Wat is en bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Wat is en bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 13:08

Ik ben echt een leek op het gebied van westernrijden en western"spulletjes". Gisteren kwam ik een catalogus een Bosal tegen. Waarvoor worden die gebruik???? Ben wel benieuwd.


BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:25


De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:20

Op haar site kan je onder andere lezen:

DE BOSAL (van het Spaanse woord voor snuit) is een neusstuk van gevlochten rawhide (dit is ongelooid leer) of leer met een rawhide binnenkant. de maat varieert van 5/16 inch (0.8 cm) breed tot 1 inch (2.45 cm) breed.
de ruwheid van het leer, gecombineerd met de stijfheid en de dikte van de bosal bepaalt hoe scherp de bosal is.
een goede bosal heeft een fijn geweven gedeelte daar waar het de neus aanraakt, naar beneden toe wordt het groffer, en komt het aan de benedenkant bij elkaar in een "heel knot" ...een grote knoop.
het gewicht van deze knoop werkt als balans om het geheel recht te laten hangen.


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:33

En zo ziet zoiets eruit:
Afbeelding
Ik krijg les van de Claudia die hierboven genoemd staat. Eigenlijk al vanaf m'n eerste westernles en ik ben er heel tevreden mee Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 22:28

Dus eigenlijk is een bosal niet zo heeeeel vriendelijk. Of juist wel?????

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:48

Een bosal is vriendelijk voor de mond, maar in harde handen minder vriendelijk voor de neus Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:52

Mikkie: bitten, bosals en nog meer van dat soort dingen zijn zo vriendelijk of onvriendelijk als de manier waarop men die gebruikt Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:37

idd wat Xono zegt. Ik ken bitflossers die van de simpelste trensen een martelapparaat kunnen maken. Lois kan ik met m'n pinken rijden op m'n bosal. Het ligt er maar helemaal aan hoe je met je "materialen" omgaat.

Niets zo charmant als een paard in her land.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:10

HET BIT IS ZO SCHERP ALS DE RUITER HAND IS! EN dat geldt natuurlijk ook voor een bosal! Pas er wel mee op! Als je een scherpe bosal hebt en je trekt er hard genoeg aan, dan kan je het neusbeen breken. (moet je wel heel hard trekken, maar het is mogelijk!)

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers