"Vreemd" gaan binnen de EU.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:14

haha! ja dat dacht ik ook! Als het maar een "warmblood" is hè!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 22:02

Prado
Verslag keuring 2001

Zum 1. Reservesiegerhengst kürte die Kommission einen ebenfalls noch voll in der Entwicklung stehenden Sohn des Polytraum aus einer Lancer II-Mutter, die weiter hinten auch noch Trakehner-Blut führt (Z.: Heinrich Wilmsen, Kerken; A.: Gestüt Sonnenhof, Belgien). Der super-patent konstruierte Braune, ein sehr edel und apart aufgemachter Hengst mit einem bildhüschen Gesicht war stets hellwach und präsent, aber dabei gelassen und jederzeit Herr der Lage. Er zählte sicherlich beim Freispringen zu den besten drei Hengsten der Kollektion, und das wollte in diesem Jahr wirklich etwas heißen. Gummi, Vermögen, Beintechnik, Leichtfüßigkeit, Übersicht, dafür konnte man eigentlich nur die Höchstnote 10 geben. Die beiden erstplatzierten Hengste beziehen eine Box im Nordrhein-Westfälischen Landgestüt.

30 dagen test voorjaar:
1. Prado 43 03472 99 algemeen 8,53 Dr. 8,13 Sppr.8,81

3.) Prado (Rhld) 70 tage test
Totaal 123,62 Dr.120,02 Spr.120,65
.. von Polytraum - Lancer II
.. Besitzer: NRW Landgestüt Warendorf

Prado - schon beim 30-Tage-Test viel besprochen - bewies einmal mehr, daß er seltene Doppelbegabung offenbart und zurecht nicht nur bei der rheinischen Züchterschaft im allerhöchsten Ansehen steht.

Die Zusammenführung der Spitzenhengste Polytraum und Lancer II geben Prado einen ganz besonderen Stellenwert.

Vader:
http://www.dressurzucht.de/polytrau.htm

VIVALDI

Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:28

Ik denk dat ieder stamboek zekere "discriminatieregels" heeft tegenover het gebruik van hengsten niet goedgekeurd door hun stamboek.
Zo kan men bijvoorbeeld bij het BWP geen "Buitenlandse hengst" (die niet aan het BWP werd voorgesteld) gebruiken als hij niet de leeftijd heeft van 6 jaar.
Als je als hobbyfokker het fokkerijgebeuren wat volgt, kunnen bij deze jonge hengsten interessante dieren bij zitten, waar je wel iets in ziet en waarbij het dekgeld op jonge leeftijd nog "betaalbaar" is.
Indien de hengst de leeftijd van 6 jaar heeft bereikt (en hij is niet afgekeurd geworden door het BWP), dan rekent het BWP ongeveer €150 extra aan ten opzichte van het gebruik van een BWP hengst.
Dit is toch discriminatie of niet.....

Ik laat mijn veulens daarom meestal inschrijven in het stamboek waarbij de hengst is goedgekeurd. Eén nadeel daarbij is dat men hiervoor bij het stamboek lidgeld dient te betalen, en in sommige gevallen éénmalige kosten dient te betalen om Uw merrie voor te stellen en te laten inschrijven in dit stamboek. (Voordeel is dan terug dat men op de hoogte blijft van de werking van het stamboek via hun tijdschrift en dikwijls interessante vergelijkingen kan maken)
Eénmaal deze kosten gemaakt, is de inschrijving van het veulen in het stamboek van de hengst meestal stukken goedkoper.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 00:22

Citaat:
Indien de hengst de leeftijd van 6 jaar heeft bereikt (en hij is niet afgekeurd geworden door het BWP), dan rekent het BWP ongeveer €150 extra aan ten opzichte van het gebruik van een BWP hengst.
Dit is toch discriminatie of niet.....


Dat noemt men tegenwoordig geen discriminatie maar ontmoedigings belijd. Knipoog

Daarom heeft BUSH de slogan van de stamboeken ook over genomen.

