Die vervelende plek blijft een probleem!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Die vervelende plek blijft een probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 18:08

Ik kan nu niet in de bak terecht dus rij alleen buiten in de polder. Het rondje dat ik rij is echt perfect. Eerst een stuk losstappen en dan een mooi drafstuk en aan het einde een stapstuk voor we bij stal zijn. In het drafstuk zet ik hem, zover het gaat op een rechte weg,aan het werk. Voornamelijk een beetje schakelen en laag rijden zodat hij toch iets doet. En dan kom ik bij het stapstuk, daar zit 1 gedeelte van ongeveer 10 meter waar hij ontzettend debiel gaat doen. Het probleem is dat het boven op de dijk zit in een bocht en de weg loopt daar omlaag, dus erg onoverzichtelijk. De hele weg is hij superbraaf, maar dat stomme stukje is en blijft een probleem. Ik heb al van alles geprobeert. Hem aan het werk zetten voordat we er zijn, maar dan gaat ie alleen maar gekker doen (oeeh ik moet werken dus zal dat wel eng zijn, ofzoiets). Gewoon de andere kant opkijken, hem de andere kant op laten kijken, erlangs draven, hem er stil zetten maar echt niks helpt. Hij begint dus eerst met een beetje erg kijken (nek erop, oortjes erop, snurken), waarop ik hem de andere kant op laat kijken, maar hij blijft schuin omlaag kijken ook al *trek* ik zijn hele hoofd opzij de andere kant op. Dan gaat ie springen op de plek (vergelijkbaar met een piaffe ofzo), dan maakt ie zich ontzettend groot en schiet ineens om en opzij (weet niet hoe ik het anders uit moet leggen). Hij draait als het ware om zijn as en springt naar achter en opzij.Maar hij blijft met zijn hoofd naar de enge plek. Het is al vaak gebeurt dat er een auto aankwam,waarop ik hem losse teugel en een rotschop gaf zodat ie naar voren (richting enge plek) springt. Als er maar 1 auto aankomt gaat het goed, dan kan ik het oplosen (dan heb ik weer de ruimte om hem door te schoppen en kan hij alle kantn op zonder gevaar). Maar als er meerdere auto's achter elkaar aankomen kan ik eigenlijk niks meer. Als ik hem doorschop gaat ie in de achter-of vooruit, net waar de auto's rijden. Ik heb geen idee hoei k dit probleem op moet gaan lossen.
Ik ga zelf wel een beetje gespannen zitten als we die plek naderen, maar probeer me altijd te ontspannen door een paar keer flink adem te halen, maar dat helpt dus ook niet.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is ?
Iemand een nuttige oplossing voor dit toch wel lastige probleem!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:14

Je kunt hem er toch gewoon langsschoppen? Hoef je meestal niet zo vaak te doen, hebben ze vrij snel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:18

#Ymke# schreef:
Ik ga zelf wel een beetje gespannen zitten als we die plek naderen, maar probeer me altijd te ontspannen door een paar keer flink adem te halen, maar dat helpt dus ook niet.


En wat doet de leider van een kudde die de kudde voor gevaar waarschuwt? Haha!
Denk dat er ook een stuk spanning bij zit.
Ga verder maar weer eens met Steef mee, een paar keer flink er langsheen schoppen, stoppen met dat getrut! Hij is er al vaak zat geweest en weet dat er niks is!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:59

omdraaien en achteruit laten lopen, liefst een heel eind.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:12

Idd, gewoon erlangs schoppen, Geen gezeur en geen gezeik.
Als jij mee gaat in zijn gedrag wordt het alleen maar erger.

Doe net of er niets aan de hand is en zet gewoon door.
Geen gel*l.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:13

Eens een ander paard meevragen om "het goede voorbeeld" te geven en net zolang langs die enge plek gaan tot hij het niet meer eng vindt, dan op kop proberen. Of eventueel aan de hand, zelfde systeem, erlangs tot hij snapt dat er niets is om bang van te zijn en dan erop nog een paar keer. Vergeet niet veel te belonen en aan te moedigen als hij er voorbij gaat !
Succes !
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 09-01-03 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:23

Het moet uiteraard geen gewoonte worden om daar ieder keer af te stappen en aan de hand langs te lopen, maar lijkt me een stuk veiliger voor jouw en je paard. Probeer tussen hem en de kant te blijven lopen waar hij van schrikt. Maar hou het uiteinde van de teugel vast, laat hem beslissen of hij meewil of niet...

Er kan best iets zijn op die plek dat hem niet zint. Misschien is er wel eens wat gebeurt, of misschien voelt hij aardstralen/magnetische stralen? Dieren zijn daar gevoelig voor.

En anders lijkt me de optie ook: of stilzetten en hem uitgebreid laten kijken dat er echt niets is...
Of er langsmeppen/schoppen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:57

ik ben er wel mee eens dat je een keer goed streng moet zijn, maar je moet eerst zelf rustig, zeker en kalm zijn voor je een mep of een goeie schop uitdeelt. anders kan je een gevaarlijke situatie krijgen.

kortom: eerst jezelf op orde krijgen, daarna je paard aanpakken.

als je in het vervolg dit soort situaties voor wilt zijn moet je hem extra aan het werk zetten bij de stukken waar hij al naar begint te kijken.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 09-01-03 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 22:21

Bij Rena zou ik haar 1 keer de gelegenheid geven om de plek heel goed te bekijken , een keer aan het halster mee om haar daar een tijdje te laten grazen.
Dat doe ik zo nu en dan wel eens dus dan kan dat mooi op die plek Haha!.

Hebben we dan allebei gezien dat er ECHT niks bijzonders aan die plek is , dan moet ze alle volgende keren dat we daar langs komen ook absoluut niet zeuren.
Ik rij er dan gewoon al met een lang teugeltje relaxed naartoe , gewoon erlangs , er is daar immers niks aan de hand ?

Dus niet zelf vantevoren al vanalles gaan verzinnen en veranderen "om er maar langs te komen" , nee je gaat er gewoon langs , is niks anders dan de rest van je rit.
Besluit de pony er dan toch niet gewoon rustig langs te willen Haha! dan schop ik haar heel ongeinteresseerd er voorbij , ga me absoluut niet druk maken , het interesseert me dan echt geen fluit.
Gewoon niet zeiken en erlangs , laten voelen dat ik totaal geen interesse heb voor haar.
Het interesseert mij op dat moment ook werkelijk geen ene hol , ze kan op haar kop gaan staan , IK ga er gewoon langsen ben er totaal niet van onder de indruk Knipoog

Als ze er dan voorbij is gehobbeld krijgt ze wel een toevallig klopje , dat wel.

Dus mijn advies : totaal niks van aantrekken , niks veranderen aan je hele houding , doodleuk erlangs schoppen en daarna gewoon weer verder kachelen , lekker negeren dat gezeik.
Dan is de lol en aardigheid er zo vanaf bij een beetje paard.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 00:27

Er is in ieder geval niks gebeurt op die plek. Ik ben de enigste die met hem naar buiten gaat en weet dus ook zeker dat er niks is gebeurt. Met een ander paard heeft geen nut want dan loopt hij er gewoon langs of er niks aan de hand is, maar aan het halster doet hij ook weer raar. Hij heeft me zelfs al een keer voor een auto geduwd (die was gelukkig stil gaan staan) door een debiele actie op die plek.Toen heb ik hem voor het eerst sinds ik hem heb een schop in zijn buik verkocht omdat hij gewoon doordramde!
Ik kan hem er alleen langs schoppen als er geen auto aankomt. Het is in een soort van hoek (kan het niet helemaal uitleggen). Boven op de hoek van de dijk en dat gaat naar beneden met een bocht. Daar staan bomen en in de berm staan van die witte stenen om de bocht aan te geven. Als er geen auto aankomt, (die kan je ,als je 2 meter terugloopt zien aankomen, maar iets verder dus niet meer) durf ik hem een schop (of 10) te geven. Ik weet dat hij het echt niet eng vind maar dat het gewoon puur geze*k is van em. Het probleem is dat hij het raarst doet als er auto's aankomen, misschien dat hij voelt dat ik dan in *paniek* raak omdat hij zo debiel doet! Beetje probleem van 2 kanten. Dan komt er ook nog eens bij dat die auto's zo gigantisch hard rijden en ook echt niet uitkijken (vandaag perongeluk Schijnheilig met mijn zweep tegen een auto getikt die nog geen halve meter om me heen reed, ik voelde de auto langs m'n mouw).
Ik word zenuwachtig en hij denkt dan dat het extra eng is en gaat nog debieler doen. Ik weet het rijtje, maar ja hoe los ik het op Frusty
( vind het zelf erg lastig!)