Paard terug in zn oren bijten toch wel waar?.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Paard terug in zn oren bijten toch wel waar?.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 19:55

Ik had het vanmiddag met mijn praktijklerares even over het topic van Parouscha van laatst....

Als je paard je bijt dat je hem dan terug moet bijten in zn oren.

Ik deed er nogal lacherig over omdat het topic toen op niets uitliep.
Maar zij zei dus dat dat waar was.Dat dat met het oerinstinct te maken had.

Nou weet ik het dus niet meer,het leek me niet waarschijnlijk maar wie is het er wel mee eens?
Ik zou het zelf niet doen,al die haren in je waffel Misselijk
Dan liever mn nagel in zn vel en even lekker aandraaien }>


kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:02

Het gaat erom dat het paard moet weten dat hij je niet mag bijten, dus doe je maar iets waardoor hij het beseft. Ik zou nu ook nooit op het idee komen om mijn paard te bijten, als er eentje probeert te bijten krijgt hij vlievensvlug een mep tegen zijn snoet en tegelijk een duidelijke neen. Herhaling van dit doet alle paarden wel ophouden met bijten. Ik hou mijn hand voor een vraag een likje. Een likje mag, laat ik duidelijk horen aan mijn stem, maar bijten niet, laat ik ze letterlijk voelen en horen. Terugbijten is waarschijnlijk ook goed, doen de paarden trouwens ook bij elkaar, en het oor is waarschijnlijk vrij gevoelig, vandaar de keuze, maar het oor staat nogal hoog vind ik, zou ik persoonlijk met mijn 1m62 niet bijkunnen (alleen bij de veulentjes wel).

more with less


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 20:05

Nee dat was mijn mening ook al,ik heb dan eerste en krukje nodig wil ik bij het oor van mn paard kunnen komen.
Als muis bijt,krijgt hij in eerste instantie ook een dreun en duidelijk 'UH'.

Maar vanuit het oerinstinct gezien zou ik dan toch kiezen voor het omdraaien ven het vel met je nagel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:09

En ook dan moet je nog binnen één tel bij je paard kunnen zijn om dat velletje beet te kunnen pakken.

Gewoon straffen, en duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent. En als is het een schop onder zijn kont.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:14

Heb je haar niet gevraagd hoe ze dat doet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:17

Dat bedoel ik nou met paardenscholen, ongelovelijk dat een leraar zulke onbenullige dingen kan zeggen. Dit meisje komt straks van school met haar diploma helemaal trots en het eerste de beste werkadres zal haar vierkant uitlachen omdat zij op school geleerd heeft dat je paard in zijn oor moet bijten als hij jou bijt GRRRRRRRRRRRRRR

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 20:55

Hoho,ik zeg toch erbij dat het mij onwaarschijnlijk lijkt en dat ik het zelf niet zou doen.

We hebben het niet echt geleerd maar ik alleen had er zo met haar over.
Ze zei ook niet dat ik het moest doen,maar dat het vanuit het oerinstinct waar was.

Dat is heel wat anders dan dat ik het heb 'geleerd' !

Ze komt zelf van Deurne...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:59

SANEX schreef:
Hoho,ik zeg toch erbij dat het mij onwaarschijnlijk lijkt en dat ik het zelf niet zou doen.

We hebben het niet echt geleerd maar ik alleen had er zo met haar over.
Ze zei ook niet dat ik het moest doen,maar dat het vanuit het oerinstinct waar was.

Dat is heel wat anders dan dat ik het heb 'geleerd' !

Ze komt zelf van Deurne...


Ik heb het ook niet over jou! Lips are sealed Maar over een leerkracht die zo iets stoms zegt. en dat de leerkracht van Deurne komt is voor mij helemaal wasse neus Lips are sealed Maar ik bedoel het niet richting jou hoor Scheve mond Ik begrijp dat jij het daar vraagt en hier dan nu mee terugkomt, maar ik kan me zo boos maken om zoiets. Deze mevrouw moet jou leren op een goede manier met paarden omgaan en niet zulke stomme dingen zeggen Lips are sealed

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 21:07

Nee oke maar het kwam nu een beetje over alsof ik een pennymeisje was die niet wist wat ze moest en daarom maar een dom paardenschooltje is gaan doen.

Verder leren we goede dingen hoor,alleen begon ik hierbij te twijfelen.

En wanneer mijn paard me bijt krijgt hij geheid een dreun en niet een beet in zn oren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:09

SANEX schreef:
Nee oke maar het kwam nu een beetje over alsof ik een pennymeisje was die niet wist wat ze moest en daarom maar een dom paardenschooltje is gaan doen.

Verder leren we goede dingen hoor,alleen begon ik hierbij te twijfelen.

En wanneer mijn paard me bijt krijgt hij geheid een dreun en niet een beet in zn oren.

weer vriendjes Lovers ?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 21:10

Ja hoor! *LOL*

Wij zijn weer vriendjes Haha!

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:27

Een paard moet je binnen 3 tot 5 deconden straffen als hij iets doet wat niet mag. later dan dat heeft geen zin, dan kunnen ze het niet meer associeren met hun ongewenste gedrag.
Een paar zou ik nooit bijten, al was het maar omdat het onhandig en smerig is.
Een tik tegen de neus bij bijten en een schop (al weet ik dat sommigen dat gruwelijk vinden) is het eerlijkst. Kijk maar eens in de wei hoe paarden elkaar corrigeren.
Overigens kan ik me vreselijk ergeren als mensen hun eigen frustraties botvieren onder het mom van hun paard opvoeden. Frusty
Paarden hebben enorm rechtvaardigheidsgevoel, daar kunnen de meeste mensen nog wat van leren!!

paardrijden is simpel, maar het is zo moeilijk om simpel paard te rijden (vrij naar Cruyf)

KNHS Federatievertegenwoordiger
KNHS Dressuurjury B L
FNRS jurylid t/m F20

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:33

Ja zo kom je wel errug snel aan een goed aantal antwoorden zeg Haha!

Geeft niets hoor ik kan er wel om lachen, Ik heb in het begin ook zooooo gekloot *LOL* *LOL*

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 22:29

Ik heb het ook gedaan.
Lasagna heeft cvan de week in mijn jas gebeten.
En toen heb ik haar in haar oren gebeten.
Want ze moet niet klooien, en mij proberen te bijten.
Maar ik heb wel effe getuft omdat anders heb ik al die haren in mijn mond :/

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 23:04

Gatverdamme, lekker zeg al die haren vooral in het voorjaar *LOL* hahaha

Nee hoor ik geef gewoon een tik, zou trouwens gek opkijken als iemand zn paard helemaal in hun oren gaan bijten.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:40

Ooh ik vind het geen flauwekul, ik heb Gammon ook wel eens terug gebeten meer omdat het effectiever is dan mijn hand in zijn vel zetten en omdraaien. Tanden geven toch meer kracht en pijn dan nagels... Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:53

Nou die van mij geef ik een keiharde klets waar ik hem raken kan. Jeetje wat een moeite om eerst naar een oor te gaan en dan ook nog proberen te bijten, dat is bij die van mij niet mogelijk omdat ie zodra die weet dat ie fout is toch weg loopt.

Maar het is wel waar wat SANEX verteld ik was er zelf bij. Maar goed iedereen moet zelf maar weten hoe die zijn of haar paard straft

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:14

Ik heb vroeger altijd geleerd terug 6te bijten in hun neus.. Echet heb ik nu paarden staan, en als ze hun hoofd naar boven gooien kom ik daar echt niet bij Lachen Ik haal dus gewoon hard uit met me hand.

Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:24

Het lijkt me gewoon rot op ze in het oor te bijten, dat is toch niet te doen met snel straffen? Maar wel kan het werken wat oren zijn heel gevoelig, als mij paardje heel erg loopt te kloten in stal, pak ik zijn oor vast en dan is hij gelijk stil, of als hij heel gespannen is het puntj van zn oor maseren en hij doezelt heerlijk weg.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:08

Het is een mooie theorie, dat orenbijten. Maar helemaal niet praktisch. Afgezien nog van de hygiëne zal ik er waarschijnlijk niet eens bij kunnen. Als ik gebeten word dan knijp ik terug. Dat is tot nu toe voldoende gebleken.
Slaan daar ben ik ook niet zo'n voorstander van omdat een paard daarvan kopschuw kan worden.

* To Belg, or not to Belg *

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:09

gelukkig komt die van mij niet eens op t idee op te bijten Haha!
Maar mijn verzorgpaard beet wel. En die heb ik toen terug gebeten, in t oor ja (ik ben namelijk vrij lang) en het was meteen afgelopen Haha!
tenminste bij mij, bij andere mensen probeerde ze het nog wel.
Ik heb trouwens niet hard gebeten, en lekker is t niet! Maar t hielp, want zodra je haar n tik gaf, begon ze weer te bijten, en dan moet je toch iets he Boos!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:23

ik heb het meerdere keren gehoord, dat als je paard bijt, dat je terug moet bijten(tsja als je een eenkennig&bijterig paard op een manege hebt staan krijg je dagelijks honderen tips tegen het bijten, maar mij bijt ie niet en vreemden hebben nix in zn stal te zoeken dus die mocht hij bijten, net goed, beetje bij mn paard de stal in gaan, gelukkig staan ze nu weer thuis!)

maar heb dus veel gehoord dat je terug moest bijten in het oor, want kijk in de wei, bijt een paard, dan krijgen ze of een schop van de ander, of de ander bijt terug, in t oor/in de hals

maar als die van mij bijt, krijgt ie gelijk een schop/klap en als ik iets in mn hand heb op t moment als hij bijt, dan heeft ie dat tegen zn hoofd aan

doe je dat consequent, dan bijt hij echt niet meer

ja hij heeft me daarna nog 1x gebeten, ik stond hem te aaien, hij in zn stal ik erbuiten(dan is ie nogal bijterig zn stal aan t verdedigen)maar ik aaide hem over zn neus met 1 hand, en keek ondertussen de andere kant op en was aan t praten met iemand, en ineens bijt ie in mn middelvinger en trekt me half de stal in over het deurtje heen, hij liet verdorie geeneens los!heb toen een halstertouw naar zn hoofd gegooid en hij liet los, toen ik zn staldeur opendeed vloog ie gelijk in t hoekje van zn stal, en stond al te trillen op zn benen(ja slecht geweten he!) en ik heb hem wel zo ongelofelijk hard geslagen&geschopt, en hij heeft me nooit meer gebeten!

anderen bijt hij nog wel, maar ja dan moeten ze maar niet gaan aaien enzo, hij heeft er een hekel aan als je voor zn stal staat, als je zn deurtje opendoet is het meteen een schatje, en iedereen die hier komt weet dat, en als ze dan toch over het deurtje heen gaan hangen, dan bijt hij, nou dat is dan mooi hun eigen schuld ga ik me niet meer druk om maken hoor!

oke hij hoort niet te bijten, maar er staan nog 2 paardjes die smeken om geaaid te worden, ze weten dat Q het haat zeker als je buiten zn stal staan, ja als ze dan toch per se hem willen aaien, ja eigen schuld!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:38

Ik heb Ilonk ook een keer in haar oor gebeten en het was wel over, ze heeft het nooit weer gedaan. (was al een jaar of acht gelden)
Het werkt ook, merrie bijten veulens in de schoft, maar daar kun je als mens je gebitje niet zo goed omheen krijgen Knipoog Ik vind het effectiever dan ze een hengst voor hun hasses te geven.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:57

Toscar bijt nooit en in het begin bedelde hij soms heel erg, en dan zo met zijn lippen happen... dat heb ik hem gewoon met een paar tikken duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gedient ben...

In zijn oren bijten?
Tos gooit zijn hoofd dan na een paar keer wel de lucht in... kan ik gaan staan springen Haha! * Misselijk haren happen*

Van een (paar) tik(ken) op zijn snuit wordt hij echt niet ineens kopschuw van (Tos iig echt niet) En ik mag nu gewoon zijn oren pakkeen en er alles mee doen, maar ik denk dat als ik er in zou gaan bijten ( Misselijk ) dat dat verleden tijd zou zijn...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:02

Rinkja beet mij laatst ook ineens,nou ja,ze hapte naar me.
Toen hgeb ik haar ook meteen in haar oor gebeten.
Ze gooide haar hoofd omhoog en keek eens raar!! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloodymary, meniekske, OleJon, springzeker, Thrive en 110 bezoekers