andere paarden aanvallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

andere paarden aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-03 10:15

vraagje, ik rijd nog niet zo lang, en een manege paard waar ik nu 2 keer op heb gereden gaat als ik ga stil ga staan in de bak (op aanwijzing van de instructrice) andere paarden aanvallen. mijn vraag is waarom doet hij dit en hoe kan ik het stoppen? hij gaat dan achteruit lopen, oren in de nek en hij probeert ze te trappen. ik vind het best eng als hij dit doet. maar voor de rest rijdt hij super, dus wil wel graag op hem blijven rijden. en hoe kan ik hem straffen als hij dit doet?
ik hoop dat iemand me kan helpen...


Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 11:01

Hmmm ik zal het zoiezo even met je instructrice over leggen! Lijkt me niet dat zij dat ook accepteert van dat paard. Ik kan je nu wel zeggen dat je hem eens een tik moet verkopen maar zonder dat je ' toestemming' kun je dat beter even niet doen.

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-03 11:05

ja, hij blijkt t altijd te doen. de meeste beginners durven niet op hem te rijden, want hij gaat ook gek doen als je opstijgt, maar dat is bekend en meestal als ik opstjig houden ze hem vast. maar ik vind hem wel lekker rjiden, dus wil wel vaker op hem rijden. dan ben ik over een tijdje hopelijk ook niet meer bang voor hem. hij gaat ook als je hem opzadelt proberen op je tenen te staan. wat een etterbak he ?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 18:51

Je kan het het beste aan je instructrice vragen, zij heeft ook de verantwoordelijkheid over jouw en dat paard.
Misschien als je hem een tik verkoopt, gaat dat paard wel zó ontzettend bokken, dat je eraf vliegt, dus dit moet je echt met je instructrice bespreken.


Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 10:03

dankjullie wel voor de tips, ik zal t vragen aan haar. en idd als hij bokt lig ik er af, hij is ook errug groot....

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:00

Wij hebben er op de manege ook zo een, en bij beginners probeert ze ook altijd aan te vallen. Zij doet dat dus omdat ze bang is voor de andere paarden, dus dat zou het misschien ook kunnen zijn...
Succes ermee verder, en bespreek het idd met je instructrice.

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:10

horseless schreef:
Wij hebben er op de manege ook zo een, en bij beginners probeert ze ook altijd aan te vallen. Zij doet dat dus omdat ze bang is voor de andere paarden, dus dat zou het misschien ook kunnen zijn...
Succes ermee verder, en bespreek het idd met je instructrice.


hij is inderdaad bang misschien dat ie zich bedreigd voelt of aan gevallen!
dus em zelfvertouwen geven1

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 13:53

ok zal eens kijken morgen. maar hij is ook zo groot, dus dat maakt t nog enger. zo lang hij blijft lopen is t een schat, maar met stil staan... laatste keer moest ik met hem aan de ene kant van de bak staan, en de rest aan de andere kant! dat helpt ook wel. maar als er een paard nog maar 3 meter van hem vandaan langs komt, legt hij al z'n oren in z'n nek. en dan schijt ik al in m'n broek! want als ze te dicht komen naar meneer z'n zin, gaat hij gewoon achteruit, en ik kan niks meer doen!

maar robertus, hoe moet ik hem zelfvertrouwen geven? ik probeer wel tegen hem te praten, en z'n hals strelen ofzo?

denk ook dat hij bang is, misschien heeft hij een keer een trap ofzo gehad? maar hij doet t niet alleen bij beginners.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:18

Bij ons staat dus een pony die dat doet, niet uit angst maar gewoon puur uit egoistisch machogedrag en dan is het nog een merrie. Die schopt dus op alles wat ze kan raken zolang het beweegt.
Die krijgt dus gewoon een lel met de zweep dat ze niet meer weet waar haar hoofd staat, is misschien niet verantwoord, maar anders is het zowel gevaarlijk voor degene die erop zit als de andere ruiters in de bak.

Als hij bokt op zweep ofzo, zet je er gewoon iemand op die die bokken kan uitzitten. Zo hebben we hij met haar ook gedaan en nu kan ze gewoon tussen twee paarden inlopen met een normale afstand en zal ze het niet meer vlug in haar hoofd halen om te gaan slaan.


