gaan staan? Ach, ja sommige paarden.....
Hopelijk is hij snel weer goed!!!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:55

Jeetje wat erg zeg!! Gelukkig is die spijker niet nog dieper gegaan! Nou, wens hem maar beterschap

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:56

brrr, moet er niet aan denken!!! En ik heb straks per 1 febr ook een stapmolen, ga er gelijk daar opletten. Gelukkig lijkt het nu goed gegaan te zijn, en ja, aan de hand stappen is ook goed voor de conditie van het bazinnetje Lachen

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:59

Balen, Fitz gaat er toch niet zo'n pechjaar van maken als vorig jaar hoop ik he?
Hopelijk ben je weer snel aan de gang en kunnen we weer tegen elkaar 'strijden'. Knipoog

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:12

Jeetje, Fitz toch dat pechpaard. Gek eigenlijk, je zou zeggen dan moet die spijker bijna rechtop hebben gestaan wil een paard er in stappen, maar dat zal wel zo komen door de harde grond. Gelukkig is de vorst zo goed als over.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:17

Hopenlijk is dit voorlopig even zijn laatste pechmoment.
Gelukkig maar dat de spijker nog een beetje "gunstig" zat. Succes ermee!
En ach zelf stapmolen spelen kan ook leuk zijn Tong uitsteken

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:56

Jeetje Leontien wat onwijs balen het zit jullie steeds niet mee he.
Wel een mazzel zeg dat het achteraf nog een beetje mee viel.
beterschap voor fitz

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:09

Pfjoewwww. 'geluk'bij een ongeluk inderdaad, dat het gewricht niet van onderaf geraakt is. Ik las het en ik moest er ook meteen aan denken!!! Brrrr...
Maar ja, de schrik is er niet minder om. Wat een pech zeg!

Groetjes Suzanne