hoe doe je het op de "western" manier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

hoe doe je het op de "western" manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 19:48

en dan bedoel ik dat recht richten.

ik heb me de laatste week erg in verdiept, en alle oude stukjes over Antoine de Bodt zitten lezen.

wat ik me nou afvraag , hoe doen de echte western trainers dit?

of is daar geen amerikaanse manier voor en is het dus toch allemaal van oorsprong de klassieke dressuur? Lips are sealed

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:18

Als western ruiter kan je je denk ik ook heel goed vinden in de methode antoine. Alhoewel het zeker niet iets is wat hij zelf heeft bedacht, hij brengt het alleen misschien wat commercieler in de praktijk. Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar rome leiden. Ik zelf bijvoorbeeld gooi het over een totaal andere boeg die misschien veel meer bij het western past. Ik ben inmiddels aan een pril begin begonnen van level 2 van Pat Parelli. Hij werkt ook naar verzameling toe alleen via een andere weg. Hierbij begin je op de grond (en geloof me, ook daar traint een paard zijn achterhand al goed mee (spiergroei) en wordt al sterker en soepeler etc) Je werkt dan ook vooral aan jezelf en aan je eigen houding op en naast het paard etc. Je paard wordt vanuit een ontspannen houding steeds meer op de achterhand geplaatst en het paard wordt heel soepel en licht. Je rijd in het begin voornamelijk op een touwhalster maar wordt al wel speedcontrol en richting aangeleerd (zowel naar voren , achteren, opzij, voorhand, achterhand, ) dit met de juiste stelling. Als dit allemaal voor elkaar is dan komt het bit erbij aan te pas. Meer als de finishing touch zeg maar. Het bevalt mij prima eigenlijk. (en mijn paard ook)

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:28

Citaat:
hoe doen de echte western trainers dit?


Mijn vraag is eerder OF ze dit wel doen.

de 5 mensen die bij mij over de vloer kwamen hebbben het nooit en te nimmer over recht richten gesproken. Ik dus ook niet sinds ik bij Antoine de Bodt ben geweest.
En dan 'rijd'ik al 18 jaar. Verward

Jos: ik doe het gewoon op de manier zoals Antoine dat doet. Zodra ik voel dat hij rechte en ontspannen loopt vraag ik zijn hoofd recht. Meestal brengt hij zelf al zijn hoofd recht. Ik houd hierbij licht contact en als het contact licht blijft, dus geen hangen meer dan laat ik mijn boogje in de teugels vallen.
Gaat hij weer scheef, stijf en met het hoofd omhoog begin ik weer opnieuw. Krijg je hem ontspannen op de buitenteugel , perfect je hebt geen ruk en plukwerk nodig om je paard naar beneden te krijgen.
En juist dat ruk en pluk zie je veels te vaak, terwijl het niet nodig is.

Voor mij is het een oplossing en voor felix ook. Het zal gerust niet De western manier zijn maar ik ben alblij dat ik wer kan rijden en dat ik mijn paard zeker vooruit zie gaan.

Ben benieuwd hoe de overige westernruiter hier mee omgaat.
Van Rinus zie ik ook wel graag een antwoordt tegemoet omdat we het op de clinics nooit over rechtrichten hebben gehad(aan mij kant omdat ik er nooit over gehoord heb).
Misschien is het leuk om daar eens een clinic over te geven in Leusden.
Zeker omdat Antoine de echte westernruiter moeilijk kan helpen, zeker als ze verder willen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:33

Maar als je verder wilt zul je eerst een goede basis moeten hebben Lachen En inderdaad, ook ik heb gemerkt dat als je het op 'zijn' manier doet je geen ruk en pluk werk krijgt en ook geen frustraties Knipoog Just set it up and wait.....

