iemand nog tips voor bij het notuleren??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

iemand nog tips voor bij het notuleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 13:34

Heeft iemand nog tips voor bij het notuleren. Moet zo om twee uur bij een vergadering notuleren, maar het gaat over een onderwerp waar ik helemaal geen verstand van heb .
Bovendien was ik op school al helemaal niet goed in notuleren en op een gegeven moment verlies ik mijn concentratie en dan let ik niet meer op en val ik bijna in slaap Slapen (duurt namelijk twee uur)


JoT

Berichten: 4008
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:42

Probeer steekwoorden op te schrijven i.p.v. alles wat ze zeggen en kort dingen af. Werk je verslag zo snel mogelijk na de vergadering uit, anders snap je waarschijnlijk niet meer wat je hebt opgeschreven. Ik weet niet wat voor vergadering het is, maar als het niet te formeel is, gewoon aan het begin zeggen dat je nog niet zoveel ervaring hebt, dan letten ze wel een beetje op je. Verder gewoon vragen als iets niet helemaal duidelijk is. En troost je, de eerste paar keer heb je een lam polsje van het schrijven aan het einde, na een paar vergaderingen zit je soms hele stukken te niksen. Vraag ook even goed wat voor verslag ze willen, heel uitgebreid, met alle discussies erbij enzo of alleen de actiepunten. Veel succes en wakker blijven he!

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 13:44

Heb gelukkig een laptop dus kan ik lekker snel typen. Wordt ook wel geholpen maar ik heb er zo'n hekel aan. Weet nooit de belangrijke punten op te schrijven en heb de neiging alles te noteren

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:59

laat iemand die er ook bij was ook jouw notulen ene keer doorlezen voordat je ze verspreidt! Succes!

:evaw:

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:06

Vraag aan de voorzitter van de vergaderingen, om zaken te herhalen die hij persé in het verslag wil hebben. Van een vergadering is vaak 70% kwats, maar die 30% is wel heel belangrijk. Iets teveel opschrijven is minder erg dan te weinig.

Dus misschien wil de voorzitter bij belangrijke dingen iets zeggen als "heb je dit genoteerd?" zodat het voor jou ook even een controle-middel is. Op een gegeven moment, als je meer ervaring hebt, kom je er vanzelf wel achter wat belangrijke items zijn en wat niet, ook bij vergaderingen waarbij je niets van het onderwerp afweet.

Succes, het lukt je vast!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:30

Misschien een idee om voortaan ook de vergaderstukken op te vragen en je een beetje in te lezen. Daar moet een notulist de tijd voor krijgen, dan weet de notulist wat er speelt en dan kan je er veel beter op in spelen.

Of vraag of ie aan het eind van ieder agendapunt nog even kort de belangrijke feiten/conclusies/acties/besluiten wil opnoemen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:38

Het is inderdaad Kl**ewerk en ik ben blij dat ik het niet meer hoef te doen Haha!. Tijdje geleden had ik een baas en die zei gewoon wat hij in de notulen wilde hebben staan. Dag later las hij ze nog eens na en wijzigde dan een en ander, soms ook in dingen die me niet echt bekend voor kwamen Verward.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:00

Toen ik dit pas voor het eerst moest doen heb ik de voorzitster gevraagd de belangrijke punten even door te geven. Dan weet je wat je iig moet opschrijven.
En idd, van tevoren inlezen zorgt ervoor dat je een beter beeld hebt van wat belangrijk is.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:03

Ja!! De belangrijkste tip: Zorgen dat iemand anders het voor je doet Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:06

Pipo schreef:
Ja!! De belangrijkste tip: Zorgen dat iemand anders het voor je doet Haha!

Oeh... als ik straks ga solliciteren zal ik hier ook vast om gaan vragen Knipoog

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:12

Ik vind het juist altijd leuk om te doen. Bij de vergaderingen die ik doe mag 50% van wat besproken wordt niet in het verslag ivm de vertrouwelijkheid. Je zit altijd met je neus bij belangrijke zaken en je blijft lekker op de hoogte van alles.
Een goede tip: neem van te voren contact op met de voorzitter en vertel dat je niet geheel op de hoogte bent van de inhoud van de vergadering. Een goede voorzitter maakt aan het eind van het agendapunt een conclusie. Vaak is dat het enige dat je heel snel moet optypen Lachen want een lap-topje meenemen is echt aan te raden. Hou je verslag kort en zakelijk vermeld alleen de afspraken en conclusies.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:33

Ik vind notuleren op zich ook niet erg om te doen, behalve wanneer het opeens is. Dus totaal onverwacht, je moet ander werk laten liggen, je kan je niet inlezen etc.
Maar dan ben ik gewoon zo brutaal om het in de vergadering te vragen. Ik bedoel.. je wil toch een goed verslag schrijven en als ze je geen tijd gunnen om even in te lezen dan is dit het minste wat ze kunnen doen, even vragen beantwoorden.

En precies wat Jippie zegt... je bent altijd van alles op de hoogte!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Britta31, carineken, ComscoreBot, Facebook, Fair, linoleum, maj0, Mo_86, moonsparkle, Roosch, Selina, Telpeva, xSannee, YandexBot en 155 bezoekers