Die niet voor ons is, is tegen ons Frusty

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:36

Aangezien het BWP "zijn waardevolle springmerriestammen niet willen besmetten met dressuurbloed van hengsten die niet kunnen springen" ben je als je voor dressuur wil fokken wel genoodzaakt om vreemd te gaan!
Don Renoir (vader van mijn tweejarige merrie) is in België gefokt maar komt uit Duitse ouders, hij is als driejarige BWP gekeurd en neemt deel aan de cyclus dressuur jonge paarden. Hij krijgt slechts een vermelding in het maandblad van het stamboek 'de Oldenburger Don Renoir wint de competitie voor de vijfjarige", nog geen fotootje kan eraf.
Saros van het Gestelhof daarentegen wordt langs alle kanten gepromoot als datgene wat ze wensen voor dressuur, nl een dressuurhengst die goed kan springen of bedoelen ze misschien een springhengst die een beetje kan lopen?
Met alle respect voor de prestaties van Saros maar voor mij is dat geen dressuurhengst. Ik ga dus vreemd! En ga samen met Zannekin in Duitsland hengsten kijken Kwijl Kwijl
Al was ik ook helemaal weg van Krack C maar ja aangezien ik regelmatig de topics op fokkerij en afstamming doorneem en bovendien niet over een goedgevulde portemonnee beschik... Haha!
Als ik dan meer moet neertellen om mijn veulen in het stamboek te krijgen dan is dat maar zo maar ik ga voor de beste hengst voor mijn merrie

VIVALDI

Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 23:19

Het stamboekbeleid van het BWP is enigszins te begrijpen in die zin dat zij gekend zijn om hun "springpaarden" en "de waardevolle springstammen" willen behouden, doch dit neemt niet weg dat steeds meer leden dressuurgericht willen fokken - Binnen afzienbare tijd zal het BWP ook met deze groep leden rekening dienen te houden en twee "fokrichtingen" uitgaan - wat dan weer een andere discussie is....

Wat de "dressuurhengsten" binnen het BWP betreft, hebben die inderdaad ook vaak een Duitse origine en gezien er binnen het BWP weinig echte "dressuurhengsten" voorhanden zijn, worden de weinige hengsten ook massaal gebruikt (cfr SAROS...) door fokkers die binnen het stamboek blijven, en is de afzetmarkt voor de fokker voor een deel reeds verzadigd.

Dus is het voor mij de moeite waard om de dressuurlijnen te blijven zoeken in Duitsland en Nederland.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 09:26

Ik zelf ben van mening dat er binnen het KWPN een (en wel meerdere) goed passende hengst voor mijn merrie te vinden is.
Ik voel me dan ook totaal niet beperkt in keuzemogelijkheden.

Ik heb trouwens nog niemand hier op F&A zien praten over vreemd gaan maar die het vervolgens niet zou 'durven'.
Kan je misschien quoten Troef, het schijnt je nogal hoog te zitten? Verward

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 09:58

Sjuimpje,op jou reactie over Troef over zijn "vreemd" gaan denk ik dat Troef hier mee aanduid waar de paardenstamboeken in Europa mee bezig zijn.Ze voeren al jarenlang een eigen HOKJESPOLITIEK, niet om de paardenfokkerij te dienen maar om hun eigen baan te beschermen en hun eigen zakken te spekken. Het is van de zotte dat de grenzen weg zijn, je 1 munt hebt, je praktisch overal mag werken maar in de paardenfokkerij loop je tegen ontzettend hoge dijken op.Alleen ter faveure om hun eigen hachje te beschermen. Ga je als stamboek over de grens werken, dus Europees dan probeert men landelijk je nog allerlei moeilijkheden op te leggen, hierin spreek ik uit ervaring. Het is dus eigenlijk alleen een kwestie van geld. Een hengst die jarenlang bij een buitenlands EU stamboek ter dekking heeft gestaan is naar Nederlandse maatstaven "vreemd", word deze hengst echter door bv een vijftal mensen nederland binnen gehaald dan is hij voor iedereen beschikbaar om te gebruiken( de lof der zotheid) Voorbeeld bijv.van enige jaren terug, de hengst Grannus waar elf dekkingen bij het Stamboek werden geaccepteerd en de particulier die nummer 12 had kwam niet voor volledige inschrijving in aanmerking,over hokjes gesproken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:02

Troef schreef:
TOPIC is:

Het gaat erom wie dekt er vreemd. Lips are sealed
Of "praat"alleen maar over "vreemd" gaan. Kwijl
En doen het niet omdat ze
niet
mogen

Ik bedoelde deze uitspraak.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:09

Sjuimpje schreef:
Ik zelf ben van mening dat er binnen het KWPN een (en wel meerdere) goed passende hengst voor mijn merrie te vinden is.
Ik voel me dan ook totaal niet beperkt in keuzemogelijkheden.


Greetje verwoord het mooi.
Het is wel zo dat objectief gezien je keuze beperkt is. Het aantal KWPN aanvaarde hengsten is gewoon een stuk kleiner. Als je dan niets mag gebruiken wat daarbuiten rondloopt maar moet wachten op toestemming, ... Dan is het BWP inderdaad meer "open": die hebben het opgelost zodat ze er ook nog wat aan verdienen *LOL*
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 10-01-03 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:12

Weet ik,
alleen ik ervaar het niet zo.

Als ik wèl gecharmeerd zou zijn van een niet bij het KWPN erkende hengst zou ik er echt wel mee dekken.
Maar nogmaals, ik vind dat ik binnen het KWPN genoeg keus heb dus waarom dan die papieren ellende aanhalen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:47

Sjuimpje schreef:
Weet ik,
alleen ik ervaar het niet zo.

Als ik wèl gecharmeerd zou zijn van een niet bij het KWPN erkende hengst zou ik er echt wel mee dekken.
Maar nogmaals, ik vind dat ik binnen het KWPN genoeg keus heb dus waarom dan die papieren ellende aanhalen?


Het KWPN biedt inderdaad bijna alle bestaande bloedlijnen binnen het stamboek ter dekking. Groot voordeel van deze hengsten is dat ze doorzichtig zijn. D.w.z. zowel de prestaties al de gezondheid van de hengst is openbaar. Daarnaast worden hun kinderen middels lineare scores bejureerd zodat je als fokker vrij veel houvast hebt. Het vreemdgaan, en ja ik vond de vraagstelling in dit topic ook op z'n zachts gezegt weinig positief, gebeurt meestal omdat de buitenlandse dekkingen veel goedkoper zijn. Dat weet je dus als je zo'n product dan nog wil inschrijven bij het KWPN ken je de consequenties. Overigens Deurne is niet verplicht hoor. Sportgegevens zijn ook prima. Greet ik begrijp jouw argumentatie, maar ik weet niet of die helemaal terug te brengen is op sportpaarden met al hun mogelijke veterinaire gebreken. Ik vind het tercht dat het KWPN de eisen stelt. Het is alleen jammer dat ze het traject van iedere merrie een PROK onder druk hebben afgebroken. Maar een verstandige fokker zal die eis zelf aan zijn fokmerrie stellen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:15

Goedkoper heb ik al gehoord maar heb ik toch nog nergens ondervonden, welke bedoel je dan?
Sandro Hit bv, waarover al werd gesproken: 2200 euro... gemiddeld zal je toch al snel 1000 euro betalen, uitgezonderd de hele jonge of weinig bekende hengsten dan, maar dat blijft hetzelfde binnen het KWPN.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 15:51

Sarabande wrote:

Citaat:
Overigens Deurne is niet verplicht hoor. Sportgegevens zijn ook prima.


Klets!

Deurne of Drachten een merrietest is verplicht wanneer je een produkt hebt van een hengst die niet erkend is door het KWPN stamboek.

Nl. de merrie dient te voldoen waaraan de vader eventueel bij het KWPN niet aan heeft voldaan . En dat is dus een verrichtingstest.

Andere mogelijkheden zijn er niet ,tenzij je Internationaal Grand-Prix loopt Tong uitsteken

Citaat:
Het vreemdgaan, en ja ik vond de vraagstelling in dit topic ook op z'n zachts gezegt weinig positief,


Dit was een uitspraak voorheen van het KWPN zelf. Huilen

Daar géén onbekend woord. Schijnheilig

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:09

Troef schreef:
.
Of blijft het maar bij een "droomwens" of "interessant" doen


Dit lijkt mij toch geen KWPN uitspraak

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 16:43

Geef maar eens antwoord op die niet kloppende info van sport.
i.p.v. woorden op een weegschaal te leggen.
Dat ken ik ook als je wilt.
Ik heb geen geheimen Boos!

Citaat:
Dit lijkt mij toch geen KWPN uitspraak


Dat is onder mijn verantwoording,wil je een toevoeging met jouw als voorbeeld "Sarabande"?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:29

Dames en heren kunnen we aub even het hoofd in een emmer water duwen? Dank u...