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:36

En wat is de basis?
Juist dit recht richten ontspannen en dan pas verzamelen en buigen en daarna stoppen en spinnen.
simpel toch Haha!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:58

cornelie schreef:
Ik zelf bijvoorbeeld gooi het over een totaal andere boeg die misschien veel meer bij het western past. Ik ben inmiddels aan een pril begin begonnen van level 2 van Pat Parelli. Hij werkt ook naar verzameling toe alleen via een andere weg.


de theorie is mooi en de praktijk ziet er vaak anders uit. ik was op de demonstratie van birger gieseke en eddy modde vorig jaar in houten en
lena's paul, birger's demo paard, galoppeerde daar maar houterig met een stijve rug rond. zag er alles behalve soepel uit. dralop is er een beter woord voor. als mijn paarden zo zouden lopen was ik niet blij.

niets tegen de pnh methode overigens. maar je kunt een paard ook soepel rijden zonder er eerst een half jaar naast te lopen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 08:56

Tja, misschien heb je net met dat paard een verkeerd voorbeeld gezien. Maar een half jaar ernaast lopen hoeft nou ook weer niet hoor Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 09:14

maar hoe...moet het nou op de western manier.
hier zijn toch aardig wat western ruiters, en in vorige discussies kwam steeds naar voren dat er toch wel erg veel engels op een western paard werd gereden.
van daar dus mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door Jos op 07-01-03 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 09:16

Eigenlijk nog altijd op dezelfde manier als toen ik Engels reed, en ik hoor in m'n lessen ook nog steeds erg bekende kreten al worden ze soms wat anders geformuleerd.
Om je paard mooi recht te krijgen, zul je eerst moeten weten waar je schevigheidjes ( Haha! ) zitten, zodat je daar aan kunt werken. Bij mij is dat bv. de linkerkant van mezelf en dus mijn paardje, omdat ik met mijn linkerarm niks voel en dus soms wat te stug ben. Dan is het dus zaak om eerst goed te gymnastiseren en alles los te krijgen, zowel bij ruiter als paard.
Verder werk ik nog steeds veel op de binnenhoefslag als op diagonalen, en zijn ook m'n slangevoltes nog steeds heilig. Superoefening, omdat je daarin super kunt controleren of alles (stelling, buiging en rechtrichten) goed is. En dan merk je pas hoevaak dat je een schoudertje laat vallen of dat je een achterbeentje onder je massa uit verliest.
Op de lange lijnen (ook heerlijk buiten te oefenen) kwestie van goed voelen of de schouder recht en 'vrij' is en de achterbenen goed onder de massa stuwen. Lekker schakelen in tempo, is ook prima controlemiddel omdat je vaak in overgangen/tempowisselingen in de problemen komt.

Verder gebruik ik veel zijwaartse gangen om de achterhand te versterken en de lengtebuiging te verbeteren, waardoor het rechtrichten ook weer beter gaat.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:09

Jos schreef:
en in vorige discussies kwam steeds naar voren dat er toch wel erg veel engels op een western paard werd gereden.
van daar dus mijn vraag.

Maar wat versta jij dan precies onder het engels rijden op een westernpaard? Vind jij het rijden van voltes, schouder voor, slangevoltes, schouder buitenwaarts, middendraf etc etc engels? Oke, de termen misschien maar dan gaan we het toch gewoon hebben over cirkels, counter canter, counter bends, speed control, etc etc. Mijn punt: hoe wil je op een andere manier een paard soepen maken dan door deze (buigings) oefeningen? Een western paard blijft nog steeds een paard met dezelfde spiergroepen etc als elk ander paard. Misschien moeten we dan maar gewoon alleen de amerikaanse termen gebruiken Cool Lijkt het toch wat meer western misschien

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 10:48

En manier van rijden is niet gebonden aan het soort zadel wat er op ligt.
Ik probeer recht te richten door veel buiten te rijden en dan op te letten of hij recht loopt. In de rijbak niet te veel langs de hoefslag plakken, maar ook op de binnen hoefslag rijden. Doen voel je of hij aan de kant plakt. Als ie dat doet loopt hij ook scheef.
Veel trainers besteden helemaal geen aandacht aan rechtrichten en degene die het wel doen, doen het volgens een bepaalde manier die ze hebben gezien bij dresuur. Bijvoorbeeld van AdB.
Probeer de stijlen niet zo zwart-wit te zien, er is een enorm grijs gebied waarin engels en western elkaar overlappen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 11:01

[quote="Romkabouter]
Probeer de stijlen niet zo zwart-wit te zien, er is een enorm grijs gebied waarin engels en western elkaar overlappen.[/quote]

ik zie juist erg veel kleurtjes hoor Party!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:04

Da's goed Cool

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:15

Ik denk dat je eerst moet denken in termen van 'klassiek rijden' en dat later de splitsing naar 'engels' of 'western' pas komt.
Dat is wat AdeB ook doet. En juist die basis mist nogal eens (zowel in trainen als in lessen) en dan krijg je dus later problemen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 18:53

is er vandaag nog iemand die mij hier iets over kan vertellen?

ik lees hier zoveel wijsheid en dan niemand die mij kan helpen Huilen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:55

vr
Laatst bijgewerkt door cornelie op 09-01-03 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:57

Jos....het ligt aan je zadel Haha! Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:22

Jos, wat je in ieder geval zou kunnen voorkomen is dat je je paard nog schever laat worden door meer 'makkelijke' dingen te doen dan de 'moeilijke'. Een paard zal bijvoorbeeld liever buigen naar een kant, dat lijkt makkelijker te rijden, maar de scheefheid is even ernstig. Als je bijvoorbeeld merkt dat de nageeflijkheid niet over 2 zijden even fijn is, is dat niet alleen een gegeven, maar een taak voor de ruiter om dat op te lossen. Loswerken is het devies en dan wel zo dat de lichtere kant sterker wordt en de zwaardere kant soepeler. Daar zijn legio oefeningen voor, maar pas er vooral voor op om de makkelijkste weg te kiezen, die brengt je namelijk nergens, met geen enkel paard Knipoog. Het onderkennen van taken (ik praat liever niet over problemen) en een duidelijke 'strategie' kiezen is belangrijk. Waar het gaat over het rechtrichten en balanceren van je paard, kan ik zelf alleen iets bedenken uit de klassieke dressuur.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 22:08

*LOL* *LOL* *LOL* die sm

maar nog steeds geen western oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 01:16

Jos, hoe uit het scheefgaan zich bij jouw paard? En hoe ziet jouw training er normaal gesproken uit? Dan bedoel ik hoeveel tijd je doorgaans besteedt aan het opwarmen en welke oefeningen je daarvoor gebruikt. Hoe werk je naar je 'top' in je training, wat is die 'top' en hoe vaak raak je die aan? (daarna cooling down uiteraard)
Oftewel, hoe werk je en wat kom je aan scheefheid tegen en wat doe je er aan?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 01:28

hoihoi,

jos; ja nou en of westernruiters dit doen !!! Knipoog
Is mischien wat lastig uit te leggen hier, maar ik heb het op videoband staan ! is een trainings band van o.a. Bob Avilla, John Slack Tod Bergen en nog één....

en believe it or not.... het verschilt niet zo heel veel van de klassieke methode ! (geruststelling of niet? Haha! )

ik spreek je binnenkort waarschijnlijk wel, en als je eens bij ons bent, kan ik de band laten zien.

Of evt. met de 'video avond' ? (als er meerdere geinteresseerd zijn...?)
en als jij dan ook kunt...?

ik hoor het wel,

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 11:45

Al eerder in dit topic zei iemand dat we allemaal met hetzelfde materiaal werken en dat zie je terug in het basis werk, leuk he. Een paard is een paard, of hij nou zus of zo getrained is, het lijf blijft hetzelfde, ze leren er anders mee om te gaan,maar de wortels zijn hetzelfde.