Ik kom niet in het ritme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Ik kom niet in het ritme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 22:31

Maddox loopt het fijnste als ik hem de ene dag longeer en de andere dag rij. Normaal les ik op dinsdag prive dressuur en op donderdag heb ik springles. Normaal wordt hij dus op maandag, woensdag en vrijdag gelongeerd, zaterdag vrij en zondag rijden. Ik rij hem dus maar 3 keer per week maar daar liep hij gewoon lekker op.

Toen ging het vriezen in december en dan kan ik dus niet longeren. In de paddock freestylen in plaats van longeren is wel een optie, maar dan werkt hij toch minder hard. (Ik zit dus te denken of ik hem bijgezet zal freestylen..). Het rijden ging toen ook minder goed.

Toen ben ik een weekje weg geweest en toen heeft een vriendin hem om de dag gelongeerd. Toen was hij weer helemaal soepel en ben ik weer opnieuw begonnen met rijden/longeren. Toen was het oud en nieuw, dus geen les, 2 januari gesprongen, ging niet zo fijn en nu vriest het weer, kan ik niet longeren en is mijn instructeur ziek.

Ik kom zelf dus nu helemaal niet in een goed ritme. Ik kan Maddox niet echt goed houden als ik hem alleen maar rij. Ik kan mezelf niet goed motiveren als ik geen les heb enzovoort. Vanavond heb ik hem dus weer een half uur in de molen gehad en een half uur in de paddock met hem en een ander paard gespeeld.

Hij krijgt zijn beweging wel, maar wordt niet getraind. Eigenlijk vind ik dit niet eens zo erg, maar ik voel me wel schuldig omdat hij eind november, begin december zo lekker liep.

Ik weet niet zo goed wat ik nou eigenlijk met dit berichtje wil, maar misschien heeft iemand tips of hetzelfde meegemaakt.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 22:34

Als je denkt dat hij alleen maar slechter wordt als je erop gaat zitten is het msischien beter om hem aan de longe te houden tot je weer les hebt.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 22:52

Dat vind ik eigenlijk ook, maar nu t vriest kan ik dus niet longeren en daar baal ik juist zo van. Als ik nu rij dan train ik eigenlijk puur gehoorzaamheid. Reageert hij op mijn been, komt hij terug op mijn hand, gaat hij opzij voor mijn been etc. Van de voorkant blijf ik helemaal af en dat betekent dus dat hij teveel uit elkaar loopt. Het irritante is dat ik de theorie prima snap, maar niet snel genoeg kan reageren als er iets niet goed is. Je kunt moeilijk elke minuut even stoppen om na te denken.

Helaas is rijtechnisch gevoel op latere leeftijd niet makkelijk te ontwikkelen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 00:24

Lastig probleem, maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Misschien kun je je er bij neerleggen dat hij zolang het vriest vooral veel ontspanning krijgt middels het spelen in de paddock. Met rijden doe je je best en meer kun je niet doen.
Volgens mij bedoel je ook dat je hem goed op zijn voeten wilt houden met longeren? In dat geval is het goed nieuws dat het weer beter wordt en dat je dus met een week ongeveer weer verder kunt met je schema. Iets anders kan ik er ook zo gauw niet op verzinnen, hij heeft een beetje vakantie en je zult zien dat hij zijn niveau van vorige maand best snel weer op zal zoeken als je je schema weer volgt.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 00:36

Lovely schreef:
Volgens mij bedoel je ook dat je hem goed op zijn voeten wilt houden met longeren?


Ja dat bedoel ik inderdaad. En wat ik ook goed kan merken is dat hij zijn hals meer wil strekken als ik regelmatig longeer. Als ik alleen maar rijd dan kropt hij zijn nek op (omdat ik niet voldoende ontspan).

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 09:19

ik heb hetzelfde probleem met Banjer... alleen longeer ik haar niet veel...
Ik zie de vries-periode meer als een noodgedwongen vakantie/rustig aan-periode.... (vanwege rugklachten is het niet verstandig als ik met dit weer op haar rijd... hoewel ze braaf is, kan ik dan de volgende dag toch niet lopen).....

En bijgezet Freestyle raad ik trouwens af.... Freestyle is juist ZONDER alle hulpmiddelen...


