Vinden jullie ook dat men veel 'te licht' over ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Vinden jullie ook dat men veel 'te licht' over ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-03 20:25

Vraagje ik heb eens zo wat rond geneust en het is me toch opgevallen dat veel mensen 'te licht' over western rijden denken.
Hierbij bedoel ik dat veel mensen denken oh ik ga ff eens western rijden, en daarna weer gewoon dressuur gaan rijden??? snap je wat ik bedoel. Ze denken dat ze dat zomaar ff kunnen doen ( ik zeg NIET iedereen)
Ik hoop dat je begrijpt wat ik probeer uit te leggen.
Ik wil graag jullie mening horen,
Groetjes Naiomi

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:32

Westernrijden heeft inderdaad de naam "makkelijk" te zijn. Het ziet er ook zeer relaxed uit, maar iedereen die eraan begint komt van een koude kermis thuis. Stopt ermee, of gaat weer terug de dressuur in.

Helaas is er nog steeds een vooroordeel bij dressuurrijdend Nederland dat Western een soort Rodeo en Cowboytje rijden is, en helaas hebben alle pogingen om het tegendeel te bewijzen (zoals de western experience met zijn barrel races en mexican waves op de tribune) daar tot nog toe geen verandering in gebracht, eerder het tegendeel.

Ik denk dat het nog heel lang gaat duren voordat de westernsport van zijn imago af is van "red je het niet in de dressuur of in de springsport? Ga westernrijden"

En als je dan ook nog met line-dancers over een kam wordt geschoren is het imago van de westernsport helemaal ver te zoeken...

Je suis Charlie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:35

Ik zie het probleem niet zo,
de mensen die makkelijk overstappen van western weer terug naar Engels denken ook te makkelijk over het Engelse rijden.
Kortom het zijn makkelijke mensen *LOL*

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:46

Ik dacht dat westernrijden heel moeilijk was en het bleek allemaal wel mee te vallen! (had een hele simpele pony en heel goed les, was ook maar een week dus nog niet het echte werk)

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-03 20:49

Cassidy schreef:
Ik denk dat het nog heel lang gaat duren voordat de westernsport van zijn imago af is van "red je het niet in de dressuur of in de springsport? Ga westernrijden"

En als je dan ook nog met line-dancers over een kam wordt geschoren is het imago van de westernsport helemaal ver te zoeken...

Jammer genoeg wel.
ben het er helemaal mee eens was al bang dat de mensen dit verkeerd gingen opvatten maar gelukkig niet Haha!
Ik denk zo zolang jezelf maar weet waar je mee bezig bent toch.
Groetjes Naiomi

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:05

Ik denk dat mensen die er zo licht over denken, geen wedstrijden en de hele bups beodelen, want dat is natuurlijk wel heel moeilijk. Die mensen dneken dat als ze een westernzadel en hoofdstel op hun paarden hebben zitten en een cowboy hoed op of longchaps aan dat ze al echte westernruiters zijn.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:56

Laat ik eerst maar even zeggen dat ik mezelf niet zie als een westernruiter, maar als een endurance-ruiter (amazone dan) al doe ik wel de oefeningen uit de westernsport om mijn paard soepel te houden.

Als ik vertel dat ik in de westernstyl rijd, zeggen veel mensen "O leuk" en beginnen over hun geweldige Z-dressuurproef.
Ook de endurance heeft een soortgelijk imago.....het is immers alleen maar een 'lange buitenrit' ? En over de draver maar niet te spreken.....al met al ben ik dus een grote mislukking in de paardensport, in hun ogen Haha!

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:02

Annetje schreef:
Ik denk dat mensen die er zo licht over denken, geen wedstrijden en de hele bups beodelen, want dat is natuurlijk wel heel moeilijk. Die mensen dneken dat als ze een westernzadel en hoofdstel op hun paarden hebben zitten en een cowboy hoed op of longchaps aan dat ze al echte westernruiters zijn.


Ja dat soort mensen ken ik ook. Mensen met een westernzadel etc. en maar zeggen dat ze westernrijden, terwijl ze in werkelijkheid alleen maar buiten rondhobbelen zeg maar. Gaaaap

Ik vind dat gewoon geen westernrijden, ik kom er ook nog maar net bij kijken, maar wil echt wat gaan leren en bereiken met mijn paard.

Anderen mensen denken ook altijd dat western ruig gaat, vragen altijd of je ook een lasso hebt

Er zou ook wat meer over western op tv moeten komen, wedstrijden enzo. Ik denk dat er dan veel meer begrip zal komen voor deze tak van de paardensport.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:10

Ach, andersom heb je dat toch net zo goed? Westernruiters die maar denken dat dressuurruiters alleen maar liggen te trekken en douwen op hun paard....
De beste stuurlui staan altijd aan wal, ongeacht de discipline.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:32

Ik maak me er zelf ook schuldig aan. Mijn regelmatig voorkomende conversatie met een paardenleek:
- heb je nog hobbies?
- ja, ik rijd paard, ik doe aan westernrijden
-wedstrijd rijden?
- nee, westernrijden
- o ja, en doe je dan zoals uhm... hoe heet ze ook alweer... Anky? of doe je springen
-nee , ik rijd western
- wat is dat dan?
-met een cowboyzadel enzo
-aha..... leuk

Tja, kweet dan even niet zo snel hoe ik het anders uit moet leggen Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:55

Weet je wat ik denk dat het is?

Ik denk dat westernrijden de drempel voor veel mensen verlaagd heeft om te gaan paardrijden, zeker voor mannen.
Je hoeft niet zo'n rare broek aan, en het is "net als in de film", dus heel herkenbaar voor veel mensen.

Ik zie veel mensen nu paardrijden die anders nooit gereden hadden.

Aan de ene kant is dat heel goed voor de paarden-economie, aan de andere kant misschien wat minder voor de Western-Sport in naam, omdat veel van deze mensen inderdaad lekker buitenrijden op een western zadel.

Maar het hoeft zeker niet slecht te zijn, we moeten gewoon het woordje "recreatief-western" invoeren.

Maar goed, ik denk dat mede daardoor het Western-rijden als "simple" gezien wordt, omdat er gewoon (nog) heel veel beginnende ruiters tussenzitten, die anders misschien nooit waren gaan rijden!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:06

jeddah schreef:
....... zeker voor mannen.
Je hoeft niet zo'n rare broek aan.............


Dat heeft het ook voor de dames een stuk aantrekkelijker gemaakt Bloos }>

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:14

Als western- en dresuurruiter (op hetzelfde paard... en nee laten we die discussie nu niet weer beginnen Knipoog) weet ik dat geen van beide makkelijk is, zeker niet als je wedstrijden wilt rijden. Dus alhoewel ik mij dus ook schuldig maak aan de contante wisseling tussen dressuur en western (en springen en freestyle) denk ik er zeker niet licht over. Ik heb wel de indruk dat dressuurruiters die nog nooit een goed gereden westernpaard hebben mogen berijden daar wel te makkelijk over denken. Dat is natuurlijk een vooroordeel. Net zo'n vooroordeel trouwens als dat van westernruiters dat je bij dressuur altijd een complete paardennek aan je armen hebt hangen omdat je nu eenmaal met druk moet rijden...

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:17

jeddah schreef:

Ik zie veel mensen nu paardrijden die anders nooit gereden hadden.

Aan de ene kant is dat heel goed voor de paarden-economie, aan de andere kant misschien wat minder voor de Western-Sport in naam, omdat veel van deze mensen inderdaad lekker buitenrijden op een western zadel.

Maar het hoeft zeker niet slecht te zijn, we moeten gewoon het woordje "recreatief-western" invoeren.

Maar goed, ik denk dat mede daardoor het Western-rijden als "simple" gezien wordt, omdat er gewoon (nog) heel veel beginnende ruiters tussenzitten, die anders misschien nooit waren gaan rijden!


Eigenlijk halen we twee dingen door elkaar. Je kunt echt western rijden (wedstrijden enz. waar jullie het over hebben) of rijden in de western styl.

Dit zijn twee verschillende dingen. Dressuur en springruiters zeggen immers ook niet dat ze 'engels' rijden....en anders heet het ineens "recreatieruiter" waar overigens ook vaak erg minachtend over gedaan wordt. Alsof je dan niet goed genoeg kan rijden om aan wedstrijden mee te doen.

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 11:51

Sjuimpje schreef:
Ik zie het probleem niet zo,
de mensen die makkelijk overstappen van western weer terug naar Engels denken ook te makkelijk over het Engelse rijden.
Kortom het zijn makkelijke mensen *LOL*


Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:45

en dat ben ik dus Haha!
ohja... en dat line-dancing waar cassidy het oer had....dan ben ik dus ook!
ik ben dus multi-functioneel

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:35

Annetje schreef:
Ik dacht dat westernrijden heel moeilijk was en het bleek allemaal wel mee te vallen! (had een hele simpele pony en heel goed les, was ook maar een week dus nog niet het echte werk)


Als jij maar 1 week western hebt gereden, dan heb jij geen recht van spreken Annetje Knipoog Westernrijden is veel moeilijker dan wordt verwacht als je je paard soepel en lenig wilt houden. En in 1 week kun jij niets over de moeilijkheidsgraad van westernrijden vertellen.

Paardenrijden is zo moeilijk als dat je het jezelf maakt. Dat geldt voor zowel western als voor dressuur. Het is inderdaad wel zo dat dressuur als moeilijker wordt gezien omdat Anky als stereotyp wordt neergezet, en die toch keer op keer een indrukwekkende proef neerzet. Het stereotyp van westernrijdend Nederland is iemand met een cowboyhoed op die een lange buitenrit aan het maken is op zijn comfortabele westernzadel.

Reining wordt in de westernsport als een van de moeilijkste discipline gezien. In de paardensport ziet men het als scheuren en je paard in no-time stilzetten. Toch hebben degene die er wel verstand van hebben gelijk. Reining is nu eenmaal heel moeilijk. Ik zou weleens willen weten hoeveel dressuurruiters hun paard op maximale snelheid kunnen laten lopen, en er alsnog volledig controle over kunnen hebben. Kunnen we lachen denk ik *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cer

Berichten: 30026
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:43

XoNo schreef:
Ik zou weleens willen weten hoeveel dressuurruiters hun paard op maximale snelheid kunnen laten lopen, en er alsnog volledig controle over kunnen hebben. Kunnen we lachen denk ik *LOL*


Ik denk dat een goede dressuurruiter dat heus wel kan, waarom niet? Dat is weer een beetje in hokjes gedacht van je, XoNo....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:46

Mijn excuses!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cer

Berichten: 30026
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:46

Ja denk dr om ! Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:00

XoNo schreef:
Ik zou weleens willen weten hoeveel dressuurruiters hun paard op maximale snelheid kunnen laten lopen, en er alsnog volledig controle over kunnen hebben.
Hmm, dat zou ik ook wel eens van de westernruiters willen weten.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:06

Zeker weten dat ik het met je eens ben. Ik merk het zo vaak. Ik heb het ook al meer dan 1 keer hier op bokt gezet maar dan kwam alleen maar ongeloof en verontwaardiging van een aantal mensen. Ik zal het wel niet goed verwoord hebben denk ik zo.
Misschien zou het ook helpen als ze eens een keer daar bij de sportprogramma’s verslag zouden doen van europese en wereld kampioensschappen.
Nooit zie je er wat van. Zelfs nu de reining op de Equestrian games is wordt er nog geen seconde aan besteed. Verder is de reining al sinds Atlanta demo sport op de Olympische spelen, hebben ze daar ooit ook maar een flits van laten zien?
Dan zouden de mensen eens kunnen zien wat western rijden nou werkelijk is. Nu wordt het altijd gekoppeld aan cowboy en indiaantje spelen en telkens in combinatie met linedancers gebracht. Als of western ruiters altijd aan dressuur ruiters gaan vragen hoe vaak ze ballroom dansen!
Gelukkig zijn we inmiddels het tijdperk “waar is je lasso” , “waar is je koe” of het mateloos irritante “yeahaa, nu komt er actie” gebral van af de kant gepasseerd.
Maar ik denk dat het nog lang gaat duren voor mensen onze sport serieus gaan nemen.

Inderdaad Xono dat zou ik ook wel eens willen zien. De meesten haken al af als ze zien dat je je paard op snelheid cirkels laat lopen en dan in staat bent hem/haar van de ene op de volgende pas naar een langzame galop over te laten gaan, in alle rust dan wel te verstaan. Of als je echt goed aan het oefenen bent en je paard geconcentreerd bij de les is je laat hem bv. rundowns lopen stoppen draaien en twee tellen later jog je op je gemakje rond. Over het algemeen hoor ik dan de smoes, die van mij wordt zoooo heet als ik hem zo laat lopen, dan krijg ik hem echt niet meer terug, anders zou ik dat ook wel doen! DUH !! Pling Pling

Cer, in hokjes plaatsen.... ik dacht het niet. Gewoon een beetje stangen. Dat moet toch kunnen dacht ik zo.

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Signe

Berichten: 5793
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:15

Ik durf eigenlijk ook niet te zeggen dat ik western rijd met Blizz. Eigenlijk rijd ik gewoon met western optoming. Maar mijn stijl van rijden is wel gebaseerd op western. Ik rijd geen wedstrijden en ben puur recreatie ruiter. Ik heb voor western gekozen puur vanwege de vrije/natuurlijke manier van rijden.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:24

XoNo"]
[quote="Annetje schreef:
Ik dacht dat westernrijden heel moeilijk was en het bleek allemaal wel mee te vallen! (had een hele simpele pony en heel goed les, was ook maar een week dus nog niet het echte werk)


Als jij maar 1 week western hebt gereden, dan heb jij geen recht van spreken Annetje Knipoog Westernrijden is veel moeilijker dan wordt verwacht als je je paard soepel en lenig wilt houden. En in 1 week kun jij niets over de moeilijkheidsgraad van westernrijden vertellen.
[/quote]

Dat weet ik wel, ik weet eigenlijk ook niet wat ik hiermee wilde zeggen eigenlijk.
Mijn tweede bericht heeft veel meer inhoud. In deze kampweek hebben we alleen de echte basis zeg maar geleerd, we zijn ehelemaal van voor af aan begonnen. ik weet heus wel dat als ik echt verder zou willen in de westernsport ik het veel moeilijker zou vinden.
In het begin is alles wel maekkelijk, iedereen die een beetje kan springen kan wel 20cm springen, maar nog geen heel parcours. Zo is dat ook bij dressuur en westernrijden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:38

Zowel voor Adrienne als Xono geldt dat jullie een heel slecht referentiekader qua dressuurruiters hebben, net zoals veel dressuurruiters dat van westernruiters hebben.
Zoals je zelf misschien wel eens een dressuurruiter uitdaagt om eens bij een GOEDE westernruiter te gaan kijken, denk ik dat jullie ook nog nooit een goede dressuurruiter gezien hebben.
Een dressuurruiter kijkt namelijk absoluut niet op van snelle en langzame circels, zal alleen onze termen niet herkennen. Spreek met ze over verzamelde galop, arbeidsgalop, middengalop en uitgestrekte galop, en ze zullen je wel verstaan. (en dan kom je er ineens achter dat een dressuurruiter VIER galoppen heeft en wij maar twee..... Haha! )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers