Belasting en schenkingen (bokt donaties)?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Belasting en schenkingen (bokt donaties)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 17:44

Heeft er iemand enig idee wat ik het beste kan doen met de donaties en de opbrengsten van de veilingen?

Kan dat het beste via m'n zakelijke rekening of via m'n prive rekening? Wat zijn de voors/tegens of waar kan je dat soort dingen vinden? Verward

(BartVB weet nu weer waarom hij geen HEAO heeft gedaan Haha!)

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:51

Dit leer je niet op de HEAO, maar meer in de praktijk. Staat het niet in de startersboek wat je hebt liggen? Kijk eens goed waar de hoogste drempel ligt, daar boek je de schenkingen op voor je privé. Hetzelfde doe je met je zakelijke rekening.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:53

Officieel kan je het geld het beste via je zakelijke rekening laten lopen. je betaald er dan wel belasting over maar aan de andere kant kan je het wel verantwoorden dan. Op een gegeven moment moet je ook uitgaven gaan verantwoorden aan de belastingdienst. Want alleen uitgeven zonder inkomsten accepteren ze ook niet. Ook kan je op deze manier je investeringen aftrekken van deze inkomsten. Mijn verwachting is dat je dan op 0 uitkomt. Officieel kost meer maar levert uiteindelijk ook wel weer wat op. Hoe het belastingtechnisch zit kan je op de site van de belastingdienst vinden, maar dan moet je wel een woordenboek bij je hebben. Ook kan de Kamer van Koophandel je goed voorlichten over deze. Een kleine belastingadviseur kan je er ook bij helpen maar die zijn vaak duur.

Als je het via je prive rekening laat lopen word het gezien als zwarte inkomsten en dan betaal je niets maar je loopt er wel risico mee. Zo heeft alles voors en tegens. Ik neem aan dat je een kleine boekhouding hebt voor bokt en ik denk dat je dit kan verwerken in de inkomsten post, zet daar je uitgaven tbv bokt tegenover (de BTW) en ik denk dat het dan wel meevalt......KvK is wel heel duidelijk in hun antwoorden en daar kan je ook makkelijk een afspraak maken, die gasten helpen je goed.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:53

ligt eraan hoe hoog de opbrengst wordt.... nee trouwens, je mag tot een euro of duizend schenken zonder succesie rechten te hoeven betalen. En aangezien niemand voor meer dan 1000 euro jou een schenking doet (zou wel mooi zijn!) hoef je je daar geen zorgen over te maken. Die zakelijke rekening, hangt daar dan stichting of een vof achter? of is dat geen het produkt: zakelijke rekening van ABN AMRO?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:55

MarkKH schreef:
ligt eraan hoe hoog de opbrengst wordt.... nee trouwens, je mag tot een euro of duizend schenken zonder succesie rechten te hoeven betalen. En aangezien niemand voor meer dan 1000 euro jou een schenking doet (zou wel mooi zijn!) hoef je je daar geen zorgen over te maken. Die zakelijke rekening, hangt daar dan stichting of een vof achter? of is dat geen het produkt: zakelijke rekening van ABN AMRO?


wel opletten dat dit voor een persoon geld he, dus niet het totaal bedrag

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:56

aanvulling ter voorbeeld, 1000 mensen geven je allemaal honderd euro. is dus 100.000 euro en daar hoef je geen belasting over te betalen.. (wel vermogensbelasting later, maar dat is hier niet ten sprake...)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:16

SuperPepeijn schreef:
als ik het goed heb mag je belastingvrij tot circa 4000 euro per jaar geschonken krijgen.


Klopt! idd. precies 3999 euro.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:18

was een foutje van mij gijsenkim, dit is van toepassing op kinderen. schenken naar een goed doel is ook gedeeltelijk belastingvrij maar andere schenkingen niet.

Amor Vincit Omnia

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:21

SuperPepeijn schreef:
was een foutje van mij gijsenkim, dit is van toepassing op kinderen. schenken naar een goed doel is ook gedeeltelijk belastingvrij maar andere schenkingen niet.


Kreeg dit jaar de maximale schenking van Pa Lovers dus vandaar dat het mij bekend voorkwam Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 19:49

er is een verschil tussen de gever en de ontvanger van de bedragen en dan ook nog het verband tussen die twee.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:15

Bart je voert toch al freelance werkzaamheden uit? Dus je hebt al een eenmanszaak. Als je de inkomsten en kosten van Bokt gewoon onder die eenmanszaak laat vallen dan heb je een mooie aftrekpost, namelijk de kosten van Bokt. PB me als je meer info wilt. Het zelfstandig ondernemerschap houdt me ondertussen al weer 5 jaar bezig en zo min mogelijk belasting betalen is de hobby van elke ondernemer.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 00:16

Volgens mij is er geen belastingvrij deel hoor, maar zal er mij wetboeken even op na slaan, belastingrecht is al enigzins weggezakt. En schenkingen horen iig niet bij de gewone inkomsten, is een heel apart onderdeel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, Axxy, dioni, Eefje_Sammy, Enzo_Ollie, Googlebot, Inney, joyce83, karelien, Lielle, lies_sparkle, lisanne87, lonniejj, Mariett, Marocje, MayoNeighs, MieLo, Moonfight, nathe, Sizzle, Talishe, Tucktuck, xColorCross en 79 bezoekers