bult op hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

bult op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 23:30

Mijn paard heeft sedert ongeveer 7 maanden een bult op haar hoofd ter grote van een grote knikker. De dierenarts heeft ernaar gekeken en zegt dat het waarschijnlijk een soort vetknobbel is omdat het niet vast zit maar te bewegen is. Het paard staat ook toe dat ik eraan zit.
We hebben eraan gedacht om een second opinion te laten doen.
Nu is het paard 2 jaar geleden wel door een ongeval, zij kwam omhoog en met haar hoofd tegen een stalen balk waardoor zij voor de oren op het voorhoofd van oor tot oor gescalpeerd is geweest (je zag de schedel) De dierenarts heeft het vel teruggezet en gehecht. Je ziet er niets meer van. Misschien is die bult het gevolg van de klap welke zij heeft gemaakt met haar hoofd.
Heeft iemand dit eerder met zijn paard gehad. (deze bult?)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:49

Waar op het hoofd zit de bult?

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 22:00

Jantien de bult zit als je voor naar het paard gericht staat aan de binnenkant naast het rechteroor, en dan niet midden tussen de oren maar echt naast het rechteroor en schuin naar achteren naar beneden. Het is moeilijk om de precieze plek uit te leggen maar hopelijk begrijp je het.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:57

Zou het niet een doorgegroeide tand of kies kunnen zijn die doorgegroeid is naar achteren, krijg je ook hele aparte bulten van.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 23:39

Jannahuis daar heb ik ook aangedacht maar de keizen etc zien er goed uit en zij eet ook goed.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:32

nee, oke dan is het goed, maar het zou inderdaad misschien kunnen doordat ze toen een klap heeft gekregen dat er een kies door de klap een andere kant op is gaan groeien, heb je bij mensen ook wel.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:00

De bult zit dus echt in de huid (niet met onderliggende lagen vergroeid) dwz: je kan 'm vastpakken en (zover de huid dat toelaat) de bult heen en weer bewegen. Het oppervlak van de bult is netjes huid, niet ontstoken oid?
Het zou evt littekenvorming kunnen zijn door het ongeluk dat je paard heeft gehad, maar na anderhalf jaar lijkt me dat een beetje stug, Dat zou je dan al veel eerder moeten zien.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 00:29

jantien de bult kun je inderdaad bewegen, al heb ik zelf het idee dat de beweging minder wordt. De huid ziet er goed uit en is niet ontstoken. Ook doet het schijnbaar geen pijn want ik mag hem gewoon aanraken en bewegen. Het kan misschien zo zijn dat de littekenvorming zich heel langzaam heeft ontwikkeld en groter is geworden. Echter het gedeelte van de huid welke heeft opengelegen zit meer voor haar oren, maar het kan natuurlijk dat door de klap er ook een beschadiging is geweest tussen haar oren omdat de huid helemaal omhoog gestroopt was tot vlak voor haar oren.