Trouwens waarom zou een bang paard slaan? Hij loopt er toch zelf naartoe? Als hij echt bang was zou het het volgens mij eerder gewoon op een lopen zetten, of slaan als een ander te dicht kwam. Maar zeker er niet zelf naartoe gaan.
Denk ik é Knipoog

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 14:21

hij kan er wel tussen lopen, dan doet hij niks. maar alleen met stilstaan (bijv bij op- en afstijgen) doet hij dat. misschien is t bij hem ook wel macho gedrag?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:23

Wel ja die bij ons kun dus zelfs niet gewoon meelopen die ging dan dus ook al slaan. Stond mevrouw ineens stil en patat daar ging die kont.
Weet niet of het echt machogedrag is, maar zo komt het bij haar echt wel over. Misschien is het gewoon een dominantieprobleempje ofzo Lachen.

Met stilstaan deed ze het dus ook, en ook dan kreeg ze gewoon een lel. Zelfs als je naast een paard stond haalde ze langs op zij uit.

femmigje
Berichten: 292
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:20

het paardje waar ik op rijd doet dit ook maar niet alleen als we stil staan ook tijdens het rijden. Ik heb al vanalles geprobeerd goed voorwaarts rijden, veel afstand houden maar het helpt niet. Als een paard in haar ogen te dichtbij komt dan gaan haar oren in haar nek en dan slaat ze. Het maakt niet uit wat ik dan doe. Heeft iemand een tip?

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 15:21

hahaha ik heb geen tip, heb hetzelfde probleem!

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 00:59

femmigje schreef:
het paardje waar ik op rijd doet dit ook maar niet alleen als we stil staan ook tijdens het rijden. Ik heb al vanalles geprobeerd goed voorwaarts rijden, veel afstand houden maar het helpt niet. Als een paard in haar ogen te dichtbij komt dan gaan haar oren in haar nek en dan slaat ze. Het maakt niet uit wat ik dan doe. Heeft iemand een tip?


Probeer haar vertrouwen te geven (als ze bang is dan). Als het machogedrag is zou ik het afleren met de zweep...

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 13:44

Ik rijd ook een pony die andere pony's (en ook mensen) aanvalt. Ze bokt ook als je haar een lel geeft. Daar moet je gewoon niet op letten en gewoon weer een tik geven als ze bokt. Dat gaat er vanzelf uit. Een paard mag niet bokken als je hem corrigeert, doet ie dat wel, krijgt ie gewoon nog een tik tot het afgelopen is. (het risico eraf te vallen is er een die je dan moet nemen ja) Wat ook wel helpt is goed voorwaarts rijden als je langs andere paarden komt (wil natuurlijk niet als je op gaat stijgen). Bij het opstijgen kan je je linkerteugel wat strakker nemen dan de rechter zodat het paard rondjes om je heen loopt als ze gaat lopen. Natuurlijk, hij moet uiteindelijk stilstaan maar het is toch een begin dat ze dan niet de kant van al die andere paarden op kan lopen. Verwacht niet dat je het er 123 uit hebt, je hebt er geduld voor nodig. Bij de pony die ik rijd duurde het ook een hele tijd voor ik verbetering zag.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:46

Bij mij helpt het wel om goed voorwaarts te rijden als er een paard in de buurt. Ik rijd twee paarden die een hele erge hekel aan elkaar hebben.
In het begin werd ik bang als we dicht langs elkaar moesten, maar nu rijd ik gewoon door. Als jij er geen aandacht aan besteed en relaxed blijft krijgt je paardje ook vertrouwen. Als jij bang bent denkt hij: Ow zij vind het ook eng, dan zal het ook wel eng zijn.
Dit geldt natuurlijk alleen voor bange paarden.

Dus gewoon vol zelfvertrouwen rijden en niet bang zijn.

Ook bekend als Kim20!

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:05

mijn paard heeft ook de neiging om lelijk te doen naar andere paarden in de bak. Als zij dichterbij komen gaat haar hoofd vooruit en de oren plat op het hoofd. Ik spoor haar aan en zeg He oren recht ET. Dan gaan de oren weer recht en is het even over. Als ik haar goed voorwaarts drijf is er niets aan de hand. Zij gaat echter niet bokken en slaat ook niet naar andere paarden (gelukkig) Het lijkt net alsof zij wil zeggen, ik ben met mijn baas aan het rijden en jullie moeten uit de buurt van haar blijven.
Slaan doe ik haar nooit omdat het niet noodzakelijk is. Drijven bij het naderen van een ander paard werkt beter bij haar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: puppy1128 en 39 bezoekers