Quarter in de kou!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoortje
Berichten: 58
Geregistreerd: 08-05-02

Quarter in de kou!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 20:41

Eindelijk is het zover...zondag mag ik me de trotse eigenaar noemen van mijn eerste westernpaardje. Ik zit echter met een paar problemen: Op de stal waar hij nu staat, staat hij dag en nacht binnen. Dit betekent dus binnen stallen en zadelen en binnen rijden. Hij komt alleen buiten voor een buitenritje. Op de stal waar hij zondag komt te staan is het de bedoeling dat hij overdag de gehele dag de wei op gaat. Nu is hij dit niet gewend en ik vraag me af of ik hem gewoon de gehele dag buiten kan laten staan (met deken uiteraard) of dat ik dit op moet bouwen met een paar uur per dag?
Kan ik ook zomaar op ander voer overschakelen?
Graag jullie reactie want niemand kan mij hier een goed antwoord op geven!

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:48

als ik jou was zou ik dit opbouwen, elke dag een tijdje langer buiten laten staan. is het paard geschoren of niet? en met voer moet je oook goed oppassen hoor. dat het niet opeens heel ander voer is. het beste kan je aan de oude eigenaar vragen wat voor voer hij gebruikte. en dit dus nu weer voor het paard aanschaffen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:48

Ik zou een flinke warme waterdichte deken aanschaffen, dan kan je paard wel hele dagen buiten hoor (ik zou alleen wachten tot het niet meer vriest)
En misschien een onderdeken eronder doen.
Van voer zou ik gaandeweg veranderen. Misschien kun je van de oude stal een zak met biks meekrijgen? En dan gaandeweg mengen met de biks van jullie?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:57

Paarden (meeste dieren) kunnen zich binnen 6 seconden aan een temperatuur verschil van 20 graden passen. Vooral tegen kou kunnen ze goed, de overgang van kou naar warm is zelfs moeilijker voor ze.
De haren komen overend en dat zorgt voor een warm isoleerlaag. Een vacht is dus wel van belang, anders een deken.

Wij zijn degene die er moeite mee hebben.

Als je paardje geen wintervacht heeft, dan zou ik zeker een deken op doen, maar verder hoef je het echt niet op te bouwen. Juist dat van binnen, naar buiten, weer naar binnen is moeilijker voor ze.

Gefeliciteerd met je paardje!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:01

Ik zou me niet over de kou drukmaken, misschien eerder over blessures. Als het dier nooit gewend is om in de wei te staan oid kunnen ze soms wel heel raar reageren als ze wel ineens die kans krijgen. Dan zou ik eerst eens een paar keer beginnen met los laten in de bak en dat opbouwen. (maar als je paard wel gewend is om in de zomer buiten te staan zal het niet echt verschil uitmaken)

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 00:10

Het enige wat écht belangrijk is is een waterdichte overdeken.
Mijn paard was het ook niet gewend en ging meteen hele dagen naar buiten. Hij genoot ervan.
Inderdaad een extra dekje eronder is misschien geen overbodige luxe, maar verder... Hij kweekt wel een dikker vachtje hoor.
En ik zou ook de eerste week zijn vertrouwde voer geven en daarna langzaam overgaan op iets anders. Daarmee voorkom je misschien nog wat maag- en/of darmprobleempjes. Voorkomen is beter dan genezen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:37

Paarden vinden het buiten lekkerder dan in hun boxje van 3x3 Haha!
Tenzij het ongeloofelijk pest weer is met regen en wind, dan staan ze te dringen voor het hek Haha!

Maar ik zou hem lekker buitenzetten en idd opletten of hij niet helemaal uit zijn dak gaat want daar is de ondergrond momenteel niet echt super voor. Als er weinig gras staat helpt het door een plak hooi neer te leggen, gaat hij eten ipv rennen. Vork

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 11:07

Ja hoor je paardje kan gelijk de hele dag naar buiten. Hou het echter wel in de gaten hoe hij zich buiten voelt, of hij niet de halve dag bij het hek gaat hangen.
Ik denk niet dat hij een hele dikke vacht heeft dus zou ik een goede waterdichte deken opdoen in de wei vanwege de kou.

En inderdaad wij zijn meestal degene die het probleem maken (hoewel er uitzonderingen zijn!).

Wat het voer betreft, je kan het mengen met het voer wat jij geeft en dan langzamerhand overgaan op je eigen voer!
Veel succes met je paardje en we wachten op de foto's Knipoog

Groetjes Marielle

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 11:19

Ik zou me om de kou niet zo druk maken,
daar kan je je paard op kleden.

Ik zou wel opbouwen ivm met het grazen,
hij is geen gras gewend en al helemaal geen half bevroren gras.
De kans op koliek of diarree is dan best aanwezig, dus vanuit dat oogpunt zou ik eerst eens rustig met een uurtje beginnen en dan langzaam opbouwen.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:56

mmm, mijn paardje staat JUIST in de regen buiten Haha! als t droog is, gaat is vaker in de schuilstal staan. Maarja, baloe is volgensmij niet helemaal in orde...
met mijn paard is alles goed gegaan. Hij kende t grazen niet (had net 3 maanden op stal gestaan) en dus die 3 maanden alleen maar binnen gestaan. Bij mij is hij gelijk op een volle wei gekomen met alleen een schuilstal (helaas had ik de mogelijkheid tot opbouwen niet...

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 13:05

Hee Snoortje!

Wees welkom op onze stal die nu wel haast op een westernstal begint te lijken! Yes! Koe
Ik zou me niet te druk maken hoor! Gewoon een lekkere deken om en huppetee, naar buiten. Laat m maar eens lekker paard worden tussen de knullen en dame (Viola...). Aan het gras eet hij zich geen koliek, de voedingswaarde is niet hoog. Ze staan in de grootste wei, dus ik hoop dat Winner zich goed laat vangen... Haha!
Ik zou er wel bij zijn als ie de wei in gaat, de rangorde moet toch bepaald worden, dus klappen zullen er wel even gaan vallen.
Neem van de oude stal een zak voer mee en geef dat de eerste dagen, en daarna ga je mengen totdat hij aan ons voer gewend is. Zo hebben wij dat ook gedaan en da's prima verlopen.
Al zenuwachtig?? }>

Tot zondag!