Drachtige merrie inenten tegen Rhino?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Drachtige merrie inenten tegen Rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 04:19

Ik vroeg me af, Nuala is nu 5 maanden drachtig, en in februari moet ze weer geënt worden. Is het dan het slimste om ook tegen Rhino te laten enten? Want volgens mij zit dit niet in de standaard enting toch?
In principe komt ze nooit op andere stallen, alleen de draver die bij haar staat loopt heel veel concoursen. En zal ik dan gelijk onze shet ook tegen Rhino laten enten?


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 08:47

ik zou de merrie zeker laten enten, even in overleg met de DA voor timing e.d.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 09:27

Wij laten onze drachtige merries niet meer tegen Rhino enten als ze ruim over de helft zijn. Ook geven we ze dan geen Equest meer, maar Furexel of Eqvalan. Dit om zo min mogelijk risico te lopen, klinkt misschien raar, maar er zijn al meerdere gevallen bekend, waarbij de merries na een spuit een spontane abortus hebben gekregen. Mijn broer heeft bij zijn paarden zelf ook 1 spontane abortus na een Rhino-injectie en 1 spontane abortus na een Equest wormenkuur gehad. Het kan natuurlijk altijd ergens anders aan liggen, maar waarom zouden we het risico nemen, denk ik dan! Er komen toch nooit paarden van andere stallen bij ons in de winter & lente, dus is er ook weinig besmettingsgevaar.

Het heeft trouwens geen zin om alleen jouw paard te enten. Als je beslist het te doen, moet je Shet (en de draver) gewoon ook, anders verminder je de werking van de enting.

[edit] En zoals hieronder al gesteld wordt, is de dekking inderdaad geen 100 %, plus dat je meerdere keren per jaar moet enten, voor een goede werking [edit]
Laatst bijgewerkt door Fries op 06-01-03 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bescherm de dieren tegen de beesten!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:00

ahum
meeste drachtige merries worden wel ingeent maar houd er rekening mee dat de rhino enting niet helemaal dekt. er is helaas nog geen goeie enting voor rino zoals voor klem en influenza. dus de kans wordtminder maar het is er nog wel.
ik zou zeggen vraag het je da even tijden een telefonisch spreekuur ofzo. darnaas moet je gelijk alle paarden laten enten anders helpt het sowiezo niet..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:15

ik heb exel ook nooit geent. ik zou het ook nooit doen. reden? omdat het hier zelde heerst en het dus een spontane abortus te weeg kan berengen.
het heeft overigens toch geen zin als de rest op stal er niet tegen ent.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:12

Als je niet ent is de kans op abortus vele malen hoger dan dat je merrie zou aborteren door de injectie. Net alsof je niet zou vaccineren tegen tetanus omdat 1 op zoveel daar allergisch op reageert. Tuurlijk vaccineer je: de drachtige merries op 5-7-9 maanden en de rest elke 6 maanden. Dan is de kans op aborteren het kleinst. Dat het vaccin niet goed werkt is uit de context getrokken. Het werkt net zo goed als een ander vaccin tegen de abortusvorm van rhino en de ademhalingsvorm, maar totaal niet tegen de verlammingsvorm.
Er is veel tegenstand tegen het vaccin maar dat heeft eerder met de prijs te maken. In andere landen moet verplicht geënt worden als je paard op een wedstrijd of samenscholing van paarden komt. Hierdoor is al veel opgelost en is het misschien toekomstmuziek voor onze streken....

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:42

Inderdaad, in frankrijk heb je bij elk paard een paspoord, alle inentingen moeten hierin vermeld worden en indien dit niet gebeurd wordt het paard gewoon uit de wedstrijd gesloten.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 00:45

Dus ik kan nu het beste nog wel enten?
Dan zal ik mijn DA snel gaan bellen, want 5 maanden is nú dus.
Ik neem aan dat de draver bij mij op stal wel geënt is, aangezien hij concoursen loopt, maar dat zal ik ook nog eens navragen.
Is er hier iemand die een veulen heeft verloren door te enten? Weet iemand misschien een website met meer info?
En wat kost de enting dan extra?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 08:35