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:25

Ik heb me er ook maar aan over gegeven....dit jaar heb ik voor het eerst mijn rijpaard thuis. Ik kan binnen longeren, maar tijdens deze vorst (het was vannacht -14) is de grond te hard en waag ik het er niet op. Ik heb me eerst vreselijke zorgen gemaakt maar realiseer me dat het niet anders is. Iemand attendeerde me er op dat het vroeger nooit anders was, die vertelde dat vroeger (toen er nog bijna geen binnenbakken waren) de rijpaarden soms wel een paar weken op stal stonden.... dat overleefden ze ook. Bij ons kan alles er meestal nog wel een paar uurtjes per dag uit (hoewel dat met ijzers in de sneeuw soms ook niet meevalt), dus ik heb me er ook maar bij neergelegd.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:05

Van de week schreef ik nog dat Meagan zo super liep... Dat doet ze in principe nog steeds. Alleen is er woensdag in de bak iets gebeurd waar ik het niet in detail over wil hebben (om geen personen te hoeven noemen/beschrijven, ook niet in het algemeen), waardoor ik van het ene op het andere moment te maken had met de Meagan-van-vroeger: bang, zenuwachtig, onbereikbaar. Daarbij trekt ze ook haar trukendoos-van-vroeger open zodat ik alleen maar heel hard op een onbestuurbaar en nog erger: onbereikbaar paard door de bak ga. De communicatie hebben we vanmorgen weten te herstellen en dat is al heel wat. Alleen is 'het communicatienetwerk' nog heel breekbaar en broos. De trukendoos is nog wel volledig geopend. Door de vorst (en de gladheid van deze week)kan ik ook haar geen andere beweging geven dan onder het zadel en juist de afwisseling die ze altijd gewend is te hebben, helpt altijd enorm om haar lekker fris in het hoofd te houden en te voorkomen dat ze een beroep doet op trukjes om haar frustratie over eenzijdige arbeid te uiten.

Ik wil dooi!!!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:30

over de dooi en een druk bezette bak;
ik maak er eigenlijk niet (meer) zo'n probleem van. en ik merk dat dat heel goed doorwerkt naar je paard. zoals abby zegt onze bak is op dit moment heel vol. en je kan weinig meer doen dan eentonige lange stukken draven of stappen op de binnenhoefslag. dan maar een beetje minder trainen en wat meer ontspannen en een lolletje met de rest van de mensen in de bak. ik heb nog wel gewoon 1 uur les in de week, daar ga ik serieus aan de slag, rest is ontspannen. proberen prettig te roeien met de riemen die je hebt.

over manon;
ik denk dat je voorlopig alleen in de les serieus moet gaan rijden tot je weer het vertrouwen in jezelf gevonden hebt, ik denk dat je anders in een nare cirkel terecht komt.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:53

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, ik stap al een week lang in de kou aan de hand. Om te zorgen dat hij er in ieder geval lekker uit komt. Maar het is drama dit weer.

Blijf gewoon lekker longeren tot je instructeur terug is. Het is echt geen probleem dat hij het een maandje wat rustiger heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:04

Kon ze maar longeren, maar dat kan dus juist niet :/.

Abby, tijdens het rijden kun je ook nog wel behoorlijk afwisselen hoor, misschien de ene keer veel tempowisselingen en een keer wat meer galopperen, of verzin iets...
Ellendig dat de bak bij jullie zo vol is.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 19:00

Ik heb met mezelf afgesproken dat hij tot het gaat dooien gewoon lekker in de molen gaat om op te warmen, dan in de paddock freestylen, dan nog een half uurtje met Bolivia samen in de paddock en dan nog even in de molen. En verder een beetje wandelen en veel knuffelen. Ik voel me eigenlijk meteen beter als ik mezelf niks opleg Knipoog Maddox is gelukkig een paard wat je na een periode van rust makkelijk weer oppakt. Ik begin zodra het gaat dooien weer met longeren en wanneer mijn instructeur beter is, ga ik weer rijden.

Ik ben gewoon te onzeker en te inconsequent met rijden, daarom leste ik eerst ook 3 x per week. Nu Bolivia weer op onze (dure) stalling staat, les ik een dagje minder, maar straks ga ik gewoon weer meer lessen want dat helpt het beste.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:14

Goed plan Manon!
Hij pakt het heus wel weer op strakjes als je weer kunt longeren, gaat vanzelf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sjors050 en 11 bezoekers