Als je Rhino wilt enten moet je dat nù doen,
dan moet ze hem over een maand weer hebben, kan je dat gelijk combineren met influenza en tetanus.
Je kan het dan wel het beste elk half jaar doen en dan geniet het nog voorkeur om het een 2 weken voor de geboorte te plannen. Dan krijgt het veulen vanuit de biest de meeste bescherming.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 08:52

Het ligt geloof ik ook aan welk merk entstof je voor Rhinopneunomie gebruikt wanneer en hoe vaak je moet enten. Bij ons wordt de hele stal gedaan, alle paarden 2 keer per jaar, alleen de drachtige merries moeten dan in de 5e, 7e en 9e maand. (Hier wordt geent met Duvaxyn EHV 1,4). (Daarnaast enten we de wedstrijdpaarden tweemaal jaarlijks voor influenza en tetanus, en de rest 1 keer per jaar)

Natuurlijk is enten geen garantie dat ze niks krijgen, maar het risico wordt waarschijnlijk wel heel wat minder. Zeker tegen besmettelijk verwerpen. Tegen de 'verlammingsvorm' van rhino kan je niet enten.

Wij hebben er een paar jaar geleden voor gekozen om met de hele stal alles te enten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:30

Idd, alle verhalen hierboven vertellen het hele rhino verhaal wel. Bedenk wel dat enten tegen rhino eigenlijk alleen nuttig is om de infectiedruk die op een stal is te verlagen. Als je geen problemen hebt (of hebt gehad) zou ik er nog eens over nadenken of je het wel wil doen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:37

De algemen trend is toch dat elke dierenarts zou moeten aanraden om te vaccineren (niet in Utrecht??), niet voor z'n eigen portemonnee maar om de hoeveelheid circulerend virus te beperken. Dat is de enige manier om uitbraken te voorkomen, [VvdD] Phew de Rhino lijkt voorbij
Andere landen zijn een stapje verder en ondervinden de positieve effecten. Ik denk niet dat een afwachtende houding nuttig is: je wacht toch niet tot de eerste maal de helft van je merries aborteert vooraleer te vaccineren....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:42

O jeee...mijn merrie is al praktisch 8,5 maanden drachtig en ik heb haar niet geent...
Ze staat samen met mijn andere merrie in een stal die nu 1 jaar oud is (dus geen oud virus erin waarschijnlijk). Sinds medio november is er geen contact meer geweest met andere paarden.

Heeft vaccineren nu nog zin, of is dat alleen maar vragen om moeilijkheden? De merrie lijkt volkomen gezond. Kan ze ook bevallen zonder geent te zijn?
O ja, begin september heeft ze haar jaarlijkse enting gewoon gehad, ze was toen dus 4 maanden drachtig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:54

Het virus overleeft niet in een stal dus dat is wel OK. Geen andere paarden in de buurt laten komen is het allerbelangrijkst (ook niet langs de weide). Bij ons is ook de stal volledig gesloten, daarmee bedoel ik dat er geen paard uitgaat of binnenkomt dat in contact kwam met anderen, maar af en toe gebeurt dat toch (bezoek, naar de kliniek onverwacht etc...) Daarom zijn ze bij ons allemaal geënt, ook de ponys (2 X per jaar) en de veulens en jonge paarden. Het geeft toch iets meer zekerheid dat de hoeveelheid virus op stal laag is en dat de kans alleszins heeel laag is dat ze door Rhino aborteren. Vaak worden voorbeelden bovengehaald van gevaccineerde paarden die aborteerden maar dan komt uit dat ze bv. een slag kregen of dat ze bv maar 1 keer tijdens de dracht werden geënt, ergens 6 maanden geleden.
Ik denk dat je nu beter afwacht, wie zal het zeggen,..., op contact letten en meestal gaat alles natuurlijk goed, niet het grootste deel van de paarden aborteert, gelukkig: het is al spannend genoeg allemaal Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 11:14

Dees,
Als je het nu doet en over een maand herhaalt is natuurlijk je veulen ook optimaal beschermt.

Mijn merrie staat trouwens helemaal afgezonderd in een buitenstal,
overdag staat ze de hele dag buiten en heeft ze wel contact met andere paarden.
Volgens de da zou het risico op evt. infectiegevaar op deze manier heel klein zijn.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:02

De trend is niet dat elke DA zou moeten aanraden om te vaccineren. Een DA moet een afweging maken tussen de voor- en nadelen van een behandeling, en daarin dus ook meenemen of het effect van een middel voldoende is. En daar naar handelen. Daarbij blijft iedere eigenaar zelf de keuze maken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:21

Je kunt het beste op stal management maatregelen nemen in combinatie met enten. Alleen enten heeft geen nut als je merrie toch via andere paarden ( die bv op wedstrijd gaan) in aanraking komen met rhino. Best optie zou zijn om alle drachtige merrie's apart te houden van eventuele wedstrijdpaarden. En zoals ik heb begrepen moet je dan ook frequent enten. Ik dacht om de zes weken maar dat weet ik niet geheel zeker.
Mijn collega is gepromoveerd op rhino bij paarden. Ik heb zijn stuk thuis liggen. Is heel interresant. Mocht je het willen hebben dan kan ik voor je een kopie maken.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:52

Daarom moeten er zoveel mogelijk paarden geënt worden, zodat alle paarden die op wedstrijd komen ook verplicht geënt zijn. Dat lost pas het probleem op... dat kriskras gedoe lost niks op.
In het buitenland hebben ze dat door, bij ons moet het weer een paar jaartjes langer duren en een paar abortussen extra voor dat ingevoerd wordt.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:32

Waarom moet een merrie de 5de, 7de en de 9de maand geent worden dan?? Mijn merrie is ook drachtig, maar ik heb hier nooit iemand over gehoord. Mijn merrie komt ook in aanraking met andere paarden. Is dit heel erg?? Ook is ze nooit ingeent tegen rhino volgens mij (zit toch niet bij de normalen basisvacanatie in). Is dit heel erg???

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:38

Waarom moet een merrie de 5de, 7de en de 9de maand geent worden dan?? Mijn merrie is ook drachtig, maar ik heb hier nooit iemand over gehoord. Mijn merrie komt ook in aanraking met andere paarden. Is dit heel erg?? Ook is ze nooit ingeent tegen rhino volgens mij (zit toch niet bij de normalen basisvacanatie in). Is dit heel erg???

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:39

sorry foutje. die twee keer had hem terug geklikt en toen dacht ik heb ik hem nog niet verzonden dus nog maar een keer geklikt. maar ik bedoelde ook dat mijn merrie niet is geent, staat er niet in, maar is dit heel erg???


jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:40

Wel gewoon elk jaar hoor. ( ben een beetje vaag bezig vandaag) maar niet de 5de de 7de en de 9de maand

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:37

Ik zou haar niet nu nog die enting geven,dan is de kans aanwezig op spontane abortus door de enting.
Het virus is heel rustig in nederland dus veel risico loop je niet.
Daarom word ie ook niet standaard gegeven of geadviseerd door dierenartsen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:43

jannahuis schreef:
Wel gewoon elk jaar hoor. ( ben een beetje vaag bezig vandaag) maar niet de 5de de 7de en de 9de maand


Dat staat gewoon in de bijsluiter van het vaccin! Gewone paarden 2 keer per jaar, drachtige merries ook in de 5e , 7e en 9e maand van de dracht..........(Voor rhino dan he, van het merk duvaxyn)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:43

jannahuis schreef:
Waarom moet een merrie de 5de, 7de en de 9de maand geent worden dan?? Mijn merrie is ook drachtig, maar ik heb hier nooit iemand over gehoord. Mijn merrie komt ook in aanraking met andere paarden. Is dit heel erg?? Ook is ze nooit ingeent tegen rhino volgens mij (zit toch niet bij de normalen basisvacanatie in). Is dit heel erg???


Dat staat gewoon in de bijsluiter van het vaccin! Gewone paarden 2 keer per jaar, drachtige merries ook in de 5e , 7e en 9e maand van de dracht..........(Voor rhino dan he, van het merk duvaxyn)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Nancy01, SemrushBot en 52 bezoekers